Sólo pro bicí a housle aneb Divočina v Besedním domě

25. leden 2024, 19:00
Sólo pro bicí a housle aneb Divočina v Besedním domě

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš Krejčí, Petr Hladík, Maxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka Nováková, Martin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľu.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_03

Mimořádně se k příležitosti tohoto koncertu konala také beseda s vedoucím sekce bicích nástrojů filharmonie Lukášem Krejčím a vedoucím Katedry bicích nástrojů JAMU Martinem Opršálem, kterou provázel dramaturg Vítězslav Mikeš. Cílem necelé hodinové rozpravy bylo více seznámit příchozí diváky s problematikou hry na bicí nástroje skrze večerní program.

Pro umocnění komorního rázu se veškerý hudební děj konal vprostřed koncertního sálu, kde byly rozestavěny jednotlivé nástroje. Publikum tak sedělo v řadách okolo celé skupiny bicích, a mělo tedy příležitost vychutnat si koncert z různých úhlů pohledu a nadosah hráčům. Na úvod zazněla skladba francouzského autora Pierra Jodlowskiho (*1971) pojmenovaná 24 Loops. Jak název napovídá, dílo je založeno na zvukových smyčkách, jež se tvoří pomocí tzv. looperu – zařízení umožňující repetitivní přehrávání vytvořeného zvuku. Interpreti za principu rotace – jistého scénického prvku – okolo looperu po jednotlivých periodách utvořili směs 24 stop, jež se okamžitě přenášely do zvukové aparatury. První část skladby je tedy věnována vytvoření podkladu využívajícího neustále se opakující rytmicko-melodické prvky, který se bez přerušení přehrává až do samotného konce. Ve druhé půli kompozice interpreti postupně rozebírají pomyslné centrum nástrojů okolo looperu a mění nástrojové pozice na jevišti. Tím se dostávají každý ke svému instrumentu, na který se do stále pulsující nahrávky přidávají. Díky expresivitě, dynamickému kontrastu mezi smyčkami a živým provedením vzniká neustále se měnící akustický prostor, jež po chvíli mohl na posluchače působit až hypnotickým dojmem. Ten umocňovalo také nastudování založené na plynulosti a nenápadnosti v pohybu na jevišti.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_04

Před padesáti lety 15. ledna 1974 měla v Besedním domě světovou premiéru skladba Psalmus niger brněnského autora Miloslava Ištvana (1928–1990). Dle vyprávění Ištvan dílo zamýšlel pro - ve své době věhlasný - soubor Les Percussions de Strasbourg, což dokládají také poznámky v partituře psané francouzsky. Premiéra se však konala v podání členů tehdejší Státní filharmonie Brno. O autorovi je známo, že se věnoval africkému folklóru, především africkým rytmům a polytempům, které následně ve svých skladbách používal. Výrazná a hravá rytmika místy tanečního charakteru přenesená také do oblasti melodických bicí je znatelná i v tomto díle. Pestrost barev, zvuků a rytmů utvrzuje marimbový a xylofonový refrén tvořící protiklad vůči bubnovému ostinatu. Technicky náročná kompozice kladoucí velké nároky na souhru vyžadovala dirigentské vedení, kterého se se ctí ujal bicista Martin Opršál. Provedení v podání mladých umělců mělo „drive“ silně znatelný v tanečních a jakoby jazzových částech, při nichž bylo velkým zážitkem nejen poslouchat hudbu, ale také vnímat jednotlivé hráče a jejich opojení touto skladbou.

Idée fixe litevské autorky Raminty Šerkšnytė (*1975) jako by předjímal následující vývoj koncertu směrem k minimalistickému či redukcionistickému hudebnímu jazyku Arvo Pärta (*1935). Neutichající pulsací a rytmikou dominantní především v partu marimby skladba posunula atmosféru v sálu od divokého a tanečního rázu k meditativnímu charakteru. Opět odlišná a zároveň stále osobitá práce s témbrem v závěru díla směřovala ke stále většímu zklidnění za zvukového doprovodu zvonů, činelů a tam-tamů. Tak jako u předchozích čísel, i zde se projevila naprostá interpretační preciznost hráčů spojená se vzájemným napojením a pozorností, díky čemuž všeobecně nastudování skladeb působilo vyzrálým – profesionálním dojmem.

Jedna z nejznámějších kompozic estonského skladatele Arvo Pärta je bezesporu dílo Fratres z roku 1977, výjimečné především svými rozmanitými instrumentacemi nejen z pera samotného autora. Skrze jednotlivé verze je dílo neustále živé, a tedy i neustále uváděné. V případě recenzovaného koncertu měli diváci možnost si vyslechnout verzi čistě pro bicí nástroje, jejíž hlavním instrumentačním principem je barva. Při hře si nešlo nevšimnout různorodosti paliček a pokynů (např. hra pomocí rukou) a jejich kombinací způsobujících hudební prostor plný překvapivě jemného, křehkého a velice kultivovaného zvuku.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_02

Večer uzavřel raritní, obsazením vyjímající se Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů Lou Harrisona (1917–2003). Americký skladatel patřil mezi přátele šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese, který kupříkladu ve vztahu k dílu zmiňuje Harrisonovu inspiraci asijskou a indonéskou hudbou – především javánským gamelanem. Koncert zkomponovaný na klasickém schématu rychle–pomalu–rychle však nemá tak přesně rozdělené role. Ansámbl perkusí sice tvoří pomyslný doprovod k výtečnému sólistovi Milanu Paľovi, nicméně v průběhu všech tří částí funguje i jako samostatná jednotka s výraznou, dominantní hudební myšlenku. Jak už bylo naznačeno v úvodu, Harrison zde experimentuje z hlediska nástrojového obsazení a dává příležitost netradičně využít obyčejné věci, které spojuje s klasickými bicími nástroji a technikami. Jako celek ansámbl fungoval výborně, zvukově šlo o osobitou směs různých barev, hluků a rytmů, jež dobře konkurovaly náročnému partu houslí. I v tomto případě se dirigování ujal Martin Opršál funkčně a se skromnými gesty (spíše čistě taktováním a dáváním nástupů) výborně fungujícími pro orientaci hráčů. Netradiční propojení houslisty Milana Paľy a bicistů v tak unikátním díle představovalo jedinečný (a neopakovatelný) zážitek, který ocenilo také publikum hlasitými ovacemi a vytleskáním přídavku.

Program:

PIERRE JODLOWSKI 24 Loops

MILOSLAV IŠTVAN Psalmus niger

RAMINTA ŠERKŠNYTĖ Idée fixe

ARVO PÄRT Fratres, úprava pro bicí nástroje

LOU HARRISON Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů

Milan Paľa housle

bicisté Filharmonie Brno: Lukáš Krejčí, Petr Hladík, Maximilian Jopp

bicisté Orchestrální akademie Filharmonie Brno: Anežka Nováková, Martin Kučík

Adéla Spurná (j.h.) bicí nástroje

David Paša (j.h.) bicí nástroje

Jakub Kub (j.h.) bicí nástroje

dirigent Martin Opršál (Ištvan, Harrison)

Středa 24. ledna 2024 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Nejčtenější

Kritika

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více