Angrusori – Live at Tou

21. duben 2022, 1:00

Angrusori – Live at Tou

Brněnskou stopu najdeme na jednom z nejpozoruhodnějších mezinárodních hudebních alb roku 2021. Na nahrávce Live at Tou skupiny Angrusori, která nedávno získala na Slovensku ocenění Radio_Head Award v kategorii World music a folk, se totiž výraznou měrou podílela Iva Bittová. Houslistka a zpěvačka, kterou si už několik dekád spojujeme s brněnskou scénou.

Základ souboru Angrusori tvoří spojení dvou skupin hudebníků, které si málokdo z nás představí pohromadě. Na jedné straně jsou to členové norského experimentálního tělesa Kitchen Orchestra, na straně druhé vybraní romští zpěváci a hudebníci z východoslovenských osad v čele s manželi Dreveňákovými, známými také z projektu Giľav – Piesne, ktoré si Rómovia spievajú doma. Spojovacím článkem jsou pak další hudebníci ze Slovenska jako violoncellista Roman Harvan, člen orchestru Slovenského národního divadla, a v neposlední řadě právě Iva Bittová. Ta má bohaté zkušenosti ze spolupráce s různými soubory soudobé hudby a experimentálními tělesy. A také na některých svých albech (Echoes, Entwine/Proplétám) zpívala písně s romskými texty.

Prvotní impuls na propojení dvou světů přišel prý při návštěvě norské delegace v klubu Tabačka v Košicích. Při výběru romských hudebníků výrazně pomohla etnomuzikoložka Jana Belišová, která s manželi Dreveňákovými spolupracovala už na některých předchozích projektech. Celé slovensko-norsko-české uskupení na svém repertoáru intenzivně pracovalo v Norsku, kde jako součást dlouhodobého projektu vznikla i živá nahrávka z klubu Tou. Ačkoli se natáčelo už v roce 2017, vydání a veřejná prezentace alba se několikrát odkládaly, a to nejen kvůli covidu. Nakonec album vyšlo u britské společnosti Hudson Records v roce 2021 (na obalu je ovšem uvedeno vročení 2020) a k oficiálními představení projektu v Bratislavě dojde 19. května 2022.

Velmi zjednodušeně řečeno hrají Angrusori romské lidové písně. Ovšem hranice mezi skutečně tradičním materiálem a novou kompozicí je zde velmi jemná, a tak zatímco u některých skladeb je norský varhaník a skladatel Nils Henrik Asheim uveden jako autor aranží, jinde je Iva Bittová rovnou autorkou hudby. Ve všech případech však platí, že vedle sebe, proti sobě a spolu (v různém pořadí a s různými akcenty) stojí experimentální hudebníci se zkušenostmi z jazzu a improvizované hudby a syroví romští muzikanti, kteří mají hudbu po generace v krvi a kteří ve věky prověřených písních vyprávějí o svém vlastním životě. Přitom nezáleží na tom, zde jde o tklivou melodii, nebo skočnou píseň k tanci. Pevnou písňovou strukturu narušují saxofonová sóla (Petter Frost Fadness) i kakofonické pasáže, které se ovšem znovu přelévají do melodických linek zpěvu. Na albu nechybějí sóla na bicí (Ståle Birkeland), břitké kytary (Peter Mižigar) a samozřejmě důležité houslové pasáže (Gjerturd Økland, Patrik Žiga, Iva Bittová). Česká zpěvačka, která má ovšem sólo pouze ve třech písních, dokáže poodhalit poměrně dost velkou část své pestré škály hlasových i hráčských rejstříků. Celkově je však její vklad spíše kořením, které už tak zajímavé spojení různých chutí a vůní přivádí k dokonalosti.

I když je album záznamem koncertu, mezinárodní těleso se zde představuje v tak dokonalé souhře a i v improvizovaných pasážích bez hluchých a zbytečných míst, že je výsledek takřka na úrovni vycizelované studiové nahrávky. Ovšem vycizelované tak, že neztrácí vůbec nic z živosti, která k romské – a vlastně i k současné improvizované – hudbě patří. A to je možná tím největším kladem celého projektu. Že se povedlo propojit nejen dva zdánlivě nespojitelné hudební světy, ale právě i živost s dokonalostí. Nezbývá se než těšit, že koncertní premiéra v Moyzesově sále v nedaleké Bratislavě bude 19. května minimálně stejně silným zážitkem jako poslech nahrávky.

Angrusori – Live at Tou; Hudson Records 2021, 11 skladeb, celková stopáž 49:57

Foto FB 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce