Lenka Dusilová a Cotatcha Orchestra spřízněni elektronikou

10. říjen 2022, 1:00
Lenka Dusilová a Cotatcha Orchestra spřízněni elektronikou

V hlavě bandleadera Jiřího Kotači se před čtyřmi lety při odpočinku a promýšlení dalšího muzikantského směřování vlastního bigbandu v jedné kavárně v Rize zrodil nápad na spolupráci s Lenkou Dusilovou. Šlo vlastně jen o další logický krok v hledání vlastní osobité autorské tvorby, víceméně nadžánrové cesty se stále větším důrazem na možnosti elektronické hudby. Že by mohlo dojít k porozumivé spolupráci a vzájemnému obohacení, rozhodně stálo za pokus. První náznak se objevil už na předloňské debutové desce, kde Lenka Dusilová hostovala ve skladbě Billy´s Pilgrimage. Potom přišel covid a s ním omezení koncertních možností. Stejně jako mnozí jiní komponisté využili Jiří Kotača a dominantní autorská osobnost bigbandu pianista Martin Konvička čas koronavirové uzávěry veřejných produkcí k rozpracování nových skladeb; na neformální jam session se v zimě 2021 sešli právě s Lenkou Dusilovou, pro kterou bylo setkání i autorskou výzvou.

První výsledky slibné spolupráce nabídl právě říjnový koncert v Divadle Husa na provázku, který kapelník s mírnou nadsázkou označil za první společné vystoupení (platilo to pro Českou republiku – poprvé před publikem vystoupili společně už na bratislavském festivalu City Sounds právě s Billy´s Pilgrimage). První vlaštovkou budoucí autorské a interpretační kooperace byla také nahrávka koncertního provedení alba Bigbandová elektronika pro ČT Brno (vysílala ČTart loni v květnu).

cotatcha_orchestra_a_dusilova_foto_michal_sykora_01

Pečlivý a dobře dávkovaný selfpromotion na rozhlasových vlnách i na sociálních sítích se Jiřímu Kotačovi a jeho bandu více než vyplatil. Takřka do posledního místa zaplněný velký divadelní sál netrpělivě vydupával a vytleskával avizované umělce už krátce po čase oficiálního zahájení koncertu. Nedočkavost byla přesvědčivě zažehnána hned prvním hudebním číslem – skladbou Sen Sei autora Martina Konvičky z již avizovaného debutového alba kapely. Parádní sehranost od prvních tónů dávala tušit, že muzikanti se na setkání s publikem těšili (stejně jako diváci na „svůj“ big band naživo) a nepodcenili nazkoušení programu. Přesto v něm ku prospěchu věci nechyběla ani radostně živelná improvizace sólistů (v prvním čísle Marka Kotači na altku). Album Bigband Electronics slavilo úspěch u hudebních publicistů i v nejrůznějších anketách jazzových nahrávek (např. Česká jazzová sklizeň), ale k provedení před živým publikem doposud nebyla příležitost. Když se konečně otevřela, kapela ji naplno využila. A Lenka Dusilová byla nejen ozdobou a „tažným koněm“, ale rovnocenným spoluhráčem.

První tři skladby ovšem patřily hráčsky bigbandu a jeho sólistům (Nerf Nitro Throttle Shot Blitz – Radim Hanousek basklarinet, Kristian Kuruc bicí, A Very Old Lady Driving a Ferrari – trombon a bicí) a autorsky Martinu Konvičkovi. Pak nastoupil hvězdný host a přispěl skladbou z „andělského“ alba Řeka – Padá déšť. Hned napoprvé Cotatcha Orchestra osvědčil, jak citlivým organismem je na backsidu. Hlas (nebo spíš vokál) Lenky D. nezanikal, ačkoliv vůbec netlačila na pilu, naopak krásně se prolínal s dechovou sekcí bigbandu. Následující „dvojskladba“ Composit už byla výsledkem spolupráce autorského tria Kotača-Konvička-Dusilová a kromě vokalistky dostali příležitost zazářit trombonista Jan Jirucha a Peter Korman na kontrabas. Pak se na playlist opět vrátily skladby z Bigbandové elektroniky: Modal Song Jiřího Kotači s jeho sólem pro křídlovku a výrazně elektronický Konvičkův Sardanapalm, jedna z nejpropracovanějších (skutečně velkokapelových) skladeb oceňovaného alba. Potom se opět k bigbandu připojil chvílemi jemný, chvílemi výrazný vokál rovnocenně doplňující party dechové sekce (Aksunim – zrcadlově Minuska Jiřího Kotači). Následovala Konvičkova novinková skladba Tsumaranai. Hodinový koncert uplynul rychle a skončil by náhle nebýt (logického) přídavku Billy´s Pilgrimage – tedy prvního společného počinu Lenky Dusilové a Cotatcha Orchestra na jejich debutovém albu.

cotatcha_orchestra_a_dusilova_foto_michal_sykora_03

Cotatcha Orchestra je mezi tuzemskými bigbandy (a vlastně i v evropském kontextu) nezaměnitelným originálem s velmi dobře rozpoznatelným soundem. Vymyká se jakýmkoliv pokusům o škatulkování. Vybírá si, co se mu právě hodí, nebojí se ani exkursů do popu či moderní artificiální hudby, ale nejen obsazením je kořeny stále pevně zakotven v jazzu. Výborná dechová sekce postavená na trojmocném rytmickém backsidu 3K (Konvička-Korman-Kuruc) je stále sehranější a zvládá široké žánrové rozpětí. Kapela už má na svém kontě řadu komponovaných pořadů se zahraničními i tuzemskými umělci a ve výhledu je několik dalších. Možná je čas na další album.

Foto Michal Sýkora

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více