Moje první cyklistická encyklika

19. duben 2013, 0:05

Moje první cyklistická encyklika

Jízda na kole je dobrá, špatná, potřebná, zbytečná, zdravá a nebezpečná. Kolo dále patří jen do města, jen do přírody, na chodník, na silnici, do parku, do háje, na pěší zónu, nikam, kamkoliv. Cyklisté jsou bezohlední, přívětiví, dávají pozor, způsobují nehody, nemají na auto, nepodléhají konzumu, nemají ponětí o životě, prospívají životnímu prostředí, nemají co na práci, nejsou k ničemu, jsou solí země. Toto složité poznání jsem si odnesl z diskuse pod článkem o chystané cyklojízdě Brnem. Po termínu už se neshánějte, jelo se včera. Jako každý rok jsem se neúčastnil, kvůli třem kilometrům mi nestojí za to snášet kolo ze schodů. Je to hloupý důvod, což je způsobeno tím, že je vedlejší. Důležitější je, že se mi příčí jezdit v průvodu s fanglemi a domáhat se samozřejmostí. Ale když člověk nic neřekne a sedí doma, vypadá to, že je spokojený, a to zase nejsem.

V New Yorku jsem udělal jednu zkušenost, která mě v první chvíli skoro vyděsila. Byl jsem tam loni během hurikánu Sandy, po jehož průletu nejezdila hromadná doprava a silnice byly přeplněné auty. Půjčil jsem si kolo a jel jsem se podívat přes Brooklyn Bridge na Manhattan. Nájezd na most se mi díky solidnímu značení povedlo snadno najít a zápasil jsem hlavně s pedály bez klipsen, na kterých mi pořád nedržely nohy. Na mostě jsem prokličkoval skrz mnohá jiná kola, turisty, psy a další živočichy, kteří se tam potloukali, dostal se po ulici Lafayette na 4. avenue a kolem Union Square na Park Avenue. Neměl jsem žádný přesný cíl – když jsem sjel z mostu, tak jsem odbočil doprava, protože doleva jsem se přes čtyři proudy aut bál. Právě za Union Square jsem si ale řekl, že už bych měl udělat něco pro to, abych se vrátil. Čekat na nějakou díru v dopravě nemělo cenu, tak jsem čistě pro ten pocit mávl levou rukou... a stal se zázrak. Nejbližší auto přibrzdilo, abych mohl odbočit, a v dalších třech pruzích to bylo zrovna tak.

Extrémní odpůrci turistiky a cestování tvrdí, že bílý vetřelec nemá ve třetím světě co pohledávat. I ten nejskromnější batůžkář je prý proti jeho obyvatelům zvyklý na neuvěřitelný komfort a patří mu obrovský majetek. Do srdcí místních chudáků tak vnáší nenaplnitelné touhy po hmotné spokojenosti a odjíždí domů, zanechav je jejich marnému toužení po značkových teplácích. Jakkoli se mi to zdá přehnané, cítil jsem se stejně hrozně. Zažil jsem totiž něco, co jsem zažít neměl: lidé si na silnici vyšli vstříc a navíc jim to přišlo jako úplná samozřejmost. Nemohl jsem se z toho tak docela vzpamatovat, takže jsem i trošku bloudil, ale nakonec jsem trefil na Manhattan Bridge a zpátky do Brooklyn Heights. Kolo jsem vrátil Petrovi Kotíkovi do sídla S.E.M. Ensemble a sám sebe za pár dní zase zpátky sem k nám, kde nic takového asi není možné.

Je neuvěřitelné, jak neobyčejné emoce dokážou vzbudit obyčejné věci. Chtěl bych, aby mě tu také auto nechalo odbočit, když ukážu doleva. Ale také bych chtěl, aby cyklisté ukazovali, když chtějí změnit směr jízdy. Abych mohl vstoupit na přechod pro chodce a nepovažovat to za projev občanské statečnosti. A aby mě neděsili cyklisté v černých mikinách, co jezdí v noci z hospod po chodníku bez světel. To všechno bych chtěl mnohem víc než síť cyklostezek a podporu magistrátu. Ideologické drápy bychom si potom mohli brousit na podstatnějších věcech.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce