Swingový večer v Cabaretu des Péchés

Swingový večer v Cabaretu des Péchés

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Big band Cotatcha orchestra založil v roce 2014 trumpetista Jiří Kotača s vizí hrát neotřelou a originální bigbandovou hudbu. Ve své téměř desetileté existenci orchestr zpracoval skladby legendárních světových tvůrců i současnou českou tvorbu pro big band a spolupracoval se zahraničními i tuzemskými hosty, jako jsou například Ilja Reijngoud, Lenka Dusilová, Mar Vilaseca či Daniel Caccia. První a zatím jediné studiové album Bigbandová elektronika vydali v roce 2020 a získali za něj ocenění Česká jazzová sklizeň a nominaci na Cenu Anděl. Taneční skupina Rhythm Pilots, působící pod taneční školou Swing Wings, je taneční uskupení, které se zaměřuje na tance 30. a 40. let dvacátého století, vytváření vlastních choreografií a hledání osobitého stylu.

Nedělní večer byl rozdělen na dvě, respektive tři části. První odstartovala skladba Her Royal Highness, při které big band ukázal, že program se ponese v duchu původních aranží, a ne moderních úprav. Už během ní se navíc ukázalo, na co jsou posluchači u CO zvyklí – orchestr byl výborně sehraný. Při třetí kompozici Basie's back in town se pak před pódiem posluchačům předvedla dvojice tanečníků, kteří kromě klasických tanečních pohybů přidali i různé výskoky, přemety a airstepy, které působily velice efektně. Při následující Splanky už se v prostoru vyhrazeném pro tanečníky objevila skupina Rhytm Pilots v plném počtu. Tanečníci během večera tancovali v párech, skupinově nebo předváděli i různá sóla. Je potřeba zdůraznit, že propojením tance s hudbou se všem účinkujícím povedla vykouzlit opravdu autentická atmosféra. Během zbytku první části se pak střídala čísla čistě hudební s těmi, při kterých se přidávali i tanečníci. Před závěrečnou skladbou první části Ya Gotta Try umělecký vedoucí Jiří Kotača publiku oznámil, že po krátké pauze si mohou zájemci také zatancovat.

Po přestávce čekali na zájemce lektoři z taneční školy Swing Wings a tancechtivým (zájemců se našlo hodně) ukázali několik základních swingových pohybů, které si pak vyzkoušeli. Tato taneční lekce byla prováděna na zvukovou nahrávku. Když ale mini kurz skončil, na pódium opět nastoupili členové Cotatcha orchestra a zahráli set dalších deseti písní. Tato část se hudebně nesla v podobném duchu jako první půlka, ovšem s tím rozdílem, že parket byl otevřen všem zájemcům o tanec. Tito tanečníci si tak mohli naostro vyzkoušet kroky, které se naučili, s doprovodem živé kapely.

Během více než dvě hodiny dlouhého koncertu (včetně taneční lekce), ukázal Big band Cotatcha Orchestra, že opravdu patří k tomu nejlepšímu, co dokáže česká jazzová scéna nabídnout. Na jejich výkonu bychom jen stěží hledali jakékoliv zaváhání. Orchestr byl po celý koncert perfektně sehraný a ladění jeho členů bylo křišťálově čisté. Jednotlivé party v sobě nesly velké množství technicky těžkých momentů, se kterými si ovšem všichni hudebníci poradili bez problémů. Většina muzikantů navíc ukázala, že se jedná o velice zdatné sólisty. Jejich sóla byla technicky náročná, přesto melodicky nápaditá. Velice příjemnému spádu celé akce pomohlo také průvodní slovo kapelníka Jiřího Kotači, jehož komentáře nebyly zbytečně dlouhé, zároveň ale přinesly několik zajímavých informací jak o Countu Baisiem, tak o jednotlivých písních nebo swingovém tanci. Tato fakta byla navíc doplňována velice vtipnými poznámkami. Atmosféru celého koncertu skvěle dokreslila jednotlivá vystoupení taneční skupiny Rhythm Pilosts, během kterých se objevovaly jak klasické taneční pohyby, tak i náročné přemety. Spojením těchto dvou aspektů, jako by se publikum ocitlo v americké tančírně 40. let 20. století. V neposlední řadě je potřeba pochválit naprosto precizní práci zvukaře. Celková intenzita zvuku byla velice příjemná, žádný z nástrojů se v mixu neztrácel ani z něj nevyčníval a všechny zvuky byly perfektně čitelné. Spojením všech zmíněných aspektů tak v Cabaretu des Péchés vznikl velmi příjemný swingový večer.

Setlist:

1. set:

Her Royal Highness

Queen Bee

Basie's back in town + taneční vystoupení

Splanky + taneční vystoupení

Lonely Street

Wind Machine

One O'clock jump (arr. Sebesky) + taneční vystoupení

Duet

Cute + taneční vystoupení

Ya gotta try + taneční vystoupení

taneční lekce

2. set:

Vine street rumble

Blues in Frankie's flat

Can't we be friends

Broadway

Hay Burner

Flight of the foo birds

I can't stop lovin' you

Wiggle walk

One O'clock jump (arr. Wilkins)poválečná verze, kterou Basie hrál

Meetin' time – přídavek

Cotatcha Orchestra

Jiří Kotača – umělecký vedoucí

taneční skupina Rhythm Pilots (z taneční školy Swing Wings)

19. května 2024 v 19:30, Cabaret des Péchés

Foto ilustrační

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více