Čistota, pokora, rozjímání…

Čistota, pokora, rozjímání…

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkové.

ensemble_versus_2024_02

Pokud by se těleso rozhodlo uskutečnit postní koncert založený pouze na vlastním zpěvu či zpěvu a varhanních improvizacích, věřím, že i v takovém případě by se jednalo o zážitek. Versus v čele se svými sbormistry Patrikem Buchtou a Vladimírem Maňasem ale nezůstal u očekávatelného projevu. Ke spolupráci přizval operní režisérku Kateřinu Křivánkovou, jejíž uvažování nad prostorem kostela a postní tematikou se nápaditě a vkusně promítlo do choreografie. Koncert s podtitulem Zpívané postní rozjímání na způsob křížové cesty se opravdu členil na čtrnáct zastavení, ve kterých od začátku Křivánková naplno pracovala s akustickými a prostorovými vlastnostmi kostela sv. Augustina. Jednotlivá zastavení byla vždy ocitována členy sboru – šepotem, zvoláním nebo pouhým krátkým popisem. Na ně pohybově a scénicky navazovaly úkony jako poklekání, zapalování či zhasínání svící, přinášení a následné trhání roucha často explicitně vyjadřující jednotlivé momenty z křížové cesty Ježíše Krista. Uznání si zaslouží přirozenost a citlivé zpracování v oblasti režie i v samotném ztvárnění sboristů, které neprostupoval patos či sentiment.

ensemble_versus_2024_04

Hudební čísla spjatá s jednotlivými zastaveními opět potvrzovala promyšlenou dramaturgii večera. Z hlediska repertoáru se jednalo o propojení několika linií: soudobé tvorby s gregoriánským chorálem, vícehlasu s jednohlasem, dále zpěvu a capella s varhanními (často virtuózními) improvizacemi. Ensemble Versus v případě koncertu opakovaně prokázal svou flexibilitu, co se repertoáru a provedení týče, podpořenou poučenou interpretací a stylovou čistotou, jež je podmíněna specifikem dvou kmenových sbormistrů věnujících se odlišným hudebním obdobím. Soudobá díla v nastudování Patrika Buchty vynikala propracovanou dynamikou; kupříkladu v dílech Eli, Eli (György Deák-Bárdos) a Ecce vidimus (Edmund Rubbra) zacházející do kýžených expresivních poloh. Nejednalo se o pouhou honbu za zvukovými – dynamickými efekty, ale o podtržení významu konkrétních slov a frází. Obdobné uvažování jsme měli možnost zaznamenat také v oblasti barvy hlasů. Uhlazené a měkce posazené začátky či konce skladeb (např. Popule meus, Ave verum corpus) tvořily působivé kontrasty k exponovaným částem. Není pochyb o technické zdatnosti sboru, kterou vybraná díla vyžadují, místy se však bohužel nastudování neobešlo bez intonačních nedokonalostí vyskytujících se primárně v sopránech. Nejkritičtějšími místy se jevily nástupy, a to především na vysokých tónech v harmonicky komplikovaných úsecích v dílech Ave verum corpus (Francis Poulenc) a O crux (Knut Nystedt). S přihlédnutím k náročnosti skladeb a především ke konkrétním místům, jež často neobsahovaly intonační oporu – přípravu pro snadněji odvoditelné nasazení hlasu, můžeme zmíněná zaváhání vnímat do jisté míry jako pochopitelná.

ensemble_versus_2024_03

Chorální zpěvy vedené Vladimírem Maňasem charakterově představovaly jisté uzemnění a zklidnění, nesoucí se v duchu čistoty, pěvecké jednoty a průzračnosti vyvěrající z jednohlasu. O to více se do popředí dostávala frazeologie, při níž sboristé dokázali uzpívat dlouhé hudební věty (mnohdy proložené náročnou ornamentikou) na jeden dech, aniž by byla narušena plynulost hudebního toku. Instrumentálním vstupům Karla Martínka taktéž dominovala symbolika. Sólista pro vyjádření pádů Ježíše Krista pod křížem a doprovázející silný motiv bolesti zvolil známé funkční prvky jako sekundové průtahy, pomalé a pravidelné metrum, kráčivý bas, chromatismy, disonance a sestupné pasáže. Hudební rétorika varhaníka se však v průběhu večera proměňovala. Od hutné, disonantní faktury místy připomínající varhanní tvorbu Petra Ebena přes prosvětlená preludia Bachovského typu se hudební jazyk Martínka přetransformoval do závěrečné silně akordické struktury. Monumentálnost onoho vývoje varhanních improvizací byla dovršena v závěru koncertu, kdy zpěváci přešli na kůr. Odsud zaznělo Pärtovo Da pacem Domine a účinkující nechali posluchače rozjímat u stroze osvětleného kříže. Oceňuji odhodlání Ensemblu Versus vyjít ze zajetých kolejí a popřemýšlet nad koncepcí tematicky úzce zaměřeného večera z více optik. Režisérský um Kateřiny Křivánkové propojený s rozmanitým sborovým repertoárem a osobitým varhanním projevem se ukázal jako nadmíru umělecký počin neopomíjející liturgickou tradici, přesto však oslovující i neduchovně založenou část publika.

Program:

Lajos Bárdos: Popule Meus

Francis Poulenc: Ave verum corpus

Edmund Rubbra: Ecce vidimus

Knut Nystedt: O crux

György Deák-Bárdos: Eli, Eli

Arvo Pärt: Da pacem Domine

Ensemble Versus

Patrik Buchta – sbormistr

Vladimír Maňas – sbormistr

Karel Martínek – varhanní improvizace

Kateřina Křivánková – režie

Ve středu 28. února 2024 v 19h, kostel sv. Augustina

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více