Sólo pro bicí a housle aneb Divočina v Besedním domě

25. leden 2024, 19:00
Sólo pro bicí a housle aneb Divočina v Besedním domě

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš Krejčí, Petr Hladík, Maxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka Nováková, Martin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľu.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_03

Mimořádně se k příležitosti tohoto koncertu konala také beseda s vedoucím sekce bicích nástrojů filharmonie Lukášem Krejčím a vedoucím Katedry bicích nástrojů JAMU Martinem Opršálem, kterou provázel dramaturg Vítězslav Mikeš. Cílem necelé hodinové rozpravy bylo více seznámit příchozí diváky s problematikou hry na bicí nástroje skrze večerní program.

Pro umocnění komorního rázu se veškerý hudební děj konal vprostřed koncertního sálu, kde byly rozestavěny jednotlivé nástroje. Publikum tak sedělo v řadách okolo celé skupiny bicích, a mělo tedy příležitost vychutnat si koncert z různých úhlů pohledu a nadosah hráčům. Na úvod zazněla skladba francouzského autora Pierra Jodlowskiho (*1971) pojmenovaná 24 Loops. Jak název napovídá, dílo je založeno na zvukových smyčkách, jež se tvoří pomocí tzv. looperu – zařízení umožňující repetitivní přehrávání vytvořeného zvuku. Interpreti za principu rotace – jistého scénického prvku – okolo looperu po jednotlivých periodách utvořili směs 24 stop, jež se okamžitě přenášely do zvukové aparatury. První část skladby je tedy věnována vytvoření podkladu využívajícího neustále se opakující rytmicko-melodické prvky, který se bez přerušení přehrává až do samotného konce. Ve druhé půli kompozice interpreti postupně rozebírají pomyslné centrum nástrojů okolo looperu a mění nástrojové pozice na jevišti. Tím se dostávají každý ke svému instrumentu, na který se do stále pulsující nahrávky přidávají. Díky expresivitě, dynamickému kontrastu mezi smyčkami a živým provedením vzniká neustále se měnící akustický prostor, jež po chvíli mohl na posluchače působit až hypnotickým dojmem. Ten umocňovalo také nastudování založené na plynulosti a nenápadnosti v pohybu na jevišti.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_04

Před padesáti lety 15. ledna 1974 měla v Besedním domě světovou premiéru skladba Psalmus niger brněnského autora Miloslava Ištvana (1928–1990). Dle vyprávění Ištvan dílo zamýšlel pro - ve své době věhlasný - soubor Les Percussions de Strasbourg, což dokládají také poznámky v partituře psané francouzsky. Premiéra se však konala v podání členů tehdejší Státní filharmonie Brno. O autorovi je známo, že se věnoval africkému folklóru, především africkým rytmům a polytempům, které následně ve svých skladbách používal. Výrazná a hravá rytmika místy tanečního charakteru přenesená také do oblasti melodických bicí je znatelná i v tomto díle. Pestrost barev, zvuků a rytmů utvrzuje marimbový a xylofonový refrén tvořící protiklad vůči bubnovému ostinatu. Technicky náročná kompozice kladoucí velké nároky na souhru vyžadovala dirigentské vedení, kterého se se ctí ujal bicista Martin Opršál. Provedení v podání mladých umělců mělo „drive“ silně znatelný v tanečních a jakoby jazzových částech, při nichž bylo velkým zážitkem nejen poslouchat hudbu, ale také vnímat jednotlivé hráče a jejich opojení touto skladbou.

Idée fixe litevské autorky Raminty Šerkšnytė (*1975) jako by předjímal následující vývoj koncertu směrem k minimalistickému či redukcionistickému hudebnímu jazyku Arvo Pärta (*1935). Neutichající pulsací a rytmikou dominantní především v partu marimby skladba posunula atmosféru v sálu od divokého a tanečního rázu k meditativnímu charakteru. Opět odlišná a zároveň stále osobitá práce s témbrem v závěru díla směřovala ke stále většímu zklidnění za zvukového doprovodu zvonů, činelů a tam-tamů. Tak jako u předchozích čísel, i zde se projevila naprostá interpretační preciznost hráčů spojená se vzájemným napojením a pozorností, díky čemuž všeobecně nastudování skladeb působilo vyzrálým – profesionálním dojmem.

Jedna z nejznámějších kompozic estonského skladatele Arvo Pärta je bezesporu dílo Fratres z roku 1977, výjimečné především svými rozmanitými instrumentacemi nejen z pera samotného autora. Skrze jednotlivé verze je dílo neustále živé, a tedy i neustále uváděné. V případě recenzovaného koncertu měli diváci možnost si vyslechnout verzi čistě pro bicí nástroje, jejíž hlavním instrumentačním principem je barva. Při hře si nešlo nevšimnout různorodosti paliček a pokynů (např. hra pomocí rukou) a jejich kombinací způsobujících hudební prostor plný překvapivě jemného, křehkého a velice kultivovaného zvuku.

bici_a_housle_filharmonie_brno_2024_Foto Jakub Joch_02

Večer uzavřel raritní, obsazením vyjímající se Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů Lou Harrisona (1917–2003). Americký skladatel patřil mezi přátele šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese, který kupříkladu ve vztahu k dílu zmiňuje Harrisonovu inspiraci asijskou a indonéskou hudbou – především javánským gamelanem. Koncert zkomponovaný na klasickém schématu rychle–pomalu–rychle však nemá tak přesně rozdělené role. Ansámbl perkusí sice tvoří pomyslný doprovod k výtečnému sólistovi Milanu Paľovi, nicméně v průběhu všech tří částí funguje i jako samostatná jednotka s výraznou, dominantní hudební myšlenku. Jak už bylo naznačeno v úvodu, Harrison zde experimentuje z hlediska nástrojového obsazení a dává příležitost netradičně využít obyčejné věci, které spojuje s klasickými bicími nástroji a technikami. Jako celek ansámbl fungoval výborně, zvukově šlo o osobitou směs různých barev, hluků a rytmů, jež dobře konkurovaly náročnému partu houslí. I v tomto případě se dirigování ujal Martin Opršál funkčně a se skromnými gesty (spíše čistě taktováním a dáváním nástupů) výborně fungujícími pro orientaci hráčů. Netradiční propojení houslisty Milana Paľy a bicistů v tak unikátním díle představovalo jedinečný (a neopakovatelný) zážitek, který ocenilo také publikum hlasitými ovacemi a vytleskáním přídavku.

Program:

PIERRE JODLOWSKI 24 Loops

MILOSLAV IŠTVAN Psalmus niger

RAMINTA ŠERKŠNYTĖ Idée fixe

ARVO PÄRT Fratres, úprava pro bicí nástroje

LOU HARRISON Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů

Milan Paľa housle

bicisté Filharmonie Brno: Lukáš Krejčí, Petr Hladík, Maximilian Jopp

bicisté Orchestrální akademie Filharmonie Brno: Anežka Nováková, Martin Kučík

Adéla Spurná (j.h.) bicí nástroje

David Paša (j.h.) bicí nástroje

Jakub Kub (j.h.) bicí nástroje

dirigent Martin Opršál (Ištvan, Harrison)

Středa 24. ledna 2024 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce