Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

1. duben 2014, 7:01
Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.

Absence důstojného koncertního sálu s dobrou akustikou trápí Brno už mnoho desítek let. Kapacita Besedního domu je nedostačující, Janáčkovo divadlo nevhodné a na Stadionu se cvičí. Představitelé města se na posledním zasedání shodli na překvapivém řešení. Nový koncertní sál vyroste nad podzemními garážemi před Janáčkovým divadlem. Město Brno by tak mohlo získat základ podobného uměleckého komplexu, jakým je například Lincoln Center v New Yorku. Tam spolu rovněž sousedí Metropolitní opera a sídlo newyorské filharmonie Avery Fisher Hall.

Brno sice nemá hlavního architekta, ale i tak se zrodil pozoruhodný urbanistický nápad, k němuž zastupitelé dospěli čistě úřednickou cestou. „Pro Janáčkovo kulturní centrum je určeno místo mezi Besedním domem a hotelem International, kde se má začít stavbou podzemních garáží. Proč tedy nezačít raději tam, kde už garáže jsou?“ říká k tomu Jana Vyhlídalová, mluvčí stavební společnosti Buryja Invest, která nečekané řešení navrhla. Jako zcestné jí připadají námitky, že se tak úplně zakryje výhled z foyer divadla na Moravské náměstí. „Z předsálí Janáčkova divadla se dříve lidé dívali na nádherný vodotrysk, později už jen na menší boční chrliče, potom na prázdný bazén a teď je tam jen hlína. Je to prostě vývoj a myslím, že si návštěvníci opery snadno zvyknou i na to, že o přestávkách neuvidí vůbec nic. Podle Manuálu úspěšného diváka by stejně měli být o přestávce na toaletách a konzumovat chlebíčky,“ dodává ještě.

Projekt nabízí do budoucnosti i praktické využití v uměleckém provozu. Pokud by došlo ke spojení Filharmonie Brno s orchestrem Janáčkova divadla, stačilo by v suterénu probourat příčku. „Orchestry se promíchají a nikdo si ničeho ani nevšimne,“ dodává k tomu produkční filharmonie Robert Čaroskvoucí a usmívá se, „v těch fracích stejně nejsou k rozeznání.“ Blízkost obou hudebních institucí bude výhodná i pro publikum, které bude moci snadno přecházet z opery do sálu a naopak. „Je to zcela nový, flexibilní koncept, který přiblíží zkamenělé instituce a vážnou hudbu mladým lidem,“ raduje se také skladatel Jaroslav Živný a navrhuje postavit místo průchodu mezi oběma budovami U-rampu. „Tím by se zajistil i bezbariérový přístup,“ upozorňuje na další pozitivní důsledek svého návrhu.

Všichni ale z umístění sálu před operu nadšení nejsou a odmítavé postoje se objevují mezi odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se to ani Dopravnímu podniku města Brna, který se obává přetížení zastávky Janáčkovo divadlo. Navíc by ji zřejmě musel přejmenovat na zastávku Janáčkovo divadlo – Koncertní sál a příliš dlouhý název se nevejde na cedule.

Většinu lidí pravděpodobně nový koncertní sál ani opera nezajímají vůbec. „Nechodím tam ani onam a pivo kvůli tomu levnější nebude,“ nechce o problému vůbec diskutovat podnikatel Matěj Brouček. „S tím nic nenaděláte, umění to má v dnešní uspěchané době pořád těžší,“ podotýká k tomu Živný, to už je náš osud.

Skica umístění nového koncertního sálu před Janáčkovo divadlo, foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Martin Bejček

    1. duben 2014, 8:32
    Krásný apríl!

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více