V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

8. září 2014, 8:41

V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

Jako první muzikálovou premiéru sezony 2014–2015 nabízí Divadlo na Orlí svým divákům muzikál Zvonokosy autorů Jindřicha BrabcePetra Markova.

V inscenaci účinkují studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové, která představení sama režírovala, a hosté. Hudbu bude interpretovat profesionální živý orchestr, pro toto představení ji upravil Tomáš Küfhaber. Inscenace vznikla ve spolupráci s dalšími umělci, kterými jsou choreograf David Strnad, scénografka Alice Novotná a dramaturg Karel Spurný.

Premiéra Zvonokos proběhne 14. září 2014, první reprízy dále hned v pondělí 15. a úterý 16. září. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz

„Knihovnu stavět nebudeme, pane učiteli. Ještě by nám občané začali číst! Úplně jim stačí noviny. Potřebujeme postavit něco, co by ukázalo lidem, jakou mají pokrokovou radu a bylo v souladu s vůdčími myšlenkami naší strany. Postavíme pisoár. A naši oponenti puknou vzteky!“ Autoři úspěšného českého muzikálu se inspirovali jedním z nejpopulárnějších humoristických románů – Zvonokosy francouzského autora Gabriela Chevalliera z roku 1934.

Dílo dodnes patří mezi nejbrilantnější lechtivé satiry, zobrazující provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku. Děj kroniky malého městečka v jihofrancouzském Beaujolais se točí kolem bizarní snahy o vybudování obecního pisoáru. Řada písní, z nichž se mnohé staly hity, s patřičnou nadsázkou vystihuje praktiky a neduhy, které jsou nadčasové a můžeme se s nimi setkat v každé době, neboť lidské povahy se s časem příliš nemění. Tichošlápky, prospěcháře, závistivce a kariéristy potkáváme v panoptiku lidských typů i dnes.

Originální muzikál měl asi třicet postav a taneční sbor, dramaturgovi Karlu Spurnému se tento počet podařilo výrazně zredukovat. Hudbu upravil Tomáš Küfhaber. Na inscenaci se dále podílel choreograf David Strnad a scénografka Alice Novotná. Dvouhodinové představení doprovází navíc živý šestičlenný orchestr. Studenti muzikálového herectví by podle Talpové měli mít zkušenost i se žánrem, ze kterého kdysi muzikál vzešel. Ale děj Zvonokos již podle ní tak klasicky operetní není, znaky jisté naivity nese jen zdánlivě. Pod úsměvnou zápletkou, kdy postavení obecního záchodku rozdělí obyvatele Zvonokos na dva tábory, našli inscenátoři témata jako boj o politickou moc, manipulace s médii, korupce. „Četla jsem poprvé hru v době voleb a některé věty zněly unisono z televize i ze scénáře hry. Hra nemoralizuje, nehledá řešení, které neexistuje, jen předkládá divákovi, jací jsme, v čem žijeme,“ sdělila režisérka.

Ve scénáři muzikálu Zvonokosy s použitím překladu Jaroslava Zaorálka ponechali inscenátoři jazyk původní verze, dnes tedy místy archaický. Zazní třeba, že „Růžena Baráčková chodí s outěžkem”. „Postavy nepoužívají mobilní telefony, informace chodí z městečka na zámek hlásit panna Eulálie Čubíková. Ale vyhnuli jsme se dobovým kostýmům, starosta používá současný znak moci a dovolujeme si drobné odkazy na to, že dnes už víme, co a jak historicky bylo,“ doplnila režisérka.

Muzikál Zvonokosy nabídne u řadu hitů. Píseň o smrti nevinného blázna byla třeba posledním songem Laďky Kozderkové. Píseň Jen nám dejte šanci zněla nesčetněkrát v různých televizních Silvestrech. „I třeba Bonviván je melodie, která člověku zůstane v uchu. Když jsme se studenty poslouchali písně poprvé, všichni si uvědomili, že je vlastně znají,“ dodala režisérka Talpová k dílu výmluvně zobrazujícímu provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku.

Zdroj: Luboš Mareček, JAMU. Foto Pavel Nesvadba

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.  více

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více

V Divadle na Orlí se sešly v jednom večeru absolventské výkony dvou režisérek. Bakalářský Vendelíny Osvaldové v klasicistní hříčce Bylť jest jednou kantor dobrý a magisterský Renaty Fraisové v shakespearovské semiopeře Henryho Purcella Bouře. Rozdílná díla, diametrálně odlišné režijní přístupy i celkové výsledky se postaraly o večer zábavný, rozpačitý, podnětný a nesourodý zároveň.  více


Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Nejčtenější