Ludwig van Beethoven: život ve smyčcových kvartetech

30. květen 2016, 0:17
Ludwig van Beethoven: život ve smyčcových kvartetech

Sledovat životní osudy Ludwiga van Beethovena je stejně fascinující jako ponořit se do jeho hudby. Život jednoho z největších skladatelů všech dob se odráží v jeho symfoniích i klavírních sonátách, nejdůvěrněji ale ve smyčcových kvartetech. Ty jsou tématem letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae. Slovo má festivalový dramaturg Jiří Beneš.

Smyčcové kvarteto se v dějinách evropské hudby jako historický fenomén objevuje takříkajíc naráz – kolem roku 1760, což by samo o sobě nebylo nic tak neobvyklého, nebýt toho, že se stovkami skladeb takřka okamžitě stalo módou, dosáhlo dvacetiletým vývojem prvého ze svých vrcholů (Mozart) a zařadilo se trvale mezi nástrojovou sonátu a symfonii jako jeden ze tří hlavních projevů instrumentální hudby. Svou technickou i hmotnou přístupností přitom vycházelo vstříc nejširší amatérské praxi, skýtajíc hráčům i posluchačům prožitek ušlechtilé hudby, který byl většině z nich jinak těžko dostupný.

Nepopsatelný požitek z aktivní souhry v nejpřirozenější hlasové sestavě představoval ovšem jen jednu stranu toho, co hráčům skýtalo. Druhou stranou je paradoxně skutečnost, že právě nejoblíbenější forma domácího muzicírování se postupně stala prostředkem nejsložitějších sdělení skladatelova vnitřního života: skladby, jež vznikaly po tuctech na cizí objednávku, posloucháme dnes jako milníky, které vyznačují tvůrčí a někdy i životní dráhu svého autora. Počet Beethovenových smyčcových kvartetů se udává číslem šestnáct (nebo sedmnáct – Beethoven dodatečně oddělil od jednoho ze svých posledních kvartetů příliš objemné fugové finále jako další samostatnou skladbu); jejich sled je zároveň nejsouvislejším, nejvýmluvnějším a nejvíc vzrušujícím svědectvím o skladatelově lidské i tvůrčí pouti.

Mladému Beethovenovi, příchozímu z provinčního Bonnu do Vídně, tehdy hlavního hudebního města světa, stačilo pár let, aby se stal doslova módním oblíbencem hudbymilovného publika. První šesticí kvartetů, zahrnutou pod opusové číslo 18 a věnovanou knížeti Lobkovicovi, dovršil sotva třicetiletý právě na přelomu století přípravné údobí svého tvůrčího zrání a vykročil na vlastní stezku, po níž před ním ještě nikdo nekráčel. Smyčcový kvartet jako typ i jako forma je v opusu 18 na nejvyšší úrovni, k jaké ho dovedlo osmnácté století: původně nenáročný tvar domácí hudby, určený diletantskému muzicírování, vyspěl během necelého půlstoletí v pěstěný umělecký projev, nesoucí všechny znaky osobní výpovědi, aniž by se ovšem odcizil své původní intimní atmosféře a požitek ze souhry skýtajícímu určení.

Jinak je tomu už v dalším, třídílném Beethovenově kvartetním cyklu (opus 59, věnovaném knížeti Razumovskému, z roku 1806): kvarteto je v něm prostředníkem složitého subjektivného sdělení, protějškem k „objektivně“ formulované symfonii. Změny v tvaru a poslání skladby se ovšem nesetkaly s porozuměním u hudební veřejnosti, jež předtím tak nadšeně přijala Beethovenova prvá kvartetní díla; skladatel však objevil v kvartetu možnosti citlivého a složitého vnitřního záznamu, jaké mu nemohl poskytnout žádný jiný obor. stanovil tak už definitivně nové poslání komorní hudby v novém století a zároveň určil kvartetu jeho výsadní postavení.

Kvartet se pak v jeho díle objevuje vždy jako řešení vnitřní krize: v roce 1809 značí opus 74 (v Es-dur, Harfový) životodárný návrat k tvorbě po ochromení vyvolaném napoleonskou okupací Vídně (ta ovlivnila všechen Beethovenův další život víc, než se na první pohled zdá); o rok později pak zaznamenává opus 95 (v f-moll, Serioso) Beethovenovo dramaticky vůbec nejsevřenější dílo, komorní protějšek Osudové symfonie, hluboký otřes z posledního milostného zklamání.

Posledních pět kvartetů z let 1824–26 patří k Beethovenovu pozdnímu údobí, onomu tajemnému a nečekanému vzplanutí tvůrčích sil po řadě „psích let“ úpadku a deprese; po gigantických vzepětích Deváté symfonieSlavnostní mše píše stárnoucí a nemocný, vždy však znovu povstávající a neporazitelný bojovník Beethoven ještě tři, čtyři, pět obrovských kvartetních skladeb, vlastně šest opusových čísel (127, 130–133 a 135, jedno z nich patří vzpomenuté oddělené fuze), jako své poslední poselství, stěží už srozumitelné rozpravy s věčností o životě a smrti, stále se obnovující závazek pro každou další generaci interpretů a posluchačů, to nejvýznamnější, co kdy bylo v komorní hudbě vytvořeno.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce