Swingový večer v Cabaretu des Péchés

Swingový večer v Cabaretu des Péchés

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Big band Cotatcha orchestra založil v roce 2014 trumpetista Jiří Kotača s vizí hrát neotřelou a originální bigbandovou hudbu. Ve své téměř desetileté existenci orchestr zpracoval skladby legendárních světových tvůrců i současnou českou tvorbu pro big band a spolupracoval se zahraničními i tuzemskými hosty, jako jsou například Ilja Reijngoud, Lenka Dusilová, Mar Vilaseca či Daniel Caccia. První a zatím jediné studiové album Bigbandová elektronika vydali v roce 2020 a získali za něj ocenění Česká jazzová sklizeň a nominaci na Cenu Anděl. Taneční skupina Rhythm Pilots, působící pod taneční školou Swing Wings, je taneční uskupení, které se zaměřuje na tance 30. a 40. let dvacátého století, vytváření vlastních choreografií a hledání osobitého stylu.

Nedělní večer byl rozdělen na dvě, respektive tři části. První odstartovala skladba Her Royal Highness, při které big band ukázal, že program se ponese v duchu původních aranží, a ne moderních úprav. Už během ní se navíc ukázalo, na co jsou posluchači u CO zvyklí – orchestr byl výborně sehraný. Při třetí kompozici Basie's back in town se pak před pódiem posluchačům předvedla dvojice tanečníků, kteří kromě klasických tanečních pohybů přidali i různé výskoky, přemety a airstepy, které působily velice efektně. Při následující Splanky už se v prostoru vyhrazeném pro tanečníky objevila skupina Rhytm Pilots v plném počtu. Tanečníci během večera tancovali v párech, skupinově nebo předváděli i různá sóla. Je potřeba zdůraznit, že propojením tance s hudbou se všem účinkujícím povedla vykouzlit opravdu autentická atmosféra. Během zbytku první části se pak střídala čísla čistě hudební s těmi, při kterých se přidávali i tanečníci. Před závěrečnou skladbou první části Ya Gotta Try umělecký vedoucí Jiří Kotača publiku oznámil, že po krátké pauze si mohou zájemci také zatancovat.

Po přestávce čekali na zájemce lektoři z taneční školy Swing Wings a tancechtivým (zájemců se našlo hodně) ukázali několik základních swingových pohybů, které si pak vyzkoušeli. Tato taneční lekce byla prováděna na zvukovou nahrávku. Když ale mini kurz skončil, na pódium opět nastoupili členové Cotatcha orchestra a zahráli set dalších deseti písní. Tato část se hudebně nesla v podobném duchu jako první půlka, ovšem s tím rozdílem, že parket byl otevřen všem zájemcům o tanec. Tito tanečníci si tak mohli naostro vyzkoušet kroky, které se naučili, s doprovodem živé kapely.

Během více než dvě hodiny dlouhého koncertu (včetně taneční lekce), ukázal Big band Cotatcha Orchestra, že opravdu patří k tomu nejlepšímu, co dokáže česká jazzová scéna nabídnout. Na jejich výkonu bychom jen stěží hledali jakékoliv zaváhání. Orchestr byl po celý koncert perfektně sehraný a ladění jeho členů bylo křišťálově čisté. Jednotlivé party v sobě nesly velké množství technicky těžkých momentů, se kterými si ovšem všichni hudebníci poradili bez problémů. Většina muzikantů navíc ukázala, že se jedná o velice zdatné sólisty. Jejich sóla byla technicky náročná, přesto melodicky nápaditá. Velice příjemnému spádu celé akce pomohlo také průvodní slovo kapelníka Jiřího Kotači, jehož komentáře nebyly zbytečně dlouhé, zároveň ale přinesly několik zajímavých informací jak o Countu Baisiem, tak o jednotlivých písních nebo swingovém tanci. Tato fakta byla navíc doplňována velice vtipnými poznámkami. Atmosféru celého koncertu skvěle dokreslila jednotlivá vystoupení taneční skupiny Rhythm Pilosts, během kterých se objevovaly jak klasické taneční pohyby, tak i náročné přemety. Spojením těchto dvou aspektů, jako by se publikum ocitlo v americké tančírně 40. let 20. století. V neposlední řadě je potřeba pochválit naprosto precizní práci zvukaře. Celková intenzita zvuku byla velice příjemná, žádný z nástrojů se v mixu neztrácel ani z něj nevyčníval a všechny zvuky byly perfektně čitelné. Spojením všech zmíněných aspektů tak v Cabaretu des Péchés vznikl velmi příjemný swingový večer.

Setlist:

1. set:

Her Royal Highness

Queen Bee

Basie's back in town + taneční vystoupení

Splanky + taneční vystoupení

Lonely Street

Wind Machine

One O'clock jump (arr. Sebesky) + taneční vystoupení

Duet

Cute + taneční vystoupení

Ya gotta try + taneční vystoupení

taneční lekce

2. set:

Vine street rumble

Blues in Frankie's flat

Can't we be friends

Broadway

Hay Burner

Flight of the foo birds

I can't stop lovin' you

Wiggle walk

One O'clock jump (arr. Wilkins)poválečná verze, kterou Basie hrál

Meetin' time – přídavek

Cotatcha Orchestra

Jiří Kotača – umělecký vedoucí

taneční skupina Rhythm Pilots (z taneční školy Swing Wings)

19. května 2024 v 19:30, Cabaret des Péchés

Foto ilustrační

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více