Kulturní newsletter Odboru kultury MMB na měsíc listopad

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a vůbec všech kulturních akcí v Brně. Tentokrát se zaměřuje také na kandidaturu města Brna na Evropské hlavní město kultury 2028.

Milí přátelé,

zdravím Vás opět po měsíci s čerstvými zprávami ze světa (nejen) brněnské kultury. Vy, co jste s námi byli na XIII. Brněnském kulturním parlamentu, už asi víte, že jsme vybrali dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Pomalu přibývají i další členové a členky týmu, a proto nic nebrání tomu pustit se do příprav kandidatury plnou parou. Začali jsme sbíráním podnětů od lidí pomocí pocitové mapy. Naším cílem je zapojit celé Brno! Ohodnoťte kulturu v Brně i vy a dejte nám vědět, jaká témata jsou pro město důležitá. Podněty nadále sbíráme také přes e-mail kultura@brno.cz.

Součástí příprav kandidatury je samozřejmě i mezinárodní spolupráce, proto jsem minulý týden navštívil polské město Lodž, kde mají cenné zkušenosti s revitalizací industriálních areálů (v Brně Zbrojovka, Mosilana...). Téma architektury a památkové obnovy rezonovalo i v rámci opencallu na Brněnském kulturním parlamentu, stejně jako téma hudby. Proto jsem se v Krakově zúčastnil konference o hudbě Tak brzmi miasto a seznámil se zde s kulturními aktéry z estonského Tallinnu, který se čerstvě zařadil  po bok Brna do kreativní sítě měst UNESCO v oblasti hudby. Místní festival Tallinn Music Week 2022 zrovna hledá hudebníky a hudebnice všech žánrů z celého světa, šanci tak máte i vy. Více podrobností najdete níže v sekci příležitosti. Rádi bychom navázali kontakt i s Tartu 2024 a dalšími městy, které mají s EHMK zkušenosti. Sledujte i nadále náš newsletter, web nebo Facebook, kde přinášíme to nejnovější z brněnské kultury.

Váš radní pro kulturu
Marek Fišer

OD NÁS PRO VÁS

Představujeme dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Šárka Berková, manažerka kandidatury, a Marcela Straková, programová manažerka EHMK 2028, nám v krátkém rozhovoru ještě před třináctým Brněnským kulturním parlamentem představily svoji vizi a další kroky procesu přípravy.
ČÍST VÍCE

Ohodnoťte kulturu v Brně. Vyplňte pocitovou mapu a pomozte nám zjistit, jak se vám v Brně žije a jaký máte vztah k místní kultuře, kreativním odvětvím nebo veřejnému prostoru. Vaše odpovědi nám umožní vytvořit si reálný obrázek o tom, jakým směrem by se Brno mělo ubírat do budoucna a kde spočívá jeho hlavní potenciál. Získaná data využijeme zejména při přípravě kandidatury Brna v soutěži Evropské hlavní město kultury. 
ČÍST VÍCE

Ve středu 3. 11. 2021 jsme se sešli v kreativním hubu KUMST na třináctém setkání Brněnského kulturního parlamentu, abychom představili první kroky, které Brno zatím podniklo k vysněnému cíli, kterým je titul Evropské hlavní město kultury pro rok 2028. Děkujeme všem za účast, diskuzi i skvělou atmosféru, ze které bylo jasné, že Brno CHCE být městem kultury. Pokud jste některou část nestihli, můžete se podívat na záznam, včetně dopoledních prezentací opencallu.
ČÍST VÍCE

Nová dotační pravidla, která budou platit pro všechny dotační výzvy Magistrátu města Brna, schválilo v listopadu Zastupitelstvo města Brna. Pravidla slouží k zajištění jednotného postupu při poskytování programových či individuálních dotací z rozpočtu města Brna. 
ČÍST VÍCE

Další ročník participativního rozpočtu města Brna Dáme na vás je tu. I letos můžete hlasovat o projektech, které byste v Brně chtěli podpořit. V oblasti kultury můžete vybírat třeba z amfiteátru na přehraděMendel pointu na Špilberku nebo opravy památek v Líšni.
ČÍST VÍCE

PŘÍLEŽITOSTI

Letos se opět otevírá program Kreativní vouchery Brno, který podporuje spolupráci mezi firmami a poskytovateli kreativních služeb na projekty až do výše 100 000 Kč. Chcete být součástí kreativní galerie profesionálů? Nabídněte grafické služby, perfektní fotografie, video, přehlednější web nebo třeba návrh nového produktu či celé budovy desítkám jihomoravských firem. Registrovat se můžete do 30. 11. 2021.
ČÍST VÍCE

IDU otevírá vzdělávací program Akademie IDU 2022 pro kulturní manažery, který bude zaměřený na strategické myšlení, plánování a leadership. Kurz je určen vedoucím pracovníkům (ředitelkám/ředitelům) kulturních organizací, kteří chtějí pracovat na definování a dosahování cílů svých organizací. Hlásit se můžete do 15. 1. 2022. 
ČÍST VÍCE

Přihlaste se na Tallinn Music Week 2022. Estonský festival vítá umělce všech žánrů z celého světa, aby se ucházeli o šanci zahrát si na jednom z nejuznávanějších mezinárodních hudebních festivalů v Evropě. Festival v Tallinu, který je součástí sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby, stejně jako Brno, se bude konat od 4. do 8. 5. 2022.
ČÍST VÍCE

Kreativní hub KUMST Brno nabízí coworkingové prostory. Jednotlivé dny si můžete rezervovat na jejich webu. Pracovat tu můžete každý pracovní den od devíti do půl páté.
ČÍST VÍCE

Výzvu k předkládání návrhů na vytvoření nového udržitelného inovačního partnerství k posílení evropských kulturních a kreativních sektorů a průmyslových odvětví (CCSI) vyhlásil Evropský inovační a technologický institut. Výzva je určená pro konsorcia organizací a vedoucí představitele průmyslu a odvětví CCSI, kteří spojují vzdělávání, výzkum a podnikání. 
ČÍST VÍCE

Ministerstvo kultury pokračuje v participativním přístupu k Národnímu plánu obnovy. Hlavním cílem říjnové veřejné konzultace bylo pokračování spolupráce se zástupci sektoru a územními partnery při přípravě a realizaci programů. Na záznam události, použitou prezentaci a anotace plánovaných výzev se můžete podívat na webu ministerstva.
ČÍST VÍCE

Další akce ze série Střed zájmu, které pořádá Kancelář Kreativní Evropa, se tentokrát zaměří na téma rovnosti žen a mužů v kulturních oborech a organizacích. Akce se koná dne 6. 12. 2021. 
ČÍST VÍCE

Hledáte finanční prostředky k zajištění umělecké rezidence, návštěvy partnerů, stínování partnerských institucí, účasti na konferencích a veletrzích? Kancelář Kreativní Evropa připravila webinář o finančních nástrojích na pokrytí zahraničních cest pro umělce a umělkyně a pracovníky a pracovnice v kultuře. Kromě Evropských programů (Kreativní Evropa, i-Portunus a Erasmus+) představili i další finanční a informační zdroje. Na záznam webináře se můžete podívat na jejich webu. 
ČÍST VÍCE 

CO SE DĚJE V BRNĚNSKÉ KULTUŘE

32. výročí událostí 17. listopadu 1989 oslaví festival Brněnský sedmnáctý. Především na náměstí Svobody, ale i v dalších místech Brna si společně se studenty brněnských univerzit a občany Brna můžete připomenout význam sametové revoluce.

V rámci festivalu Brněnský sedmnáctý se můžete přijít podívat na inscenaci Putin lyžuje, kterou uvede Divadlo Líšeň na Moravském náměstí u Jošta. Jevištní reportáž Putin lyžuje zpracovává téma nástupu Putina k moci a směřování Ruska k totalitě.

Monografická výstava Ester Krumbachové v Domě umění, která má odkazovat k celoživotnímu dílu autorky, začíná 24. 11. Výstava uvede například fotografie a ukázky filmů z autorčiny tvorby, která bude doplněna o další zajímavý obsah umělců a umělkyň inspirujících se právě dílem Ester Krumbachové. Vernisáž proběhne 23. 11.

Součástí známého brněnského festivalu Janáček Brno budou do konce listopadu operní koncerty s odkazem k dílu Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka v Janáčkově divadle. Mimo jiné proběhne také recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance v divadle Reduta.

Od listopadu do poloviny prosince probíhají v Technickém muzeu v Brně cykly přednášek s názvem O nové Brno II. Přijde si zde na své každý se zájmem o moderní architekturu a design. Přednášky začínají vždy v 17:00 a jsou prezentovány odborníky z Muzea města Brna a Slezského zemského muzea.

Na začátku prosince mohou příznivci cestování zavítat na Travel stand-up festival, který se uskuteční ve dnech od 3. do 5.12. v Expediční klubovně.

Na cestovní vlně se budete moci svézt také 6. 12. v univerzitním kině ScalaBrno navštíví známý český cestovatel Ladislav Zibura a představí svou novou knihu Prázdniny v Česku.

Queer Film Fest Mezipatra probíhá v Brně až do 20.11. Program Mezipater bude opět nabitý těmi nejlepšími hranými a dokumentárními snímky. Součástí festivalu budou i večírky, poutavé diskuze nebo Industry sekce s účastí talentovaných queer filmařek a filmařů. Tématem 22. ročníku je příznačně Oslava života.

Vánoční atmosféru pomohou přiblížit komorní koncerty v brněnské vile Löw-Beer. 8. 12. se představí polský kytarista Marcin Dylla, 16. 12. dvojice Svěcený a Bláha s houslemi, kytarou a repertoárem významných evropských skladatelů.

Vašulka Kitchen Brno zve na listopadové přednášky teoretiků a teoretiček současného umění se zaměřením na video art a nová média. Vystoupí islandská teoretička a kurátorka Margrét Elísabet Ólafsdottir z Univerzity výtvarných umění v Reykjaviku a Robert Horvitz, americký mediální umělec a teoretik žijící v Praze.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.  více

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopilvíce

Osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2022 nabízí několik dramaturgických linií. Jedna z nich poukazuje na Janáčkovu lásku k Rusku, které také několikrát navštívil, a na skladatelovu náklonnost k myšlence panslavismu. Není tedy divu, že letošní program nesoutěžní přehlídky se zaměřil na uvádění děl ruských skladatelů. Týkalo se to také koncertu v divadle Reduta, kde v režii ansámblu Brno Contemporary Orchestra zazněl různorodý program zahrnující skladby ovlivněné pozdním romantismem.  více

Festival Janáček Brno není pouze přehlídkou rozmanitých režisérských a dirigentských interpretací Janáčkových operních děl. Mohli se o tom návštěvníci jeho osmého ročníku přesvědčit při sobotním Duchovním koncertu v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Program sestávající z Janáčkovy Chorální fantazie, proslulého Otčenáše a neméně pozoruhodných kompozic Hospodine! a Zdrávas Maria doplnila Mše Igora Stravinského. V rámci večera vystoupili harfenistka Dominika Svozilová, tenorista Aleš Briscein, basista Ondřej Musil, sbor Canticum Ostrava se sólisty Marcelou Gurbaľovou (soprán), Janem Rychtářem (alt), Petrem Němcem (tenor), Alešem Pirnosem (tenor) a Romanem Vlkovičem (bas), dále pak posluchači Hudební Fakulty Janáčkovy akademie múzických umění: Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), trumpetisté Petr ČižinskýRadek Juračka a Radek Hrdlička, trombonisté Ondřej MotalRadim HromádkoJaroslav Petráš a Jaroslav Broža, tubista Vít Andrýsek, fagotistky Teresa Bínová a Natálie Khemlová, hobojistky Alexandra Bláhová a Amaliia Ivanus, hráčka na anglický roh Yelyzaveta Chkhartishvili, houslista Marián Hrdlička a varhanice Petra Kujalová. Sbor řídil Jurij Galatenko. Vše znělo pod taktovkou Jakuba Kleckeravíce

Hostování Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) s ambiciózním programem na festivalu Janáček Brno patřil páteční večer. Janáčkovo koncertní dílo není obsáhlé a pro jeho festivalovou prezentaci je důležité, aby se mu dostalo jasných dramaturgických souvislostí. Po Šumařově dítěti tak následoval čtvrtý klavírní koncert Antona Rubinštejna, jeden z hitů doby, kdy Janáček teprve tříbil svůj hudební jazyk. Po pauze pak přítomní slyšeli Vokální symfonii Vladimíra Sommera, jejíž vznik a první provedení po uplynutí tří dekád od Janáčkovy smrti podstatně ovlivnily chápání soudobého českého symfonismu.  více

Ačkoliv osmý ročník představuje u hudebních festivalů většinou ještě stále ranou fázi vývoje, mezinárodní přehlídka Janáček Brno se za sedm ročníků své existence vypracovala v jednu z nejzásadnějších operních a hudebních akcí tohoto typu nejen u nás, ale i v širším evropském prostoru. Letošním programem se prolíná téma Quo vadis jakožto citace z duchovní kantáty Felikse Nowowiejského, oblíbeného díla Leoše Janáčka. Nese s sebou velké humanistické poselství, které se zrcadlí v Janáčkově tvorbě, zejména v dílech se slovanskou inspirací. Mezi ta patří i opera Z mrtvého domu, která ve spojení s Glagolskou mší zahájila ve středu 2. listopadu v Janáčkově divadle letošní třítýdenní oslavy skladatelova hudebního odkazu. Již tradičně patří zahájení festivalu souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno, který nyní na premiéře vystoupil pod taktovkou Jakuba Hrůši, který je zodpovědný také za samotné hudební nastudování. Režie, stejně jako světelného designu, se chopil Jiří Heřman, umělecký šéf opery Národního divadla Brno. Choreografii navrhnul Jan Kodet, scénu připravil Tomáš Rusín, kostýmy pak Zuzana Štefunková Rusínová. V hlavních pěveckých rolích vystoupili Kateřina KněžíkováPavol KubáňRoman HozaPeter BergerGianluca Zampieri a další.  více

Nejnovějším přírůstkem do koncertní řady pořádané brněnským souborem Ensemble Opera Diversa se stal komorní recitál houslisty Milana Paľy a klavíristky Kataríny Paľové s názvem Pokánie. Program, který v neděli 30. října ve vile Stiassni zazněl, představil v rámci dušičkového diptychu díla skladatelů Valentina Bibika a nedávno zesnulého Romana Bergera, jehož Adagio č. 2 „Pokánie“ inspirovalo i název večera.  více

Lidověk je první sólové album Matěje Metoděje Štrunce, mladého herce, zpěváka a hudebníka původem z Brna, frontmana kapely Ateliér, syna cimbalisty Dalibora a houslistky Kateřiny Štruncových ze skupin Cimbal Classic a Javory. Jablko skutečně nepadlo daleko od stromu, ale zároveň se přiblížilo ke stromům jiným a zabarvilo se originálními barvami.  více

Městské divadlo Brno uvedlo na své Hudební scéně českou premiéru muzikálu Medicus španělských autorů Ivána Macíase a Félixe Amadora. Režisér Stanislav Moša před diváky postavil současné dílo, které v mnoha ohledech snese přívlastek velké. Nešetří se tady hudbou, počtem postav a výpravou. Bombastický výsledek naštěstí nepřekryl základní téma ambiciózního, hudebně i výtvarně velkolepého opusu, kterým je síla vědění i lásky.  více

První koncert z nové, komorně laděné linie souboru Ensemble Opera Diversa včera nabídl v kavárně PF Café domácí i zahraniční tvorbu. Dramaturgickým specifikem bylo využití nového smyčcového kvarteta Diversa Quartet, sestaveného z vedoucích nástrojových sekcí smyčcového orchestru ve složení: 1. housle – Barbara Tolarová, 2. housle – Jan Bělohlávek, viola – David Křivský, violoncello – Iva Wiesnerová. Projekt vzešel z nedostatku provádění i tvoření kvartetní tvorby v českém hudebním prostoru a proto je kladený důraz na uvádění především tuzemských skladatelů.  více

Brazilský písničkář s (nejen) japonskými kořeny Luiz Murá se na Moravě poprvé představil před pěti lety, kdy vystoupil na Folkových prázdninách v Náměšti se svou tehdejší mezinárodní kapelou Miramundo. Letos v létě přijel do Brna. Nikoli jako hudebník, ale jako pořadatel klubových koncertů v Barceloně, kde posledních několik let žije. Jako oficiální zahraniční delegát se zúčastnil dvoudenního Central European Jazz Showcase v divadle Husa na provázku. Během jeho pobytu v Brně jsme sympatickému světoběžníkovi, který je stále v první řadě hudebníkem, položili několik otázek. Už proto, že Luizův minulý pobyt na Moravě se odrazil na jeho nejnovějším sólovém albu.  více

V téměř tříhodinovém dvojkoncertu písničkářky Lucie Redlové a hudebního projektu Hrubá Hudba si ve čtvrtek brněnská Fléda dosyta užila lidových písniček. Obě části večera spojovala osobnost Jiřího Hradila v roli muzikantské, producentské, ale hlavně tvůrčí. Jak v tónech Hrubé hudby s Muzikou Petra Mičky, tak v Lucčině čistém folku byl celou dobu přítomen. Evidentní to mohlo být spíše v písních, ve kterých muzikanti hráli bez něj. Ve folkloru je to samozřejmé, u starších písniček Lucie Redlové bylo patrné, že zní jinak.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce