Brno přivítalo operního milovníka Falstaffa

Zpěváka, herce, scenáristu Ondřeje Havelku brněnské publikum dobře zná i v roli režiséra. V opeře Národního divadla Brno vytvořil inscenace na díla Bedřicha Smetany (2006), Giacoma Pucciniho (2008) nebo Johanna Strausse mladšího (2010). V této sezóně se do Brna opět navrací s letošní druhou operní premiérou Falstaff od Giuseppe Verdiho. Uskutečnila se 5. dubna 2023 za účasti režiséra.

Námět opery vychází ze hry Williama Shakespeara Veselé paničky windsorské, která ovlivnila Arriga Boita při psaní libreta. Konkrétně jej nejvíce zaujala postava tlustého, hýřivého rytíře Falstaffa, objevující se již v první části Shakespearovy historické hry Jindřich IV. z roku 1597. Verdiho komická opera (buffa) Falstaff je poslední hudebně-dramatické dílo autor. Naznačený žánr však nebyl hlavní doménou skladatele. Verdi za svůj život napsal necelých třicet oper, z nichž pouze dvě jsou komické.

Falstatff je impozantní dílo hned po několika stránkách – četné dialogy, vícero dějových linií navzájem se proplétajících, typologie postav a v neposlední řadě mohutný závěr v podobě fugy umožňují vytvořit velkolepou, propracovanou inscenaci. Ondřej Havelka společně s Janou Hanušovou a Pavolom Serišem j. h., měli na starost pohybovou spolupráci a vytvořili místy až jakousi dobovou grotesku. Charaktery postav povýšili na jinou úroveň specifickou chůzí, mluvou, gesty či vlastnostmi. Do detailu si vyhráli s jejich typologií s přidanou hodnotou, která v opeře působila nadčasově. Oceňuji zachování původního časoprostoru, a to tedy alžbětinské Anglie, kterou znázorňovaly nejen stylové kostýmy navržené Janou Zbořilovou, ale také jednoduchá, v jistém pohledu industrializovaná scéna Martina Černého. Obrovský quasi cihlový dům s kovovými schodišti naprosto trefně připomínal průmyslové prostředí továren či městských domů, které nalezneme i dnes v některých částech Anglie. Na první pohled jednoduchá scéna se pohybuje na důmyslně zakomponované točně, po níž se zpěváci během děje pohybovali. Hudební nastudování Ondřeje Olose, který večer dirigoval, v sobě mělo spousty jižanské energie a skryté grotesknosti, která se zrcadlila i na jevišti.

falstaff_2023_foto_marek_olbrzymek_02

Po zhlédnutí představení garantuji, že si postavu Falstaffa nebudete do smrti pamatovat jinak než v podání španělského zpěváka Luise Cansina, hosta Národního divadla Brno. Takové souznění s hlavním hrdinou nemůže nabídnout každý. Interpretova elegance, ladnost pohybů a špetka grácie byla viditelná a slyšitelná i přes roušku opilecké, sebestředné a metrosexuální povahy Falstaffa. Obdobná grácie provázela i Damiana Salerna (j. h.), italského představitele Forda – manžela jedné z windsorských paniček a soka windsorského rytíře. Oba zpěváci na jeviště přinesli „verdiovský“ glanc, dominující v hudebně-dramatickém projevu. Windsorské paničky ztvárnily zpěvačky Pavla Vykopalová (Alice Ford), Doubravka Součková j. h. (Nanetta), Markéta Cukrová j. h. (Meg Page) a Jana Hrochová (Mrs. Quickly), které suverénními pěveckými i hereckými výkony bravurně vykreslovaly skrytou ženskou intuici. Jan Šťáva a Vít Nosek představovali Falstaffovy poskoky. I tady byla myšlenka režiséra Ondřeje Havelky inspirovat se groteskou, nebo spíše klauniádou, přetvořena do postav Bardolfa a Pistola. Oba představitelé se výzvy nezalekli a všechna naznačená specifika věrohodně ztvárnili. V lyrických duetech Nanetty (D. Součková) a Fentona hlasově vynikal Daniel Matoušek j. h. V roli nápadníka Nanetty se divákům představil turecký tenorista Berk Dalkiliç j. h. a němou roli hostinského komicky zahrál slovenský herec a mim Pavol Seriš.

falstaff_2023_foto_marek_olbrzymek_03

Bude na místě vyzdvihnout také překlad italského libreta. Text plný vulgarismů a obecné češtiny svou primitivností korespondoval s příběhem a po jazykové stránce atmosféru děje dokresloval. Verdiho dílo je mimo jiné neobvyklé svými simultánními dialogy a recitativy tzv. ansámbly více postav na jevišti, které jsou samy o sobě posluchačsky náročné. Inscenační tým do většiny těchto případů zakomponoval také jevištní pohyb. Snahu „vyždímat“ z každé scény co nejvíce kvituji, v určitých momentech se však objevovalo velmi mnoho jevů (hudebních, gestikulačních, pohybových, mimických atd.), kterých si společně se čtením titulků a vstřebáváním příběhu nemusel divák vždy všimnout. Vrcholem opery je závěrečná fuga „Celý svět je jen šprým“, která má funkci shrnutí a odlehčení děje. V Havelkově verzi zpěváci odhazovali svůj šat a symbolicky se tak vzdávali svých charakterů. Nová brněnská inscenace opery Falstaff si promyšlenou dramaturgií a dechberoucí výkony zpěváků jednoznačně zaslouží vaši návštěvu.

Program

Giuseppe Verdi – Falstaff

Středa 5. dubna 2023, Národní divadlo Brno

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více