BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

23. leden 2024, 18:00

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.

Ačkoliv večer nebyl rozdělen přestávkou, tvořily ho dvě pomyslné poloviny. V té první byly provedeny skladby pro různá uskupení komornějšího rázu. Při druhé se na pódiu objevil plnohodnotný (myšleno počtem hráčů) smyčcový orchestr, ovšem modifikovaný přídavky dalších nástrojů. V úvodu zazněla kompozice Shallow Streams americké skladatelky Ashlee T Busch (*1986). Dílo minimalistického rázu předávalo vůdčí roli a melodie různým nástrojům v uskupení a celý zvuk se v uších diváků sléval do jednoho zvukového potůčku. Z poměrně jednoduché faktury ovšem vylézaly krásné melodie, které místy měly až folkový charakter. Už při prvních tónech zaujala velice zajímavá akustika sálu, která se svým dozvukem lehce blížila akustice kostelní. To se ale pro Shallow Strams ukázalo jako dělané. Všechny nástroje se dokonale smísily v jeden hudební tok, přesto ale stále byly jasně čitelné.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_03

Následující Cristiascensiocello napsal rumunský autor Octavian Nemescu (1940–2020) po předčasné smrti svého syna Cristiana. Toto lamento v sobě skrývá smutek, zoufalost, nezodpovězené otázky i vztek. BCO pod vedením Pavla Šnajdra si s díly poradilo naprosto bravurně nejen technicky, vystihlo také požadovanou změnu nálady. Pomyslnou první polovinu zakončila dvouvětá kompozice A Distant Place amerického skladatele a kytaristy Jamese Lentiniho (*1958). Právě druhé zmíněné Lentiniho povolání bylo v díle jasně patrné, neboť kytaře, v podání Lubomíra Kopkáše, bylo dáno nejvíce prostoru, aniž by přímo plnila roli sólového nástroje. Všichni muzikanti skvěle reagovali na dirigenta, byli výborně sehraní, tudíž ani několik rytmicky náročných míst pro ně nebyl problém. K tomu se navíc přidalo perfektní nasazení.

Před druhou polovinou večera bylo potřeba pódium lehce přestavět. Pavel Šnajdr s úsměvem uklidnil publikum, že to nebude dlouho trvat a že by nemělo smysl rozdělit koncert pauzou. Úprava pódia byla opravdu v několika minutách hotová a na scénu mohl přijít smyčcový orchestr s přídavkem několika dechových nástrojů, aby provedl Piccola serenatu v Kanadě působícího Liovy Buena. Skladba by se dala označit za neoklasicistní, jelikož v sobě kombinuje vlivy 17. a 18. století s vlivy moderními. Diváci tak mohli uslyšet „vídeňský valčík“ s jasně moderními harmonickými postupy. Následně BCO zahrálo Svítání mladého amerického klavíristy a skladatele Christophera Jessupa (*1998). Kompozice byla plná náhlých náladových i dynamických změn (prudká crescenda na ploše jen několika dob) a objevovaly se v ní i náročné běhy. Technika jednotlivých hráčů i sehranost orchestru jako celku byla ovšem výtečná a muzikanti si se všemi záludnostmi velmi dobře poradili.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_02

Večer zakončil trojlístek skladeb pro housle a smyčcový orchestr Keitha Laye (*1958): Joyful Play, Yearning a Follow the Leader pod celkovým názvem Children on the Playground. Pro jejich provedení doplnil BCO sólista Martin Pavlík. Dílo bylo plné krásných, hravých a kantabilních melodií, které byly sice povětšinou v rukách sólisty, tu a tam ale byly předávány do různých sekcí orchestru. Pavlík divákům předvedl krásný tón a vynikající techniku, kterou vyžadovaly objevující se běhy a skoky po hmatníku nebo úmyslné zesilování alikvótních tónů. Sólista navíc skvěle reagoval na dirigenta, což se dařilo i všem ostatním hudebníkům. Podobně jako v předchozích kompozicích dokázalo BCO pod vedením Pavla Šnajdra výborně pracovat s dynamikou a perfektně vystihlo náladové změny mezi jednotlivými částmi.

Pořadí skladeb na koncertu bylo odlišné od pořadí na CD Dimensions Vol. 4. To bylo jistě dáno zejména technickými požadavky, aby se muselo pódium přestavovat co nejméně. Vedle sebe tak zazněly nejprve tři komornější díla a poté tři orchestrální. CD je zakončeno Jessupovým Svítáním, ovšem dramaturgie koncertu je přece jen něco jiného než dramaturgie alba a umístění Children on the Playground na konec programu, celému večeru dozajisté prospělo. Výše zmíněné akustické vlastnosti sálu trochu překvapivě neublížily ani těm zvukově hutnějším a ve svém pohybu rychlejším dílům. Volbu místa je tedy také nutno pochválit, jelikož sál byl velice vhodný nejen svými zvukovými vlastnostmi, ale také svoji architektonickou stránkou.

Ashlee T Busch: Shallow Streams

Octavian Nemescu: Cristiascensiocello

James Lentini: A Distant Place: I. Secret Nights, II. Journey to a Dream

Liova Bueno: Piccola Serenata

Christopher Jessup: Svítání

Keith Lay: Children on the Playground: Joyful Play, Yearning, Follow the Leader

Martin Pavlík – housle

Lubomír Kopkáš – kytara

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

neděle 21. ledna 2024 v 19 hodin, SVČ Lužánky

Foto Jan Mikolášek

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více