Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.
Bojan Zulfikarpašíć (*1968), vystupující pod uměleckým pseudonym Bojan Z, je srbský jazzový klavírista, který od konce osmdesátých let minulého století umělecky působí v Paříži. Během své kariéry spolupracoval s mnoha prominentními jazzovými muzikanty a získal několik prestižních cen. V roce 1989 získal ocenění Best Young Jazz Musician of Yugoslavia,
s albem Soul Shelter (2012) vyhrál cenu Hudebník roku, kterou uděluje Les Victories du Jazz a v roce 2017 byl pak oceněn Jazz Grand Prize. Ve své tvorbě kombinuje jazz s prvky balkánské lidové, jihoamerické a africké hudby.
V Besedním domě na začátku koncertu ztlumili světla, čímž byla zvýrazněna intimně nasvícená scéna laděná do modré barvy. Do ní vstoupil Bojan Z a bez jediného slova usedl za piano a začal hrát. Hned se dvěma prvními skladbami publiku naplno ukázal svůj styl, který v sobě kombinuje silnou melodičnost a zajímavou harmonii s balkánskými rytmy. V druhém čísle navíc používal víko klavíru jako perkusní nástroj a hru takto obohatil o rytmický prvek. Je pozoruhodné, kolik toho dokázal zahrát pouze jednou rukou. Kompozice, která v sobě nesla lehký orientální nádech, byla navíc plná nepravidelných rytmů, se kterými si ovšem perfektně poradil. Teprve když dozněly její tóny, Bojan Z se chopil mikrofonu a poděkoval divákům, že přišli. Sdělil, že je v Brně poprvé a že je pro něj velká čest hrát v tak krásnem sále a na tak výborný nástroj. Poté se představil a stručně popsal svoji hudební cestu. S úsměvem podotkl, že snad jako každý se začínal učit na klasické hudbě, ale že se všechno změnilo, když v šesti letech dostal album od britské skupiny The Beatles. Přesto však na klasiku nikdy nezanevřel a doteď ji rád poslouchá. Následně zmínil, že Paříž, jeho hlavní místo působení, je skvělým uměleckým městem. Poté opět usedl za klaviaturu a po zbytek recitálu už jen v několika krátkých pauzách představoval skladby, které zazněly.
Většina kompozic, které během večera zahrál, byla jeho autorskými počiny. Bojan Z tak ukázal, že je nejen velice zdatný improvizátor, ale také výborný jazzový skladatel. Ať už se jednalo o autorské počiny nebo o covery, provázela je naprosto brilantní technika hry, jíž Bojan Z využíval během četných, často až virtuózních běhů. Ty kombinoval s výraznou melodičností, akordickým doprovodem a perfektním basováním levou rukou. Rytmy, které se v jeho hře objevovaly, byly často nepravidelné a velmi náročné. I s nimi si ovšem poradil naprosto bez problému. K tomu všemu navíc přidal i výraznou práci s dynamikou, pomocí které skvěle vynikly náladové rozdíly mezi kompozicemi samotnými i mezi jejich částmi. V jedné ze svých skladeb dokonce pískal, a to intonačně velmi přesně, a dokázal se dostat i na vysoké tóny. Celý večer provázela silná energie, jenž Zulfikarpašíć do hry vkládal a kterou dokázal na publikum přenést. Diváci si tak mohli naplno užít směs nápaditého a melodického jazzu, úderných rytmů a balkánských vlivů, jenž se mnohdy dotýkala hranice world music.
Bojan Z – klavír
V úterý 19. března 2023, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..