Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.
Big band Cotatcha orchestra založil v roce 2014 trumpetista Jiří Kotača s vizí hrát neotřelou a originální bigbandovou hudbu. Ve své téměř desetileté existenci orchestr zpracoval skladby legendárních světových tvůrců i současnou českou tvorbu pro big band a spolupracoval se zahraničními i tuzemskými hosty, jako jsou například Ilja Reijngoud, Lenka Dusilová, Mar Vilaseca či Daniel Caccia. První a zatím jediné studiové album Bigbandová elektronika vydali v roce 2020 a získali za něj ocenění Česká jazzová sklizeň a nominaci na Cenu Anděl. Taneční skupina Rhythm Pilots, působící pod taneční školou Swing Wings, je taneční uskupení, které se zaměřuje na tance 30. a 40. let dvacátého století, vytváření vlastních choreografií a hledání osobitého stylu.
Nedělní večer byl rozdělen na dvě, respektive tři části. První odstartovala skladba Her Royal Highness, při které big band ukázal, že program se ponese v duchu původních aranží, a ne moderních úprav. Už během ní se navíc ukázalo, na co jsou posluchači u CO zvyklí – orchestr byl výborně sehraný. Při třetí kompozici Basie's back in town se pak před pódiem posluchačům předvedla dvojice tanečníků, kteří kromě klasických tanečních pohybů přidali i různé výskoky, přemety a airstepy, které působily velice efektně. Při následující Splanky už se v prostoru vyhrazeném pro tanečníky objevila skupina Rhytm Pilots v plném počtu. Tanečníci během večera tancovali v párech, skupinově nebo předváděli i různá sóla. Je potřeba zdůraznit, že propojením tance s hudbou se všem účinkujícím povedla vykouzlit opravdu autentická atmosféra. Během zbytku první části se pak střídala čísla čistě hudební s těmi, při kterých se přidávali i tanečníci. Před závěrečnou skladbou první části Ya Gotta Try umělecký vedoucí Jiří Kotača publiku oznámil, že po krátké pauze si mohou zájemci také zatancovat.
Po přestávce čekali na zájemce lektoři z taneční školy Swing Wings a tancechtivým (zájemců se našlo hodně) ukázali několik základních swingových pohybů, které si pak vyzkoušeli. Tato taneční lekce byla prováděna na zvukovou nahrávku. Když ale mini kurz skončil, na pódium opět nastoupili členové Cotatcha orchestra a zahráli set dalších deseti písní. Tato část se hudebně nesla v podobném duchu jako první půlka, ovšem s tím rozdílem, že parket byl otevřen všem zájemcům o tanec. Tito tanečníci si tak mohli naostro vyzkoušet kroky, které se naučili, s doprovodem živé kapely.
Během více než dvě hodiny dlouhého koncertu (včetně taneční lekce), ukázal Big band Cotatcha Orchestra, že opravdu patří k tomu nejlepšímu, co dokáže česká jazzová scéna nabídnout. Na jejich výkonu bychom jen stěží hledali jakékoliv zaváhání. Orchestr byl po celý koncert perfektně sehraný a ladění jeho členů bylo křišťálově čisté. Jednotlivé party v sobě nesly velké množství technicky těžkých momentů, se kterými si ovšem všichni hudebníci poradili bez problémů. Většina muzikantů navíc ukázala, že se jedná o velice zdatné sólisty. Jejich sóla byla technicky náročná, přesto melodicky nápaditá. Velice příjemnému spádu celé akce pomohlo také průvodní slovo kapelníka Jiřího Kotači, jehož komentáře nebyly zbytečně dlouhé, zároveň ale přinesly několik zajímavých informací jak o Countu Baisiem, tak o jednotlivých písních nebo swingovém tanci. Tato fakta byla navíc doplňována velice vtipnými poznámkami. Atmosféru celého koncertu skvěle dokreslila jednotlivá vystoupení taneční skupiny Rhythm Pilosts, během kterých se objevovaly jak klasické taneční pohyby, tak i náročné přemety. Spojením těchto dvou aspektů, jako by se publikum ocitlo v americké tančírně 40. let 20. století. V neposlední řadě je potřeba pochválit naprosto precizní práci zvukaře. Celková intenzita zvuku byla velice příjemná, žádný z nástrojů se v mixu neztrácel ani z něj nevyčníval a všechny zvuky byly perfektně čitelné. Spojením všech zmíněných aspektů tak v Cabaretu des Péchés vznikl velmi příjemný swingový večer.
Setlist:
1. set:
Her Royal Highness
Queen Bee
Basie's back in town + taneční vystoupení
Splanky + taneční vystoupení
Lonely Street
Wind Machine
One O'clock jump (arr. Sebesky) + taneční vystoupení
Duet
Cute + taneční vystoupení
Ya gotta try + taneční vystoupení
taneční lekce
2. set:
Vine street rumble
Blues in Frankie's flat
Can't we be friends
Broadway
Hay Burner
Flight of the foo birds
I can't stop lovin' you
Wiggle walk
One O'clock jump (arr. Wilkins) – poválečná verze, kterou Basie hrál
Meetin' time – přídavek
Cotatcha Orchestra
Jiří Kotača – umělecký vedoucí
taneční skupina Rhythm Pilots (z taneční školy Swing Wings)
19. května 2024 v 19:30, Cabaret des Péchés
Zatím nebyl přidán žádný komentář..