Matěj Metoděj Štrunc – Lidověk

Matěj Metoděj Štrunc – Lidověk

Lidověk je první sólové album Matěje Metoděje Štrunce, mladého herce, zpěváka a hudebníka původem z Brna, frontmana kapely Ateliér, syna cimbalisty Dalibora a houslistky Kateřiny Štruncových ze skupin Cimbal Classic a Javory. Jablko skutečně nepadlo daleko od stromu, ale zároveň se přiblížilo ke stromům jiným a zabarvilo se originálními barvami.

Název Štruncova alba odkazuje k lidovým písním a v podstatě se od nich nahrávka skutečně odráží. Autor říká: „Vybral jsem písně, které si pamatuju, že mi je zpívala jako malému babička z Rožnova pod Radhoštěm, nebo lidovky, na jejichž kouzlo jsem narazil až třeba při cimbálkových večírcích při studiu na konzervatoři.“ V oblasti world music nebo moderního zpracování folklorního materiálu je běžné, že v některých případech nelze přesně určit hranici mezi hudbou, která je „ještě“ lidová, a mezi úpravami tak výraznými, že jde vlastně o novou skladbu, ať už po stránce harmonické, nebo někdy i melodické. Matěj Metoděj Štrunc zvolil jednoznačné a radikální řešení. Z lidových ponechal texty a melodie si vymyslel úplně nové. Je to disciplína poměrně odvážná, na které by si i zkušenější skladatelé mohli „vylámat zuby“. Štrunc neobstál sice v každé jednotlivé písni na výbornou, ale celkově je výsledek nad očekávání dobrý.

Zvolená metoda přináší několikeré riziko, a to ve vztahu k autorovi samotnému i k posluchačům. Známé lidové písně máme pochopitelně spojené s jejich melodiemi a alternativní nápěv to má v boji o posluchačovu pozornost těžké. Ze strany autora hrozí kontaminace nové melodie prvky z nápěvu původního (i když to nemusí být vždy na škodu), ještě nebezpečnější je pak možnost upadnout do osidel klišé nebo určité autorské prázdnoty. Štruncovi se ve většině případů podařilo písně obdařit hudbou třeba ne zajímavější (měřeno čistě subjektivně) než originály, ale takovou, nad kterou lze přemýšlet a kterou po opakovaném poslechu akceptujeme a snad si i oblíbíme.

Na albu však nejde jen o změnu melodie. Důležitý je přístup aranžérský nebo ještě přesněji producentský. Matěj, jehož hlas nezapře geny a v některých momentech si jej můžeme splést s jeho otcem, se na albu vzdaluje od čistě akustického hudebního pojetí, které už třicet let úspěšně nabízejí jeho rodiče v kapele Cimbal Classic. Lidověk není sice album „moderní“ za každou cenu, není to prvoplánový „folkloreček s bicíma“ ani „elektronická lidová hudba“, ale prvků zvenčí, které k „čistému“ moravskému folkloru nepatří, se rozhodně nebojí. Album ostatně vznikalo v produkci „nefolklorního“ hudebníka Thoma Artwaye a vedle akustických nástrojů (včetně cimbálu a houslí) pracuje s elektrickou kytarou, klávesami, výraznými basovými linkami a decentním elektronickým doprovodem. Slovo „decentní“ je však třeba zdůraznit. Mluví-li autor alba o tom, že pracoval například s prvky stylu drum bass, neznamená to bezmyšlenkovitou „tucárnu“, ale slyšitelně podpořený rytmus, který písně posouvá třeba směrem, jakým s folklorem pracuje (s použitím poněkud odlišných prostředků) například Tomáš Kočko.

S moderní taneční hudbou album souvisí spíše opakováním schémat a pasáží, které v některých pasážích hraničí s pokusem o navození transovního zážitku. To ale autor vyvažuje důrazem na melodii a vyprávěcím stylem zpěvu, který má blíže k folkloru než například k hip hopu. Ovšem v okamžiku, kdy posluchač začíná mít pocit, že je vypravěč příliš „laskavý“, nasadí zpěvák zcela jiný rejstřík, blížící se skandování (Keď zme) a strhne pozornost opět spíše na rytmickou stránku písní.

Právě toto oscilování mezi lidovým, léty prověřeným materiálem a mezi novými přístupy, zčásti skutečně neotřelými a zčásti poučenými tím, co na tuzemské scéně world music už funguje, činí z Lidověku opravdu zajímavé album. Matěji Štruncovi přibyla do portfolia – vedle zcela autorských písní pro Ateliér i několika sólových pokusů (Ej Koločavjenka) – nový způsob vyjádření. Bude zajímavé sledovat, zda a jak na Lidověk naváže a zda bude schopen tento způsob práce s lidovým materiálem dál zajímavě rozvíjet.

Matěj Metoděj Štrunc – Lidověk; vydavatel: Indies Scope 2022. 12 skladeb, celkový čas: 39:14

Foto Michal Malůšek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.  více

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Dvanáct studentů, šest skladatelů, šest skladeb, střet šesti naprosto odlišných světů. I tak by se dal popsat projekt Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) ve spolupráci s Royal Conservatoire The Hague (RC). Dle úvodních slov prorektora pro strategie a rozvoj JAMU a pedagoga kompozice na Katedře kompozice a multimediální tvorby Ivo Medka, projekt trvá již šestým rokem a je založen na výběru tří skladatelů z obou škol. Kromě nich se také pro každý ročník vybírá originální obsazení – letos sestavené z houslí, violoncella, elektrické kytary, trombonu, příčné flétny a bicích nástrojů – opět namíchané po třech lidech z obou zemí a doplněno o dirigenta. Spolupráce vyvrcholila pátečním koncertem v Komorním sále Hudební fakulty JAMU.  více

Tento rok tomu bude přesně tři sta let, co dvorní vicekapelník císaře Karla VI. Antonio Caldara zkomponoval pro oslavu jmenin císařovny Alžběty Kristýny gratulační serenatu La concordia de' pianeti (Harmonie planet). Císařský pár však měl ještě jeden významný důvod k oslavě. Alžběta Kristýna čekala potomka a naděje manželů se upínali k mužskému dědici trůnu. Že vláda bude souzena Marii Terezii, tehdy ještě nikdo netušil. Novodobé koncertní premiéry, která se uskutečnila 7. února v brněnském Besedním domě se ujal orchestr Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího souboru Romana Válka. Sbor řídila sbormistryně Tereza Válková. Rolí planet, které opěvují císařovnu se ujali Dagmar Šašková (Venuše), Hana Blažíková (Diana), Andreas Scholl (Jupiter), Valer Sabadus (Apollon), Franco Klisovic (Mars), Jaroslav Březina (Merkur) a Adam Plachetka (Saturn).  více

V polovině 20. let 20. století se začala psát historie jedné z nejsvéráznějších čtvrtí Brna. Ve vytěženém pískovcovém lomu se postupně usazovali dělníci z nedaleké cihelny. O pár let později už na tomto místě s výhledem na tehdy vznikající veletržní areál a Staré Brno bylo možné napočítat stovku domků. Čtvrť existuje dodnes a nese název Kamenná kolonie. V neděli 5. února se v Kamence, jak ji Brňané nazývají, konala už tradiční fašanková obchůzka.  více

Ještě koncem ledna byly v Galerii města Blanska zahájeny dvě výstavy. Obě částečně vychází z našich kořenů, ale i lidové kultury. Krojové veselí s cimbálovkou na nich však rozhodně nečekejte. Svá díla zde vystavuje Eva Juračková a David Severa. Absolvovala jsem první část doprovodného programu k výstavám, který se odehrál prvního února v prostorách galerie. V debatě na téma Folklor a ochrana přírody se zde s návštěvníky sešla ředitelka ekologické Nadace Veronica Helena Továrková.  více

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.  více

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.  více