Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka (10. září 1889 Brno-Královo Pole – 10. ledna 1967 Brno), skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně. Ve skladbě byl žákem Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka, u nějž v roce 1914 absolvoval mistrovský kurz na pražské konzervatoři.

V letech 1919–1952 vyučoval na konzervatoři v Brně, od roku 1947 také na JAMU, kde působil do roku 1960. V roce 1957 byl jmenován profesorem. Z jeho učitelů ho více ovlivnil V. Novák, jeho vliv je slyšet i ve vrcholné Petrželkově kantátě Námořník Mikuláš. Ta byla naposledy provedena v Brně na minulém ročníku festivalu Janáček Brno v roce 2012. Opera Horník Pavel z roku 1938 nebyla nikdy provedena.

Petrželka je autorem Pastorální sinfonietty z roku 1951, Symfonie z roku 1956 a několika písňových cyklů. Za druhé světové války získal značný ohlas jeho vlastenecký sbor To je má zem. Pod vlivem lidové písně napsal cyklus mužských sborů Slováckou pěšinouPísně v lidovém tónu pro zpěv a klavír.

Vilém Petrželka byl také učitelem Besedy Brněnské, členem České akademie věd a umění, zakládajícím členem Klubu moravských skladatelů, později předsedou brněnské odbočky Svazu československých skladatelů (1957–1962). Byl jmenován zasloužilým umělcem a získal vyznamenání Za vynikající práci.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Zakladatel a vedoucí Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala včera převzal Cenu města Brna v oblasti hudby.  více

Před pěti lety zemřel skladatel, hudební teoretik a profesor JAMU Alois Piňos, významná osobnost české nové hudby šedesátých let.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější