Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardová.
Vstupní kompozice Shanty – Over the Sea (2020) britského skladatele, klavíristy a dirigenta Thomase Adèse (*1971) charakterem vychází ze specifického žánru tradiční lidové (pracovní) písně z námořnického prostředí. Krátká – osmiminutová hudební záležitost je vystavěna na houpavém melodickém tvaru a barevných proměnách smyčcového orchestru. Za pomocí glissů, pizzicata, flažoletů a mikrointervaliky skladatel vytváří paletu různorodých ploch a zvukomaleb, jež se zpočátku posluchačům mohla jevit rozladěně. Co však zprvu vypadalo jako chyba, se po několika vteřinách ukázalo být autorovým záměrem postupně nabývajícím na zvukovosti a sytosti tónu směřujícímu do závěrečného ryzího kvintakordu.
Z podnětu souboru vznikla skladba TAKES APART (2024) přerovského rodáka a multižánrového umělce Martina Konvičky (*1993). V ní se autor inspiroval intimním vztahem a jeho neustálými proměnami. „Myslím na blízkost, rozpínání, smršťování, proplétání, odevzdávání a přijímání,“ píše v autorském komentáři Martin Konvička. Obdobně jako tomu je u první kompozice, pracuje s hudebním materiálem a smyčcovým orchestrem, jemuž dominuje hra tremolo, zpočátku také velký hudební prostor v nízké dynamice a cit pro zanášení nového pohybu do těchto ploch. Konvička si dává s přinášením nového materiálu (motivů, témat) načas a takto podporuje vnitřní napětí díla. TAKES APART je skladba se spíše evolučním – neustále se linoucím charakterem pod rouškou křehké, jemné, osobní výpovědi. I v tomto případě lze nastudování Ensemble Opera Diversa (EOD) označit za precizní a po výrazové stránce citlivé, byť se provedení neobešlo bez drobných intonačních zaváhání (primárně u prvních houslí).
Název díla A Way A Lone II (1981) pochází z posledních slov románu Jamese Joyce Finnegans Wake. Japonský skladatel Tōru Takemitsu se k románu navrací i v dalších dvou dílech Riverrun a Far Calls, jež často bývají spojovány do jednoho triptychu. První ze zmíněných kompozic nejdříve vznikla jako smyčcový kvartet, a i když není součástí autorova vodního cyklu, taktéž obsahuje Takemitsův charakteristický motiv eS-E-A (sea = moře). A Way A Lone II měli diváci možnost vyslechnout v instrumentačně rozšířené verzi pro smyčcový orchestr v provedení EOD. Hudební jazyk Takemitse v dramaturgii večera představoval jistou proměnu směrem k hutnější faktuře, značné disonanci, větší mase zvuku a k zádumčivému, až depresivnímu charakteru skladby, jež mimo jiné v závěru díla podtrhovala také specifická barva hry con sordino.
Závěr recenzovaného večera patřil harfě. Dominika Kvardová se zhostila role sólistky v koncertu s tematickým názvem Mearra (2016) v jednom ze sámských jazyků znamenajícím moře. Byť má harfa v díle dostatek prostoru, nelze kompozici označit přímo za koncertantní. Finský soudobý autor Kalevi Aho (*1949) se v ní odvolává na kulturu Laponska, kterou přetváří do hudebních myšlenek také ve dvou dalších částech Eanan (země) a Dolla (oheň). Tři věty attacca okořeněné bartókovským pizzicatem, kvartovými postupy, zvukomalebností a nápodobami racků místy orchestr potrápily. Ač to u tělesa nebývá zvykem, v případě Mearra se na určitých místech projevily rytmické neshody nejen mezi členy orchestru, ale také nimi a harfistkou, doprovázené i intonačními zaváháními. Nicméně i přes tyto výtky lze provedení označit za zdařilé.
Červnový koncert Ensemble Opera Diversa se nesl ve znamení nového prostoru, loučení se s diversním jarem a přes vodní tematiku šlo o naladění se na počínající léto, po němž se můžeme těšit na další setkání s tímto brněnským tělesem.
Program:
Thomas Adès: Shanty – Over the Sea pro smyčce (2020) ČESKÁ PREMIÉRA
Martin Konvička: TAKES APART pro smyčce (2024) PREMIÉRA
Tōru Takemitsu: A Way a Lone II pro smyčce (1981) ČESKÁ PREMIÉRA
Kalevi Aho: Mearra pro harfu a smyčce (2016) ČESKÁ PREMIÉRA
Dominika Kvardová – harfa
Gabriela Tardonová – dirigentka
Ensemble Opera Diversa
Úterý 4. 6. 2024 v 19 h, Atrium MZK Brno
Zatím nebyl přidán žádný komentář..