Brno zářilo na věhlasném Rheingau Musik Festival v Německu

Brno zářilo na věhlasném Rheingau Musik Festival v Německu

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_04Klášter Eberbach

„Je to skutečně velká prestiž, že nás na tuto mezinárodně ceněnou akci už třiadvacet let zve Michael Herrmann, tedy umělecký a výkonný ředitel přehlídky,“ uvedl sbormistr Petr Fiala. A právě Hermann, který největší soukromě financovaný hudební festival Evropy v roce 1987 založil a dodnes jej vede, brněnské festivalové vystoupení před dvěma tisíci posluchačů osobně zahájil. Už před časem došlo také k jiné umělecké symbióze. Na proslulý festival Rheingau, který se koná vždy od června do září a nabízí na 150 koncertů, jezdí známý brněnský sbor vedený ředitelem Fialou spolu s Filharmonií Brno od roku 2005 a to téměř bez přerušení. Většinou přiváží ty největší vokálně symfonické kusy jako Carmina Burana, což je prý vůbec nejoblíbenější Herrmannova skladba, jak prozradil Fiala.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_02Michael Herrmann při zahájení koncertu

Velký zájem je tady ale o českou hudbu a speciálně o Dvořáka, jehož Requiem tady obě brněnská tělesa už uvedla a na příští léto už sem mají nasmlouvanou neméně působivou a žádanou Stabat Mater. Ostatně Dvořákův portrét je také součástí letošní výstavy a dotváří atmosféru středověkého cisterciáckého kláštera, v němž se natáčel slavný film Jméno růže a kde ve sklepích u obrovských středověkých lisů zraje jeden z nejslavnějších ryzlinků světa. Festival zasahuje region Reingau od Frankfurtu přes Wiesbaden až po údolí středního Rýna. Místem konání jsou kulturní památky jako klášter Eberbach, kde vystupují brněnští umělci, zámek Johannisberg, zámek Vollrads a Wiesbaden Kurhaus, vinařství a historické kostely.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_03

Hessenský Rheingau je festival s obrovskou tradicí a skutečně velkým renomé, stačí nahlédnout do letošního katalogu na orchestry a dirigenty, v jejichž sousedství brněnští letos hráli: Gustav Mahler Orchester, Gewandaus Orchester, Oslo Philharmonic a další. „Na angažmá se vždy domlouváme už s dvouletým předstihem. Letos to byl opravdu velmi prestižní kus. Mahlerů na festivalu zazní více, ale jeho Druhá symfonie je z nich nejvelkolepější,“ komentovala jedinečné vystoupení ředitelka brněnského orchestru Marie Kučerová. V chrámovém prostoru se specifickou akustikou byl podle ní zvuk kompaktní a vyrovnaný, ačkoli pro hudebníky bylo velmi náročné uhrát celý obrovský kus bez pauzy a při vzdálenostech na největším pódiu, které kdy v bazilice postavili, a navíc ve vysoké letní vlhkosti. „Klobouk dolů před všemi hudebníky a zpěváky,“ dodává Kučerová. V odsvěcené bazilice využívané jako mimořádný koncertní sál stojí pódium i se stupni pro sboristy celoročně na místě historického presbytáře.

„Tímto vystoupením se mi plní opravdu velký sen. Já si vždy moc přála zpívat právě Mahlerovou Druhou. Dostávám se k ní ale vůbec poprvé,“ svěřila pěvkyně sólového partu Pavla Vykopalová. Přes noc ke světlu, od tryzny a smrti v pochmurné první větě až po zářivou pátou, závěrečnou větu, v níž teprve zaznívají dvě ženská sóla: to vše hudebně značí cestu Mahlerovy symfonie Vzkříšení. K posluchačské recepci tohoto mimořádného díla ale v prostorách velké kamenné stavby přispívá i celé spirituálně prosycené místo prastarého kláštera cisterciáků, obklopené nekonečnými vinicemi rýnského ryzlinku.

Jak bylo naznačeno, s monumentálním Mahlerovým dílem vstoupí do své 68. sezony brněnští filharmonikové opět pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Pro něj to bude šestá sezona v čele orchestru. Velkolepé zahájení se Vzkříšením se odehraje 14. září v Janáčkově divadle. ČFSB je podle Kučerové přirozený partner i velká výhoda: „Zdaleka ne všude je v jednom městě takto silné umělecké spojení. Je to pak pro obě strany velké plus při nabízení a vyjednávání projektů. Pokud to jde, snažíme se pak takto nastudované kusy uvést i v Brně. Byla by škoda, kdyby taková hudba zněla jen při společných zkouškách v malém Besedním domě.“ A tak určitě neváhejte a nechte se v půli září pohltit Druhým Mahlerem, který pro svoji monumentalitu není často nasazovaný, ale je neskutečně moderní a při kterém podle ředitelky Kučerové možná občas zapomenete i dýchat...

Foto Luboš Mareček

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce