Chick Corea Trio – luxusní tečka festivalu Jazzfest

10. květen 2017, 16:00

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.

Pokud má někdo takové muzikantské schopnosti potvrzené kupříkladu dvaadvaceti cenami Grammy a navrch hudební i životní nadhled pětasedmdesátiletého člověka, dá se téměř s jistotou očekávat výborný koncertní zážitek. Ani v Brně tomu nebylo jinak, profesionalita s jakou všichni muzikanti vystupovali, byla až neuvěřitelná.

Ladění nástrojů je na začátku večera celkem obvyklá věc. Ovšem tentokrát si chtěl Chick Corea hned na začátku naladit také publikum a celkem bez přípravy, se snažil diváky rozezpívat. Pod heslem We will tune you as well jakoby zkoušel hudební sluch a muzikalitu všech v sále. A jako by to byl nějaký test, podle jehož výsledku se pak zvolí repertoár koncertu. Posluchači reagovali velmi nesměle, ale nakonec se tlumený chór v Bobycentru nenápadně rozezněl a koncert mohl skladbou 500 Miles High začít.

chick_corea_jazzfest_2017_foto_Martin_Zeman_02Asi není třeba nějak rozebírat um jednotlivých hudebníků, neboť všichni zúčastnění jsou považováni za mistry svého oboru a také v Brně nenechali nikoho na pochybách o svých schopnostech. Prostor, který si navzájem dávali a souhra s jakou celý band fungoval, rozhodně nedávala nijak najevo, že by zde byl nějaký konkrétní leader. Z pozice oficiálního vedoucího kapely si Chick Corea vzal navíc na starost pouze komunikaci s publikem. Po představení úvodních skladeb Alice in Wonderland a nové kompozici Spanish Song však i v tomhle na chvíli předal štafetu Eddiemu Gomezovi. Ten se po výzvě přítomných k tanci chopil smyčce a emotivním sólem uvedl baladu But Beautiful. Pokud se někdo odhodlal najít si v Bobycentru prostor pro tanec, mohl po osmělení v baladě pokračovat rovnou do tanga, které Corea napsal pro svou matku. Anna’s tango se zhruba po hodině koncertu stalo vrcholem večera. Gomez zůstal u hry smyčcem, kterou při sólu posunul zas o kus dál, a diváci se mohli utleskat. V závěrečné skladbě, ale nejen v ní, zase perlil Brian Blade. Svým sólem vyšrouboval atmosféru ještě do vyšších obrátek a dal nekompromisní podnět k závěrečnému potlesku ve stoje. Publikum opravdu nadšeně aplaudovalo a muzikanti se za odměnu vrátili s oblíbenou Coreovou kompozicí Spain. Tu sice hned na počátku narušil fotografie chtivý fanoušek, ale Corea ho s grácií vykázal. Koncem skladby opět přišel prostor ověřit pěvecké schopnosti brněnského publika, které bylo tentokrát značně odvážnější a stejně statečně opět ve stoje vyvolalo muzikanty podruhé. Ti se pak definitivně rozloučili se standardem Blue Monk.

Po sestavě The Vigil a duu s Bobbym McFerrinem přivezl Corea do Brna nekompromisní klasické trio. Večer sice po hudební stránce žádné zásadní překvapivé momenty nepřinesl, ale sledovat mistry svého oboru nikdy neomrzí. Zřejmě by se nikdo nezlobil, kdyby se Chick Corea v nějaké své jiné poloze za dva roky v Brně zase objevil.

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více

Hudební retro komedie Viki kráčí za štěstím, jak ji v premiéře uvedlo Městské divadlo Brno, je na mnoho způsobů zpáteční cestou v čase. Diváka vrací ke tvorbě z autorské dílny Milan Uhde, Miloš Štědroň, kterou nyní výrazně doplnil hudební skladatel Karel Cón. Jde navrch o exkurz k reálnému příběhu, který se odehrál na přelomu 60. a 70. let či swingové muzice kralující éře sladkých sixities. A před publikem nyní navrch defiluje bezmála stejný tvůrčí tým v čele s režisérem Jurajem Nvotou, který se před pěti lety představil na stejném jevišti divákům s romantickým muzikálem Divá Bára.  více

Festival Jazzfest se blíží ke konci a po osvěžení z české a evropské scény přišla na řadu nefalšovaná, téměř bluesová americká klasika. Dvaasedmdesátiletý velikán Steve Gadd dorazil do Brna s kytaristou Michaelem Landauem, baskytaristou Jimmy Johnsonem, trumpetistou Waltem Fowlerem a za piano a Fender rhodes zasedl Kevin Hayes.  více

S trumpetistou, aranžérem a kapelníkem brněnského bigbandu B-Side Band jsme hovořili u příležitost 10 let tohoto pozoruhodného orchestru. B-Side Band své narozeniny oslavil mimo jiné třemi koncerty v brněnském Sono Centru.  více

Defilé evropských i světových saxofonistů, které nabídl letošní ročník festivalu Jazzfest Brno, stylově uzavřeli virtuózní technici a invenční autoři propojující různá odvětví jazzu – uznávaný rakouský sideman i sólista Harald Harry Sokal se svým triem Groove a newyorská legenda Chris Potter, který v čele svého Quartetu na pódium Sono Centra uvedl svůj nejnovější projekt – album The Dreamer Is a Dream.  více

Tak jako loni, i letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s podtitulem svědectví, uzavírala Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno. Kostel sv. Janů na Minoritské ulici rozzářilo dílo hlavnímu tématu festivalu velmi blízké – příběh Pavla z Tarsu v podobě Mendelssohnova oratoria Paulus.  více

Klasický balet Spiaca krásavica v štyroch častiach (prológ a tri dejstvá) od Petra Iljiča Čajkovského uviedol balet Národného divadla Brno na javisku Mahenovho divadla.  více

V týdnu před velikonočními svátky přehlídka JazzFest postoupila do druhé poloviny. Další řadu koncertů propojujících různé jazzové formy a formace oscilující od tradice přes jazzrock k funku odstartoval večer brněnských a pražských jazzových legend v CED Husa na provázku a posléze dvojkoncert tria kytaristy Jiřího Šimka a hvězdného Poogie Bell Bandu s nepřehlédnutelným (a nepřeslechnutelným) frontmanem za bicí soupravou.  více

Antonín Fajt je syn zpěvačky a houslistky Ivy Bittové a bubeníka Pavla Fajta. I když hostuje na nejnovějším albu At Home skupiny Iva Bittová & Čikori, není to žádné protekční dítě. K vlastnímu hráčskému a skladatelskému stylu se sám propracoval a propřemýšlel. Má možnost srovnávat dětství strávené na Moravě s posledními deseti lety za oceánem. A protože jej baví propojovat hudební aktivity například s kulinářským uměním nebo s léčivými účinky umění, není náš rozhovor zdaleka jen o muzice.  více

Brněnská rodačka Magdalena Kožená natočila spolu s režisérkou Alicí Nellis reklamní spot pro celostátní happening základních uměleckých škol ZUŠ Open. Jeho první ročník proběhne v úterý 30. května 2017 po celé republice za účasti 355 škol. K patronce projektu ZUŠ Open Magdaleně Kožené se slavná česká režisérka připojila jako garant za literárně-dramatický obor na uměleckých školách. Obě dvě umělkyně navštíví v den konání happeningu vybrané akce.  více

Zařazením Patricie Barber do koncertní série Národního divadla Brno plnil dramaturg Filip Haberman sny nejen sobě. Neokoukaný klenot americké jazzové scény naplnil Mahenovo divadlo posluchači a přinesl velkolepý hudební zážitek. Jako by tento divadelní prostor byl předurčen pro konání tohoto koncertu. Divadelní sál podtrhnul zpěvaččinu vznešenost, ale zároveň dokázal vytvořit komorní, téměř klubové, prostředí. Tentokrát Patricia Barber přicestovala do Čech z rodného Chicaga v triu s mladými muzikanty - kontrabasistou Patrickem Mulcahym a bubeníkem Natem Friedmanem.  více