Monumentální zahájení 68. sezony Filharmonie Brno

15. září 2023, 20:00
Monumentální zahájení 68. sezony Filharmonie Brno

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšení.

V úvodu večera před samotným provedením skladby posluchače pozdravila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová za doprovodu japonského velvyslance Hidea Suzukiho. Jeho vřelá slova odkazovala na úspěch symfonického orchestru v zahraničí, a to především v Japonsku. Suzuki dále poukázal na filozofickou rovinu Mahlerovy druhé symfonie, která podle autora ukrývá poselství o naději a svobodě, kterou dnešní doba potřebuje. Marie Kučerová na závěr proslovů také poděkovala a pogratulovala klarinetistovi Stanislavu Pavlíčkovi, pro kterého byl po čtyřiceti letech angažmá tento koncert poslední.

filharmonie_brno_zahajeni_68.sezony_foto_vojtech_kaba_02

Symfonie započala dramatickým a závažným smutečním pochodem, který nese v partituře označení Allegro maestoso. Davisovo poněkud pomalejší tempo výrazně časově rozšířilo první větu, která i tak patří k těm delším. Po rozpačitém nástupu orchestru se hráči víceméně tempově i rytmicky sjednotili. Efektní práce s dynamikou, především precizní ztišení smyčců a přesvědčivé dynamické střihy podporovaly dramatickou scénu smutečního pochodu. Bohužel ale i přes tato světlá místa a výrazná, dobře zahraná sóla hoboje, anglického rohu, flétny či houslí nenaplnil celkový výraz první věty divákova očekávání.

Po vyčerpávajícím úvodu je i skladatelem požadována malá pauza na doznění a zpracování hudby. Tu Davis dodržel, avšak pouze na chvíli, do které (nejspíše na pokyn) začali hudebníci přelaďovat své nástroje a tím některé posluchače vytrhli z rozjímání. Usazeněji z hlediska kompaktnosti hudebníků působily následující dvě věty, z nichž v pořadí druhá je psaná v tanečním duchu rakouského tance landler a třetí má svou grotesknost založenou na rytmu valčíku. Koketní, hravá a vtipná glissanda ve smyčcích či pasáže pizzicato proložené barevnými plochami, ve kterých hlavní motivy putují napříč nástroji v orchestru dominovala těmto dvěma odlehčeným částem. V nastudování Davise opět vynikala především práce s dynamikou a vystavováním témat.

V předposlední (tedy čtvrté) větě s textem Prasvětlo (Urlicht) ze sbírky Chlapcův kouzelný roh (Des Knaben Wunderhorn) se sólového altového partu zhostila Jana Hrochová. Dojemnou báseň o návratu k Bohu se silným motivem vzkříšení Mahler zhudebnil na svůj standard velice prostě. Diváci znovu slyšeli témbrové plochy utvářející citlivý podkres k emočně nabitému zpěvu Jany Hrochové, jež svou náladou předjímal poslední část symfonie.

filharmonie_brno_zahajeni_68.sezony_foto_vojtech_kaba_01

Celé dílo vrcholí pátou větou, v níž skladatel zhudebnil text Friedricha Gottlieba Klopstocka pojednávající o onom vzkříšení, nalezení klidu a nekonečném žití, který si sám dle svých potřeb poupravil. Vrchol je zde znázorněn v mnoha rovinách – textové, zvukové, prostorové i instrumentační, kdy v závěru naráz hraje a zpívá více jak sto členů, a zároveň se zde objevuje Mahlerem oblíbená technika hry za oponou – zpovzdálí. Taktéž se oproti rozlehlým zvukově přeplněným částem majestátně vyjímal kontrast v podobě dechové harmonie či sboru a capella mající klidný, meditativní charakter. V poslední větě se k Janě Hrochové a filharmonickému sboru přidala také sopranistka Pavla Vykopalová, která svým silným průzračným hlasem barevně i výrazově celek doplnila.

Provedení pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Devise se i skrze náročné party (především pro dechové nástroje) neobešlo bez intonačních a rytmických zaváhání. I přesto se jednalo o důstojné, rozměrem a obsahem monumentální vkročení do nové filharmonické sezony, k němuž orchestru přejeme spoustu úspěšných koncertů, naplněných sálů a spokojených posluchačů.

Program

Gustav Mahler: Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ pro soprán, alt, sbor a orchestr

Pavla Vykopalovásoprán

Jana Hrochovámezzosoprán

Český filharmonický sbor Brno

sbormistr Petr Fiala

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Foto Vojtěch Kába

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více