Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka (10. září 1889 Brno-Královo Pole – 10. ledna 1967 Brno), skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně. Ve skladbě byl žákem Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka, u nějž v roce 1914 absolvoval mistrovský kurz na pražské konzervatoři.

V letech 1919–1952 vyučoval na konzervatoři v Brně, od roku 1947 také na JAMU, kde působil do roku 1960. V roce 1957 byl jmenován profesorem. Z jeho učitelů ho více ovlivnil V. Novák, jeho vliv je slyšet i ve vrcholné Petrželkově kantátě Námořník Mikuláš. Ta byla naposledy provedena v Brně na minulém ročníku festivalu Janáček Brno v roce 2012. Opera Horník Pavel z roku 1938 nebyla nikdy provedena.

Petrželka je autorem Pastorální sinfonietty z roku 1951, Symfonie z roku 1956 a několika písňových cyklů. Za druhé světové války získal značný ohlas jeho vlastenecký sbor To je má zem. Pod vlivem lidové písně napsal cyklus mužských sborů Slováckou pěšinouPísně v lidovém tónu pro zpěv a klavír.

Vilém Petrželka byl také učitelem Besedy Brněnské, členem České akademie věd a umění, zakládajícím členem Klubu moravských skladatelů, později předsedou brněnské odbočky Svazu československých skladatelů (1957–1962). Byl jmenován zasloužilým umělcem a získal vyznamenání Za vynikající práci.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Zakladatel a vedoucí Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala včera převzal Cenu města Brna v oblasti hudby.  více

Před pěti lety zemřel skladatel, hudební teoretik a profesor JAMU Alois Piňos, významná osobnost české nové hudby šedesátých let.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více