J.A.R. přivezli do Brna novou desku a vyprodali Flédu

J.A.R. přivezli do Brna novou desku a vyprodali Flédu

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.

J.A.R. vznikli symbolicky 17. listopadu 1989 a jejich první dvě alba Frtka a Mydli-to! byla laděna spíše do rocku kombinovaného s rapem. Spolu se třetí deskou Mein Kampfunk se jejich zvuk posunul spíše do funkové sféry a s vydáním alba Homo Fonkianz se v ní definitivně usadil. Tato nahrávka vznikla v desetičlenném složení: Roman Holý – klávesy, duo akademických raperů – Oto Klempíř a Michael Viktořík, Dan Bárta – zpěv, Miroslav Chyška – kytara, Robert Balzar – baskytara, Bady Zbořil – bicí, Radek Kašpar a František Kop – saxofony a Filip Jelínek – trombon. V této sestavě kapela nahrává a vystupuje dodnes.

Sobotní show zahájili J.A.R. titulní písní z nového alba Jezus Kristus Neexistus? a poté zahráli sérií písní, která střídala kusy z posledních dvou nahrávek s těmi staršími. Od prvního tónu koncertu muzikanti ukazovali, že je tato kapela opravdu výběr toho nejlepšího, co na české populární scéně lze najít. Dan Bárta uchvátil naprosto dokonalou intonací v předepsaných zpěvních partech, které nejsou vůbec jednoduché, ale také v několika scat sólech. K tomu zvládal obsluhovat i pár bong a cowbell. Ačkoliv je doména dua Oto Klempíř a Michael Viktořík především rap, který zvládali skvěle, občas i oni nějakou linku zazpívali a rozhodně ne špatně. Rytmická sekce Badyho Zbořila a Roberta Balzara skvěle udržovala groove, poskytovala základnu pro zbytek kapely a dokázala roztancovat nejednoho diváka. Druhý ze jmenovaných dostal prostor na sólo v písni Zhublas a ukázal tak i svoji technickou zdatnost. Sólo neslo několik prvků jazzové hudby, které by se dalo označit za Balzarovo primární pole působnosti. Na něj plynule navázal Miroslav Chyška a ve svém kytarovém sólu ukázal, že si umí velmi dobře hrát s tónem a má skvělý smysl pro melodii. Trio Splash horns - ve složení Filip Jelínek, Radek Kašpar a František Kop - silně rytmizovanými a intonačně naprosto bezchybně zvládnutými dechovými harmoniemi kapele dodalo šmrnc. Výrazně jí přidalo na zvukové i rytmické barevnosti. V neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout výkon Romana Holého, který je nejen autorem hudby k většině repertoáru J.A.R. ale také svými klávesovými party výrazně dotváří charakteristický zvuk skupiny. Během koncertu obsluhoval několik nástrojů od hammondových varhan po různé syntezátory. Při varhaním sóle v písni Žárlíme na Romana ukázal, že má pro hudbu nejen skvělý cit ale i velmi dobrou techniku. Celkově byli J.A.R. výborně sehraní a předvedli, že mezi nimi stále funguje skvělá chemie.

O komunikaci s publikem se jako obvykle starali hlavně Klempíř, Viktořík a Bárta, ke kterým se občas přidal i Holý. Prostor mezi jednotlivými písněmi vyplňovali sarkastickými narážkami a vtipy, které si utahovaly ze současného světa, z publika, ale také z nich samotných. Nechybělo ani obvinění diváků, že si koncert málo užívají a že na tom čtvrtečním bylo publikum odvázanější. To byl ovšem spíše pokus o jejich ještě větší nabuzení, neboť obecenstvo dávalo kapele svůj obdiv velmi jasně najevo. Posluchačům se tak dostalo jak skvělého hudebního zážitku, tak i pobavení, které sice nebylo primárním důvodem k návštěvě, celkovému dojmu však jistě přidalo plusové body. Dokonce i malá chybka v podobě špatného začátku písničky Už mizí pryč... je Hanka byla s úsměvem okomentována, že se jedná o teprve třetí koncert tour a ve výsledku to show nijak neublížilo. Michael Viktořík na pódiu navíc předváděl různé taneční kreace a při písni Zhublas si vyhrnul triko a hrdě si poplácával na břicho, což vyvolalo bouřlivé ovace.

Koncert se vyznačoval velmi zdařilým zvukem. Brněnská Fléda má pro akce tohoto typu výbornou akustiku (v tom se liší například od pražské Lucerny, kde J.A.R. celé turné zakončí). Těchto brněnských dispozic zvukař dokázal skvěle využít. Ačkoliv se celkový zvuk vyznačoval velmi silnými basy, bylo to stále v unesitelné míře a diváci si tak mohli naplno užít Balzarovy skvělé hry. Kromě lehce silnějších basů byly nástroje a zpěvy výborně vyvážené a žádný z nich se v celkovém mixu neztrácel. Textům bylo až na pár míst velmi dobře rozumět, což rozhodně nebývá samozřejmostí. Zvukař odvedl bravurní práci. Skvělé atmosféře pomohla také světelná show, která se sice nevyznačovala velkými efekty, skvěle ale podpořila, co se odehrávalo na pódiu.

J.A.R. divákům pravidelně dokazují, že mají stále co nabídnout, a to jak v nahrávání (obě poslední alba jsou velice zdařilá), tak při živém hraní. A ačkoliv se jedná spíše o příležitostné setkávání muzikantů (všichni členové účinkují i v dalších projektech) pořád působí velmi energicky a jejich sehranost je naprosto dokonalá. Koncertu by se dal vytknout fakt, že z nového alba, k němuž J.A.R. jede turné, mohlo být zahráno více než pět písní. Několik z těch nejzdařilejších bohužel na Flédě nezaznělo. Na druhou stranu dostaly prostor písničky starší, které někteří diváci mohou preferovat. Setlist je ale samozřejmě otázkou osobního vkusu a kvalitu výstupu to nesnížilo. J.A.R. předvedli skvělou show, kterou jim diváci opláceli bouřlivým potleskem po každém čísle.

Setlist:

Jezus Kristus Neexistus?

Pap muziek

Metamegamastítko

Už mizí pryč je... Hanka 

Reggay

Sláva nazdar výfetu

Superpéro

Zhublas

Poslední rváč

Fjůča

Žárlíme na Romana

Jsem pohodlný

Potomek Prahy

Stability

Přidavky:

Ještě se připlazíš

Bulhaři

Ťo ti ťo

J. A. R., Fléda, 21. října 2023

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více