Púčik v nejlepších letech

22. listopad 2022, 9:00
Púčik v nejlepších letech

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.

Největší překvapení celého koncertu se událo hned v úvodu. V prvním čísle tanečníky totiž nedoprovodila očekávaná cimbálovka, ale poměrně malá sestava dechovky nabitá energií. Podle programu jsem zjistila, že si říkají Tejstovjanka. Jde o folklorní odnož zcela nefolklorního bratislavského orchestru Taste of brass (od toho i samotný název dechovky). V dechových hudbách se příliš nevyznám, už vůbec ne v těch slovenských. Zeptala jsem se proto etnoložky Barbory Turčanové, kterou v tomto směru považuji za odborníka na slovo vzatého. Potvrdila mi, že můj dojem rodících se dechovkové hvězdy není daleko od pravdy. Musím Púčik pochválit za odvahu si dechovku pozvat. V choreografii z příhraniční obce Kubrá šlo o zážitek dosahující kvalit pravé venkovské zábavy.

Jednotlivá čísla neuváděl moderátor. Projekce starých fotografií byla doplněna komentářem Martina Kopora, na kterého jsem zvyklá už z jiných vystoupení tohoto souboru. Jeho cit pro slovo a barva hlasu jsou jedinečné, ovšem najít v jeho lidovém dada nějakou červenou nit, bylo poněkud náročné. Rozhodně vše splnilo účel: lehký patos v záplavě poetických slov nechal nahozený řetěz a představení nedrhlo.

Stejně jako při pětadvacátém výročí tvořilo tance více choreografů. Nejen Lucie Fabišíková, dcera vedoucího souboru Vlastimila Fabišíka, ale i další externí choreografové.

Bylo to odvážné minimálně jako pozvat dechovku. Spojit rukopis celkem výrazných choreografů v jeden smysluplný celek není nic snadného. V tomto případě se to Lucii Fabišíkové, která byla režisérkou celého programu, určitě povedlo.

Koncert sice neměl dějovou linku, která by diváka vedla, ale lepší je žádný děj než ten špatný.

Kromě zmíněné Lucie Fabišíkové se na programu choreograficky podíleli známé slovenské osobnosti jako například Marianna Svoreňová a Martin Topolovský nebo Peter Hrabovský a také v Brně působící Ondrej Mišík a Edita Marišinská. Poslední dva jmenovaní jsou zakladateli taneční školy Šej haj hop, která posledních pár let oživuje brněnský veřejný prostor tanečními školami a kurzy.

Výjimečný cit pro lidovou píseň předvedla také bývalá houslistka Púčiku Anežka Heinzlová. Zpěvy z Moravského Lieskového a z horehronské obce Vernár byly zpracovány citlivě a choreografie Andreje Bartoně sedla zpěvačkám z Kočičích jazýčků jako ulitá. Anežčini bratři a také bývalí členové Púčiku Vojtěch Konečný a Lubomír Graffe tentokrát více než svůj um primášský předvedli své hlasy. Jejich strýcovské kosecko-dřevorubecké duo klamalo tělem i kostýmem: zazpívali výborně i v montérkách.

Dalším sluchovým i vizuálním zážitkem bylo vystoupení Barbory Varmužové, která s Púčikem začala spolupracovat jako pěvecký pedagog. Její zpěvy nad mrtvým manželem byly tak syrové, až mohly být pro někoho hůře stravitelné. Do svého výkonu vložila cit, um i herecký talent v obrovské míře.

Téma svatby bývá na podobných koncertech poměrně časté a viděla jsem je už mnohokrát. Púčikovská svatba choreografky Lucie Fabišíkové mě i přesto bavila. Možná to bylo tím, že ho zpracovala z písní a zvyků z obce Kojšov, kde má kořeny.

Nesmím zapomenout také na výkony tanečníků. Nervozita a velké pódium způsobí i u těch nejlepších trému, ale na tomto koncertě jsem chybiček viděla minimum. Překvapily mě skvělé herecké výkony některých tanečníků. Zažila jsem totiž vystoupení, v nichž nepřirozené mluvené slovo kazilo celkový dojem z tance. Zde tomu bylo přesně naopak.

Začala jsem dechovkou a skončím cimbálovkou. V souborech se muziky mění poměrně často a pod stejným názvem můžete po pár letech slyšet úplně jiné hráče. Aktuální sestava pod vedením Adama Černíka sice nepatří k nejvýraznějším, ale aspoň svým projevem nepřeválcovala tanečníky. Jen při sólových číslech, kdy se zrak diváka přeci jen k muzice stočí, bych hledišti alespoň jeden pohled opětovala. Oční kontakt pomyslně přiblíží diváky k muzice, což je při podobných koncertech ve velkých sálech důležité a ve folkloru obzvláště.

Na souboru Púčik jde zřetelně vidět vývoj, kterým si pódiová interpretace folkloru prošla. Současný stav se snaží zachytit atmosféru, ducha i energii přirozenými prostředky. Na tomto výročním koncertě se to povedlo. Sdílím dojetí vedoucí souboru Vlastimila Fabišíka ze závěru koncertu a těším se na tento rozkvetlý Púčik za dalších pět let.

Foto Barbora Melichová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více