Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.

Ještě před vstupem do Sono Centra vyhrával Big Band brněnské konzervatoře, který v roce 2010 založil a dodnes vede právě jubilant. Uvítání v sále Bártka i přítomné (většinou muzikanty) v sále dojalo: kamera sledovala oslavence přijíždějícího limuzínou a zdviží se dopravujícího až na jeviště, kam se vše promítalo na velké horizontální plátno. Protagonista večera přichází, uklání se, celý sál mu sborově zazpívá „hodně štěstí, zdraví, milý Mojdo“. Roduvěrný Valach prožil dětství a mládí ve Vsetíně, kde maturoval na gymnáziu. Následoval přesun do Brna na Státní konzervatoř, kde studoval svůj osudový trombon (1963-1967). Už během studií získal angažmá v orchestru Mirko Foreta a ještě před absolutoriem nabídku do Orchestru Gustava Broma, jehož se stal kmenovým hráčem a setrval v něm 42 let (1967-2009). Tímto stručným životopisem provázeným fotografickou dokumentací promítanou na plátno za scénou (Mojda s trombonem, ale také na chalupě, na lyžích, při tenise apod.) prokládal moderátor jednotlivá čísla první hudební formace večera – Bártkova kmenového Trombon Summitu. Sehraná partička čtveřice trombonů podepřená tříčlennou rytmikou (klávesy, basa a bicí obsluhované pokračovatelem rodinné tradice, synem Ctiborem Bártkem) přehrála čtyři jubilantovy skladby: V zatáčce, Chalupářský valčík, Talíř cukroví, Který to víc roztočí.

mojda_bartek_foto_TINO_03

Trochu nadhledu přinesla reprodukovaná zdravice Mojdovy kamarádky Heleny Vondráčkové, která upřímně zalitovala kolize termínu koncertu s její koncertní šňůrou a zapěla obligátní Happy Birthday to You. Následovalo vystoupení ansámblu The Young Pekáč, který Bártek založil v roce 1989 původně jako studentské combo při Lidové škole umění v Modřicích. Postupně se z něj vytříbil band, v němž se potkávají studenti (i absolventi) nejrůznějších hudebních i nehudebních oborů brněnských středních a vysokých škol se zálibou v jazzu, swingu a v dalších příbuzných žánrech. Zaznělo několik instrumentálek a dvě zpívané skladby: Contact, bossa nova PeLaBa, Miriam Kalichovou interpretovaná Basin Street Blues, Ježkova píseň Život je jen náhoda v podání Hedviky Šlápotové a na závěr instrumentální pocta valašské královně lidového zpěvu Jarmile Šulákové A vy páni muzikanti, v níž si oslavenec zahrál na baskřídlovku.

Následná přestávka původně určená pro přestavbu jeviště k produkci Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma se vinou technické závady na elektroinstalaci protáhla na bezmála hodinu a navíc se ani potom nepodařilo problém vyřešit. Druhá polovina koncertu se tedy odehrála v milosrdném příšeří, kdy osvětleny zůstaly pouze notové pulty orchestrálních hráčů, a diváci v sále přišli o dramaturgicky prokomponovaný sled historických videozáznamů určených k promítání mezi jednotlivými živými čísly programu. Nicméně když zazněla znělka Orchestru Gustava Broma, nyní Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma pod taktovkou Vlada Valoviče, auditorium se ukáznilo a usadilo v očekávání dalšího programu. Ten byl až na výjimky komponován jako pocta „zlaté generaci“ hudebníků Orchestru Gustava Broma z 60. až 80. let minulého století (mj. Hnilička, Audes, Kočí, Novák, Tropp), kam Mojmír Bártek nejen jako vynikající trombonista, ale také jako autor skladeb a aranžér bezpochyby patřil. Dokladem byla úvodní instrumentálka Strécovská dvanáctka, v níž si Mojmír vyhradil i sólo na trombon. Řadu gratulantů symbolicky zahájil dlouholetý kmenový zpěvák a manažer orchestru Tibor Lenský českou verzí hitu Irvinga Berlina Cheek to Cheek První duben; následovala poněkud těžkopádná verze písně George Gershwina Summertime v podání Zuzany Gamboa. Skladbu Oblak jako symbolickou zdravici Big Bandu Konzervatoře Brno vystřihla sólistka Ivana Húšťavová na altsaxofon v doprovodu „bromovců“. Dalšími gratulanty byli poněkud indisponovaný, ale odhodlaný Laďa Kerndl s Armstrongovým hitem What a Wonderful World a Helena Blehárová s Kainarovou Černou károu. Jako připomínku každoroční letní jazzové školy, kam o prázdninách jezdil učit, Mojmír Bártek zkomponoval skladbu Na shledanou ve Frýdlantě, v níž si opět zahrál sólo na trombon. Připomínkou vrcholného období Orchestru Gustava Broma i Bártkova působení v jeho řadách bylo vystoupení Jitky Zelenkové, dlouholeté kmenové zpěvačky bandu. Vybrala si českou Smích je lék a úpravu někdejšího hitu Kurta Weilla Mackie Messer, kterou pro Miloše Kopeckého otextoval Jiří Suchý. Závěrečnou píseň Sedmikrásky nad Brnem si zanotovali všichni zpěváci společně se zcela zaplněným sálem Sono Centra. Účinkujících byla celá řada, ovšem Mojmír Bártek byl nejen pouhým oslavencem, nýbrž nezpochybnitelnou hlavní hvězdou večera. Byl prostě „švarný“, jak zní jeho oblíbené úsloví.

mojda_bartek_foto_TINO_02

Večerem zasvěceně a pohotově provázel programový šéf Českého rozhlasu Brno Jiří Kokmotos, který zároveň řídil záznam pořizovaný audiotechnikou ČRo. Do vysílání by měl být pořad uveden v premiéře 5. července letošního roku.

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce