Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.
První, výrazně kratší polovina večera patřila Symfonii č. 83 g moll Josepha Haydna (1732–1809), která podle druhého tématu první věty dostala název „La poule“ (Slepička). Tato skladba, jenž náleží do cyklu Haydnových pařížských symfonií, je skvělou ukázkou kombinace dokonalého kompozičního řemesla a vtipu, který se projevuje především ve zmíněném tématu, kdy specifická rytmizace připomíná slepice. Přesto se dodnes vedou spory, zda má tento motiv představovat kvokání nebo typické trhané pohyby hlavy při slepičí chůzi. Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese zaujala hned od prvních tónů skvělým nasazením.
Výborná energie, kterou do hry muzikanti vkládali, se udržela v rámci celé symfonie a mohla být částečně způsobena poněkud výraznějšími gesty, než na které jsme u Daviese zvyklí. Přesto se v interpretaci objevilo pár nepřesností, zejména rytmických. V několika místech druhé věty, zejména kdy se odehrávaly šestnáctiny na stejném tónu, byl orchestr lehce rozhozený a chvíli trvalo, než se přesně sehrál. Ve čtvrté větě pak byla flétna malinko pozadu v místech, kde si odpovídala s houslemi nebo s nimi hrála unisono. Tyto nešvary však netrvaly dlouho a byly vzápětí napraveny. Drobné vady na kráse filharmonie dohnala velice dobrou prací s dynamikou v náhlých skocích, i pomalejších crescendech a decrescendech. Podobně povedená byla taktéž ritardanda a acceleranda, a na výbornou vyšly veškeré náhlé rytmické záseky v rámci celé orchestrální faktury, kterých se ve skladbě objevilo hned několik.
V přímé opozici proti žertovnému Haydnovi stanula Symfonie č. 14 g moll Dimitrije Šostakoviče (1906–1975), které patřila druhá půlka čtvrtečního večera. Toto monumentální, téměř hodinové dílo pro soprán, bas, smyčce a bicí zhudebňuje texty čtyř autorů, jejichž ústředním tématem je smrt. Pokud by posluchači nevěděli, že se jedná o symfonii, pravděpodobně by tak tuto kompozici, zejména kvůli svému rozdělení na jedenáct částí a sólovým zpěvům, neoznačili. Šostakovičova Čtrnáctá symfonie klade na zpěváky, muzikanty i dirigenta velmi vysoké nároky, a to jak svojí délkou, závažností, tak těžkými party, kdy se jen málokdy stává, že by celá nástrojová skupina hrála to stejné (deset houslistů občas hraje deset různých partů). Je nutno podotknout, že členům Filharmonie Brno i jejímu dirigentovi se to podařilo. Muzikanti byli dobře sehraní a sólové vstupy jednotlivých hudebníků byly velmi povedené. Podobně jako v první skladbě večera měl orchestr výtečný výraz a velmi povedeně pracoval s dynamikou. Zde si zaslouží pochvalu především perkusionista, který zbořil předsudky, že bubeníci umí hrát pouze nahlas a v několika místech předvedl naprosto ukázková piana. Výtečné bylo také ladění a muzikantům se tak perfektně podařila vystihnout tísnivá atmosféra díla. Jako naprosto dokonalá se ukázala volba zpěváků. Sopranistka Jana Šrejma Kačírková i basista Jiří Služenko předvedli naprosto suverénní výkony plné perfektní intonace, skvělé práce s dynamikou a dobré srozumitelnosti i procítěnosti textu. Jejich hlasy byly silné ve všech polohách a jako velké plus můžeme brát i krásnou a příjemnou barvu hlasu obou zpěváků.
Propojení skladeb pouze na základě společné tóniny může být poněkud riskantní. Čtvrteční koncert ovšem dokázal, že se jednalo o povedený dramaturgický počin. Díla, ač naprosto rozdílná, se dobře doplňovala a publiku se tak v jeden večer představily dva naprosto rozdílné světy. Povedená volba děl byla podpořena velice dobrým provedením ze stran, Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese a výborného zpěvu Jany Šrejma Kačírkové i Jiřího Služenka.
Joseph Haydn: Symfonie č. 83 g moll „La poule“ (Slepička)
Dimitrij Šostakovič: Symfonie č. 14 g moll
Jana Šrejma Kačírková – soprán
Jiří Služenko – bas
Filharmonie Brno
Dennis Russell Davies – dirigent
čtvrtek 16. 5. 2024 v 19 hodin, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..