Bachův Dobře temperovaný klavír v mimořádném podání Jana Jiraského

23. duben 2015, 10:15
Bachův Dobře temperovaný klavír v mimořádném podání Jana Jiraského

Spolek přátel hudby nabídl letošním předplatitelům svého Komorního cyklu jako prémii mimořádný koncert s Bachovou sbírkou klavírních preludií a fug, která obsahuje v každém ze svých obou dílů (na pořadu byl první) čtyřiadvacet dvojic v durové a mollové tónině každého z dvanácti tónů chromatické stupnice.

Barokní mistr chtěl původně prokázat výhody temperovaného ladění korigujícího kmitočtové nepravidelnosti durové stupnice (objevil je už Pythagoras) a zajišťujícího rovnoměrnou použitelnost všech existujících tónin; nadto však vytvořil něco, co lze označit jako summu barokní klavírní kompozice a hry – a čemu se právem říká (podle Hanse Bülowa) Starý zákon klavírní hry (Novým zákonem jsou Beethovenovy sonáty). Rozumí se, že muzikologická literatura s různými výklady tohoto díla už dávno mnohonásobně přesáhla jeho vlastní rozsah a že v dnešní době jsou běžně přístupné jeho realizace pořízené hvězdami pianistického nebe.

Dnešní interpret má tedy z čeho se poučit; na druhé straně už těžko může přijít s něčím zásadně novým a tak je vystaven námitkám, že kopíruje cizí předlohu. Jedinou cestou je přesvědčit publikum, že přesně ví, co hraje, jak to hraje a proč to hraje právě tak; že jeho pojetí vychází z jeho osobnosti, takže to prostě jinak hrát nemůže. Myslím, že to Jiraského úterní publikum v Besedním domě takto pochopilo: v pauzách mezi jednotlivými skladbami, obvykle plných kašle, vrzání židlí a uvolňujícího pohybu, panovalo ticho téměř přízračné.

Bachovu kontrapunktickou dikci, někdy velmi složitou, činil Jiraský srozumitelnou nikoli schematicky, nýbrž s porozuměním pro ustavičně se měnící sdělnou funkci jednotlivých hlasů a dávaje důraz na rozmanitý výrazový charakter fugových témat – posluchač si uvědomoval, že každá fuga je o něčem jiném. Technické pasáže a pohyblivé figurace, jež někdy bývají jen příležitostí k předvádění prstové techniky, mají v jeho pojetí přesnou funkci obsahovou s porozuměním pro jejich občasný tematický význam a ovšem výrazový účin – od perlivé zdobnosti po bouřlivé dramatické nápory.

V souvislosti s Bachovou hudbou se zřídka hovořívá o poezii; Jiraský ji však hraje poeticky a používá – k pohoršení historicky poučených interpretů – častých rubat, zachovávaje přísnou tempovou kázeň jen tam, kde je nutná pro porozumění kontrapunktickému předivu. Zvlášť působivě hraje několikataktové kódové doslovy, míříci (většinou s ritardandem) k závěrečnému durovému (s jedinou výjimkou) akordu: ten někdy působí jako vyústění předchozího vývoje, jindy jako osvobozující překvapení.

Vnímavý posluchač odcházel z Jiraského recitálu s poznáním, že mezi úvodním Preludiem C dur (stereotypní osmitónová figura nabývá harmonickými posuny výrazového smyslu, jenž od úvodní naivní otevřenosti vede dramatickým vývojem k představě myšlenkové hloubky) a závěrečnou Fugou h moll, jejíž téma obsahuje všech dvanáct tónů chromatické řady a jež je plna neuvěřitelných disonancí, leží takřka nepředstavitelné bohatství výrazových odstínů zachycujících duchovní svět pozdního baroka. Jiraský tak znova dokázal, že tento svět lze tlumočit soudobému posluchači soudobými interpretačními prostředky, to jest bez úsilí o historicky poučené faksimile. A že je sám dnes jedním ze špičkových pianistů nejen brněnských.

Uznání zasluhují také dámy-pořadatelky Komorního cyklu SPH; ten se sice netěší zvláštní přízní nadřízených míst, ale zatím jako jediný v Brně projevuje soustavnou péči o prezentaci hodnotné komorní hudby. Dodatečně zorganizovaný Jiraského recitál je toho důkazem.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více