BCO ukázali, co je to známka punku

28. únor 2024, 18:00
BCO ukázali, co je to známka punku

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.

Hlavní program večera zahájila světová premiéra kompozice WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot) pro tři ženské hlasy a instrumentální doprovod režiséra Jiřího Austerlitze Adámka (*1977). Její libreto vychází z autobiografické zpovědi Naděždy Tolokonnikové, která v českém překladu vyšla pod názvem Jak udělat revoluci / Zápisky z trestanecké kolonie. BCO doplnila trojice zpěvaček/recitátorek Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková. Skladba vytvořila výrazovou parabolu, u níž začátek představoval modlitbu, působil meditativně a byl v tiché dynamice. Z ní se postupně dostala do střední části, která začala slovy: „Putin se podělal.

Některé z citací, z nichž část popisovala přímo události z Katedrály Krista spasitele, byly velmi vtipné a v publiku se ozýval smích. Humor byl založený především na vtipné kritice ruského prezidenta Vladimira Putina a moskevského patriarchy Kirilla. Když ale dílo dospělo k úryvkům, které popisovaly zatčení dvou členek a jejich následné odsouzení ke dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři, nálada se proměnila v tesknou a truchlivou. Dílo mělo výborný spád, zajímavou instrumentaci, která v několika místech názorně doplňovala vyřčená slova, a velmi dobře kombinovala recitované části se zpívanými. Některé texty mohly část publika lehce pobouřit, bez tohoto se ovšem správný punk neobejde. I vzhledem k charakteru textů to bylo v podstatě nezbytné. Celou kompozici provázelo bravurní provedení, ve kterém je potřeba vyzdvihnout především práci s dynamikou jak instrumentalistů, kteří na začátku a konci předvedli ukázkové pianissimo, tak všech vokalistek, které s dynamikou výtečně pracovaly, přestože byly jejich hlasy amplifikované pomocí mikrofonů. Intonaci zpěvaček i muzikantů také není co vytknout.

První půlku večera uzavřela pozoruhodná kompozice Scratchband Johna Adamse (*1947). Její instrumentace vychází z obsazení rockových kapel, které je doplněno o ozvučené dechy a klávesy. Zvuky „klasických“ rockových nástrojů přednášely různé motivy, které se prolínaly a vytvořily jednotnou hudební hmotu. Přes celkový minimalistický ráz se ve skladbě objevuje několik záludností v podobě náročných běhů, a především extrémně náročného rytmického průběhu, ve kterém střídání taktových označení nebylo žádnou vzácností. V díle byla slyšet výrazná inspirace Frankem Zappou, ale objevovaly se v ní i náznaky angloamerického folku. Lze vyzdvihnout naprosto bravurní práci zvukaře, který dokázal skvěle pracovat s ozvučenými akustickými nástroji (i s těmi elektrickými) a žádný z nich se ve výsledném zvuku neztrácel, ani z něj nevyčníval. V interpretaci se objevilo pár rytmických nepřesností, které ovšem výsledné vyznění skladby nijak nenarušily. V závěru první poloviny na pódium přišla Lenka Dohnalová, která do rukou Pavla Šnajdra předala Cenu České hudební rady a ocenila, jakým způsobem BCO dělá soudobou klasickou hudbu. Během následující pauzy byl divákům nabídnut poslech záznamu z živého vstoupení české punkové klasiky Visacího zámku, které se odehrálo v únoru 1984 na Žofíně.

Druhá půle programu byla věnována legendární kompozici The Price of Oil amerického skladatele a pianisty Frederica Rzewského (1938–2021). Ta je z velké založena na rozdílných názorech na havárii ropné plošiny, které přednášejí žena ropného magnáta a těžce pracující dělník. V těchto rolích se představili Jana Vondrů a Vojtěch Šembera. Do příběhu přítomné uvedla Kateřina Císařová. Ačkoliv se interpretace může zdát jednoduchá, její největší úskalí se ukáže všem, kteří mají šanci nahlédnout do partitury. Není v ní použitá klasická notace, ale je složená pouze ze svislých a vodorovných čar. Muzikanti i zpěváci tak nepracují s konkrétními tóny ale pouze s vysokými a nízkými. Ty jsou zasazeny do neměnného metra, které plyne téměř čtyřicet minut. V první části, která zhudebňuje výše zmíněný rozhovor hrají muzikanti na „homemade“ nástroje. Byly to různé píšťalky nebo hlavice od fléten. Druhá, čistě instrumentální část je pak napsána pro klasické nástroje a představuje vlnobití a havárii plošiny. Nástrojové skupiny jsou rozděleny do dvou částí a předepsaném rytmickém patternu se střídají a vytvářejí tak jakýsi stereo hoquetus. V závěru se pak hudební tok zpomaloval (metrum ale zůstalo neměnné), až se ozýval souzvuk jednou za několik sekund, dokud ropná plošina neklesla až ke dnu. Navzdory jednoduchosti, která spočívá pouze ve střídání několika tónů, vyžaduje kompozice velice silnou koncentraci od muzikantů i zpěváků. V obou případech ale soustředěnost nepolevila a skladba zazněla v naprosto ukázkovém provedení. Navíc byla interpretace doplněna titulky a rozumět mohli i posluchači, kteří anglicky neumí.

Brno Contemporary Orchestra nabídl divákům zajímavý program, ve kterém bylo možné slyšet vše od punku, přes art rock, až po avantgardu druhé poloviny 20. století. Pomocí velmi dobré interpretace všech děl, na které mají rovný podíl jak všichni muzikanti, zpěváci, dirigent Pavel Šnajdr, tak i zvukař, dokázali připravit divákům dechberoucí zážitek.

Jiří Austerlitz Adámek: WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO

John Adams: Scratchband

Visací zámek: záznam živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984

Frederic Rzewski: The Price of Oil

Jana Vondrů – zpěv

Vojtěch Šembera – zpěv

Kateřina Císařová – zpěv

Vendula Holičková – zpěv

Bára Mišíková – zpěv

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

pondělí 26. února 2024, budova bývalého OV KSČ (dnes sídlo Veřejného ochránce práv)

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více