Beseda night jako předznamenání tasovského festivalu

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.

Acute Dose platí za velký příslib pro domácí scénu především po vydání druhé desky, která vyšla koncem minulého roku a je pojmenovaná římskou číslicí II. Kritika ocenila posun k osobitějšímu zvuku, nápadité aranže a kombinování žánrů, a to vše bylo slyšet také ve čtvrtek v Kabinetu múz. Kapela se věnovala především novému albu, ze kterého v hodinovém setu zazněla čísla jako Everybody, First Rap, Yes!, Breaking Balls, Croatian, No Date a starší Rockin‘. Sál se během první písně příjemně zaplnil a energií nabitá kapela všechny přítomné okamžitě strhla. Hoši své kytary nijak nešetřili a všechno korunoval svým odzbrojujícím výkonem bubeník. Jeho expresivní hra byla rozhodně dominantou tohoto vystoupení. Některé skladby na desce obsahují houslový part Alexeje Aslamase a myslím, že by rozhodně nebylo na škodu přizvat ho někdy také k živému hraní, třeba zrovna do Tasova. Každopádně i bez Alexeje hodinová indie rock-popová avantgardní smršť ani na vteřinu nepolevila a dokonale připravila pole pro matadory Please The Trees (PTT).

ptt_foto_helena_tomalova

Další hodinový set byl tedy na bedrech PTT, kteří snad nemají slabší chvilky, a jejich pozváním si pořadatel v podstatě s jistotou objedná zaručenou kvalitu přesahující hranice české hudební scény. Typická příjemně tíživá atmosféra se s prvními tóny rozlehla po sále a posluchači se nechali unášet na syrovém zvuku klidně až na letní Besedu neboť o vysoké teploty v sále nebyla nouze. Zhmotněný zvuk se linul prostorem a kreslil intenzivní psychedelické či melancholické obrazy podpořené světelnými efekty. Václav Havelka promluvil až na závěr setu, kdy celý koncert věnoval Chrisi Cornellovi, který se náhle rozhodnul opustit nejen hudební svět. To významově dokreslilo lehce introvertnější ráz celého vystoupení. A mnozí se špatnou a poměrně čerstvou zprávu dozvěděli bohužel až z Havelkových úst.

Okolo půlnoci ovládl prostor Kabinetu múz Atrey. Celý set vzal rozhodně poctivě, i když svou magii inspirovanou osmdesátkami podpořenou silným groovem servíroval téměř prázdnému sálu. Pro mě to bylo první setkání s tímhle šamanem, ale rozhodně ne poslední. Soundcloud už jsem sjela tam i zpět a doufám, že se brzy naskytne příležitost užít si jeho umění v plném a bezpochyby bouřícím sále.

Celý večer měl nádech až skoro rodinné atmosféry vzhledem k přítomnosti bývalých i současných tvůrců festivalu a samozřejmě včetně skalních fanoušků tasovského open air festivalu. Až na tradiční šachy se začátkem večera byla Beseda night skvělým navozením festivalového léta, které se kvapem blíží. Beseda dala jasně najevo, že má stále co nabídnout. K výročí si nadělí například Švédku Annu von Hausswolff, která byla hostem posledního tour Swans. Dále zájemci uslyší americké Wrekmeister Harmonies, polské RSS Boys, slovenské The Ills a Katarziu nebo domácí Priessnitz, Midi Lidi či Fiordmoss. Více na http://www.besedaubigbitu.cz/program.

Aftermovie z loňské BuB právě s hudbou Atreye vás bezpochyby naladí na letní notu a možná pobídne i ke koupi festivalové vstupenky či pasu

Please The Trees/ foto Helena Tomalová