Učitelka v Africe I.: První nádech horkého vzduchu

Učitelka v Africe I.: První nádech horkého vzduchu

Rok v Africe – to zní jako dobrodružství i dnes, kdy i ty nejodlehlejší kouty zeměkoule přestávají být nedostupné. Ale český turista se obvykle nepodívá příliš daleko za hotelovou pláž v Tunisu a my nebudeme mluvit o výletu, ale o životě. V prázdninovém seriálu přinášíme první část ohlédnutí Silvie Jasičové za rokem, který strávila jako učitelka v křesťanské škole v Zambii. Asi je zbytečné připomínat, že přitom místy dojde i na hudbu.

Mnohokrát jsem se pokoušela stát se dobrovolníkem v Africe. Nakonec se mi podařilo vycestovat prostřednictvím Salesiánské asociace Dona Bosca do Zambie. Zde jsem se zapojila do projektu sester salesiánek, jež zde vybudovaly centrum City of Hope, které slouží jako dětský domov pro opuštěná děvčata. Za dvacet pět let působení na okraji Lusaky sestry kromě dětského domova vybudovaly základní školu a učiliště sloužící ke vzdělání nejen našim děvčatům, ale i dětem a studentům z okolí. Každý rok v centru pomáhá i několik evropských dobrovolníků, kteří se dopoledne zapojují do výuky ve školách, odpoledne připravují aktivity pro děvčata z domova, pomáhají jim s přípravou do školy a také se aktivně účastní života v katolické komunitě. Do těchto činností jsem se v září roku 2013 zapojila i já.

Je to až neuvěřitelné, ale nakonec jsem tu. Po všech snahách jsem nakonec uspěla, sbalila kufr a jela. Na letiště v Praze jsem dorazila s obrovským kufrem a batohem, obě zavazadla jsem ještě několikrát vážila a přebalovala, než se mi zdálo, že takhle by to snad mohlo projít. Prošlo, kufr byl opatřen visačkou „heavy“ a odkulil se na pásu. Obrovské příruční zavazadlo přesahující při veškeré mé snaze povolenou normu o tři kila jsem nasadila na záda a nastoupila do největšího a nejluxusnějšího letadla, kterým jsem kdy cestovala. První let končil v Dubaji minutu před půlnocí a tak jsem se tu na podlaze mezi otevřenými obchody pokoušela přečkat noc, abych mohla ráno nastoupit do dalšího luxusního spoje směr černý kontinent.

Po šesti hodinách ve vzduchu se letadlo začalo přibližovat k Lusace. Najednou se dostavily s plnou silou pocity, které mě celou dobu zatím jen obcházely: panika, strach, zmatenost i radost. Začali jsme klesat a za oknem se míhaly obrázky jako ze zeměpisného atlasu – žlutá tráva, rozvětvené nízké stromky, modré nebe a zlatý kotouč slunce. Jsem v Africe! Že se nemýlím mi dokázal i první nádech horkého vzduchu – hlavou mi prolétla zmínka o právě probíhající zimě v Zambii. Ok, zima v Africe je dost jiná, než jakou jsem kdy zažila.

Lusaku jsem si prohlédla zatím jen za skly automobilu, kdy jsem dělala garde při rozvozu sester na meeting a holek na tržnici. Nakonec přišla řada i na výměnu mých peněz a na nákup simkarty, která stála i s kreditem pouhých 15 kwacha (60 Kč). Můj průvodce mi vyprávěl o všech skvostech jeho rodné vlasti i všech turistických atrakcích a na závěr mě zavezl do obchodního centra – asi se mi chtěl pochlubit. Do potravin jsem prošla kolem hromady vojáků ozbrojených samopaly a v zápětí jsem pochopila, proč tam jsou. Při každém výpadku elektrického proudu (za dvacet minut nastala tato situace třikrát) zatarasili vchod a východ do obchodu. Také kontrolovali účtenky všech nakupujících, ale opravdu netuším, podle čeho odhadli, že vše, co je v tašce, je i na účtence.

Kde budu brát čas na doučování sebe sama a na aktivity, jako je nákup potravin a jejich konzumace, mi zatím není úplně jasné, neboť od pondělka vedu po škole ještě tři skupiny ručních prací. Měla bych naučit děvčata něco, co dobře umím, a bude se to dát prodat. Tož babo raď. Ale jsou i sváteční chvilky a za ten měsíc tady jsem jich zažila docela hodně. Respektive mám pocit, že ve zdejší škole se pátky neučí, ale slaví. Od chvíle, co začal školní rok, je pátek vyhrazen vždy nějaké akci – oslava narozenin, mše, den otevřených dveří, den učitelů – místo učení se bubnuje, zpívá, tančí a bohužel také mluví. Vždy jsem si myslela, že černoši jsou zábavní, ale ve chvíli, kdy se jedná o nějaké vážné věci, jsou neuvěřitelně nudní a nejvíce se to projevuje v nejrůznějších proslovech – ať už k dětem, rodičům či učitelům. Pravidlem bohužel je, že jeden sáhodlouhý proslov nikdy nestačí.

Poštěstilo se mi zúčastnit se i svatby. Nevěstou byla odchovankyně domova a tak jednu stranu kostela zabíralo celé osazenstvo City of Hope. Holky svatbu podpořily především hudebně a když se ten padesátičlenný sbor do toho pořádně opřel, chvilku jsem si přála být také sirotek. Při nedělní bohoslužbě vedené bílým knězem, jsem přemýšlela, jak moc si Afričané sami zvolili katolickou víru a jak moc se jedná o moderní kolonizování. Ale budu se uklidňovat tím, že Britové ji sem rozhodně nepřinesli a katolická liturgie se výborně skloubila s tradičními africkými rituály. Zpěvy a bubny nahradily varhany a monotónní evropské obřady dostaly novou podobu.

Pokračování příště →

Foto archiv autorky

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více