Púčik v nejlepších letech

22. listopad 2022, 9:00
Púčik v nejlepších letech

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.

Největší překvapení celého koncertu se událo hned v úvodu. V prvním čísle tanečníky totiž nedoprovodila očekávaná cimbálovka, ale poměrně malá sestava dechovky nabitá energií. Podle programu jsem zjistila, že si říkají Tejstovjanka. Jde o folklorní odnož zcela nefolklorního bratislavského orchestru Taste of brass (od toho i samotný název dechovky). V dechových hudbách se příliš nevyznám, už vůbec ne v těch slovenských. Zeptala jsem se proto etnoložky Barbory Turčanové, kterou v tomto směru považuji za odborníka na slovo vzatého. Potvrdila mi, že můj dojem rodících se dechovkové hvězdy není daleko od pravdy. Musím Púčik pochválit za odvahu si dechovku pozvat. V choreografii z příhraniční obce Kubrá šlo o zážitek dosahující kvalit pravé venkovské zábavy.

Jednotlivá čísla neuváděl moderátor. Projekce starých fotografií byla doplněna komentářem Martina Kopora, na kterého jsem zvyklá už z jiných vystoupení tohoto souboru. Jeho cit pro slovo a barva hlasu jsou jedinečné, ovšem najít v jeho lidovém dada nějakou červenou nit, bylo poněkud náročné. Rozhodně vše splnilo účel: lehký patos v záplavě poetických slov nechal nahozený řetěz a představení nedrhlo.

Stejně jako při pětadvacátém výročí tvořilo tance více choreografů. Nejen Lucie Fabišíková, dcera vedoucího souboru Vlastimila Fabišíka, ale i další externí choreografové.

Bylo to odvážné minimálně jako pozvat dechovku. Spojit rukopis celkem výrazných choreografů v jeden smysluplný celek není nic snadného. V tomto případě se to Lucii Fabišíkové, která byla režisérkou celého programu, určitě povedlo.

Koncert sice neměl dějovou linku, která by diváka vedla, ale lepší je žádný děj než ten špatný.

Kromě zmíněné Lucie Fabišíkové se na programu choreograficky podíleli známé slovenské osobnosti jako například Marianna Svoreňová a Martin Topolovský nebo Peter Hrabovský a také v Brně působící Ondrej Mišík a Edita Marišinská. Poslední dva jmenovaní jsou zakladateli taneční školy Šej haj hop, která posledních pár let oživuje brněnský veřejný prostor tanečními školami a kurzy.

Výjimečný cit pro lidovou píseň předvedla také bývalá houslistka Púčiku Anežka Heinzlová. Zpěvy z Moravského Lieskového a z horehronské obce Vernár byly zpracovány citlivě a choreografie Andreje Bartoně sedla zpěvačkám z Kočičích jazýčků jako ulitá. Anežčini bratři a také bývalí členové Púčiku Vojtěch Konečný a Lubomír Graffe tentokrát více než svůj um primášský předvedli své hlasy. Jejich strýcovské kosecko-dřevorubecké duo klamalo tělem i kostýmem: zazpívali výborně i v montérkách.

Dalším sluchovým i vizuálním zážitkem bylo vystoupení Barbory Varmužové, která s Púčikem začala spolupracovat jako pěvecký pedagog. Její zpěvy nad mrtvým manželem byly tak syrové, až mohly být pro někoho hůře stravitelné. Do svého výkonu vložila cit, um i herecký talent v obrovské míře.

Téma svatby bývá na podobných koncertech poměrně časté a viděla jsem je už mnohokrát. Púčikovská svatba choreografky Lucie Fabišíkové mě i přesto bavila. Možná to bylo tím, že ho zpracovala z písní a zvyků z obce Kojšov, kde má kořeny.

Nesmím zapomenout také na výkony tanečníků. Nervozita a velké pódium způsobí i u těch nejlepších trému, ale na tomto koncertě jsem chybiček viděla minimum. Překvapily mě skvělé herecké výkony některých tanečníků. Zažila jsem totiž vystoupení, v nichž nepřirozené mluvené slovo kazilo celkový dojem z tance. Zde tomu bylo přesně naopak.

Začala jsem dechovkou a skončím cimbálovkou. V souborech se muziky mění poměrně často a pod stejným názvem můžete po pár letech slyšet úplně jiné hráče. Aktuální sestava pod vedením Adama Černíka sice nepatří k nejvýraznějším, ale aspoň svým projevem nepřeválcovala tanečníky. Jen při sólových číslech, kdy se zrak diváka přeci jen k muzice stočí, bych hledišti alespoň jeden pohled opětovala. Oční kontakt pomyslně přiblíží diváky k muzice, což je při podobných koncertech ve velkých sálech důležité a ve folkloru obzvláště.

Na souboru Púčik jde zřetelně vidět vývoj, kterým si pódiová interpretace folkloru prošla. Současný stav se snaží zachytit atmosféru, ducha i energii přirozenými prostředky. Na tomto výročním koncertě se to povedlo. Sdílím dojetí vedoucí souboru Vlastimila Fabišíka ze závěru koncertu a těším se na tento rozkvetlý Púčik za dalších pět let.

Foto Barbora Melichová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Písničkářka Martina Trchová, držitelka Anděla za album Holobyt, nedávno rozpustila svou kapelu a nově vystupuje především jako sólistka. Pomalu pracuje na novém albu a věnuje se také výtvarnému umění. Brzy vyjde její nová kniha s názvem Babi a také se bude konat další ročník festiválku, který pořádá v brněnské čtvrti Obřany.  více

Slyšet a vnímat hudbu v nejrůznějších interaktivních paralelách bylo možné na koncertě Brno Contemporary Orchestra v čele se svým dirigentem Pavlem Šnajdrem, který se odehrál v pondělí v brněnském vědeckém zábavném centru Vida. Večer věnovaný zvuku a interakcím ve vědě nezůstal pouze u pokusů na stanovištích, ale přetavil vědu do uměleckého hudebního zážitku, který byl také propojen s tlumočením do znakového jazyka v podání Hands Dancevíce

Na velké Hudební scéně Městského divadla Brno se včera odehrála česká premiéra broadwayského muzikálu Velká ryba (Big Fish). Druhé obsazení velké a technicky náročné produkce se odehraje dnes. Dílo scenáristy Johna Augusta vypráví příběh o komplikovaném vztahu otce a syna, o světě fantazie, lásky a magie. Hudbu složil Andrew Lippa, autor muzikálu Adamsova rodina. Muzikál vychází ze stejnojmenné prózy Daniela Wallise s podtitulem Román mytických rozměrů a z oceňovaného filmu Tima Burtona. Na newyorskou Broadway se muzikál poprvé dostal před deseti lety, a ještě o deset let dříve vznikl vzpomínaný film slavného režiséra.  více

Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.  více

Už sedmým koncertem pokračoval Velikonoční festival duchovní hudby, který se takto překlenul do poslední třetiny. Včerejší večer se uskutečnil v Českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského (známý také pod názvem Červený kostel). Pro jubilejní 30. ročník festivalu vznikly dvě skladby. První od Slavomíra Hořínky diváci slyšeli zkraje minulého týdne. Druhou premiérovanou kompozici s názvem Mysterium paschale od brněnského skladatele a varhaníka Františka Fialy představil recenzovaný koncert nazvaný veršem Zajásejte již, zástupy. Velikonoční oratorium v sobě skrývá rafinovanost v podobě práce s prostorem chrámu, kombinování české a latinské verze zhudebněných textů a vložených recitací.  více

O jubilejním 20. ročníku hudebního cyklu Barbara Maria Willi uvádí…, také o historicky poučené interpretaci a dalších plánech jsem na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění hovořil s děkankou Hudební fakulty JAMU, dramaturgyní, pedagožkou, popularizátorkou klasické hudby, cembalistkou, varhanicí a specialistkou na kladívkový klavír Barbarou Marií Willi. O tom, jak nabitý program tato žena má, vypovídá nejlépe fakt, že těsně před začátkem našeho povídání aktivně vyučovala zahraničního studenta.  více

Velikonoční festival duchovní hudby možná nejvýrazněji reflektuje svátky ze svého názvu v tzv. tenebrae (temných hodinkách). Jedná se o tři večery od Škaredé středy po Velký pátek, během nichž posluchači mají možnost si vyslechnout rozmanitá zhudebnění lamentací (nářků) z knihy Pláč nebo také responzorií věnovaných Kristovu utrpení. Ke zpěvům původně náležely obřady, ze kterých se při koncertech zachovává symbolické zhasínání svící.  více

Zpěváka, herce, scenáristu Ondřeje Havelku brněnské publikum dobře zná i v roli režiséra. V opeře Národního divadla Brno vytvořil inscenace na díla Bedřicha Smetany (2006), Giacoma Pucciniho (2008) nebo Johanna Strausse mladšího (2010). V této sezóně se do Brna opět navrací s letošní druhou operní premiérou Falstaff od Giuseppe Verdiho. Uskutečnila se 5. dubna 2023 za účasti režiséra.  více

Protnutí staré a nové hudby přinesl třetí koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 4. dubna v brněnském kostele sv. Janů. Večer s podtitulem Hlásám milost patřil komornímu orchestru L´Armonia Terrena fungujícího pod vedením kmenového dirigenta Zdeňka Klaudy. Basového partu v jediné vokálně-instrumentální skladbě se ujal sólista Jan Martiník. Koncert z hlediska dramaturgie byl nápaditě orámovaný dílem Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v instrumentačně novodobém hávu.  více

Nejčtenější

Kritika

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více