Concentus Moraviae a smetanovské metamorfózy

3. červen 2024, 13:40
Concentus Moraviae a smetanovské metamorfózy

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsen.

Po úvodních slovech a tradičním defilé zahájil večer Mustonenův Koncert pro flétnu a orchestr Sadunkertoja. Název díla znamená „vypravěč bájných příběhů“ a jak uvedl sám skladatel „slovo má tajemnou, mytickou atmosféru související se světem Kalevaly a jejích pěvců“. Kromě námětu je skladba neobvyklá také svým obsazením: kromě smyčců, tympánů a harfy jsou bohatě zastoupeny především dechové nástroje s výjimkou hoboje a právě flétny, která má sólový part – to ona zde totiž zosobňuje onoho pomyslného „vypravěče“. 

concentus_moraviae_zahajeni_2024_foto_majda_slamova_02

Úvodní větu Poetico e misterioso – Furioso otevírá tiché víření tympán, do kterého později vstupují temná pizzicata kontrabasů a hluboké tóny fagotů. Následné dlouhé tóny flétny tak fungují nejen jako kontrasty melodické, ale rovněž i barevné. Ačkoliv rozrůstání hudební faktury a zapojování dalších nástrojů rozšiřuje hudební paletu skladby, flétna zde má stále hlavní slovo – vypravěče nikdo nepřerušuje a občasné „otázky“ orchestru fungují vždy v přísně dialogickém principu s flétnou. (Princip dialogu je ostatně zásadní i pro další věty skladby.) Část Furioso je charakterizována výraznou rytmikou s mírným příklonem k minimalismu, náročnými melodickými běhy a barevností založenou primárně na kombinaci dechů a smyčců. Již zde se objevují určité prvky hravosti a rozpustilosti, které autor rozvíjí především ve druhé větě Allegro scherzando. Jeden z výrazných a stále se opakujících motivů dává dokonce vzpomenout na podobně komický a rozverný motiv trombonu z úvodní věty Šostakovičovy Symfonie č. 9. Právě v této větě mohla Janne Thomsen plně prezentovat lehkost a pečlivou vyartikulovanost melodických běhů a výtečnou práci s výrazem i frázováním. Závěrečné Lento – Estatico se navrací k úvodní temnotě a osobité severské lyrice a nápaditému užití orchestrálních barev, a to především v části Estatico. Skladatel v programovém textu uvádí, že se možná jeho dílo „některými prvky blíží velkým českým skladatelům Smetanovi, Dvořákovi, Martinů a Janáčkovi“. Ačkoliv má na mysli především inspiraci světem pohádek a fascinaci lidovou kulturou, právě v některých instrumentačních postupech se podoba právě třeba s Dvořákem sama poměrně přirozeně nabízela. Každopádně Mustonenova skladba byla výtečným a kompozičně neotřelým zahájením festivalu, ať již bylo její propojení s českými skladateli záměrné či čistě náhodné. Zásadní je také fakt, že provedení vedl sám skladatel a vyznění tedy bylo skutečně autentické.

concentus_moraviae_zahajeni_2024_foto_majda_slamova_04

Smetanovská část programu v podobě orchestrální verze Smyčcového kvartetu č. 1 Z mého života byla rovněž neotřelým dramaturgickým příspěvkem a domnívám se, že pro mnohého návštěvníka koncertu byla rozporuplným dílem. Nikoli snad kvůli kvalitám! George Szell Smetanově instrumentaci výtečně rozuměl a na výsledku je to více než znát. (Byť lze samozřejmě tvrdit, že Smetanův kvartet šel orchestraci tak nějak přirozeně sám naproti.) Dílo patří nicméně k nejznámějším pilířům české kvartetní literatury a lze předpokládat, že se posluchač jen stěží dokáže okamžitě plně oprostit od zažité hudební představy, kterou po mnoha a mnoha posleších má. Orchestrální verze původně komorních děl dovedou být ožehavými tématy a nebývá překvapením, když bývá podobným úpravám vytýkáno, že se původní intimita mění ve falešnou opulentnost, která není dílu vlastní. Nicméně domnívám se, že zde tomu tak skutečně není. Po krátké chvíli přebírají otěže povedená instrumentace a kvalitní výkon orchestru a skladba může dát plně na odiv své orchestrální barvy, které přece jen významně rekontextualizují a tím pádem – ve shodě s tematikou letošního festivalu – metamorfózují originální verzi pro smyčcové kvarteto. Mustonen orchestraci výtečně uchopil a výraznou část hudebního účinku postavil na perfektní práci s dynamikou a tempem, stejně jako na výtečném porozumění nové barevnosti skladby, resp. orchestrace. Členové Prague Philharmonia hráli spolehlivě a intonačně i rytmicky přesně. Trochu nešťastně však fungovala poměrně výrazně „suchá“ akustika sálu, která obzvláště žesťům zvukově příliš nevyhovovala. Výkony hráčů však byly rozhodně chvályhodné. 

Slavností zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae se podařilo na výbornou – posluchači dostali výtečnou, současnou, přesto přístupnou skladbu rezidenčního umělce festivalu, a navíc měli jedinečnou možnost nahlédnout na Smetanovu proslulou skladbu novou optikou. To vše pod výtečným vedením a se skvělými výkony sólistky i orchestru. Nyní nezbývá než užít si pestré metamorfózy Smetanova díla…

Janne Thomsen / flétna

Olli Mustonen / dirigent rezidenční umělec 29. ročníku festivalu

Prague Philharmonia

Program:

Olli Mustonen: Koncert pro flétnu a orchestr „Sadunkertoja“ – světová premiéra

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (úprava pro symfonický orchestr George Szell)

Kyjov, Městské kulturní středisko

pátek 31. května 2024, 19:00

foto: Majda Slámová / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více