Harafica s Ondrášem hledali domov a nalezli společnou notu

17. listopad 2018, 13:00
Harafica s Ondrášem hledali domov a nalezli společnou notu

Milovníci folkloru měli ve čtvrtek možnost připomenout si sté výročí vzniku naší republiky na unikátním koncertě v brněnském Sono Centru. Na zdejším pódiu se sešli všichni členové hudební složky VUS Ondráš s populární cimbálovou muzikou Harafica.

Koncert nesl název Kde domov můj. Moderátoři David Pavlíček a Ladislav Šimeček během celého večera s vtipem ale vkusně analyzovali pojem domov. V závěru připomněli také několik významných osobností a dat z české historie.

Obě jmenované kapely jsou známé svými umělecky stylizovanými úpravami lidových písní. V tomto ohledu nečekalo diváky žádné překvapení. Pozoruhodné však bylo, že tělesa hrála po celou dobu společně. Veškerý repertoár museli tedy hudebníci secvičit pospolu. Výsledek vyzněl profesionálně a zároveň si díky špetce lidové spontaneity udržel patřičnou jiskru.

Velké množství skladeb skvěle zaranžoval Petr Gablas, cimbalista a umělecký vedoucí cimbálové muziky Harafica. Dodejme však, že první i druhá půle pořadu končila písněmi v úpravě bývalého primáše VUS Ondráš Lubomíra Graffeho, které byly ve své citlivosti a jisté efektnosti jedinečné. Navíc v první z nich s názvem Podpolianské prekáračky se sólově předvedli všichni zúčastnění houslisté v čele s primáši Martinem Melichárkem z Harafice a Jaromírem Kučerou z Ondráše.

Ke spolupráci na koncertu bylo přizváno také několik hostů. Byl jím ženský pěvecký sbor Darebnice, který po boku zpěvaček z Ondráše zaplnil téměř celé jeviště. Ženy zpívaly s velkým citem, bez agresivních tónů, do kterých mohou některé lidové melodie svádět. Snad jen unifikované oblíbené houpání zleva doprava bych vynechala. Mužský sbor Staroměští mládenci skvěle zvládá lidový výraz. Vnímavý divák si povšimnul, že se do orchestru zcela nenápadně zamíchal nový člen hrající na violoncello. Byl jím věhlasný jazzman Jiří Slavík, který již dříve spolupracoval s Ondrášem při koncertní podobě své desky Mateřština. Nakonec ze své anonymity vystoupil a se svým jazzovým kolegou, ale také lidovým píšťělákem Marianem Friedlem dvě skladby vzpomínaného alba předvedli. Velkým překvapením byl sólový pěvecký výkon Tomáše Koláčka v předposlední monumentální skladbě pro smíšený sbor a sólo zpěv Uherské vojny. Tento výborný violista a kontrabasista je známý spíše v tradičnějších polohách lidové písně. Tato stylizace mu však překvapivě sedla. Vyzdvihnout bych chtěla i křehký zpěv Barbory Machové v písní Jedú chlapci jedú za bratrského doprovodu Petra Gablase na cimbál a Milana Gablase na kontrabas. V úpravě pro tři sólové cimbály Pod Šiatrom předvedli svůj um cimbalisté, jak už zmíněný Petr Gablas z Harafice, tak i Jan Tarabus a nová krev v řadách Ondráše Ondřej Tofel, který nahradil dlouholetého člena Jiřího Gužíka.

Podle názvu pořadu bylo možné očekávat, že koncert bude pateticky oslavný. Mě ovšem velmi mile překvapilo, že si udržel i pro Česko tak typický vtip, kterého se nevzdáváme ani v těch nejtěžších chvílích. Hudebníci toto významné výročí logicky slavili muzikou. V tomto případě muzikou lidově dojemnou, prezentovanou profesionálně a mnohdy až virtuosně zahranou. To opravdu není málo.

Foto/ David Poul

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více

Letošní osmnáctý ročník JazzFestuBrno se výjimečně neuzavírá koncertem, ale jedinečnou (pro světové festivaly ovšem nikterak výjimečnou) sérií muzikantských a tanečních workshopů, zde ovšem zaměřených na dětské frekventanty. V sobotu 4. května se v příjemném prostředí Café Práh, v sousedství Vaňkovky, ujmou svých dětských žáků výrazné mladé osobnosti jazzové scény: Beata Hlavenková (pianistka a lektorka kompozice), Dano Šoltis (vedoucí bubenické třídy) a multiinstrumentalisté Jiří Slavík a Marian Friedl (průvodci Toulek po jazzových cestičkách), které doplní Kateřina Hanzlíková s lekcemi Tancohraní. S výjimkou kompozice, kde se přepokládá účast dětí starších dvanácti let, jsou ostatní „třídy“ otevřené i těm nejmenším. Další informace jsme si vyptali od spoluautora nápadu na dětský workshop a ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilky.  více

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.  více

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.  více

Jeden z hudebních vrcholů minulého týdne představoval koncert hudebního seskupení Malina Brothers se dvěma jedinečnými hostujícími hudebníky, Kateřinou García a Charlie McCoyem v brněnském Sono Centru. A protože se při vystoupení pořizoval profesionální videozáznam s televizní technikou pro první live DVD této kapely, byl mimořádný i samotný večer – délkou i kvalitou.  více

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Nejčtenější

Kritika

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více