Dva rozdílné světy v jedné tónině

18. květen 2024, 18:00
Dva rozdílné světy v jedné tónině

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.

První, výrazně kratší polovina večera patřila Symfonii č. 83 g moll Josepha Haydna (1732–1809), která podle druhého tématu první věty dostala název „La poule“ (Slepička). Tato skladba, jenž náleží do cyklu Haydnových pařížských symfonií, je skvělou ukázkou kombinace dokonalého kompozičního řemesla a vtipu, který se projevuje především ve zmíněném tématu, kdy specifická rytmizace připomíná slepice. Přesto se dodnes vedou spory, zda má tento motiv představovat kvokání nebo typické trhané pohyby hlavy při slepičí chůzi. Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese zaujala hned od prvních tónů skvělým nasazením.

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_02

Výborná energie, kterou do hry muzikanti vkládali, se udržela v rámci celé symfonie a mohla být částečně způsobena poněkud výraznějšími gesty, než na které jsme u Daviese zvyklí. Přesto se v interpretaci objevilo pár nepřesností, zejména rytmických. V několika místech druhé věty, zejména kdy se odehrávaly šestnáctiny na stejném tónu, byl orchestr lehce rozhozený a chvíli trvalo, než se přesně sehrál. Ve čtvrté větě pak byla flétna malinko pozadu v místech, kde si odpovídala s houslemi nebo s nimi hrála unisono. Tyto nešvary však netrvaly dlouho a byly vzápětí napraveny. Drobné vady na kráse filharmonie dohnala velice dobrou prací s dynamikou v náhlých skocích, i pomalejších crescendech a decrescendech. Podobně povedená byla taktéž ritardanda a acceleranda, a na výbornou vyšly veškeré náhlé rytmické záseky v rámci celé orchestrální faktury, kterých se ve skladbě objevilo hned několik.

filharmonie_brno_hayden_sostakovic_2024_foto_Vaclav Hubacek_03

V přímé opozici proti žertovnému Haydnovi stanula Symfonie č. 14 g moll Dimitrije Šostakoviče (1906–1975), které patřila druhá půlka čtvrtečního večera. Toto monumentální, téměř hodinové dílo pro soprán, bas, smyčce a bicí zhudebňuje texty čtyř autorů, jejichž ústředním tématem je smrt. Pokud by posluchači nevěděli, že se jedná o symfonii, pravděpodobně by tak tuto kompozici, zejména kvůli svému rozdělení na jedenáct částí a sólovým zpěvům, neoznačili. Šostakovičova Čtrnáctá symfonie klade na zpěváky, muzikanty i dirigenta velmi vysoké nároky, a to jak svojí délkou, závažností, tak těžkými party, kdy se jen málokdy stává, že by celá nástrojová skupina hrála to stejné (deset houslistů občas hraje deset různých partů). Je nutno podotknout, že členům Filharmonie Brno i jejímu dirigentovi se to podařilo. Muzikanti byli dobře sehraní a sólové vstupy jednotlivých hudebníků byly velmi povedené. Podobně jako v první skladbě večera měl orchestr výtečný výraz a velmi povedeně pracoval s dynamikou. Zde si zaslouží pochvalu především perkusionista, který zbořil předsudky, že bubeníci umí hrát pouze nahlas a v několika místech předvedl naprosto ukázková piana. Výtečné bylo také ladění a muzikantům se tak perfektně podařila vystihnout tísnivá atmosféra díla. Jako naprosto dokonalá se ukázala volba zpěváků. Sopranistka Jana Šrejma Kačírková i basista Jiří Služenko předvedli naprosto suverénní výkony plné perfektní intonace, skvělé práce s dynamikou a dobré srozumitelnosti i procítěnosti textu. Jejich hlasy byly silné ve všech polohách a jako velké plus můžeme brát i krásnou a příjemnou barvu hlasu obou zpěváků.

Propojení skladeb pouze na základě společné tóniny může být poněkud riskantní. Čtvrteční koncert ovšem dokázal, že se jednalo o povedený dramaturgický počin. Díla, ač naprosto rozdílná, se dobře doplňovala a publiku se tak v jeden večer představily dva naprosto rozdílné světy. Povedená volba děl byla podpořena velice dobrým provedením ze stran, Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese a výborného zpěvu Jany Šrejma Kačírkové i Jiřího Služenka.

Joseph Haydn: Symfonie č. 83 g moll „La poule“ (Slepička)

Dimitrij Šostakovič: Symfonie č. 14 g moll

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Jiří Služenko – bas

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

čtvrtek 16. 5. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Václav Hubáček

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více