Prameny vody v proudu soudobé hudby

6. červen 2024, 1:00
Prameny vody v proudu soudobé hudby

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardová.

Vstupní kompozice Shanty – Over the Sea (2020) britského skladatele, klavíristy a dirigenta Thomase Adèse (*1971) charakterem vychází ze specifického žánru tradiční lidové (pracovní) písně z námořnického prostředí. Krátká – osmiminutová hudební záležitost je vystavěna na houpavém melodickém tvaru a barevných proměnách smyčcového orchestru. Za pomocí glissů, pizzicata, flažoletů a mikrointervaliky skladatel vytváří paletu různorodých ploch a zvukomaleb, jež se zpočátku posluchačům mohla jevit rozladěně. Co však zprvu vypadalo jako chyba, se po několika vteřinách ukázalo být autorovým záměrem postupně nabývajícím na zvukovosti a sytosti tónu směřujícímu do závěrečného ryzího kvintakordu.

Z podnětu souboru vznikla skladba TAKES APART (2024) přerovského rodáka a multižánrového umělce Martina Konvičky (*1993). V ní se autor inspiroval intimním vztahem a jeho neustálými proměnami. „Myslím na blízkost, rozpínání, smršťování, proplétání, odevzdávání a přijímání,“ píše v autorském komentáři Martin Konvička. Obdobně jako tomu je u první kompozice, pracuje s hudebním materiálem a smyčcovým orchestrem, jemuž dominuje hra tremolo, zpočátku také velký hudební prostor v nízké dynamice a cit pro zanášení nového pohybu do těchto ploch. Konvička si dává s přinášením nového materiálu (motivů, témat) načas a takto podporuje vnitřní napětí díla. TAKES APART je skladba se spíše evolučním – neustále se linoucím charakterem pod rouškou křehké, jemné, osobní výpovědi. I v tomto případě lze nastudování Ensemble Opera Diversa (EOD) označit za precizní a po výrazové stránce citlivé, byť se provedení neobešlo bez drobných intonačních zaváhání (primárně u prvních houslí).

Název díla A Way A Lone II (1981) pochází z posledních slov románu Jamese Joyce Finnegans Wake. Japonský skladatel Tōru Takemitsu se k románu navrací i v dalších dvou dílech Riverrun a Far Calls, jež často bývají spojovány do jednoho triptychu. První ze zmíněných kompozic nejdříve vznikla jako smyčcový kvartet, a i když není součástí autorova vodního cyklu, taktéž obsahuje Takemitsův charakteristický motiv eS-E-A (sea = moře). A Way A Lone II měli diváci možnost vyslechnout v instrumentačně rozšířené verzi pro smyčcový orchestr v provedení EOD. Hudební jazyk Takemitse v dramaturgii večera představoval jistou proměnu směrem k hutnější faktuře, značné disonanci, větší mase zvuku a k zádumčivému, až depresivnímu charakteru skladby, jež mimo jiné v závěru díla podtrhovala také specifická barva hry con sordino.

Závěr recenzovaného večera patřil harfě. Dominika Kvardová se zhostila role sólistky v koncertu s tematickým názvem Mearra (2016) v jednom ze sámských jazyků znamenajícím moře. Byť má harfa v díle dostatek prostoru, nelze kompozici označit přímo za koncertantní. Finský soudobý autor Kalevi Aho (*1949) se v ní odvolává na kulturu Laponska, kterou přetváří do hudebních myšlenek také ve dvou dalších částech Eanan (země) a Dolla (oheň). Tři věty attacca okořeněné bartókovským pizzicatem, kvartovými postupy, zvukomalebností a nápodobami racků místy orchestr potrápily. Ač to u tělesa nebývá zvykem, v případě Mearra se na určitých místech projevily rytmické neshody nejen mezi členy orchestru, ale také nimi a harfistkou, doprovázené i intonačními zaváháními. Nicméně i přes tyto výtky lze provedení označit za zdařilé.

Červnový koncert Ensemble Opera Diversa se nesl ve znamení nového prostoru, loučení se s diversním jarem a přes vodní tematiku šlo o naladění se na počínající léto, po němž se můžeme těšit na další setkání s tímto brněnským tělesem.

Program:

Thomas Adès: Shanty – Over the Sea pro smyčce (2020) ČESKÁ PREMIÉRA
Martin Konvička: TAKES APART pro smyčce (2024) PREMIÉRA
Tōru Takemitsu: A Way a Lone II pro smyčce (1981) ČESKÁ PREMIÉRA
Kalevi Aho: Mearra pro harfu a smyčce (2016) ČESKÁ PREMIÉRA

Dominika Kvardová – harfa

Gabriela Tardonová – dirigentka

Ensemble Opera Diversa

Úterý 4. 6. 2024 v 19 h, Atrium MZK Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce