Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

1. duben 2014, 7:01
Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.

Absence důstojného koncertního sálu s dobrou akustikou trápí Brno už mnoho desítek let. Kapacita Besedního domu je nedostačující, Janáčkovo divadlo nevhodné a na Stadionu se cvičí. Představitelé města se na posledním zasedání shodli na překvapivém řešení. Nový koncertní sál vyroste nad podzemními garážemi před Janáčkovým divadlem. Město Brno by tak mohlo získat základ podobného uměleckého komplexu, jakým je například Lincoln Center v New Yorku. Tam spolu rovněž sousedí Metropolitní opera a sídlo newyorské filharmonie Avery Fisher Hall.

Brno sice nemá hlavního architekta, ale i tak se zrodil pozoruhodný urbanistický nápad, k němuž zastupitelé dospěli čistě úřednickou cestou. „Pro Janáčkovo kulturní centrum je určeno místo mezi Besedním domem a hotelem International, kde se má začít stavbou podzemních garáží. Proč tedy nezačít raději tam, kde už garáže jsou?“ říká k tomu Jana Vyhlídalová, mluvčí stavební společnosti Buryja Invest, která nečekané řešení navrhla. Jako zcestné jí připadají námitky, že se tak úplně zakryje výhled z foyer divadla na Moravské náměstí. „Z předsálí Janáčkova divadla se dříve lidé dívali na nádherný vodotrysk, později už jen na menší boční chrliče, potom na prázdný bazén a teď je tam jen hlína. Je to prostě vývoj a myslím, že si návštěvníci opery snadno zvyknou i na to, že o přestávkách neuvidí vůbec nic. Podle Manuálu úspěšného diváka by stejně měli být o přestávce na toaletách a konzumovat chlebíčky,“ dodává ještě.

Projekt nabízí do budoucnosti i praktické využití v uměleckém provozu. Pokud by došlo ke spojení Filharmonie Brno s orchestrem Janáčkova divadla, stačilo by v suterénu probourat příčku. „Orchestry se promíchají a nikdo si ničeho ani nevšimne,“ dodává k tomu produkční filharmonie Robert Čaroskvoucí a usmívá se, „v těch fracích stejně nejsou k rozeznání.“ Blízkost obou hudebních institucí bude výhodná i pro publikum, které bude moci snadno přecházet z opery do sálu a naopak. „Je to zcela nový, flexibilní koncept, který přiblíží zkamenělé instituce a vážnou hudbu mladým lidem,“ raduje se také skladatel Jaroslav Živný a navrhuje postavit místo průchodu mezi oběma budovami U-rampu. „Tím by se zajistil i bezbariérový přístup,“ upozorňuje na další pozitivní důsledek svého návrhu.

Všichni ale z umístění sálu před operu nadšení nejsou a odmítavé postoje se objevují mezi odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se to ani Dopravnímu podniku města Brna, který se obává přetížení zastávky Janáčkovo divadlo. Navíc by ji zřejmě musel přejmenovat na zastávku Janáčkovo divadlo – Koncertní sál a příliš dlouhý název se nevejde na cedule.

Většinu lidí pravděpodobně nový koncertní sál ani opera nezajímají vůbec. „Nechodím tam ani onam a pivo kvůli tomu levnější nebude,“ nechce o problému vůbec diskutovat podnikatel Matěj Brouček. „S tím nic nenaděláte, umění to má v dnešní uspěchané době pořád těžší,“ podotýká k tomu Živný, to už je náš osud.

Skica umístění nového koncertního sálu před Janáčkovo divadlo, foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Martin Bejček

    1. duben 2014, 8:32
    Krásný apríl!

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější