V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

8. září 2014, 8:41

V Divadle na Orlí začínají se Zvonokosy

Jako první muzikálovou premiéru sezony 2014–2015 nabízí Divadlo na Orlí svým divákům muzikál Zvonokosy autorů Jindřicha BrabcePetra Markova.

V inscenaci účinkují studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové, která představení sama režírovala, a hosté. Hudbu bude interpretovat profesionální živý orchestr, pro toto představení ji upravil Tomáš Küfhaber. Inscenace vznikla ve spolupráci s dalšími umělci, kterými jsou choreograf David Strnad, scénografka Alice Novotná a dramaturg Karel Spurný.

Premiéra Zvonokos proběhne 14. září 2014, první reprízy dále hned v pondělí 15. a úterý 16. září. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz

„Knihovnu stavět nebudeme, pane učiteli. Ještě by nám občané začali číst! Úplně jim stačí noviny. Potřebujeme postavit něco, co by ukázalo lidem, jakou mají pokrokovou radu a bylo v souladu s vůdčími myšlenkami naší strany. Postavíme pisoár. A naši oponenti puknou vzteky!“ Autoři úspěšného českého muzikálu se inspirovali jedním z nejpopulárnějších humoristických románů – Zvonokosy francouzského autora Gabriela Chevalliera z roku 1934.

Dílo dodnes patří mezi nejbrilantnější lechtivé satiry, zobrazující provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku. Děj kroniky malého městečka v jihofrancouzském Beaujolais se točí kolem bizarní snahy o vybudování obecního pisoáru. Řada písní, z nichž se mnohé staly hity, s patřičnou nadsázkou vystihuje praktiky a neduhy, které jsou nadčasové a můžeme se s nimi setkat v každé době, neboť lidské povahy se s časem příliš nemění. Tichošlápky, prospěcháře, závistivce a kariéristy potkáváme v panoptiku lidských typů i dnes.

Originální muzikál měl asi třicet postav a taneční sbor, dramaturgovi Karlu Spurnému se tento počet podařilo výrazně zredukovat. Hudbu upravil Tomáš Küfhaber. Na inscenaci se dále podílel choreograf David Strnad a scénografka Alice Novotná. Dvouhodinové představení doprovází navíc živý šestičlenný orchestr. Studenti muzikálového herectví by podle Talpové měli mít zkušenost i se žánrem, ze kterého kdysi muzikál vzešel. Ale děj Zvonokos již podle ní tak klasicky operetní není, znaky jisté naivity nese jen zdánlivě. Pod úsměvnou zápletkou, kdy postavení obecního záchodku rozdělí obyvatele Zvonokos na dva tábory, našli inscenátoři témata jako boj o politickou moc, manipulace s médii, korupce. „Četla jsem poprvé hru v době voleb a některé věty zněly unisono z televize i ze scénáře hry. Hra nemoralizuje, nehledá řešení, které neexistuje, jen předkládá divákovi, jací jsme, v čem žijeme,“ sdělila režisérka.

Ve scénáři muzikálu Zvonokosy s použitím překladu Jaroslava Zaorálka ponechali inscenátoři jazyk původní verze, dnes tedy místy archaický. Zazní třeba, že „Růžena Baráčková chodí s outěžkem”. „Postavy nepoužívají mobilní telefony, informace chodí z městečka na zámek hlásit panna Eulálie Čubíková. Ale vyhnuli jsme se dobovým kostýmům, starosta používá současný znak moci a dovolujeme si drobné odkazy na to, že dnes už víme, co a jak historicky bylo,“ doplnila režisérka.

Muzikál Zvonokosy nabídne u řadu hitů. Píseň o smrti nevinného blázna byla třeba posledním songem Laďky Kozderkové. Píseň Jen nám dejte šanci zněla nesčetněkrát v různých televizních Silvestrech. „I třeba Bonviván je melodie, která člověku zůstane v uchu. Když jsme se studenty poslouchali písně poprvé, všichni si uvědomili, že je vlastně znají,“ dodala režisérka Talpová k dílu výmluvně zobrazujícímu provinciální maloměstské mravy, pokrytectví a přetvářku.

Zdroj: Luboš Mareček, JAMU. Foto Pavel Nesvadba

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.  více

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více

V Divadle na Orlí se sešly v jednom večeru absolventské výkony dvou režisérek. Bakalářský Vendelíny Osvaldové v klasicistní hříčce Bylť jest jednou kantor dobrý a magisterský Renaty Fraisové v shakespearovské semiopeře Henryho Purcella Bouře. Rozdílná díla, diametrálně odlišné režijní přístupy i celkové výsledky se postaraly o večer zábavný, rozpačitý, podnětný a nesourodý zároveň.  více


Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více