Concentus Moraviae přinese klasiku, jazz i flamenco

Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae v červnu vstoupí do svého devatenáctého ročníku. Letošní sérii třiatřiceti koncertů vytvořil muzikolog a skladatel Aleš Březina, který s festivalem spolupracuje již počtvrté. Svou dramaturgii opět nazval „České sny“ a začlenil naši národní hudbu do evropského kontextu: tentokrát české skladatele a interprety konfrontuje s hudební kulturou španělskou a norskou. Březinův dramaturgický koncept odhaluje překvapivé souvislosti a nečekané příbuznosti těchto tří zdánlivě velmi odlišných uměleckých světů.

V letošním roce zahajuje festival novou tradici: poprvé jeho ročník provází rezidenční umělec. Pro letošek se jím stane Josef Špaček, virtuózní houslista a koncertní mistr České filharmonie, který se představí ve čtveřici různých programů od recitálu s klavírem přes hru s kvartetem až po koncert s komorním souborem. Na koncertních pódiích zámků, kostelů či kulturních domů jižní Moravy a Vysočiny se dále představí elita domácí internační scény, pozvání přijali také špičkoví muzikanti z Norska a Španělska.

Zahajovací koncert ozdobí světově uznávaná legendární pěvkyně a herečka Soňa ČervenáPražská komorní filharmonie pod taktovkou úspěšného dirigenta mladé generace Jakuba Hrůši. K nejočekávanějším programům domácích umělců se řadí Requiem Aleše Březiny v podání souboru Musica Florea a chlapeckého sboru Boni pueri se sólisty Ivou BittovouVojtěchem Dykem, skvělý Český filharmonický sbor Brno, populární projekt Gipsy Way Pavla Šporcla, koncerty rezidenčního umělce, houslisty Josefa Špačka s Janáčkovým komorním orchestrem či se Zemlinského kvartetem, melodramatická fraška Čtyřnohá vrána Kryštofa Mařatky v podání Orchestru Berg, oblíbení Havelkovi Melody Makers se speciálním Španělskem inspirovaným programem či závěrečný koncert, který patří baroknímu orchestru Collegium 1704. Posluchače čeká přehlídka českých komorních ansámblů od Českého noneta přes KalabisovoDvořákovo trio, Bohemia Saxophone Quartet až po Duo Ardašev či sestry Claru a Doru Novakovy. Sólově se kromě Josefa Špačka předvede také cellista Petr Nouzovský, klavíristé Ivo KahánekKarel Košárek, vítězka loňské soutěže Pražského jara hornistka Kateřina Javůrková či kytarista Pavel Steidl. Na programu nechybí ani worldmusic v podání obdivované Marty Töpferové a její skupiny Trova. Cimbálový Hradišťan tentokrát nabídne autorské písně Jiřího Pavlici.

Hosté ze Španělska zavítají na mikulovský zámek, kde publikum potěší  flamencem v podání kytaristy Alexandera Gavilána a zpěvačky Carmen Fernández s virtuózním tanečním projevem Irene ÁlvarezFederica Ordoñeze. Z Norska na festival dorazí trumpetistka Tine Thing Helseth, která dnes patří mezi absolutní světovou špičku a která se na Moravě představí jako sólistka i jako frontmanka svého jazzového seskupení Tine Thing Helseth Quintet. Její krajané z kultovní folklorní skupiny Majorstuen roztančí exteriéry zámku v Moravském Krumlově novým programem nazvaným Cvrlikání.

Na závěrečném koncertě bude město Břeclav předávat pomyslnou štafetu Českých snů svému slovenskému partnerskému městu Trnava, kde 3. července odstartuje zahraniční část stejnojmenného projektu. Festival je významnou součástí letos probíhajícího Roku české hudby.

Stejně jako v předchozích ročnících proběhne vedle hudebního programu také Odpoledne pro rodiny s dětmi ve spoluprácí se Sítí mateřských center v rámci kampaně „Táta dneska frčí“. V neděli 22. 6. budou v parku u Zámeckého skleníku v Boskovicích hrát a tančit žáci ZUŠ Boskovice a děti se mohou těšit taky na loutkovou pohádku Rozum a štěstí Dřevěného divadla Jana Hrubce, cirkusovou školu divadla KUFR a stanoviště mateřských center.

Čtyři festivalové koncerty zaznamená Český rozhlas, koncert Dvořákova tria „Pocta Janáčkovi“ z knihovny zámku v Náměšti nad Oslavou bude 23. 6. živě přenášen do sítě EBU. V pondělí 26. 5. vyjde na jižní Moravě a Vysočině speciální příloha MF DNES věnovaná letošnímu ročníku festivalu Concentus Moraviae.

Webová stránka www.concentus-moraviae.cz přináší podrobné informace o interpretech, programech koncertů, ale také o jednotlivých festivalových městech a sálech, ve kterých se koncerty konají. Festivalové koncerty se dají dohledat podle festivalové mapy, kalendáře nebo programu. Nabízíme elektronický festivalový newsletter, možnost stát se přítelem festivalu na Facebooku, výběr z audio nahrávek je k poslechu na soundcloud.com a videa na Youtube.

Vstupenky jsou k dispozici v TIC Brno, v síti TICKETPORTAL a v obvyklých předprodejích jednotlivých festivalových měst. Na vybrané koncerty je organizována doprava autobusem z Brna.

Josef Špaček, foto Simon Darby

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před deseti lety se zrodil celoevropský projekt České sny, který vychází z idejí Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae a který přiváží špičkové hudební produkce mimo zavedená kulturní centra. Tvůrci zamýšleli představit koncerty s jednotnou dramaturgií ve vybraných českých městech a obcích a následně v jejich evropských partnerských protějšcích. Domácí část Českých snů letos začíná 22. května, do zahraničí přejdou 4. července, kdy si symbolickou vlajku festivalu předají partnerská města Břeclav a Trnava. O tom, jak se České sny vyvíjejí a kam směřují jsme mluvili s manažerkou festivalu Zdenkou Kachlovou.  více

Festival Concentus Moraviae zahájil soubor Accordone v Moravském Krumlově. Publikum si bezpochyby nejvíce všímalo zpěváka souboru Marca Beasleyho, jehož pódiové manýry se blíží víc k rockové hvězdě než k interpretovi vážné hudby.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.  více

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.  více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Koronavirová krize roku 2020 (a 2021) měla a stále má takový dopad na podobu hudebního trhu, že si badatelé s odstupem budou možná klást otázku, zda v této době vyšly vůbec nějaké nahrávky, které neovlivnila. Robert Křesťan s Druhou trávou chtěl pracovat na dvojalbu, na kterém měl vedle sebe postavit coververze písní svých oblíbenců a novou autorskou tvorbu. Součástí ambiciózního projektu se stal britský producent Eddie Stevens, avšak přerušená možnost cestování mezi Českem a Londýnem zastavila i práce na 2CD. Kapela se rozhodla nečekat na uvolnění a vydala Díl první samostatně. Nejde o přesnou podobu původně zamýšleného prvního disku. „Vydat jen převzaté skladby bez jakékoli patrné vazby mezi nimi a původní tvorbou nám připadlo nedostatečné a producentský styl Eddieho Stevense je natolik jednotlivý a jistým způsobem jednotící, že jsme se rozhodli na prvním nosiči vydat mix obou a s druhým dílem počkat,“ vysvětluje Křesťan. Před sebou tedy máme Díl první, což ovšem není žádná polovičatá nahrávka nebo nedokončené dílo. Druhé trávě se navzdory vyšší moci podařilo nahrát jednu z nejsilnějších českých desek roku 2020.  více

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více