Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).
Duo Jedlinský – Fischer ve své tvorbě i hře spojuje tradiční etnickou hudbu s prvky klasiky, jazzu a improvizace, což také muzikanti v průběhu večera několikrát potvrdili. O Ivě Bittové Jan Špaček v programové brožuře píše, že patří mezi umělce, „na které nepasují žádná textová klišé“ a vykresluje její osobnost jako prolnutí zpěvu, houslí, invence i bohatého hereckého projevu. Troufnu si však tvrdit, že to není vše. Do pestrého programu opírajícího se primárně o lidové písně umělkyně zakomponovala také amatérský ženský sbor Babačka, se kterým připravila hned několik hudebních čísel. V rámci večera se tak Iva Bittová (neplánovaně a naprosto přirozeně) představila i v roli lektorky (učitelky), jenž nejen u sboru, ale také u diváků probouzela muzikalitu skrze společný zpěv, lehkou improvizaci a práci s tělem – rytmikou pomocí dupání či pleskání.
Pro mnohé mohla dramaturgie koncertu působit uvolněně – neukotveně, což při hlubším vnímání jednotlivých čísel nebyla pravda. Večeru se nedalo upřít jisté balancování na hraně seriózního/strojeného koncertu a muzicírování. To ale mělo své kouzlo. K pohodové přátelské atmosféře dopomohlo také umístění účinkujících, kteří měli pódium nachystané uprostřed diváků sedících kolem dokola, což kupříkladu dávalo zpěvačce Bittové prostor se procházet po place a interagovat s publikem. Sbor byl rozesazen v hledišti: když zpěvačky přicházely z davu k muzikantům a nazpátek se na svá místa vracely, jednalo se opět o malý, leč osvěžující detail celého konceptu.
Na úvod si trio vybralo písně z Janáčkova cyklu Moravská lidová poezie v písních, které upravilo do jednotného prokomponovaného celku. Už v tomto prvním vstupu houslista Pavel Fischer zaujal technikou, vytříbenou a vkusně vyostřenou barvou tónu i zpěvem v duetu s Ivou Bittovou v písni Stálosť. Zpěvačka předvedla absolutní kontrolu hlasu a vypracovanou techniku (hlavně ve melismatickém zdobení východního charakteru) napříč kompozicí, jež okořenila gestikulací a scénickým projevem při milostných písních, především se svatojánskou tematikou. Vrcholem tohoto čísla byla píseň Koníčky milého, v níž se zapojil i sbor Babačka, který měl od samého začátku nadšení, náboj a energii. Byť se jedná o amatérské těleso, musím uznat, že členky sboru mile překvapily kvalitou zpěvu, intonace a nastudování: např. v sérii písní Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci s trojhlasou fakturou či v dalších skladbách.
Vybraný repertoár se neskládal pouze z moravských písní, ale také židovských nebo cikánských melodií. Pozornost na sebe strhlo efektní instrumentální číslo Freylech Pavla Fischera a Jakuba Jedlinského, kteří si pohrávali se stylovostí a temperamentem židovských nápěvů. Oba prokázali um ve svých sólových exhibicích a rozproudili tak publikum. Sérii židovských písní a textů Huljet, Dem millers trem, Lomir si připravila také Iva Bittové s Babačkou, jež zazpívaly ze sborníku za doprovodu houslí a akordeonu. Opět efektním prvkem bylo ťukání a bubnování o korpus houslí Pavla Fischera zastupující v aranžích perkusivní složku a obohacující písně o nápaditou rytmiku. Cikánské melodie zastupovaly tituly jako Felabu mange, Loli ruža či i velmi známá a populární píseň O postaris avel (Ide poštár, ide) a další. Pozoruhodná byla také ukázka alikvótního zpěvu Ivy Bittové v díle Karpatská. Kompozičně se vyjímala skladba Svatběnka, za kterou stojí tvůrčí činnost Pavla Fischera. Dílu dominoval ostinátní rytmicko-melodický pohyb, později osamostatněný v houslích, mající lidový nádech skrze užití prázdných strun a kvintových hmatů.
Koncert uzavřely dva výrazné vstupy: první z nich bylo Halgato, čardáš kdysi zapsaný zpěvaččiným otcem Kolomanem Bitto a již vzpomínaná píseň O postaris avel, v níž se s publikem rozloučily i členky sboru Babačka. Muzikalitou a všestranností nabitý koncert diváci ocenili ovacemi ve stoje, které vydaly na přídavek v podobě společně zazpívané písně Lásko, Bože, lásko.
Program:
Leoš Janáček – Moravská lidová poezie v písních
Iva Bittová – Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci
Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Freylech
Iva Bittová – Felabu amnge, Loli ruža, La khere bala
Pavle Fischer, Jakub Jedlinský – Janošek, Bešla e čhaj
Pavel Fischer – Svatběnka
Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Keby ma mamko – Karpatská
Iva Bittová – Méně Majka jednu ima – Jakub Jedlinský – Račenica
Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Co sa stalo v Radošovcách
Iva Bittová – Hujlet, Dem millers trem, Lomir
Iva Bittová – Počůvaj, Lulaj – Koloman Bitto – Halgato, čardáš
Iva Bittová – O postaris avel
Iva Bittová – zpěv, housle
Duo Jedlinský – Fischer:
Jakub Jedlinský – akordeon, zpěv
Pavle Fischer – housle, zpěv
Středa 5. 6. 2024 ve 20 h, Nová synagoga Velké Meziříčí
Zatím nebyl přidán žádný komentář..