Janáčkova opera ve Španělsku

Janáčkova opera ve Španělsku

Janáčkova opera Národního divadla Brno dnes vyjíždí na turné do Španělska. Soubor uvede tři koncerty s názvem Verdi – Wagner, a dvě koncertní provedení opery Bludný Holanďan.

První zastávkou bude město Avilés ležící na severu země u pobřeží Biskajského zálivu. Orchestr a sbor pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera a sbormistra Josefa Pančíka vystoupí v moderním kulturním komplexu od známého brazilského architekta Oscara Niemeyera. Den nato, v pátek 22. listopadu, se soubor přesune dál na východ, do přístavního města Santander. V tamním Kongresovém paláci zazní v podání sboru a orchestru Janáčkovy opery například předehra z Verdiho Síly osudu, známý svatební pochod z Lohengrina, předehra z Wagnerových Mistrů pěvců norimberských nebo sborové party z AidyBludného Holanďana. Soubor se následně přesune do vnitrozemí, do hlavního města provincie Navarra Pamplona. Pod taktovkou Jakuba Kleckera zazní koncertní verze opery Bludný Holanďan, s Johannesem Schwärskym v titulní roli. Sentu ztvární sopranistka tuniského původu Maida Hundeling. V dalších rolích se představí sólisté Janáčkovy opery Ivan Choupenitch, Jitka Zerhauová, Petr Levíček a Jevhen Shokalo.

Předposlední zastávkou bude hlavní město Aragonie Zaragoza. V honosné koncertní síni Auditoria de Zaragoza představí orchestr a sbor naposledy program Verdi-Wagner. Španělské turné bude končit 25. listopadu v nejmenší ze všech španělských provincií na středozemním pobřeží, ve městě Castellón. Zde se soubor Janáčkovy opery rozloučí koncertní verzí Bludného Holanďana, a 26. listopadu přiletí zpět na letiště do Vídně.

Koncert Verdi – Wagner, program:

Verdi  – Síla osudu – předehra     
Verdi – Trubadúr – Coro de los gitanos   
Verdi – La traviata – předehra   
Verdi – La traviata sbor cikánek a matadorů  
Verdi – Macbeth – sbor Patria opressa   
Wagner – Lohengrin – předehra ke 3. dějství   
Wagner – Lohengrin – svatební pochod    
Wagner – Tannhäuser – „Freudig begrüssen wir die Halle“  
Wagner – Mistři pěvci norimberští – předehra
Wagner – Bludný Holanďan – „Summ' und brumm', du gutes Rädchen“
Wagner – Bludný Holanďan – „Steuermann, lass die Wacht“
Verdi – Nabucco – předehra  
Verdi – Síla osudu – sbor „La Vergine degli Angeli“  
Verdi – Aida – sbor „Gloria all'Egitto, ad Iside“

Foto z brněnské inscenace Bludného Holanďana, Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Naše životy i touhy mají své meze, odehrávají se v klecích, i když ne zcela neprostupných. Tak bych shrnul inscenaci Bludného Holanďana, která měla včera premiéru v Janáčkově divadle.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější