Barvotiskový kýč Heidi podržely děti

Barvotiskový kýč Heidi podržely děti

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.

heidi_foto_archiv_MdB_02

Nemusíte být zrovna cyničtí pragmatici, abyste nepoznali, že muzikálová Heidi je sentimentální kýčovitý příběh o andělsky čistém děvčátku, které svojí nekonečnou dobrotou a optimismem prozáří a napraví všechny pesimisty a zarputilce kolem. Ať už pocházejí z líbezných hor jako hrdinčin zapšklý dědeček Konrád (Robert Jícha) či z městského prostředí jako necitelná guvernantka Rottenmeierová (Ivana Vaňková). Protagonistka dokonce na nohy postaví dočasně chromou souputnici… Nejznámější švýcarská spisovatelka Johanna Spyri (1827–1901), která se narodila a dětství prožila v malebné vesnici Hirzel, slavila se svojí mravoličnou a mravoučnou dvoudílnou knížkou o kladné dívence veliký úspěch. Není ale vše muzikálové zlato, co se sladkobolně třpytí. A důkazem toho je ve dvě a půl hodiny nadstavovaném muzikálu třeba sborové číslo služebnictva ze zazobaného přepychového městského paláce v Ingostadtu, v němž přebývá na vozíček upoutaná, neduživá Klára. Ustrašenou kuchařku tady jako sbor duchů pronásleduje služebnická company, aby se zřejmě především ukázalo, jak chatrnou architekturu tento muzikál má.

heidi_foto_archiv_MdB_03

Režisé Moša v minulých letech nastudoval Hiedii už dvakrát a vždy za hranicemi; poprvé před pěti lety ve Vídni, následně loni v lednu v německém Ingolstadtu. Nyní svou Heidi postavil na jeviště Hudební scény Městské divadla Brno. Jak už jsem naznačil, jde o režii spíše ilustrativní a bez většího gesta. Moša se spoléhá, že vše obstará líbezná a bukolická idyličnost materiálu, kterou záměrně podtrhují pastelově kýčovité malované kulisy (scéna Christoph Weyers), které jakoby odkazují k ilustracím podobného čtiva z devatenáctého století a připomínající barvotiskové pouťové obrázky. Ani Schanzeho hudební a písňová výbava polopatisticky servírovaného kusu nezanechá velký dojem a výsledek se rozplývá v pocitu plytkosti a dořečenosti všeho. Hudba ani zpívané texty netvoří příliš silný nerv tohoto muzikálu.

I tak v Mošově inscenaci došlo ke zvláštnímu paradoxu. Tuto načechranou a nepříliš působivou šlehačkovitou formu i obsah vykrývají děti v hlavních úlohách. Na rozdíl od zahraničních Mošových inscenací se v rolích dětských hrdinů v Brně totiž objevili právě školáci, a ne dospělí, jak tomu bylo v předchozích uvedeních. Městské divadlo Brno tímto způsobem jako by navázalo na svůj předloňský hit, muzikál Matilda, v němž také zazářili nedospělí herci. A tyto dětské role v představení Heidi svěřil Moša se svým týmem převážně účinkujícím z vlastní muzikálové školy založené loni na podzim. Do třech dětských rolí je obsazeno hned devět dětí, které všechny až na jedno navštěvují jmenovanou muzikálovou přípravku a skvějí se v Matildě.

heidi_foto_archiv_MdB_01

A tak tentokrát v hodnocení záměrně obejdu v prkenných schématech předváděné role dospěláků. Jakousi uvěřitelnou živost a půvab v záplavě naznačených klišé dodali premiéře Karolína (jako Heidi) a Gabriela (jako Klára) Čteráčkovy a Kryštof Helbich (jako pasáček Petr). Brněnští inscenátoři jistě chápou a nabízejí také Heidi jako muzikál rodinného typu. Umělecký účin na dospělé publikum nyní také nechejme stranou. V brněnské barvotiskové Heidi mne směrem k těm malým v hledišti a ve srovnání s citovanou Matildou poněkud školometsky zamrzelo, že jim inscenace jako Heidi nastavují jejich divácké hranice vkusu, modelují krásu hudebního divadla či formují zážitky z něj.

Foto archiv MdB

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více