Moje první cyklistická encyklika

19. duben 2013, 0:05

Moje první cyklistická encyklika

Jízda na kole je dobrá, špatná, potřebná, zbytečná, zdravá a nebezpečná. Kolo dále patří jen do města, jen do přírody, na chodník, na silnici, do parku, do háje, na pěší zónu, nikam, kamkoliv. Cyklisté jsou bezohlední, přívětiví, dávají pozor, způsobují nehody, nemají na auto, nepodléhají konzumu, nemají ponětí o životě, prospívají životnímu prostředí, nemají co na práci, nejsou k ničemu, jsou solí země. Toto složité poznání jsem si odnesl z diskuse pod článkem o chystané cyklojízdě Brnem. Po termínu už se neshánějte, jelo se včera. Jako každý rok jsem se neúčastnil, kvůli třem kilometrům mi nestojí za to snášet kolo ze schodů. Je to hloupý důvod, což je způsobeno tím, že je vedlejší. Důležitější je, že se mi příčí jezdit v průvodu s fanglemi a domáhat se samozřejmostí. Ale když člověk nic neřekne a sedí doma, vypadá to, že je spokojený, a to zase nejsem.

V New Yorku jsem udělal jednu zkušenost, která mě v první chvíli skoro vyděsila. Byl jsem tam loni během hurikánu Sandy, po jehož průletu nejezdila hromadná doprava a silnice byly přeplněné auty. Půjčil jsem si kolo a jel jsem se podívat přes Brooklyn Bridge na Manhattan. Nájezd na most se mi díky solidnímu značení povedlo snadno najít a zápasil jsem hlavně s pedály bez klipsen, na kterých mi pořád nedržely nohy. Na mostě jsem prokličkoval skrz mnohá jiná kola, turisty, psy a další živočichy, kteří se tam potloukali, dostal se po ulici Lafayette na 4. avenue a kolem Union Square na Park Avenue. Neměl jsem žádný přesný cíl – když jsem sjel z mostu, tak jsem odbočil doprava, protože doleva jsem se přes čtyři proudy aut bál. Právě za Union Square jsem si ale řekl, že už bych měl udělat něco pro to, abych se vrátil. Čekat na nějakou díru v dopravě nemělo cenu, tak jsem čistě pro ten pocit mávl levou rukou... a stal se zázrak. Nejbližší auto přibrzdilo, abych mohl odbočit, a v dalších třech pruzích to bylo zrovna tak.

Extrémní odpůrci turistiky a cestování tvrdí, že bílý vetřelec nemá ve třetím světě co pohledávat. I ten nejskromnější batůžkář je prý proti jeho obyvatelům zvyklý na neuvěřitelný komfort a patří mu obrovský majetek. Do srdcí místních chudáků tak vnáší nenaplnitelné touhy po hmotné spokojenosti a odjíždí domů, zanechav je jejich marnému toužení po značkových teplácích. Jakkoli se mi to zdá přehnané, cítil jsem se stejně hrozně. Zažil jsem totiž něco, co jsem zažít neměl: lidé si na silnici vyšli vstříc a navíc jim to přišlo jako úplná samozřejmost. Nemohl jsem se z toho tak docela vzpamatovat, takže jsem i trošku bloudil, ale nakonec jsem trefil na Manhattan Bridge a zpátky do Brooklyn Heights. Kolo jsem vrátil Petrovi Kotíkovi do sídla S.E.M. Ensemble a sám sebe za pár dní zase zpátky sem k nám, kde nic takového asi není možné.

Je neuvěřitelné, jak neobyčejné emoce dokážou vzbudit obyčejné věci. Chtěl bych, aby mě tu také auto nechalo odbočit, když ukážu doleva. Ale také bych chtěl, aby cyklisté ukazovali, když chtějí změnit směr jízdy. Abych mohl vstoupit na přechod pro chodce a nepovažovat to za projev občanské statečnosti. A aby mě neděsili cyklisté v černých mikinách, co jezdí v noci z hospod po chodníku bez světel. To všechno bych chtěl mnohem víc než síť cyklostezek a podporu magistrátu. Ideologické drápy bychom si potom mohli brousit na podstatnějších věcech.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


V rámci brněnské klubové noci Batch vystoupil 1. října v klubu Stará Pekárna Aaron Brooks. Americký rockový písničkář se do Brna vrací opakovaně a rád. Poté, co se rozpadla jeho respektovaná kapela Simeon Soul Charger, rozvíjí svou sólovou dráhu. V současné době pracuje na svém druhém samostatném albu, kterým naváže na velmi vyzrálou prvotinu Homunculus z roku 2018.  více

Lotyšská instrumentální kapela Very Cool People nedávno vydala album s dlouhým názvem 50 Years of Influence + 30 Years of Cool Equals 13 Years of Music Hooliganism. Za pár dnů je přijede představit do Brna – bude hrát 17. září v klubu Music Lab. A vedle písní ze zmíněného alba se dostane i na úplné novinky z teprve chystaných projektů. Těch má totiž kapela v čele s kytaristou Elvijsem Grafcovsem, který odpovídá na naše otázky, na rozdávání.  více

„Dělali jsme to jako session, seděli jsme naproti sobě, aby měl divák zážitek, jako kdyby přišel na zkoušku,“ líčí zpěvák Dan Bárta, jak vznikalo jeho aktuální album Jedním dechem, nahrané společně s jazzovým Robert Balzar Triem a s maďarským trumpetistou Kornélem Fekete-Kovácsem. Nejvíce jazzové album v bohaté diskografii Dana Bárta vyšlo u brněnského vydavatelství Bivak Records a v brněnském studiu České televize se natáčelo.  více

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.  více

Po covidové pauze brněnské ulice opět zaplnily kroje z různých koutů Moravy, ale i jiných zemí Evropy. První zářijový den začal Mezinárodní folklorní festival Brno. Stejně jako drtivá většina festivalů a pravidelných akcí se nemohla v posledních dvou letech konat, také MFF měl kvůli vládním opatřením pauzu. A proto pro letošní ročník zvolil výmluvný podtitul Žijem. Úvodní koncert obstaral na nádvoří Nové radnice tentokrát BROLN a byly k tomu dva speciální důvody.  více

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce

Závěr letošního jubilejního pětadvacátého ročníku F SCÉNY představil na činoherní scéně Městského divadla Brno autorský pořad Iva Mikuše nazvaný O frajeroch a frajerkách.  více

Od čtvrtka 25. srpna se brněnští diváci mohli už po pětadvacáté vydat na letní folklorní večery neboli zavedenou přehlídku F SCÉNA. Tento malý festival lidové hudby pořádá folklorní sdružení Jánošík Brno. Jako obvykle byl program mezinárodní a regionálně i stylově pestrý. Pokud mluvím o stylu, nemyslím tím, že by se organizátoři dramaturgicky vzdalovali od lidové hudby. Mám na mysli spíše různá pojetí a zpracování lidového materiálu. Od historicky poučené interpretace (někdy také nazývané autentická interpretace) až po vystoupení s vyšší mírou stylizace. Na své si tak přišli diváci různých preferencí.  více

V hudebních archivech se skrývá kvanta dechberoucí hudby, která stále čeká na své novodobé objevení. Mluví se o tom s trochou nadsázky dnes a denně. Badatelé i umělečtí vedoucí se snaží pozapomenutou, avšak mnohdy vysoce kvalitní tvorbu vynést na světlo a rozšířit již tak pestrý kánon vážné hudby. Touha uvádět archivní díla opět v život je dramaturgickým předsevzetím nejen mnoha vědců a hudebníků, ale i festivalu Olomoucké barokní slavnosti. A letošní jubilejní desátý ročník připravil takových koncertů hned několik.  více

Album Zavrzlama bosenské skupiny Divanhana je podle průběžného pořadí prozatím druhou nejlepší světovou nahrávkou roku 2022 podle panelu rozhlasových publicistů World Music Charts Europe. Divanhana vystoupí v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu 26. srpna v Hlohovci a o den později v Břeclavi – Charvátské Nové Vsi. Na naše otázky odpovídá pianista skupiny Neven Tunjić.  více

Jubilejní desátý ročník hudebního festivalu Olomoucké barokní slavnosti do svého letošního programu zařadil ve dnech 18. a 19. srpna jedinečnou dramaturgickou lahůdku – jednu z historicky nejdůležitějších českých zpěvoher, která se však na pódiích operních domů či hudebních sálů příliš neobjevuje. Řeč je o Dráteníkovi, první původní české opeře zkomponované Františkem Škroupem na libreto z pera Josefa Krasoslava Chmelenského. V režii Kateřiny Křivánkové, s kostýmy a scénou Sylvy Markové a v hudebním nastudování Marka Čermáka ji provedlo těleso Volantes Orchestra, rezidenční soubor festivalu. Pěveckých rolí se chopili Matúš Šimko (Dráteník/Škroup), Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána) a Martin Vodrážka (Kůl). Ryze činoherní roli Chmelenského – výše zmíněného autora libreta – a drába Hranatého ztvárnil Martin Mihál. Recenzent navštívil premiérové představení.  více

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Nejčtenější

Kritika

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce