Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.

Ještě před vstupem do Sono Centra vyhrával Big Band brněnské konzervatoře, který v roce 2010 založil a dodnes vede právě jubilant. Uvítání v sále Bártka i přítomné (většinou muzikanty) v sále dojalo: kamera sledovala oslavence přijíždějícího limuzínou a zdviží se dopravujícího až na jeviště, kam se vše promítalo na velké horizontální plátno. Protagonista večera přichází, uklání se, celý sál mu sborově zazpívá „hodně štěstí, zdraví, milý Mojdo“. Roduvěrný Valach prožil dětství a mládí ve Vsetíně, kde maturoval na gymnáziu. Následoval přesun do Brna na Státní konzervatoř, kde studoval svůj osudový trombon (1963-1967). Už během studií získal angažmá v orchestru Mirko Foreta a ještě před absolutoriem nabídku do Orchestru Gustava Broma, jehož se stal kmenovým hráčem a setrval v něm 42 let (1967-2009). Tímto stručným životopisem provázeným fotografickou dokumentací promítanou na plátno za scénou (Mojda s trombonem, ale také na chalupě, na lyžích, při tenise apod.) prokládal moderátor jednotlivá čísla první hudební formace večera – Bártkova kmenového Trombon Summitu. Sehraná partička čtveřice trombonů podepřená tříčlennou rytmikou (klávesy, basa a bicí obsluhované pokračovatelem rodinné tradice, synem Ctiborem Bártkem) přehrála čtyři jubilantovy skladby: V zatáčce, Chalupářský valčík, Talíř cukroví, Který to víc roztočí.

mojda_bartek_foto_TINO_03

Trochu nadhledu přinesla reprodukovaná zdravice Mojdovy kamarádky Heleny Vondráčkové, která upřímně zalitovala kolize termínu koncertu s její koncertní šňůrou a zapěla obligátní Happy Birthday to You. Následovalo vystoupení ansámblu The Young Pekáč, který Bártek založil v roce 1989 původně jako studentské combo při Lidové škole umění v Modřicích. Postupně se z něj vytříbil band, v němž se potkávají studenti (i absolventi) nejrůznějších hudebních i nehudebních oborů brněnských středních a vysokých škol se zálibou v jazzu, swingu a v dalších příbuzných žánrech. Zaznělo několik instrumentálek a dvě zpívané skladby: Contact, bossa nova PeLaBa, Miriam Kalichovou interpretovaná Basin Street Blues, Ježkova píseň Život je jen náhoda v podání Hedviky Šlápotové a na závěr instrumentální pocta valašské královně lidového zpěvu Jarmile Šulákové A vy páni muzikanti, v níž si oslavenec zahrál na baskřídlovku.

Následná přestávka původně určená pro přestavbu jeviště k produkci Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma se vinou technické závady na elektroinstalaci protáhla na bezmála hodinu a navíc se ani potom nepodařilo problém vyřešit. Druhá polovina koncertu se tedy odehrála v milosrdném příšeří, kdy osvětleny zůstaly pouze notové pulty orchestrálních hráčů, a diváci v sále přišli o dramaturgicky prokomponovaný sled historických videozáznamů určených k promítání mezi jednotlivými živými čísly programu. Nicméně když zazněla znělka Orchestru Gustava Broma, nyní Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma pod taktovkou Vlada Valoviče, auditorium se ukáznilo a usadilo v očekávání dalšího programu. Ten byl až na výjimky komponován jako pocta „zlaté generaci“ hudebníků Orchestru Gustava Broma z 60. až 80. let minulého století (mj. Hnilička, Audes, Kočí, Novák, Tropp), kam Mojmír Bártek nejen jako vynikající trombonista, ale také jako autor skladeb a aranžér bezpochyby patřil. Dokladem byla úvodní instrumentálka Strécovská dvanáctka, v níž si Mojmír vyhradil i sólo na trombon. Řadu gratulantů symbolicky zahájil dlouholetý kmenový zpěvák a manažer orchestru Tibor Lenský českou verzí hitu Irvinga Berlina Cheek to Cheek První duben; následovala poněkud těžkopádná verze písně George Gershwina Summertime v podání Zuzany Gamboa. Skladbu Oblak jako symbolickou zdravici Big Bandu Konzervatoře Brno vystřihla sólistka Ivana Húšťavová na altsaxofon v doprovodu „bromovců“. Dalšími gratulanty byli poněkud indisponovaný, ale odhodlaný Laďa Kerndl s Armstrongovým hitem What a Wonderful World a Helena Blehárová s Kainarovou Černou károu. Jako připomínku každoroční letní jazzové školy, kam o prázdninách jezdil učit, Mojmír Bártek zkomponoval skladbu Na shledanou ve Frýdlantě, v níž si opět zahrál sólo na trombon. Připomínkou vrcholného období Orchestru Gustava Broma i Bártkova působení v jeho řadách bylo vystoupení Jitky Zelenkové, dlouholeté kmenové zpěvačky bandu. Vybrala si českou Smích je lék a úpravu někdejšího hitu Kurta Weilla Mackie Messer, kterou pro Miloše Kopeckého otextoval Jiří Suchý. Závěrečnou píseň Sedmikrásky nad Brnem si zanotovali všichni zpěváci společně se zcela zaplněným sálem Sono Centra. Účinkujících byla celá řada, ovšem Mojmír Bártek byl nejen pouhým oslavencem, nýbrž nezpochybnitelnou hlavní hvězdou večera. Byl prostě „švarný“, jak zní jeho oblíbené úsloví.

mojda_bartek_foto_TINO_02

Večerem zasvěceně a pohotově provázel programový šéf Českého rozhlasu Brno Jiří Kokmotos, který zároveň řídil záznam pořizovaný audiotechnikou ČRo. Do vysílání by měl být pořad uveden v premiéře 5. července letošního roku.

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více