Hudební inventury Ensemble Opera Diversa

Hudební inventury Ensemble Opera Diversa

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa Quartet: Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin Opršál, Martin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.

hudebni_inventura_EOD_2024_foto_marek_olbrzymek_04

Jako první ve světové premiéře zazněl písňový cyklus Shifting Sands (2024) autora Miloše Orsona Štědroně (*1973). Pět částí zkomponovaných na texty brněnského básníka Ivana Blatného (1919–1990) odráží jeho svébytný styl kombinující jazyky (např. čeština, angličtina, němčina hned v úvodní skladbě), ale i různorodé směry jako surrealismus nebo dadaismus s občasnými autobiografickými vzpomínkami. Skladatel složil hned dvě verze cyklu: pro soprán a klavír, která zazněla na koncertě, a také variantu pro bicí nástroje (ossia). Polystylovost textů se propíjí i do hudební složky, v níž jednotlivé písně balancují na pomezí árie, chansonu, swingu, ale třeba i valčíku. Odlehčený charakter díla vyvažuje náročná technická stránka, se kterou si zpěvačka Aneta Podracká Bendová a klavíristka Tereza Plešáková výtečně poradily. Precizní výslovnost, sytost hlasu a zevrubná práce s (nejen) hudebními myšlenkami dominovaly přednesu sopranistky, který citlivým, avšak přesvědčivým doprovodem podpořila Tereza Plešáková.

Druhá světová premiéra večera vzešla z pera pedagoga a skladatele Slavomíra Hořínky (*1980). Napsaná je pro smyčcové kvarteto a nese název Four (2020). Skladba vznikla pro kvartetní soutěž festivalu Pražské jaro 2021, ale svého uvedení se dočkala až teď. Může se zdát, že název odkazuje na samotné obsazení smyčcového kvarteta, ale není tomu tak. Four naznačuje tónový materiál – pouhé čtyři tóny – na kterých autor kompozici postavil. „Vnitřně je členěna do dvou dílů: pomalé konceptuální plochy a části založené na rychlém pohybu, která jako zlatá nit prochází všemi nástroji souboru. Její poslech bych přirovnal k pohledu do – tu pomalu, tu rychle – otáčeného kaleidoskopu nebo rozostřenému zahledění se z okénka vlaku projíždějícího krajinou,“ popisuje Slavomír Hořínka. V případě této malé formy lze mluvit o jistém zachycení momentu – nálady, který je hudebně vyjádřen hrou s tóny, barvou a prostorem. V aule rektorátu VUT celému okamžiku dopomáhala akustika, přesněji delší dozvuk, v němž se hudební materiál po zvukové stránce příjemně prolínal. Nastudování ani vlastnímu provedení Diversa Quartet není co vytknout.

hudebni_inventura_EOD_2024_foto_marek_olbrzymek_01

Šest starobylých miniatur pro smyčcové trio pražského autora Hanuše Bartoně (1960–2023), mimo jiné žáka Svatopluka Havelky, v programu zastupovalo opět odlehčenější charakter hudby plný vtipu a sarkasmu (možno říci i recese). Sám autor ve svém komentáři ke kompozici zmiňuje, že cílem bylo si odpočinout od požadavků kladených na skladatele a interprety soudobé hudby. Proto chtěl složit jednoduchou, tradičněji orientovanou skladbu, kde se inspiroval lidovou i klasickou hudbou a pracoval s prostými melodickými a rytmickými nápady. Dílo vzniklo z podnětu autorova spolužáka, houslisty Petra Matějáka, který se s Českým smyčcovým triem zasloužil o jeho premiéru na festivalu Třídenní plus v roce 2004. Houslistka Barbara Tolarová předvedla svůj um v prozpívanýchsólových vstupech, například v prvním díle Pastorela, kterou hned vzápětí vystřídala druhá část s názvem Kanec a jeho tanec. Zde trio výtečně přednesem vystihlo buranský ráz této věty. Sólově se publiku představil i violista David Křivský, v jehož partu v části Pořád dokola zazníval neustále se opakující motiv. Muzikantský humor odkazující na kompoziční klišé tak prochází celou Bartoňovou kompozicí, v níž každá z vět v sobě ukrývá jeden princip, na kterém je vystavěna.

Závěr patřil již zmiňovanému skladateli Svatopluku Havelkovi (1925–2009) a jeho Parénéze (1993) – pětidílný cyklus zkomponovaný na řecké překlady biblických epištol pro soprán, klavír a bicí nástroje. Dílo je specifické nejen svým obsazením a textovou složkou, ale také druhou možností provedení, kdy texty lze mezi jednotlivými částmi pouze recitovat. V případě recenzovaného koncertu jsme však vyslechli variantu se zpěvem v podání Anety Podracké Bendové za doprovodu klavíristky Plešákové a OK Percussion Duo. Havelkův žák Hanuš Bartoň v komentáři k Parénéze vyzdvihuje autorův „neobyčejný cit pro barevné možnosti nástrojů“ a dodává, že „neustále překvapuje zvukovou představivostí a udivuje schopností rytmicky vynalézavého členění spojit zdánlivě historicky vyčerpané principy s originálním a zcela soudobým pojetím v organicky přesvědčivý celek.“ Zmíněných barevných možností nástrojů si posluchači mohli všimnout již od prvních tónů, primárně v nápaditých nástrojových kombinacích. Kupříkladu klavír v průběhu díla zastává několik funkcí – doprovodnou, barevnou, rytmickou, ale také rovnocennou vůči sopránu (například v quasi duetech). Zároveň je však motivicky a témbrově propojený s perkusemi, od nichž přebírá jednotlivé hudební nápady (rytmicko-melodické motivy). Samotná bicí sekce v každé z částí je instrumentačně proměněna, důležitou roli však bezesporu hrají nástroje jako marimba a vibrafon. Bez povšimnutí nezůstaly ani techniky a způsoby hry na nástroje. Za všechny zmíním hru smyčcem na kovové kameny melodických bicích vytvářející ojedinělý tónový odstín. Výkon interpretů lze označit za působivý, technicky a intonačně přesný, výrazově suverénní i přes občasná hluchá místa, v nichž zpěvaččin hlas zanikal pod nástrojovou vrstvou. To však zapříčiňovala akustika prostoru, nikoliv samotné provedení.

hudebni_inventura_EOD_2024_foto_marek_olbrzymek_02

Nebát se zariskovat a vytáhnout dávno zapomenuté či oslovit soudobé tvůrce a vložit důvěru do jejich skladatelské invence – tím se vyznačuje koncertní řada Hudebních inventur, která si díky své promyšlené dramaturgii a kvalitním uměleckým výkonům rozhodně zaslouží pozornost.

Program:

Miloš Orson Štědroň: Shifting Sands pro soprán a klavír, premiéra

Slavomír Hořínka: Four pro smyčcové kvarteto, premiéra

Hanuš Bartoň: Šest starobylých miniatur pro smyčcové trio

Svatopluk Havelka: Parénéze pro komorní ansámbl

Aneta Podracká Bendová – soprán

Tereza Plešáková – klavír

OK Percussion Duo (Martin Opršál, Martin Kleibl)

Diversa Quartet

Barbara Tolarová – 1. housle

Jan Bělohlávek – 2. housle

David Křivský – viola

Iva Wiesnerová – violoncello

Středa 29. května 2024 v 19:00, aula rektorátu VUT Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce