BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

23. leden 2024, 18:00
BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.

Ačkoliv večer nebyl rozdělen přestávkou, tvořily ho dvě pomyslné poloviny. V té první byly provedeny skladby pro různá uskupení komornějšího rázu. Při druhé se na pódiu objevil plnohodnotný (myšleno počtem hráčů) smyčcový orchestr, ovšem modifikovaný přídavky dalších nástrojů. V úvodu zazněla kompozice Shallow Streams americké skladatelky Ashlee T Busch (*1986). Dílo minimalistického rázu předávalo vůdčí roli a melodie různým nástrojům v uskupení a celý zvuk se v uších diváků sléval do jednoho zvukového potůčku. Z poměrně jednoduché faktury ovšem vylézaly krásné melodie, které místy měly až folkový charakter. Už při prvních tónech zaujala velice zajímavá akustika sálu, která se svým dozvukem lehce blížila akustice kostelní. To se ale pro Shallow Strams ukázalo jako dělané. Všechny nástroje se dokonale smísily v jeden hudební tok, přesto ale stále byly jasně čitelné.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_03

Následující Cristiascensiocello napsal rumunský autor Octavian Nemescu (1940–2020) po předčasné smrti svého syna Cristiana. Toto lamento v sobě skrývá smutek, zoufalost, nezodpovězené otázky i vztek. BCO pod vedením Pavla Šnajdra si s díly poradilo naprosto bravurně nejen technicky, vystihlo také požadovanou změnu nálady. Pomyslnou první polovinu zakončila dvouvětá kompozice A Distant Place amerického skladatele a kytaristy Jamese Lentiniho (*1958). Právě druhé zmíněné Lentiniho povolání bylo v díle jasně patrné, neboť kytaře, v podání Lubomíra Kopkáše, bylo dáno nejvíce prostoru, aniž by přímo plnila roli sólového nástroje. Všichni muzikanti skvěle reagovali na dirigenta, byli výborně sehraní, tudíž ani několik rytmicky náročných míst pro ně nebyl problém. K tomu se navíc přidalo perfektní nasazení.

Před druhou polovinou večera bylo potřeba pódium lehce přestavět. Pavel Šnajdr s úsměvem uklidnil publikum, že to nebude dlouho trvat a že by nemělo smysl rozdělit koncert pauzou. Úprava pódia byla opravdu v několika minutách hotová a na scénu mohl přijít smyčcový orchestr s přídavkem několika dechových nástrojů, aby provedl Piccola serenatu v Kanadě působícího Liovy Buena. Skladba by se dala označit za neoklasicistní, jelikož v sobě kombinuje vlivy 17. a 18. století s vlivy moderními. Diváci tak mohli uslyšet „vídeňský valčík“ s jasně moderními harmonickými postupy. Následně BCO zahrálo Svítání mladého amerického klavíristy a skladatele Christophera Jessupa (*1998). Kompozice byla plná náhlých náladových i dynamických změn (prudká crescenda na ploše jen několika dob) a objevovaly se v ní i náročné běhy. Technika jednotlivých hráčů i sehranost orchestru jako celku byla ovšem výtečná a muzikanti si se všemi záludnostmi velmi dobře poradili.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_02

Večer zakončil trojlístek skladeb pro housle a smyčcový orchestr Keitha Laye (*1958): Joyful Play, Yearning a Follow the Leader pod celkovým názvem Children on the Playground. Pro jejich provedení doplnil BCO sólista Martin Pavlík. Dílo bylo plné krásných, hravých a kantabilních melodií, které byly sice povětšinou v rukách sólisty, tu a tam ale byly předávány do různých sekcí orchestru. Pavlík divákům předvedl krásný tón a vynikající techniku, kterou vyžadovaly objevující se běhy a skoky po hmatníku nebo úmyslné zesilování alikvótních tónů. Sólista navíc skvěle reagoval na dirigenta, což se dařilo i všem ostatním hudebníkům. Podobně jako v předchozích kompozicích dokázalo BCO pod vedením Pavla Šnajdra výborně pracovat s dynamikou a perfektně vystihlo náladové změny mezi jednotlivými částmi.

Pořadí skladeb na koncertu bylo odlišné od pořadí na CD Dimensions Vol. 4. To bylo jistě dáno zejména technickými požadavky, aby se muselo pódium přestavovat co nejméně. Vedle sebe tak zazněly nejprve tři komornější díla a poté tři orchestrální. CD je zakončeno Jessupovým Svítáním, ovšem dramaturgie koncertu je přece jen něco jiného než dramaturgie alba a umístění Children on the Playground na konec programu, celému večeru dozajisté prospělo. Výše zmíněné akustické vlastnosti sálu trochu překvapivě neublížily ani těm zvukově hutnějším a ve svém pohybu rychlejším dílům. Volbu místa je tedy také nutno pochválit, jelikož sál byl velice vhodný nejen svými zvukovými vlastnostmi, ale také svoji architektonickou stránkou.

Ashlee T Busch: Shallow Streams

Octavian Nemescu: Cristiascensiocello

James Lentini: A Distant Place: I. Secret Nights, II. Journey to a Dream

Liova Bueno: Piccola Serenata

Christopher Jessup: Svítání

Keith Lay: Children on the Playground: Joyful Play, Yearning, Follow the Leader

Martin Pavlík – housle

Lubomír Kopkáš – kytara

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

neděle 21. ledna 2024 v 19 hodin, SVČ Lužánky

Foto Jan Mikolášek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více