Alpské motivy ze švýcarské strany

Alpské motivy ze švýcarské strany

V Brně včera začalo jaro, alespoň to švýcarské. Já si pro tuto chvíli dopřeji luxus člověka, který nemusí žonglovat s pojmy první uvedení, světová premiéra nebo oficiální zahájení, a prostě se vrátím ke koncertu Filharmonie BrnoRadka Baboráka. Předem říkám, že se povedl.

Brněnské filharmoniky řídil Kaspar Zehnder, který orchestr zná a dovede z něj vytáhnout výborný výkon. Je si vědom faktu, že síla orchestru tkví ve velkém symfonickém repertoáru přelomu 19. a 20. století, ale to neznamená, že by úvodní předehru k Vilému Tellovi nechal odbytou jako nezbytnost na začátku. Je to pozdní, ale přece jen typický Rossini, efektní hudba, která si říká o brilantní provedení. Toho se jí také v plné míře dostalo, krásný byl už lyrický úvod violoncell. V popředí byl ale důraz na dynamické kontrasty a pestrá, spíš rychlejší tempa. Orchestr měl pěkný, průzračný zvuk a dobře artikuloval v detailech. Pódium bylo nachystáno na velké obsazení ve druhé polovině koncertu, trombony a trubky tedy seděly poněkud odděleně a jaksi odděleně i zněly, to je ale nejspíš zásluha mizerné akustiky Janáčkova divadla. Do popředí se dral značně monotónní velký buben, z nějž šílel už Berlioz. To je ovšem věc kompozice, ne provedení, bicí byly výborné během celého večera.

Následovalo první uvedení Svity pro alpský roh, kolektivního díla několika autorů, mezi nimiž je také interpret sólových partů pro lesní i alpský roh Radek Baborák. Úvodní část tvořila Monodie pro lesní roh Charlese Koechlina, kterou instrumentoval Vlado Rúrič (zkuste hádat, kdo se pod tímto pseudonymem skrývá, máte jednu možnost). Dlouhé tóny lesního rohu navodily zadumanou atmosféru, která charakterizovala celou svitu. Program koncertu by se dal naroubovat na třídílné schéma neapolské předehry, v níž tvořila Alphorn Suite klidnou střední část. Radek Baborák hraje na lesní roh perfektně, to asi není potřeba připomínat, výborně si ale poradil i s jeho nesvinutým alpským kolegou. Alpský roh je nástroj pro dlouhé, nosné tóny stavěný a druhá věta nazvaná Echo to respektovala. Její autor Jean-Luc Darbellay připomněl přírodní ozvěnu orchestrálními prostředky, motivy uváděné alpským rohem probíhaly postupně orchestrem a vytvářely prostorové i zvukomalebné efekty. Původně zamýšlená kadence, kterou si napsal Radek Baborák, byla povýšena na samostatnou větu. Působila na mě dojmem, jako by se Siegfried vydal budit Fafnera do Alp, a byl to dobrý pocit. Kadence vycházela z Echa, ve střední části, v níž Radek Baborák dozpívával k melodii rohu i druhý hlas, se ozvala lidová melodie a závěr uvedl poslední větu svity. Tu napsal Jean-Gaspard Páleníček a dovedla klidnou a důstojnou kompozici k hymnickému závěru.

Alpská symfonie patří k typu skladeb, v nichž se brněnští filharmonici cítí nejlépe. Hudební reportáž Richarda Strausse z výletu do alpských vrchů a hájů je mistrně vystavěná a zvukově opojná skladba. Občasná prvoplánovost získává bizarní nádech zkušenostmi dnešního člověka, jemuž se při zvuku kravských zvonců v kombinaci s tematikou Alp vybaví ze všeho nejspíš fialové krávy z televizních reklam. Orchestr hrál výborně, Kaspar Zehnder měl celou věc vypracovanou a poslouchalo se to dobře, i když na mě mají některá místa spíš komické účinky (ale ne tak moc jako Symphonia Domestica). Zábavné bohužel nebyly horny, jejichž intonační problémy se neschovaly ani v mohutném obsazení. Je to stále nejproblematičtější skupina Filharmonie Brno.

Švýcarské jaro bylo zahájeno sice neoficiálně, ale důstojně, a dnes večer se bude koncert opakovat. Už pro ten pohled na alpský roh to, myslím, stojí za úvahu. Nejde ale jen o pohled, Alphorn Suite je napsaná chytře a efektně zároveň a Filharmonie Brno po celý večer předváděla to lepší, co v ní je.

Gioachino Rossini: Guillaume Tell, předehra k opeře, Charles Koechlin, Jean-Luc Darbellay, Jean-Gaspard Páleníček, Radek Baborák: Alphorn Suite, suita pro lesní roh, alpský roh a orchestr (první provedení), Richard Strauss: Eine Alpensinfonie op. 64. Hudební nastudování – Kaspar Zehnder, Radek Baborák – lesní roh, alpský roh, Filharmonie Brno. 28. 2. 2013, Janáčkovo divadlo, Brno

Foto Jiří Sláma

Hodnocení autora: 75 %

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.

Přestože obecně bývá pozornost posluchačů zaměřena především na již lety prověřená hudební tělesa, včerejší koncert nově vzniklého ansámblu Camerata Brunensis v Historickém sále brněnského Biskupského dvora dokázal, že i mladá krev může nabídnout pozoruhodný umělecký zážitek. Koncert vznikl ve spolupráci Moravského zemského muzea a Akademie staré hudby při Masarykově univerzitě, kterou interpreti Cameraty Brunensis navštěvují. Ansámbl tvoří sopranistka Veronika Vojířová, která vystupovala například se soubory Collegium Marianum, Collegium Floreum, Capella Regia Praha či Cappella Mariana, a flétnistka Michaela Durajová, kterou mohli posluchači slyšet například s Orchestrální akademií Filharmonie Brno, s Moravskou filharmonií Olomouc, s orchestrem Czech Virtuosi či s Pražským filharmonickým orchestrem. Také kontrabasista a violonista Matyáš Berdych pravidelně hraje s významnými hudebními tělesy, jako je například Musica Florea, Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque. Páteř ansámblu tvoří cembalista Jan Hajič fungující jako korepetitor pražského sboru Vagantes, na Pražské konzervatoři doprovází koncerty a mistrovské kurzy a pod vedením Roberta Huga působí jako záložní varhaník pražské Akademické farnosti.  více

Filip Míšek a Ema Brabcová spolupracují už dvacet let. Pokrali se v roce 1999 v kapele Roe-Deer, v jejímž rámci pak vytvořili vlastní projekt s názvem Khoiba. Pod tímto názvem vydali alba Nice Traps (2004) a Mellow Drama (2007), zazářili na tuzemské scéně a dali o sobě vědět i v sousedním Německu, ale poté se každý z protagonistů vydal vlastní cestou – Filip si vymyslel sólový projekt Dikolson a Ema působila nejprve v kapele Luno a poté se stala součástí skupiny The Antagonists pod vedením Jana P. Muchowa. Až v lednu 2019 na sebe upozornila znovuzrozená Khoiba – nejprve singlem Log a o dva měsíce později albem Khoiba. Dvojice je v rámci intenzivního jarního turné přijede představit i do Brna. Koncert v Kabinetu múz se koná 24. dubna a Khoibu na něm podpoří Jan Boroš s Čarami života, oceněnými letos cenou Apollo.  více

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem.  více

Včerejší koncert z Šéfdirigentské řady Filharmonie Brno představil v komorně pojatém programu koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru houslistku Yumi Hwang-Williams. Společně s šéfdirigentem brněnské filharmonie Dennisem Russellem Daviesem přednesla některá z klasických i moderních děl zkomponovaných pro housle a klavír. Brněnské publikum tak mělo možnost seznámit se sólistkou ještě dříve, než zítra stane po boku samotného orchestru Filharmonie Brno.  více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více