Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšení.
V úvodu večera před samotným provedením skladby posluchače pozdravila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová za doprovodu japonského velvyslance Hidea Suzukiho. Jeho vřelá slova odkazovala na úspěch symfonického orchestru v zahraničí, a to především v Japonsku. Suzuki dále poukázal na filozofickou rovinu Mahlerovy druhé symfonie, která podle autora ukrývá poselství o naději a svobodě, kterou dnešní doba potřebuje. Marie Kučerová na závěr proslovů také poděkovala a pogratulovala klarinetistovi Stanislavu Pavlíčkovi, pro kterého byl po čtyřiceti letech angažmá tento koncert poslední.
Symfonie započala dramatickým a závažným smutečním pochodem, který nese v partituře označení Allegro maestoso. Davisovo poněkud pomalejší tempo výrazně časově rozšířilo první větu, která i tak patří k těm delším. Po rozpačitém nástupu orchestru se hráči víceméně tempově i rytmicky sjednotili. Efektní práce s dynamikou, především precizní ztišení smyčců a přesvědčivé dynamické střihy podporovaly dramatickou scénu smutečního pochodu. Bohužel ale i přes tato světlá místa a výrazná, dobře zahraná sóla hoboje, anglického rohu, flétny či houslí nenaplnil celkový výraz první věty divákova očekávání.
Po vyčerpávajícím úvodu je i skladatelem požadována malá pauza na doznění a zpracování hudby. Tu Davis dodržel, avšak pouze na chvíli, do které (nejspíše na pokyn) začali hudebníci přelaďovat své nástroje a tím některé posluchače vytrhli z rozjímání. Usazeněji z hlediska kompaktnosti hudebníků působily následující dvě věty, z nichž v pořadí druhá je psaná v tanečním duchu rakouského tance landler a třetí má svou grotesknost založenou na rytmu valčíku. Koketní, hravá a vtipná glissanda ve smyčcích či pasáže pizzicato proložené barevnými plochami, ve kterých hlavní motivy putují napříč nástroji v orchestru dominovala těmto dvěma odlehčeným částem. V nastudování Davise opět vynikala především práce s dynamikou a vystavováním témat.
V předposlední (tedy čtvrté) větě s textem Prasvětlo (Urlicht) ze sbírky Chlapcův kouzelný roh (Des Knaben Wunderhorn) se sólového altového partu zhostila Jana Hrochová. Dojemnou báseň o návratu k Bohu se silným motivem vzkříšení Mahler zhudebnil na svůj standard velice prostě. Diváci znovu slyšeli témbrové plochy utvářející citlivý podkres k emočně nabitému zpěvu Jany Hrochové, jež svou náladou předjímal poslední část symfonie.
Celé dílo vrcholí pátou větou, v níž skladatel zhudebnil text Friedricha Gottlieba Klopstocka pojednávající o onom vzkříšení, nalezení klidu a nekonečném žití, který si sám dle svých potřeb poupravil. Vrchol je zde znázorněn v mnoha rovinách – textové, zvukové, prostorové i instrumentační, kdy v závěru naráz hraje a zpívá více jak sto členů, a zároveň se zde objevuje Mahlerem oblíbená technika hry za oponou – zpovzdálí. Taktéž se oproti rozlehlým zvukově přeplněným částem majestátně vyjímal kontrast v podobě dechové harmonie či sboru a capella mající klidný, meditativní charakter. V poslední větě se k Janě Hrochové a filharmonickému sboru přidala také sopranistka Pavla Vykopalová, která svým silným průzračným hlasem barevně i výrazově celek doplnila.
Provedení pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Devise se i skrze náročné party (především pro dechové nástroje) neobešlo bez intonačních a rytmických zaváhání. I přesto se jednalo o důstojné, rozměrem a obsahem monumentální vkročení do nové filharmonické sezony, k němuž orchestru přejeme spoustu úspěšných koncertů, naplněných sálů a spokojených posluchačů.
Program
Gustav Mahler: Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ pro soprán, alt, sbor a orchestr
Pavla Vykopalovásoprán
Jana Hrochovámezzosoprán
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
Zatím nebyl přidán žádný komentář..