Barbara Maria Willi ve spojení Evropy a Afriky

Barbara Maria Willi ve spojení Evropy a Afriky

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka Konečná, Doris Kitzmantel, Ilona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.

Na začátku koncertu předstoupila před publikum Barbara Maria Willi a celý cyklus i samotný koncert uvedla vtipem, že si nikdy nepřišla jako vyloženě drobná osoba, ovšem oproti subbasové flétně, která stála v pravé částí pódia, si i ona malá připadá. Zmínila také barokní tendence imitování přírodních zvuků, které jsou ovšem naprosto běžné i v hudbě africké. Pořadatelka cyklu projevila také radost nad plným sálem a popřála divákům hezký zážitek.

Samotný program odstartoval perkusionista Jakub Kupčík zvukomalbou na gong a velký buben ke kterému následně připojil i handpan, v tomto konkrétním případě Rav vast drum. Poté se připojilo i flétnové kvarteto i Flautisti a jmenovaní společně provedli skladbu Pall Mall anglického skladatele Johna Playforda. Před následujícím Preludiem a fugou Johanna Sebastiana Bacha (které si kvarteto samo na míru zaranžovalo) jedna z flétnistek obecenstvu popsala flétny včetně subbasové, která na sebe strhla pozornost nejednoho diváka již při příchodu do sálu především svojí abnormální výškou. Úprava Bachovy kompozice pro kvarteto zobcových fléten velmi dobře fungovala a svým celkovým zvukem připomínala varhanní pozitiv. Před Ballo di Grabduca Jana Pieterszoona Sweekincka kvarteto publiku popsalo rozdíl mezi barokní a renesanční flétnou: způsob vrtání hmatových dírek a zejména nemožnost rozložení té renesanční na jednotlivé kusy.

V závěru první poloviny se na pódium vrátil Jakub Kupčík, se kterým kvarteto provedlo výběr z Il primo libro de bali Giorgia Maineria. Flétnistky se zde musely potýkat s různými nevšedními technikami (minimálně pro renesanční období), jako například úmyslné zesilování alikvótů nebo klouzání mezi jednotlivými tóny. Bubeník navíc předvedl několik dalších perkusí ze svého početného arzenálu.

Druhá polovina večera patřila dílům autorů soudobých. Ve skladbě Soluňski Čoček mohli diváci zaslechnout vlivy folkové, středověké ale zejména balkánské, které se projevovaly hlavně v rytmické složce díla. Jakub Kupčík v ní předvedl krátké bubenické sólo, které zaujalo výrazným a neobvyklým frázováním. Následující výběr ze suity African Christmas Sörena Siega přímo demonstroval název koncertu a v kompozici jako by byly kombinovány africké rytmy s náznaky tradičních evropských koled. Netradiční flétnový způsoby hry a zvukové efekty ze závěru první poloviny byly pak ve White Cliffs of Dover Michala Prokopa dovedeny ještě dále. Objevovala se zde hra se zacpaným labiem, foukání do výřezu (připomínající hru na traverso) nebo údery na ozvučný otvor. To vše bylo kombinováno s nádhernými melodiemi, které zněly jako vytrženy z britské lidové hudby. Závěrečné Tall P Peta Rose diváky přeneslo do severní Ameriky, neboť skladba byla vyloženě jazzového střižení. Například hranatá basová flétna Paetzold, která má díky svému tvaru speciální a neobvyklé zvukové vlastnosti, hrála pro jazz typickou walking bass. Když jednotlivé flétnistky měly od flétny pauzu, doplnily kompozici luskáním nebo dupáním, to vše za skvělého jazzového doprovodu Jakuba Kupčíka, který v závěru předvedl i bubenické sólo. Vášnivý aplaus uskupení opětovalo dvěma přídavky. Nejprve rumunský lidový tanec Hora ca din caval v úpravě Jana Rokyty a na úplný závěr pak Pavane lesquercarde Pierra Phalése, kterou kvarteto provedlo na čtveřici fléten ve tvaru rohů.

Celý večer provázela naprosto dokonalá technika všech členek kvarteta i Flautisti, kterou flétnistky publiku ukázaly na mnoha typech flétny – od těch více známých (sopránová, altová nebo tenorová) až po ty, které mnozí jistě viděli poprvé. Ke všemu se přidala i výborná sehranost jak mezi sebou, tak s perkusionistou Jakubem Kupčíkem, který na kvarteto skvěle reagoval. Pochválit je zapotřebí především jeho výtečnou práci s dynamikou, jelikož se v jeho úderech na různé druhy perkusí (kterých bylo opravdu mnoho) žádná z flétnistek nikdy zvukově neztrácela, i když kvarteto přešlo do piana. Dramaturgie koncertu navíc umožnila, aby si na své přišli jak milovníci hudby barokní a renesanční, ale i soudobé. Jako jediný nedostatek bylo možné vnímat pořadí přídavků, jelikož s Phaléseho Pavanou lehce upadl náboj, který předchozí rumunský tanec vytvořil. To byla toliko maličkost, která nemohla nijak uškodit zážitku z povedeného koncertu. Flétnistky i bubeník navíc po koncertu zůstali na pódiu a umožnili divákům, aby se jich dotázali na cokoliv, co je zajímalo.

John Playford (1623–1686): Pall Mall

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Preludium a fuga

Antonio Vivaldi (1678–1741): Koncert F dur „La Tempesta di Mare" RW 433

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621): Ballo di Granduca SwWV 319

Josquin Desprez (1455–1521): Instrumentální skladba bez názvu

Giorgio Mainerio (1535–1582): Il primo libro de balli (výběr) – č. 12 Schiarazula Marazula a č. 10 La Lauandara Gagliarda

Jan Rokyta (*1969): Soluňski Čoček

Sören Sieg (*1966): African Christmas (výběr) – č. 2 Where shall we go a č. 5 The three Magi

Michal Prokop (*1946): White Cliffs of Dover

Jan van der Roost (*1956): I continenti – South America

Pete Rose (1942–2018): Tall P

i Flautisti:

Jitka Konečná – zobcové flétny

Ilona Veselovská – zobcové flétny

Doris Kitzmantel – zobcové flétny

Monika Wimberger Devátá – zobcové flétny

Jakub Kupčík – perkuse

pondělí 12. února 2024, 19 hodin, sál Konventu Milosrdných bratří

Foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce