Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

1. duben 2014, 7:01
Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.

Absence důstojného koncertního sálu s dobrou akustikou trápí Brno už mnoho desítek let. Kapacita Besedního domu je nedostačující, Janáčkovo divadlo nevhodné a na Stadionu se cvičí. Představitelé města se na posledním zasedání shodli na překvapivém řešení. Nový koncertní sál vyroste nad podzemními garážemi před Janáčkovým divadlem. Město Brno by tak mohlo získat základ podobného uměleckého komplexu, jakým je například Lincoln Center v New Yorku. Tam spolu rovněž sousedí Metropolitní opera a sídlo newyorské filharmonie Avery Fisher Hall.

Brno sice nemá hlavního architekta, ale i tak se zrodil pozoruhodný urbanistický nápad, k němuž zastupitelé dospěli čistě úřednickou cestou. „Pro Janáčkovo kulturní centrum je určeno místo mezi Besedním domem a hotelem International, kde se má začít stavbou podzemních garáží. Proč tedy nezačít raději tam, kde už garáže jsou?“ říká k tomu Jana Vyhlídalová, mluvčí stavební společnosti Buryja Invest, která nečekané řešení navrhla. Jako zcestné jí připadají námitky, že se tak úplně zakryje výhled z foyer divadla na Moravské náměstí. „Z předsálí Janáčkova divadla se dříve lidé dívali na nádherný vodotrysk, později už jen na menší boční chrliče, potom na prázdný bazén a teď je tam jen hlína. Je to prostě vývoj a myslím, že si návštěvníci opery snadno zvyknou i na to, že o přestávkách neuvidí vůbec nic. Podle Manuálu úspěšného diváka by stejně měli být o přestávce na toaletách a konzumovat chlebíčky,“ dodává ještě.

Projekt nabízí do budoucnosti i praktické využití v uměleckém provozu. Pokud by došlo ke spojení Filharmonie Brno s orchestrem Janáčkova divadla, stačilo by v suterénu probourat příčku. „Orchestry se promíchají a nikdo si ničeho ani nevšimne,“ dodává k tomu produkční filharmonie Robert Čaroskvoucí a usmívá se, „v těch fracích stejně nejsou k rozeznání.“ Blízkost obou hudebních institucí bude výhodná i pro publikum, které bude moci snadno přecházet z opery do sálu a naopak. „Je to zcela nový, flexibilní koncept, který přiblíží zkamenělé instituce a vážnou hudbu mladým lidem,“ raduje se také skladatel Jaroslav Živný a navrhuje postavit místo průchodu mezi oběma budovami U-rampu. „Tím by se zajistil i bezbariérový přístup,“ upozorňuje na další pozitivní důsledek svého návrhu.

Všichni ale z umístění sálu před operu nadšení nejsou a odmítavé postoje se objevují mezi odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se to ani Dopravnímu podniku města Brna, který se obává přetížení zastávky Janáčkovo divadlo. Navíc by ji zřejmě musel přejmenovat na zastávku Janáčkovo divadlo – Koncertní sál a příliš dlouhý název se nevejde na cedule.

Většinu lidí pravděpodobně nový koncertní sál ani opera nezajímají vůbec. „Nechodím tam ani onam a pivo kvůli tomu levnější nebude,“ nechce o problému vůbec diskutovat podnikatel Matěj Brouček. „S tím nic nenaděláte, umění to má v dnešní uspěchané době pořád těžší,“ podotýká k tomu Živný, to už je náš osud.

Skica umístění nového koncertního sálu před Janáčkovo divadlo, foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Martin Bejček

    1. duben 2014, 8:32
    Krásný apríl!

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce


Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Nejčtenější