Kulturní newsletter Odboru kultury MMB na měsíc listopad

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a vůbec všech kulturních akcí v Brně. Tentokrát se zaměřuje také na kandidaturu města Brna na Evropské hlavní město kultury 2028.

Milí přátelé,

zdravím Vás opět po měsíci s čerstvými zprávami ze světa (nejen) brněnské kultury. Vy, co jste s námi byli na XIII. Brněnském kulturním parlamentu, už asi víte, že jsme vybrali dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Pomalu přibývají i další členové a členky týmu, a proto nic nebrání tomu pustit se do příprav kandidatury plnou parou. Začali jsme sbíráním podnětů od lidí pomocí pocitové mapy. Naším cílem je zapojit celé Brno! Ohodnoťte kulturu v Brně i vy a dejte nám vědět, jaká témata jsou pro město důležitá. Podněty nadále sbíráme také přes e-mail kultura@brno.cz.

Součástí příprav kandidatury je samozřejmě i mezinárodní spolupráce, proto jsem minulý týden navštívil polské město Lodž, kde mají cenné zkušenosti s revitalizací industriálních areálů (v Brně Zbrojovka, Mosilana...). Téma architektury a památkové obnovy rezonovalo i v rámci opencallu na Brněnském kulturním parlamentu, stejně jako téma hudby. Proto jsem se v Krakově zúčastnil konference o hudbě Tak brzmi miasto a seznámil se zde s kulturními aktéry z estonského Tallinnu, který se čerstvě zařadil  po bok Brna do kreativní sítě měst UNESCO v oblasti hudby. Místní festival Tallinn Music Week 2022 zrovna hledá hudebníky a hudebnice všech žánrů z celého světa, šanci tak máte i vy. Více podrobností najdete níže v sekci příležitosti. Rádi bychom navázali kontakt i s Tartu 2024 a dalšími městy, které mají s EHMK zkušenosti. Sledujte i nadále náš newsletter, web nebo Facebook, kde přinášíme to nejnovější z brněnské kultury.

Váš radní pro kulturu
Marek Fišer

OD NÁS PRO VÁS

Představujeme dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Šárka Berková, manažerka kandidatury, a Marcela Straková, programová manažerka EHMK 2028, nám v krátkém rozhovoru ještě před třináctým Brněnským kulturním parlamentem představily svoji vizi a další kroky procesu přípravy.
ČÍST VÍCE

Ohodnoťte kulturu v Brně. Vyplňte pocitovou mapu a pomozte nám zjistit, jak se vám v Brně žije a jaký máte vztah k místní kultuře, kreativním odvětvím nebo veřejnému prostoru. Vaše odpovědi nám umožní vytvořit si reálný obrázek o tom, jakým směrem by se Brno mělo ubírat do budoucna a kde spočívá jeho hlavní potenciál. Získaná data využijeme zejména při přípravě kandidatury Brna v soutěži Evropské hlavní město kultury. 
ČÍST VÍCE

Ve středu 3. 11. 2021 jsme se sešli v kreativním hubu KUMST na třináctém setkání Brněnského kulturního parlamentu, abychom představili první kroky, které Brno zatím podniklo k vysněnému cíli, kterým je titul Evropské hlavní město kultury pro rok 2028. Děkujeme všem za účast, diskuzi i skvělou atmosféru, ze které bylo jasné, že Brno CHCE být městem kultury. Pokud jste některou část nestihli, můžete se podívat na záznam, včetně dopoledních prezentací opencallu.
ČÍST VÍCE

Nová dotační pravidla, která budou platit pro všechny dotační výzvy Magistrátu města Brna, schválilo v listopadu Zastupitelstvo města Brna. Pravidla slouží k zajištění jednotného postupu při poskytování programových či individuálních dotací z rozpočtu města Brna. 
ČÍST VÍCE

Další ročník participativního rozpočtu města Brna Dáme na vás je tu. I letos můžete hlasovat o projektech, které byste v Brně chtěli podpořit. V oblasti kultury můžete vybírat třeba z amfiteátru na přehraděMendel pointu na Špilberku nebo opravy památek v Líšni.
ČÍST VÍCE

PŘÍLEŽITOSTI

Letos se opět otevírá program Kreativní vouchery Brno, který podporuje spolupráci mezi firmami a poskytovateli kreativních služeb na projekty až do výše 100 000 Kč. Chcete být součástí kreativní galerie profesionálů? Nabídněte grafické služby, perfektní fotografie, video, přehlednější web nebo třeba návrh nového produktu či celé budovy desítkám jihomoravských firem. Registrovat se můžete do 30. 11. 2021.
ČÍST VÍCE

IDU otevírá vzdělávací program Akademie IDU 2022 pro kulturní manažery, který bude zaměřený na strategické myšlení, plánování a leadership. Kurz je určen vedoucím pracovníkům (ředitelkám/ředitelům) kulturních organizací, kteří chtějí pracovat na definování a dosahování cílů svých organizací. Hlásit se můžete do 15. 1. 2022. 
ČÍST VÍCE

Přihlaste se na Tallinn Music Week 2022. Estonský festival vítá umělce všech žánrů z celého světa, aby se ucházeli o šanci zahrát si na jednom z nejuznávanějších mezinárodních hudebních festivalů v Evropě. Festival v Tallinu, který je součástí sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby, stejně jako Brno, se bude konat od 4. do 8. 5. 2022.
ČÍST VÍCE

Kreativní hub KUMST Brno nabízí coworkingové prostory. Jednotlivé dny si můžete rezervovat na jejich webu. Pracovat tu můžete každý pracovní den od devíti do půl páté.
ČÍST VÍCE

Výzvu k předkládání návrhů na vytvoření nového udržitelného inovačního partnerství k posílení evropských kulturních a kreativních sektorů a průmyslových odvětví (CCSI) vyhlásil Evropský inovační a technologický institut. Výzva je určená pro konsorcia organizací a vedoucí představitele průmyslu a odvětví CCSI, kteří spojují vzdělávání, výzkum a podnikání. 
ČÍST VÍCE

Ministerstvo kultury pokračuje v participativním přístupu k Národnímu plánu obnovy. Hlavním cílem říjnové veřejné konzultace bylo pokračování spolupráce se zástupci sektoru a územními partnery při přípravě a realizaci programů. Na záznam události, použitou prezentaci a anotace plánovaných výzev se můžete podívat na webu ministerstva.
ČÍST VÍCE

Další akce ze série Střed zájmu, které pořádá Kancelář Kreativní Evropa, se tentokrát zaměří na téma rovnosti žen a mužů v kulturních oborech a organizacích. Akce se koná dne 6. 12. 2021. 
ČÍST VÍCE

Hledáte finanční prostředky k zajištění umělecké rezidence, návštěvy partnerů, stínování partnerských institucí, účasti na konferencích a veletrzích? Kancelář Kreativní Evropa připravila webinář o finančních nástrojích na pokrytí zahraničních cest pro umělce a umělkyně a pracovníky a pracovnice v kultuře. Kromě Evropských programů (Kreativní Evropa, i-Portunus a Erasmus+) představili i další finanční a informační zdroje. Na záznam webináře se můžete podívat na jejich webu. 
ČÍST VÍCE 

CO SE DĚJE V BRNĚNSKÉ KULTUŘE

32. výročí událostí 17. listopadu 1989 oslaví festival Brněnský sedmnáctý. Především na náměstí Svobody, ale i v dalších místech Brna si společně se studenty brněnských univerzit a občany Brna můžete připomenout význam sametové revoluce.

V rámci festivalu Brněnský sedmnáctý se můžete přijít podívat na inscenaci Putin lyžuje, kterou uvede Divadlo Líšeň na Moravském náměstí u Jošta. Jevištní reportáž Putin lyžuje zpracovává téma nástupu Putina k moci a směřování Ruska k totalitě.

Monografická výstava Ester Krumbachové v Domě umění, která má odkazovat k celoživotnímu dílu autorky, začíná 24. 11. Výstava uvede například fotografie a ukázky filmů z autorčiny tvorby, která bude doplněna o další zajímavý obsah umělců a umělkyň inspirujících se právě dílem Ester Krumbachové. Vernisáž proběhne 23. 11.

Součástí známého brněnského festivalu Janáček Brno budou do konce listopadu operní koncerty s odkazem k dílu Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka v Janáčkově divadle. Mimo jiné proběhne také recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance v divadle Reduta.

Od listopadu do poloviny prosince probíhají v Technickém muzeu v Brně cykly přednášek s názvem O nové Brno II. Přijde si zde na své každý se zájmem o moderní architekturu a design. Přednášky začínají vždy v 17:00 a jsou prezentovány odborníky z Muzea města Brna a Slezského zemského muzea.

Na začátku prosince mohou příznivci cestování zavítat na Travel stand-up festival, který se uskuteční ve dnech od 3. do 5.12. v Expediční klubovně.

Na cestovní vlně se budete moci svézt také 6. 12. v univerzitním kině ScalaBrno navštíví známý český cestovatel Ladislav Zibura a představí svou novou knihu Prázdniny v Česku.

Queer Film Fest Mezipatra probíhá v Brně až do 20.11. Program Mezipater bude opět nabitý těmi nejlepšími hranými a dokumentárními snímky. Součástí festivalu budou i večírky, poutavé diskuze nebo Industry sekce s účastí talentovaných queer filmařek a filmařů. Tématem 22. ročníku je příznačně Oslava života.

Vánoční atmosféru pomohou přiblížit komorní koncerty v brněnské vile Löw-Beer. 8. 12. se představí polský kytarista Marcin Dylla, 16. 12. dvojice Svěcený a Bláha s houslemi, kytarou a repertoárem významných evropských skladatelů.

Vašulka Kitchen Brno zve na listopadové přednášky teoretiků a teoretiček současného umění se zaměřením na video art a nová média. Vystoupí islandská teoretička a kurátorka Margrét Elísabet Ólafsdottir z Univerzity výtvarných umění v Reykjaviku a Robert Horvitz, americký mediální umělec a teoretik žijící v Praze.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více