Dva rozdílné světy v jedné tónině

18. květen 2024, 18:00
Dva rozdílné světy v jedné tónině

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.

První, výrazně kratší polovina večera patřila Symfonii č. 83 g moll Josepha Haydna (1732–1809), která podle druhého tématu první věty dostala název „La poule“ (Slepička). Tato skladba, jenž náleží do cyklu Haydnových pařížských symfonií, je skvělou ukázkou kombinace dokonalého kompozičního řemesla a vtipu, který se projevuje především ve zmíněném tématu, kdy specifická rytmizace připomíná slepice. Přesto se dodnes vedou spory, zda má tento motiv představovat kvokání nebo typické trhané pohyby hlavy při slepičí chůzi. Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese zaujala hned od prvních tónů skvělým nasazením.

 

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_02

Výborná energie, kterou do hry muzikanti vkládali, se udržela v rámci celé symfonie a mohla být částečně způsobena poněkud výraznějšími gesty, než na které jsme u Daviese zvyklí. Přesto se v interpretaci objevilo pár nepřesností, zejména rytmických. V několika místech druhé věty, zejména kdy se odehrávaly šestnáctiny na stejném tónu, byl orchestr lehce rozhozený a chvíli trvalo, než se přesně sehrál. Ve čtvrté větě pak byla flétna malinko pozadu v místech, kde si odpovídala s houslemi nebo s nimi hrála unisono. Tyto nešvary však netrvaly dlouho a byly vzápětí napraveny. Drobné vady na kráse filharmonie dohnala velice dobrou prací s dynamikou v náhlých skocích, i pomalejších crescendech a decrescendech. Podobně povedená byla taktéž ritardanda a acceleranda, a na výbornou vyšly veškeré náhlé rytmické záseky v rámci celé orchestrální faktury, kterých se ve skladbě objevilo hned několik.

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_03

V přímé opozici proti žertovnému Haydnovi stanula Symfonie č. 14 g moll Dimitrije Šostakoviče (1906–1975), které patřila druhá půlka čtvrtečního večera. Toto monumentální, téměř hodinové dílo pro soprán, bas, smyčce a bicí zhudebňuje texty čtyř autorů, jejichž ústředním tématem je smrt. Pokud by posluchači nevěděli, že se jedná o symfonii, pravděpodobně by tak tuto kompozici, zejména kvůli svému rozdělení na jedenáct částí a sólovým zpěvům, neoznačili. Šostakovičova Čtrnáctá symfonie klade na zpěváky, muzikanty i dirigenta velmi vysoké nároky, a to jak svojí délkou, závažností, tak těžkými party, kdy se jen málokdy stává, že by celá nástrojová skupina hrála to stejné (deset houslistů občas hraje deset různých partů). Je nutno podotknout, že členům Filharmonie Brno i jejímu dirigentovi se to podařilo. Muzikanti byli dobře sehraní a sólové vstupy jednotlivých hudebníků byly velmi povedené. Podobně jako v první skladbě večera měl orchestr výtečný výraz a velmi povedeně pracoval s dynamikou. Zde si zaslouží pochvalu především perkusionista, který zbořil předsudky, že bubeníci umí hrát pouze nahlas a v několika místech předvedl naprosto ukázková piana. Výtečné bylo také ladění a muzikantům se tak perfektně podařila vystihnout tísnivá atmosféra díla. Jako naprosto dokonalá se ukázala volba zpěváků. Sopranistka Jana Šrejma Kačírková i basista Jiří Služenko předvedli naprosto suverénní výkony plné perfektní intonace, skvělé práce s dynamikou a dobré srozumitelnosti i procítěnosti textu. Jejich hlasy byly silné ve všech polohách a jako velké plus můžeme brát i krásnou a příjemnou barvu hlasu obou zpěváků.

Propojení skladeb pouze na základě společné tóniny může být poněkud riskantní. Čtvrteční koncert ovšem dokázal, že se jednalo o povedený dramaturgický počin. Díla, ač naprosto rozdílná, se dobře doplňovala a publiku se tak v jeden večer představily dva naprosto rozdílné světy. Povedená volba děl byla podpořena velice dobrým provedením ze stran, Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese a výborného zpěvu Jany Šrejma Kačírkové i Jiřího Služenka.

Joseph Haydn: Symfonie č. 83 g moll „La poule“ (Slepička)

Dimitrij Šostakovič: Symfonie č. 14 g moll

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Jiří Služenko – bas

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

čtvrtek 16. 5. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Václav Hubáček

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jelena Popržan je hráčka na violu. Pochází ze Srbska, studovala a žije v Rakousku a letos bude hostem festivalu Maraton hudby Brno. V neděli 10. srpna vystoupí nanádvoří Domu pán z Kunštátu v rámci scény Balkan Soirée. S Jelenou Popržan hovoříme o její cestě k hudbě, o úskalích a radostech hry na violu, o historické perspektivě tohoto nástroje i o různých kapelách a projektech, ve kterých působí.  více

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce