Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka (10. září 1889 Brno-Královo Pole – 10. ledna 1967 Brno), skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně. Ve skladbě byl žákem Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka, u nějž v roce 1914 absolvoval mistrovský kurz na pražské konzervatoři.

V letech 1919–1952 vyučoval na konzervatoři v Brně, od roku 1947 také na JAMU, kde působil do roku 1960. V roce 1957 byl jmenován profesorem. Z jeho učitelů ho více ovlivnil V. Novák, jeho vliv je slyšet i ve vrcholné Petrželkově kantátě Námořník Mikuláš. Ta byla naposledy provedena v Brně na minulém ročníku festivalu Janáček Brno v roce 2012. Opera Horník Pavel z roku 1938 nebyla nikdy provedena.

Petrželka je autorem Pastorální sinfonietty z roku 1951, Symfonie z roku 1956 a několika písňových cyklů. Za druhé světové války získal značný ohlas jeho vlastenecký sbor To je má zem. Pod vlivem lidové písně napsal cyklus mužských sborů Slováckou pěšinouPísně v lidovém tónu pro zpěv a klavír.

Vilém Petrželka byl také učitelem Besedy Brněnské, členem České akademie věd a umění, zakládajícím členem Klubu moravských skladatelů, později předsedou brněnské odbočky Svazu československých skladatelů (1957–1962). Byl jmenován zasloužilým umělcem a získal vyznamenání Za vynikající práci.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Zakladatel a vedoucí Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala včera převzal Cenu města Brna v oblasti hudby.  více

Před pěti lety zemřel skladatel, hudební teoretik a profesor JAMU Alois Piňos, významná osobnost české nové hudby šedesátých let.  více


O albu Folk Swings brněnského B-Side Bandu se na sociálních sítích živě diskutuje. Může si big band dovolit hrát „posvátné“ písně českého folku? A co když s ním tyto skladby zpívají přímo jejich autoři jako Jaromír Nohavica, Vlasta Redl nebo Slávek Janoušek? Jenže zatímco oni snad mohli do úprav mluvit, Karel Kryl, Zuzana Navarová nebo Wabi Ryvola úpravy svých písní už okomentovat nemohli… O tom, jak album vznikalo, proč zní Ryvolova Tereza jako kubánský tanec, proč Radek Pastrňák na albu zpívá neznámou píseň a nikoli Františka a proč je Podvod Honzy Nedvěda instrumentální, jsme hovořili s členy orchestru Petrem Kovaříkem a Pavlem Zlámalem. Právě oni totiž pro toto album vytvořili nové aranžmá známých i méně známých folkových písní.  více

Tiché lodi není kapela, ale projekt v Brně žijícího kytaristy a písničkáře Reného Müllera. Zatímco své předchozí album Časy vody (2015) nahrál ještě ve dvojici s Romanem Cipískem Cermanem, svým někdejším spoluhráčem z kapely Hynkovy zámky, na novince se Müller prezentuje úplně sám – jako autor hudby i textů, kytarista i zpěvák nebo – v jeho případě přesněji – vypravěč.  více

Brněnský písničkář s nejkratším vlastním jménem stál donedávna v čele bluesové kapely The Weathermakers. Vedl také efemerní trampské uskupení The Honzíci. To hlavní, čím přitahuje pozornost – vedle kytar a dalších nástrojů, které vyrábí pod značkou Red Bird – je však jeho sólová autorská tvorba. Po vyzrálém debutu Město (2018) se nyní přihlásil s novinkou Potom. V textech jde opět až na dřeň, své osobní problémy dokázal přetavit do nadčasových příběhů a mimořádných básnických obratů. A i když ve většině skladeb opustil bluesovou formu, svou esencí je nahrávka, na které se jako producent opět podílel Martin Kyšperský, bluesová až až.  více

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu.  více

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více