Věhlasný pianista Herbie Hancock vystoupí v Brně

Věhlasný pianista Herbie Hancock vystoupí v Brně

Předchází jej pověst nespoutaného kreativního živlu a zároveň mimořádně schopného byznysmena. Nahrál přelomová jazzová alba i populární singly, které se umisťovaly na předních místech hitparád. Stihl získat čtrnáct cen Grammy i filmového Oscara. Je jazzovým vyslancem organizace UNESCO a minulou středu zahajoval v japonské Ósace Mezinárodní den jazzu. Řeč je o nejzásadnějším jazzovém klavíristovi posledních padesáti let, letos čtařiasedmdesátiletém Herbie Hancockovi.

Hancock se za svoji mimořádně plodnou kariéru v ČR objevil doposud jen dvakrát – poprvé to bylo v roce 1986 na tehdejším režimem tolerovaném Mezinárodním jazzovém festivalu, podruhé na Pražském jaru v roce 2005. Herbieho Hancocka uvádí jako svůj vzor nejen drtivá většina jazzových hudebníků, ale i všichni zásadní tvůrci z oblasti funku, R’n’B, elektronické hudby či hip hopu,“ říká za pořadatele Vilém Spilka z agentury 24/7 Promotions, která se podílí i na organizaci právě probíhajícího mezinárodního festivalu JAZZFEST BRNO. „Hancock představuje ideální spojení umělecké hodnoty a posluchačské atraktivity. Ve své tvorbě dokázal vždy vyjít vstříc publiku, ale nikdy nepřekročil hranice vkusu,“ dodává Spilka.

Hancock se představí v sobotu 29. listopadu 2014 v brněnské hale Vodova. Vstupenky na koncert bude v prodeji již od 20. května od 14:14 hod. prostřednictvím webu www.herbiehancock.eu.

Legendární pianista a skladatel je nedílnou součástí jazzových dějin již od roku 1960. Jako člen jedné z nejvlivnějších jazzových kapel historie, druhého kvinteta Milese Davise, se Hancock stal jedním z průkopníků jazzové avantgardy. Jeho nahrávky ze 70. let (mj. s kapelou Headhunters) kombinovaly elektrický jazz, funk a rock do netradičního a neopakovatelného stylu, který dodnes ovlivňuje soudobou hudbu. Album Future Shock z osmdesátých let předznamenalo Hancockův vpád na území elektronické taneční hudby a nabídlo hned několik hitů včetně skladby Rockit. Ve stejném období pokračoval ve spolupráci s akustickou kapelou VSOP, který zahrnoval spoluhráče z kapely Milese Davise, Waynea Shortera, Rona Cartera a Tonyho Williamse. 

Hancock získal Oscara za hudbu k filmu Round Midnight a čtrnáct cen Grammy, včetně té nejzásadnější za album roku pro nahrávku River: The Joni Letters a dvou cen Grammy v roce 2011 za CD Imagine Project. Mnohé jeho skladby včetně Canteloupe Island, Maiden Voyage, Watermelon ManChameleon se staly moderními standardy a zásadně ovlivnily všechny styly moderní hudby. Letos čtyřiasedmdesátiletý a stále neuvěřitelně vitální Herbie Hancock je rovněž znám svojí slabostí pro luxusní piana značky Fazioli a příchylností k ručním syntezátorům.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brad Mehldau se svým triem včera okouzlil publikum v Janáčkově divadle a dostál vynikající pověsti, která ho předcházela. JazzFestBrno začal po všech stránkách skvěle.  více

Koncertní uvedení alba Illusions, které bez nadsázky patřilo k vrcholům letošního festivalu JazzFestBrno, za pověstí nahrávky nijak nezaostávalo. Naopak, díky výbornému zvuku byly čitelnější i ty pasáže, které na záznamu kvůli košatějším aranžím splývají.  více

Americké trio Larry Goldings, Peter Bernstein a Bill Stewart nepřekvapí extravangancí. Pánové hrají pohodovou a pevně zakořeněnou hudbu, střídají standardy s autorskou tvorbou, nemají potřebu oslňovat mnohaminutovými sóly. Pilíři jejich vystoupení jsou zkušenost, přesnost a souhra. Prostě špičkové trio nejvyšší úrovně, trio bez jednoznačného lídra, právem v 90. letech označované za „nejlepší varhanní trio desetiletí“.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější