Temperament a milostná tematika lidových písní

7. červen 2024, 16:00
Temperament a milostná tematika lidových písní

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).

Duo Jedlinský – Fischer ve své tvorbě i hře spojuje tradiční etnickou hudbu s prvky klasiky, jazzu a improvizace, což také muzikanti v průběhu večera několikrát potvrdili. O Ivě Bittové Jan Špaček v programové brožuře píše, že patří mezi umělce, „na které nepasují žádná textová klišé“ a vykresluje její osobnost jako prolnutí zpěvu, houslí, invence i bohatého hereckého projevu. Troufnu si však tvrdit, že to není vše. Do pestrého programu opírajícího se primárně o lidové písně umělkyně zakomponovala také amatérský ženský sbor Babačka, se kterým připravila hned několik hudebních čísel. V rámci večera se tak Iva Bittová (neplánovaně a naprosto přirozeně) představila i v roli lektorky (učitelky), jenž nejen u sboru, ale také u diváků probouzela muzikalitu skrze společný zpěv, lehkou improvizaci a práci s tělem – rytmikou pomocí dupání či pleskání.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_01

Pro mnohé mohla dramaturgie koncertu působit uvolněně – neukotveně, což při hlubším vnímání jednotlivých čísel nebyla pravda. Večeru se nedalo upřít jisté balancování na hraně seriózního/strojeného koncertu a muzicírování. To ale mělo své kouzlo. K pohodové přátelské atmosféře dopomohlo také umístění účinkujících, kteří měli pódium nachystané uprostřed diváků sedících kolem dokola, což kupříkladu dávalo zpěvačce Bittové prostor se procházet po place a interagovat s publikem. Sbor byl rozesazen v hledišti: když zpěvačky přicházely z davu k muzikantům a nazpátek se na svá místa vracely, jednalo se opět o malý, leč osvěžující detail celého konceptu.

Na úvod si trio vybralo písně z Janáčkova cyklu Moravská lidová poezie v písních, které upravilo do jednotného prokomponovaného celku. Už v tomto prvním vstupu houslista Pavel Fischer zaujal technikou, vytříbenou a vkusně vyostřenou barvou tónu i zpěvem v duetu s Ivou Bittovou v písni Stálosť. Zpěvačka předvedla absolutní kontrolu hlasu a vypracovanou techniku (hlavně ve melismatickém zdobení východního charakteru) napříč kompozicí, jež okořenila gestikulací a scénickým projevem při milostných písních, především se svatojánskou tematikou. Vrcholem tohoto čísla byla píseň Koníčky milého, v níž se zapojil i sbor Babačka, který měl od samého začátku nadšení, náboj a energii. Byť se jedná o amatérské těleso, musím uznat, že členky sboru mile překvapily kvalitou zpěvu, intonace a nastudování: např. v sérii písní Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci s trojhlasou fakturou či v dalších skladbách.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_03

Vybraný repertoár se neskládal pouze z moravských písní, ale také židovských nebo cikánských melodií. Pozornost na sebe strhlo efektní instrumentální číslo Freylech Pavla Fischera a Jakuba Jedlinského, kteří si pohrávali se stylovostí a temperamentem židovských nápěvů. Oba prokázali um ve svých sólových exhibicích a rozproudili tak publikum. Sérii židovských písní a textů Huljet, Dem millers trem, Lomir si připravila také Iva Bittové s Babačkou, jež zazpívaly ze sborníku za doprovodu houslí a akordeonu. Opět efektním prvkem bylo ťukání a bubnování o korpus houslí Pavla Fischera zastupující v aranžích perkusivní složku a obohacující písně o nápaditou rytmiku. Cikánské melodie zastupovaly tituly jako Felabu mange, Loli ruža či i velmi známá a populární píseň O postaris avel (Ide poštár, ide) a další. Pozoruhodná byla také ukázka alikvótního zpěvu Ivy Bittové v díle Karpatská. Kompozičně se vyjímala skladba Svatběnka, za kterou stojí tvůrčí činnost Pavla Fischera. Dílu dominoval ostinátní rytmicko-melodický pohyb, později osamostatněný v houslích, mající lidový nádech skrze užití prázdných strun a kvintových hmatů.

Koncert uzavřely dva výrazné vstupy: první z nich bylo Halgato, čardáš kdysi zapsaný zpěvaččiným otcem Kolomanem Bitto a již vzpomínaná píseň O postaris avel, v níž se s publikem rozloučily i členky sboru Babačka. Muzikalitou a všestranností nabitý koncert diváci ocenili ovacemi ve stoje, které vydaly na přídavek v podobě společně zazpívané písně Lásko, Bože, lásko.

Program:

Leoš Janáček – Moravská lidová poezie v písních

Iva Bittová – Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Freylech

Iva Bittová – Felabu amnge, Loli ruža, La khere bala

Pavle Fischer, Jakub Jedlinský – Janošek, Bešla e čhaj

Pavel Fischer – Svatběnka

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Keby ma mamko – Karpatská

Iva Bittová – Méně Majka jednu ima – Jakub Jedlinský – Račenica

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Co sa stalo v Radošovcách

Iva Bittová – Hujlet, Dem millers trem, Lomir

Iva Bittová – Počůvaj, Lulaj – Koloman Bitto – Halgato, čardáš

Iva Bittová – O postaris avel

Iva Bittová – zpěv, housle

Duo Jedlinský – Fischer:

Jakub Jedlinský – akordeon, zpěv

Pavle Fischer – housle, zpěv

Středa 5. 6. 2024 ve 20 h, Nová synagoga Velké Meziříčí

Foto: Salik Sláma / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Nejčtenější

Kritika

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více