V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

8. září 2014, 8:41

V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

Jako první muzikálovou premiéru sezony 2014–2015 nabízí Divadlo na Orlí svým divákům muzikál Zvonokosy autorů Jindřicha BrabcePetra Markova.

V inscenaci účinkují studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové, která představení sama režírovala, a hosté. Hudbu bude interpretovat profesionální živý orchestr, pro toto představení ji upravil Tomáš Küfhaber. Inscenace vznikla ve spolupráci s dalšími umělci, kterými jsou choreograf David Strnad, scénografka Alice Novotná a dramaturg Karel Spurný.

Premiéra Zvonokos proběhne 14. září 2014, první reprízy dále hned v pondělí 15. a úterý 16. září. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz

„Knihovnu stavět nebudeme, pane učiteli. Ještě by nám občané začali číst! Úplně jim stačí noviny. Potřebujeme postavit něco, co by ukázalo lidem, jakou mají pokrokovou radu a bylo v souladu s vůdčími myšlenkami naší strany. Postavíme pisoár. A naši oponenti puknou vzteky!“ Autoři úspěšného českého muzikálu se inspirovali jedním z nejpopulárnějších humoristických románů – Zvonokosy francouzského autora Gabriela Chevalliera z roku 1934.

Dílo dodnes patří mezi nejbrilantnější lechtivé satiry, zobrazující provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku. Děj kroniky malého městečka v jihofrancouzském Beaujolais se točí kolem bizarní snahy o vybudování obecního pisoáru. Řada písní, z nichž se mnohé staly hity, s patřičnou nadsázkou vystihuje praktiky a neduhy, které jsou nadčasové a můžeme se s nimi setkat v každé době, neboť lidské povahy se s časem příliš nemění. Tichošlápky, prospěcháře, závistivce a kariéristy potkáváme v panoptiku lidských typů i dnes.

Originální muzikál měl asi třicet postav a taneční sbor, dramaturgovi Karlu Spurnému se tento počet podařilo výrazně zredukovat. Hudbu upravil Tomáš Küfhaber. Na inscenaci se dále podílel choreograf David Strnad a scénografka Alice Novotná. Dvouhodinové představení doprovází navíc živý šestičlenný orchestr. Studenti muzikálového herectví by podle Talpové měli mít zkušenost i se žánrem, ze kterého kdysi muzikál vzešel. Ale děj Zvonokos již podle ní tak klasicky operetní není, znaky jisté naivity nese jen zdánlivě. Pod úsměvnou zápletkou, kdy postavení obecního záchodku rozdělí obyvatele Zvonokos na dva tábory, našli inscenátoři témata jako boj o politickou moc, manipulace s médii, korupce. „Četla jsem poprvé hru v době voleb a některé věty zněly unisono z televize i ze scénáře hry. Hra nemoralizuje, nehledá řešení, které neexistuje, jen předkládá divákovi, jací jsme, v čem žijeme,“ sdělila režisérka.

Ve scénáři muzikálu Zvonokosy s použitím překladu Jaroslava Zaorálka ponechali inscenátoři jazyk původní verze, dnes tedy místy archaický. Zazní třeba, že „Růžena Baráčková chodí s outěžkem”. „Postavy nepoužívají mobilní telefony, informace chodí z městečka na zámek hlásit panna Eulálie Čubíková. Ale vyhnuli jsme se dobovým kostýmům, starosta používá současný znak moci a dovolujeme si drobné odkazy na to, že dnes už víme, co a jak historicky bylo,“ doplnila režisérka.

Muzikál Zvonokosy nabídne u řadu hitů. Píseň o smrti nevinného blázna byla třeba posledním songem Laďky Kozderkové. Píseň Jen nám dejte šanci zněla nesčetněkrát v různých televizních Silvestrech. „I třeba Bonviván je melodie, která člověku zůstane v uchu. Když jsme se studenty poslouchali písně poprvé, všichni si uvědomili, že je vlastně znají,“ dodala režisérka Talpová k dílu výmluvně zobrazujícímu provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku.

Zdroj: Luboš Mareček, JAMU. Foto Pavel Nesvadba

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.  více

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více

V Divadle na Orlí se sešly v jednom večeru absolventské výkony dvou režisérek. Bakalářský Vendelíny Osvaldové v klasicistní hříčce Bylť jest jednou kantor dobrý a magisterský Renaty Fraisové v shakespearovské semiopeře Henryho Purcella Bouře. Rozdílná díla, diametrálně odlišné režijní přístupy i celkové výsledky se postaraly o večer zábavný, rozpačitý, podnětný a nesourodý zároveň.  více


Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější