Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

1. duben 2014, 7:01
Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.

Absence důstojného koncertního sálu s dobrou akustikou trápí Brno už mnoho desítek let. Kapacita Besedního domu je nedostačující, Janáčkovo divadlo nevhodné a na Stadionu se cvičí. Představitelé města se na posledním zasedání shodli na překvapivém řešení. Nový koncertní sál vyroste nad podzemními garážemi před Janáčkovým divadlem. Město Brno by tak mohlo získat základ podobného uměleckého komplexu, jakým je například Lincoln Center v New Yorku. Tam spolu rovněž sousedí Metropolitní opera a sídlo newyorské filharmonie Avery Fisher Hall.

Brno sice nemá hlavního architekta, ale i tak se zrodil pozoruhodný urbanistický nápad, k němuž zastupitelé dospěli čistě úřednickou cestou. „Pro Janáčkovo kulturní centrum je určeno místo mezi Besedním domem a hotelem International, kde se má začít stavbou podzemních garáží. Proč tedy nezačít raději tam, kde už garáže jsou?“ říká k tomu Jana Vyhlídalová, mluvčí stavební společnosti Buryja Invest, která nečekané řešení navrhla. Jako zcestné jí připadají námitky, že se tak úplně zakryje výhled z foyer divadla na Moravské náměstí. „Z předsálí Janáčkova divadla se dříve lidé dívali na nádherný vodotrysk, později už jen na menší boční chrliče, potom na prázdný bazén a teď je tam jen hlína. Je to prostě vývoj a myslím, že si návštěvníci opery snadno zvyknou i na to, že o přestávkách neuvidí vůbec nic. Podle Manuálu úspěšného diváka by stejně měli být o přestávce na toaletách a konzumovat chlebíčky,“ dodává ještě.

Projekt nabízí do budoucnosti i praktické využití v uměleckém provozu. Pokud by došlo ke spojení Filharmonie Brno s orchestrem Janáčkova divadla, stačilo by v suterénu probourat příčku. „Orchestry se promíchají a nikdo si ničeho ani nevšimne,“ dodává k tomu produkční filharmonie Robert Čaroskvoucí a usmívá se, „v těch fracích stejně nejsou k rozeznání.“ Blízkost obou hudebních institucí bude výhodná i pro publikum, které bude moci snadno přecházet z opery do sálu a naopak. „Je to zcela nový, flexibilní koncept, který přiblíží zkamenělé instituce a vážnou hudbu mladým lidem,“ raduje se také skladatel Jaroslav Živný a navrhuje postavit místo průchodu mezi oběma budovami U-rampu. „Tím by se zajistil i bezbariérový přístup,“ upozorňuje na další pozitivní důsledek svého návrhu.

Všichni ale z umístění sálu před operu nadšení nejsou a odmítavé postoje se objevují mezi odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se to ani Dopravnímu podniku města Brna, který se obává přetížení zastávky Janáčkovo divadlo. Navíc by ji zřejmě musel přejmenovat na zastávku Janáčkovo divadlo – Koncertní sál a příliš dlouhý název se nevejde na cedule.

Většinu lidí pravděpodobně nový koncertní sál ani opera nezajímají vůbec. „Nechodím tam ani onam a pivo kvůli tomu levnější nebude,“ nechce o problému vůbec diskutovat podnikatel Matěj Brouček. „S tím nic nenaděláte, umění to má v dnešní uspěchané době pořád těžší,“ podotýká k tomu Živný, to už je náš osud.

Skica umístění nového koncertního sálu před Janáčkovo divadlo, foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Martin Bejček

    1. duben 2014, 8:32
    Krásný apríl!

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce


Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Nejčtenější