Barvotiskový kýč Heidi podržely děti

Barvotiskový kýč Heidi podržely děti

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.

heidi_foto_archiv_MdB_02

Nemusíte být zrovna cyničtí pragmatici, abyste nepoznali, že muzikálová Heidi je sentimentální kýčovitý příběh o andělsky čistém děvčátku, které svojí nekonečnou dobrotou a optimismem prozáří a napraví všechny pesimisty a zarputilce kolem. Ať už pocházejí z líbezných hor jako hrdinčin zapšklý dědeček Konrád (Robert Jícha) či z městského prostředí jako necitelná guvernantka Rottenmeierová (Ivana Vaňková). Protagonistka dokonce na nohy postaví dočasně chromou souputnici… Nejznámější švýcarská spisovatelka Johanna Spyri (1827–1901), která se narodila a dětství prožila v malebné vesnici Hirzel, slavila se svojí mravoličnou a mravoučnou dvoudílnou knížkou o kladné dívence veliký úspěch. Není ale vše muzikálové zlato, co se sladkobolně třpytí. A důkazem toho je ve dvě a půl hodiny nadstavovaném muzikálu třeba sborové číslo služebnictva ze zazobaného přepychového městského paláce v Ingostadtu, v němž přebývá na vozíček upoutaná, neduživá Klára. Ustrašenou kuchařku tady jako sbor duchů pronásleduje služebnická company, aby se zřejmě především ukázalo, jak chatrnou architekturu tento muzikál má.

heidi_foto_archiv_MdB_03

Režisé Moša v minulých letech nastudoval Hiedii už dvakrát a vždy za hranicemi; poprvé před pěti lety ve Vídni, následně loni v lednu v německém Ingolstadtu. Nyní svou Heidi postavil na jeviště Hudební scény Městské divadla Brno. Jak už jsem naznačil, jde o režii spíše ilustrativní a bez většího gesta. Moša se spoléhá, že vše obstará líbezná a bukolická idyličnost materiálu, kterou záměrně podtrhují pastelově kýčovité malované kulisy (scéna Christoph Weyers), které jakoby odkazují k ilustracím podobného čtiva z devatenáctého století a připomínající barvotiskové pouťové obrázky. Ani Schanzeho hudební a písňová výbava polopatisticky servírovaného kusu nezanechá velký dojem a výsledek se rozplývá v pocitu plytkosti a dořečenosti všeho. Hudba ani zpívané texty netvoří příliš silný nerv tohoto muzikálu.

I tak v Mošově inscenaci došlo ke zvláštnímu paradoxu. Tuto načechranou a nepříliš působivou šlehačkovitou formu i obsah vykrývají děti v hlavních úlohách. Na rozdíl od zahraničních Mošových inscenací se v rolích dětských hrdinů v Brně totiž objevili právě školáci, a ne dospělí, jak tomu bylo v předchozích uvedeních. Městské divadlo Brno tímto způsobem jako by navázalo na svůj předloňský hit, muzikál Matilda, v němž také zazářili nedospělí herci. A tyto dětské role v představení Heidi svěřil Moša se svým týmem převážně účinkujícím z vlastní muzikálové školy založené loni na podzim. Do třech dětských rolí je obsazeno hned devět dětí, které všechny až na jedno navštěvují jmenovanou muzikálovou přípravku a skvějí se v Matildě.

heidi_foto_archiv_MdB_01

A tak tentokrát v hodnocení záměrně obejdu v prkenných schématech předváděné role dospěláků. Jakousi uvěřitelnou živost a půvab v záplavě naznačených klišé dodali premiéře Karolína (jako Heidi) a Gabriela (jako Klára) Čteráčkovy a Kryštof Helbich (jako pasáček Petr). Brněnští inscenátoři jistě chápou a nabízejí také Heidi jako muzikál rodinného typu. Umělecký účin na dospělé publikum nyní také nechejme stranou. V brněnské barvotiskové Heidi mne směrem k těm malým v hledišti a ve srovnání s citovanou Matildou poněkud školometsky zamrzelo, že jim inscenace jako Heidi nastavují jejich divácké hranice vkusu, modelují krásu hudebního divadla či formují zážitky z něj.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Nejčtenější

Kritika

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více