Brno zářilo na věhlasném Rheingau Musik Festival v Německu

Brno zářilo na věhlasném Rheingau Musik Festival v Německu

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_04Klášter Eberbach

„Je to skutečně velká prestiž, že nás na tuto mezinárodně ceněnou akci už třiadvacet let zve Michael Herrmann, tedy umělecký a výkonný ředitel přehlídky,“ uvedl sbormistr Petr Fiala. A právě Hermann, který největší soukromě financovaný hudební festival Evropy v roce 1987 založil a dodnes jej vede, brněnské festivalové vystoupení před dvěma tisíci posluchačů osobně zahájil. Už před časem došlo také k jiné umělecké symbióze. Na proslulý festival Rheingau, který se koná vždy od června do září a nabízí na 150 koncertů, jezdí známý brněnský sbor vedený ředitelem Fialou spolu s Filharmonií Brno od roku 2005 a to téměř bez přerušení. Většinou přiváží ty největší vokálně symfonické kusy jako Carmina Burana, což je prý vůbec nejoblíbenější Herrmannova skladba, jak prozradil Fiala.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_02Michael Herrmann při zahájení koncertu

Velký zájem je tady ale o českou hudbu a speciálně o Dvořáka, jehož Requiem tady obě brněnská tělesa už uvedla a na příští léto už sem mají nasmlouvanou neméně působivou a žádanou Stabat Mater. Ostatně Dvořákův portrét je také součástí letošní výstavy a dotváří atmosféru středověkého cisterciáckého kláštera, v němž se natáčel slavný film Jméno růže a kde ve sklepích u obrovských středověkých lisů zraje jeden z nejslavnějších ryzlinků světa. Festival zasahuje region Reingau od Frankfurtu přes Wiesbaden až po údolí středního Rýna. Místem konání jsou kulturní památky jako klášter Eberbach, kde vystupují brněnští umělci, zámek Johannisberg, zámek Vollrads a Wiesbaden Kurhaus, vinařství a historické kostely.

rheingau_Musik_Festival_2023_foto_lubos_marecek_03

Hessenský Rheingau je festival s obrovskou tradicí a skutečně velkým renomé, stačí nahlédnout do letošního katalogu na orchestry a dirigenty, v jejichž sousedství brněnští letos hráli: Gustav Mahler Orchester, Gewandaus Orchester, Oslo Philharmonic a další. „Na angažmá se vždy domlouváme už s dvouletým předstihem. Letos to byl opravdu velmi prestižní kus. Mahlerů na festivalu zazní více, ale jeho Druhá symfonie je z nich nejvelkolepější,“ komentovala jedinečné vystoupení ředitelka brněnského orchestru Marie Kučerová. V chrámovém prostoru se specifickou akustikou byl podle ní zvuk kompaktní a vyrovnaný, ačkoli pro hudebníky bylo velmi náročné uhrát celý obrovský kus bez pauzy a při vzdálenostech na největším pódiu, které kdy v bazilice postavili, a navíc ve vysoké letní vlhkosti. „Klobouk dolů před všemi hudebníky a zpěváky,“ dodává Kučerová. V odsvěcené bazilice využívané jako mimořádný koncertní sál stojí pódium i se stupni pro sboristy celoročně na místě historického presbytáře.

„Tímto vystoupením se mi plní opravdu velký sen. Já si vždy moc přála zpívat právě Mahlerovou Druhou. Dostávám se k ní ale vůbec poprvé,“ svěřila pěvkyně sólového partu Pavla Vykopalová. Přes noc ke světlu, od tryzny a smrti v pochmurné první větě až po zářivou pátou, závěrečnou větu, v níž teprve zaznívají dvě ženská sóla: to vše hudebně značí cestu Mahlerovy symfonie Vzkříšení. K posluchačské recepci tohoto mimořádného díla ale v prostorách velké kamenné stavby přispívá i celé spirituálně prosycené místo prastarého kláštera cisterciáků, obklopené nekonečnými vinicemi rýnského ryzlinku.

Jak bylo naznačeno, s monumentálním Mahlerovým dílem vstoupí do své 68. sezony brněnští filharmonikové opět pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Pro něj to bude šestá sezona v čele orchestru. Velkolepé zahájení se Vzkříšením se odehraje 14. září v Janáčkově divadle. ČFSB je podle Kučerové přirozený partner i velká výhoda: „Zdaleka ne všude je v jednom městě takto silné umělecké spojení. Je to pak pro obě strany velké plus při nabízení a vyjednávání projektů. Pokud to jde, snažíme se pak takto nastudované kusy uvést i v Brně. Byla by škoda, kdyby taková hudba zněla jen při společných zkouškách v malém Besedním domě.“ A tak určitě neváhejte a nechte se v půli září pohltit Druhým Mahlerem, který pro svoji monumentalitu není často nasazovaný, ale je neskutečně moderní a při kterém podle ředitelky Kučerové možná občas zapomenete i dýchat...

Foto Luboš Mareček

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější

Kritika

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více