Dva rozdílné světy v jedné tónině

18. květen 2024, 18:00
Dva rozdílné světy v jedné tónině

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.

První, výrazně kratší polovina večera patřila Symfonii č. 83 g moll Josepha Haydna (1732–1809), která podle druhého tématu první věty dostala název „La poule“ (Slepička). Tato skladba, jenž náleží do cyklu Haydnových pařížských symfonií, je skvělou ukázkou kombinace dokonalého kompozičního řemesla a vtipu, který se projevuje především ve zmíněném tématu, kdy specifická rytmizace připomíná slepice. Přesto se dodnes vedou spory, zda má tento motiv představovat kvokání nebo typické trhané pohyby hlavy při slepičí chůzi. Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese zaujala hned od prvních tónů skvělým nasazením.

 

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_02

Výborná energie, kterou do hry muzikanti vkládali, se udržela v rámci celé symfonie a mohla být částečně způsobena poněkud výraznějšími gesty, než na které jsme u Daviese zvyklí. Přesto se v interpretaci objevilo pár nepřesností, zejména rytmických. V několika místech druhé věty, zejména kdy se odehrávaly šestnáctiny na stejném tónu, byl orchestr lehce rozhozený a chvíli trvalo, než se přesně sehrál. Ve čtvrté větě pak byla flétna malinko pozadu v místech, kde si odpovídala s houslemi nebo s nimi hrála unisono. Tyto nešvary však netrvaly dlouho a byly vzápětí napraveny. Drobné vady na kráse filharmonie dohnala velice dobrou prací s dynamikou v náhlých skocích, i pomalejších crescendech a decrescendech. Podobně povedená byla taktéž ritardanda a acceleranda, a na výbornou vyšly veškeré náhlé rytmické záseky v rámci celé orchestrální faktury, kterých se ve skladbě objevilo hned několik.

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_03

V přímé opozici proti žertovnému Haydnovi stanula Symfonie č. 14 g moll Dimitrije Šostakoviče (1906–1975), které patřila druhá půlka čtvrtečního večera. Toto monumentální, téměř hodinové dílo pro soprán, bas, smyčce a bicí zhudebňuje texty čtyř autorů, jejichž ústředním tématem je smrt. Pokud by posluchači nevěděli, že se jedná o symfonii, pravděpodobně by tak tuto kompozici, zejména kvůli svému rozdělení na jedenáct částí a sólovým zpěvům, neoznačili. Šostakovičova Čtrnáctá symfonie klade na zpěváky, muzikanty i dirigenta velmi vysoké nároky, a to jak svojí délkou, závažností, tak těžkými party, kdy se jen málokdy stává, že by celá nástrojová skupina hrála to stejné (deset houslistů občas hraje deset různých partů). Je nutno podotknout, že členům Filharmonie Brno i jejímu dirigentovi se to podařilo. Muzikanti byli dobře sehraní a sólové vstupy jednotlivých hudebníků byly velmi povedené. Podobně jako v první skladbě večera měl orchestr výtečný výraz a velmi povedeně pracoval s dynamikou. Zde si zaslouží pochvalu především perkusionista, který zbořil předsudky, že bubeníci umí hrát pouze nahlas a v několika místech předvedl naprosto ukázková piana. Výtečné bylo také ladění a muzikantům se tak perfektně podařila vystihnout tísnivá atmosféra díla. Jako naprosto dokonalá se ukázala volba zpěváků. Sopranistka Jana Šrejma Kačírková i basista Jiří Služenko předvedli naprosto suverénní výkony plné perfektní intonace, skvělé práce s dynamikou a dobré srozumitelnosti i procítěnosti textu. Jejich hlasy byly silné ve všech polohách a jako velké plus můžeme brát i krásnou a příjemnou barvu hlasu obou zpěváků.

Propojení skladeb pouze na základě společné tóniny může být poněkud riskantní. Čtvrteční koncert ovšem dokázal, že se jednalo o povedený dramaturgický počin. Díla, ač naprosto rozdílná, se dobře doplňovala a publiku se tak v jeden večer představily dva naprosto rozdílné světy. Povedená volba děl byla podpořena velice dobrým provedením ze stran, Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese a výborného zpěvu Jany Šrejma Kačírkové i Jiřího Služenka.

Joseph Haydn: Symfonie č. 83 g moll „La poule“ (Slepička)

Dimitrij Šostakovič: Symfonie č. 14 g moll

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Jiří Služenko – bas

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

čtvrtek 16. 5. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Václav Hubáček

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce