Temperament a milostná tematika lidových písní

7. červen 2024, 16:00
Temperament a milostná tematika lidových písní

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).

Duo Jedlinský – Fischer ve své tvorbě i hře spojuje tradiční etnickou hudbu s prvky klasiky, jazzu a improvizace, což také muzikanti v průběhu večera několikrát potvrdili. O Ivě Bittové Jan Špaček v programové brožuře píše, že patří mezi umělce, „na které nepasují žádná textová klišé“ a vykresluje její osobnost jako prolnutí zpěvu, houslí, invence i bohatého hereckého projevu. Troufnu si však tvrdit, že to není vše. Do pestrého programu opírajícího se primárně o lidové písně umělkyně zakomponovala také amatérský ženský sbor Babačka, se kterým připravila hned několik hudebních čísel. V rámci večera se tak Iva Bittová (neplánovaně a naprosto přirozeně) představila i v roli lektorky (učitelky), jenž nejen u sboru, ale také u diváků probouzela muzikalitu skrze společný zpěv, lehkou improvizaci a práci s tělem – rytmikou pomocí dupání či pleskání.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_01

Pro mnohé mohla dramaturgie koncertu působit uvolněně – neukotveně, což při hlubším vnímání jednotlivých čísel nebyla pravda. Večeru se nedalo upřít jisté balancování na hraně seriózního/strojeného koncertu a muzicírování. To ale mělo své kouzlo. K pohodové přátelské atmosféře dopomohlo také umístění účinkujících, kteří měli pódium nachystané uprostřed diváků sedících kolem dokola, což kupříkladu dávalo zpěvačce Bittové prostor se procházet po place a interagovat s publikem. Sbor byl rozesazen v hledišti: když zpěvačky přicházely z davu k muzikantům a nazpátek se na svá místa vracely, jednalo se opět o malý, leč osvěžující detail celého konceptu.

Na úvod si trio vybralo písně z Janáčkova cyklu Moravská lidová poezie v písních, které upravilo do jednotného prokomponovaného celku. Už v tomto prvním vstupu houslista Pavel Fischer zaujal technikou, vytříbenou a vkusně vyostřenou barvou tónu i zpěvem v duetu s Ivou Bittovou v písni Stálosť. Zpěvačka předvedla absolutní kontrolu hlasu a vypracovanou techniku (hlavně ve melismatickém zdobení východního charakteru) napříč kompozicí, jež okořenila gestikulací a scénickým projevem při milostných písních, především se svatojánskou tematikou. Vrcholem tohoto čísla byla píseň Koníčky milého, v níž se zapojil i sbor Babačka, který měl od samého začátku nadšení, náboj a energii. Byť se jedná o amatérské těleso, musím uznat, že členky sboru mile překvapily kvalitou zpěvu, intonace a nastudování: např. v sérii písní Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci s trojhlasou fakturou či v dalších skladbách.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_03

Vybraný repertoár se neskládal pouze z moravských písní, ale také židovských nebo cikánských melodií. Pozornost na sebe strhlo efektní instrumentální číslo Freylech Pavla Fischera a Jakuba Jedlinského, kteří si pohrávali se stylovostí a temperamentem židovských nápěvů. Oba prokázali um ve svých sólových exhibicích a rozproudili tak publikum. Sérii židovských písní a textů Huljet, Dem millers trem, Lomir si připravila také Iva Bittové s Babačkou, jež zazpívaly ze sborníku za doprovodu houslí a akordeonu. Opět efektním prvkem bylo ťukání a bubnování o korpus houslí Pavla Fischera zastupující v aranžích perkusivní složku a obohacující písně o nápaditou rytmiku. Cikánské melodie zastupovaly tituly jako Felabu mange, Loli ruža či i velmi známá a populární píseň O postaris avel (Ide poštár, ide) a další. Pozoruhodná byla také ukázka alikvótního zpěvu Ivy Bittové v díle Karpatská. Kompozičně se vyjímala skladba Svatběnka, za kterou stojí tvůrčí činnost Pavla Fischera. Dílu dominoval ostinátní rytmicko-melodický pohyb, později osamostatněný v houslích, mající lidový nádech skrze užití prázdných strun a kvintových hmatů.

Koncert uzavřely dva výrazné vstupy: první z nich bylo Halgato, čardáš kdysi zapsaný zpěvaččiným otcem Kolomanem Bitto a již vzpomínaná píseň O postaris avel, v níž se s publikem rozloučily i členky sboru Babačka. Muzikalitou a všestranností nabitý koncert diváci ocenili ovacemi ve stoje, které vydaly na přídavek v podobě společně zazpívané písně Lásko, Bože, lásko.

Program:

Leoš Janáček – Moravská lidová poezie v písních

Iva Bittová – Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Freylech

Iva Bittová – Felabu amnge, Loli ruža, La khere bala

Pavle Fischer, Jakub Jedlinský – Janošek, Bešla e čhaj

Pavel Fischer – Svatběnka

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Keby ma mamko – Karpatská

Iva Bittová – Méně Majka jednu ima – Jakub Jedlinský – Račenica

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Co sa stalo v Radošovcách

Iva Bittová – Hujlet, Dem millers trem, Lomir

Iva Bittová – Počůvaj, Lulaj – Koloman Bitto – Halgato, čardáš

Iva Bittová – O postaris avel

Iva Bittová – zpěv, housle

Duo Jedlinský – Fischer:

Jakub Jedlinský – akordeon, zpěv

Pavle Fischer – housle, zpěv

Středa 5. 6. 2024 ve 20 h, Nová synagoga Velké Meziříčí

Foto: Salik Sláma / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce