JAMU, život umělce a pohádka o kouzelníkovi

JAMU, život umělce a pohádka o kouzelníkovi

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.

Životní osudy a především vnitřní stavy a pohnutky, které nutí umělce tvořit, jsou námět vděčný a mnohokrát ztvárněný. Nevyhýbá se mu žádná oblast umění a hudební uchopení můžeme sledovat jak ve Fantastické symfonii Hectora Berlioze nebo Wagnerově Tannhäuserovi, tak v Tower of Song Leonarda Cohena. Je to ovšem téma stejně vděčné jako nebezpečné. Není vůbec složité upadnout při pohledu do vlastního nitra do nesnesitelného patosu, sebelítosti, sentimentu, sebezbožňování a jiných poněkud nechutných pastí. Vtipným únikem ze všech takových nástrach je autobiografie Bosé nožky cupitají světem malířky Marie Filipiové – kniha stejně naivní jako její obrazy.

Text si vybral Peter Graham a na jeho podkladu složil v roce 1986 Bosé nožky, které studenti Hudební a Divadelní fakulty JAMU uvedli jako scénický melodram. Dlužno podotknout, že melodramatický charakter skladby je poněkud vedlejší, spíš se jedná o komorní symfonii s mluvenými pasážemi, k jejichž propojení s hudební složkou dojde až ve druhé části skladby. Hudba působí rozsvíceným dojmem a je plná elánu, předlohu reflektuje banálními motivy, s nimiž občas pracuje. Její struktura ale nijak banální není, jsou v ní značně komplikovaná tutti i náročné sólo pro fagot. Použití elektrické kytary a saxofonu, stejně jako „filmové“ střihy v hudebním proudu připomínají Franka Zappu někdy z období kolem alba Weasels Ripped My Flesh. Celkově je to hudba, která by mohla být stejně přijatelná pro příznivce soudobé vážné hudby, tak pro alternativní rockery.

Janáčkův akademický orchestr zahrál Bosé nožky pod vedením Leoše Svárovského s přiléhavým nadšením a s chutí, ale také s chybami – skladba je to těžká. Recitace textu byla puštěná přes reproduktory a objevovaly se v ní nepříjemné výpadky. Pohybové ztvárnění na šikmé ploše za orchestrem hudbu spíš vnějškově ilustrovalo. Zdálo se mi, že si s naivitou textového námětu neví rady a snaží se vyjádřit o dost složitější myšlenkové pochody, než jaké Bosé nožky předkládají. Pohyb herců dotvářely abstraktní „kresby světlem”. Celkově si myslím, že by scénické vyjádření (režisér Viktor Černický, choreografka Jazmína Piktorová) chtělo víc přímočarosti.

Ve druhé polovině večera byla uvedena suita z baletu Špalíček Bohuslava Martinů. Orchestr se rozrostl, takže se rozměry i akusticky do Divadla na Orlí sotva vešel. O provedení platí to samé, co o Bosých nožkách: nadšení a energie musely vyvažovat pochopitelné technické nedostatky. Špalíček je ale hudba až nakažlivě veselá a celkové vyznění bylo vysloveně osvěžující. Režisér David Kříž a choreograf David Strnad pojali původní pásmo z různých pohádek jako jednu pestrou pohádkovou féerii. Nechyběla jí kouzla, únos, láska, ani humor, bylo v ní hodně života, ale v příběhu samotném jsem se občas ztrácel.

Za největší přínos sobotního koncertu vlastně pokládám samotné uvedení Bosých nožek. Myslím, že neotřelá dramaturgie by měla být samozřejmou součástí studentských představení.

Peter Graham:  Bosé nožky. Hudební nastudování – Leoš Svárovský, režie: Pierre Nadaud. Bohuslav Martinů: Špalíček (suita ze zpívaného baletu Špalíček). Hudební nastudování – Leoš Svárovský. Bosé nožky: režie – Viktor Černický, choreografieJazmína Piktorová. Špalíček: režie: David Kříž, choreografie: David Strnad, Janáčkův akademický orchestr. Společný hudebně-dramatický večer Hudební a Divadelní fakulty JAMU. 3. 5. 2014, Divadlo na Orlí, Brno.

Foto Miroslav Růžička

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Divadle na Orlí se sešly v jednom večeru absolventské výkony dvou režisérek. Bakalářský Vendelíny Osvaldové v klasicistní hříčce Bylť jest jednou kantor dobrý a magisterský Renaty Fraisové v shakespearovské semiopeře Henryho Purcella Bouře. Rozdílná díla, diametrálně odlišné režijní přístupy i celkové výsledky se postaraly o večer zábavný, rozpačitý, podnětný a nesourodý zároveň.  více

Šestnáctý ročník festivalu Setkávání nové hudby Plus, který se zaměřuje na současnou akustickou a elektronickou hudbu a multimediální projekty, a který v Brně probíhá od konce října, byl završen dvojkoncertem v pátek 13. prosince. Jakkoli je třináctka tradičně poslem neštěstí, zakončení festivalu přinesla jen opak.  více

V Divadle na Orlí byl minulý týden uzavřen Týden staré hudby. Připravila jej Hudební fakulta JAMU pod záštitou evropského projektu Eur-text: zpět do budoucnosti! Heslo zpět do budoucnosti bylo tentokrát naplněno lépe než při minulém ročníku – závěrečný koncert sestával ze čtyř klasicistních až raně romantických skladeb a jejich reinterpretací současnými mladými autory.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více