Bachův Dobře temperovaný klavír v mimořádném podání Jana Jiraského

23. duben 2015, 10:15
Bachův Dobře temperovaný klavír v mimořádném podání Jana Jiraského

Spolek přátel hudby nabídl letošním předplatitelům svého Komorního cyklu jako prémii mimořádný koncert s Bachovou sbírkou klavírních preludií a fug, která obsahuje v každém ze svých obou dílů (na pořadu byl první) čtyřiadvacet dvojic v durové a mollové tónině každého z dvanácti tónů chromatické stupnice.

Barokní mistr chtěl původně prokázat výhody temperovaného ladění korigujícího kmitočtové nepravidelnosti durové stupnice (objevil je už Pythagoras) a zajišťujícího rovnoměrnou použitelnost všech existujících tónin; nadto však vytvořil něco, co lze označit jako summu barokní klavírní kompozice a hry – a čemu se právem říká (podle Hanse Bülowa) Starý zákon klavírní hry (Novým zákonem jsou Beethovenovy sonáty). Rozumí se, že muzikologická literatura s různými výklady tohoto díla už dávno mnohonásobně přesáhla jeho vlastní rozsah a že v dnešní době jsou běžně přístupné jeho realizace pořízené hvězdami pianistického nebe.

Dnešní interpret má tedy z čeho se poučit; na druhé straně už těžko může přijít s něčím zásadně novým a tak je vystaven námitkám, že kopíruje cizí předlohu. Jedinou cestou je přesvědčit publikum, že přesně ví, co hraje, jak to hraje a proč to hraje právě tak; že jeho pojetí vychází z jeho osobnosti, takže to prostě jinak hrát nemůže. Myslím, že to Jiraského úterní publikum v Besedním domě takto pochopilo: v pauzách mezi jednotlivými skladbami, obvykle plných kašle, vrzání židlí a uvolňujícího pohybu, panovalo ticho téměř přízračné.

Bachovu kontrapunktickou dikci, někdy velmi složitou, činil Jiraský srozumitelnou nikoli schematicky, nýbrž s porozuměním pro ustavičně se měnící sdělnou funkci jednotlivých hlasů a dávaje důraz na rozmanitý výrazový charakter fugových témat – posluchač si uvědomoval, že každá fuga je o něčem jiném. Technické pasáže a pohyblivé figurace, jež někdy bývají jen příležitostí k předvádění prstové techniky, mají v jeho pojetí přesnou funkci obsahovou s porozuměním pro jejich občasný tematický význam a ovšem výrazový účin – od perlivé zdobnosti po bouřlivé dramatické nápory.

V souvislosti s Bachovou hudbou se zřídka hovořívá o poezii; Jiraský ji však hraje poeticky a používá – k pohoršení historicky poučených interpretů – častých rubat, zachovávaje přísnou tempovou kázeň jen tam, kde je nutná pro porozumění kontrapunktickému předivu. Zvlášť působivě hraje několikataktové kódové doslovy, míříci (většinou s ritardandem) k závěrečnému durovému (s jedinou výjimkou) akordu: ten někdy působí jako vyústění předchozího vývoje, jindy jako osvobozující překvapení.

Vnímavý posluchač odcházel z Jiraského recitálu s poznáním, že mezi úvodním Preludiem C dur (stereotypní osmitónová figura nabývá harmonickými posuny výrazového smyslu, jenž od úvodní naivní otevřenosti vede dramatickým vývojem k představě myšlenkové hloubky) a závěrečnou Fugou h moll, jejíž téma obsahuje všech dvanáct tónů chromatické řady a jež je plna neuvěřitelných disonancí, leží takřka nepředstavitelné bohatství výrazových odstínů zachycujících duchovní svět pozdního baroka. Jiraský tak znova dokázal, že tento svět lze tlumočit soudobému posluchači soudobými interpretačními prostředky, to jest bez úsilí o historicky poučené faksimile. A že je sám dnes jedním ze špičkových pianistů nejen brněnských.

Uznání zasluhují také dámy-pořadatelky Komorního cyklu SPH; ten se sice netěší zvláštní přízní nadřízených míst, ale zatím jako jediný v Brně projevuje soustavnou péči o prezentaci hodnotné komorní hudby. Dodatečně zorganizovaný Jiraského recitál je toho důkazem.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce