ConTRIOlogy provedli diváky večerem plným premiér

ConTRIOlogy provedli diváky večerem plným premiér

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.

Večer otevřela kompozice Vítr se v jarních horách hvězd Matouše Hejla (*1989), která zhudebňuje sijo (tradiční forma korejské poezie; nerýmovaná báseň o třech verších po 14 až 16 slabikách určená pro zpěv) korejského básníka a filosofa U Taka (1263–1343). Do atmosféry skladby diváky uvedla introdukce založená na prodlevách v akordeonu, nad kterými dlouhými tóny, trylky a vířením preludoval cimbál, jenž znázorňoval právě vítr. Do postupně se zahušťující se faktury postupně vstupoval zpěv, silně ovlivněný lidovou hudbou. Celou skladbu uzavřela opět část instrumentální, ve které cimbalista využil různých technik hry včetně drnkání prsty na struny.

Pro následující Curling Iana Mikysky (*1994) se ConTRIOlogy, které dalo podnět pro název skladby, uskupilo do trojúhelníku a vytvořilo sevřený tvar. Kompozice v sobě snoubila práci se zvukem, barvou, časem a prostorem. Podobně jako ve sportu, podle kterého se skladba jmenuje (ostatně jako v každém jiném), nese v sobě Curling prvky předem dané a náhodné. Kloubí se v něm pevně předepsaná partitura s aleatorními (pokyny ohraničená improvizace) prvky. Podle slov skladatele hrál Michal Grombiřík roli metače kamenů a Žaneta Vítková s Janou Vondrů ztvárnily metařky. V kompozici bylo toto rozdělení jasně patrné, jelikož zpěv a akordeon navazovaly plynule na cimbál. Ze začátku byla většina souzvuků v unisonu, později se ovšem objevovaly i souzvuky náročnější, a to zejména pro zpěv. Janě Vondrů ovšem ani tyto pasáže nedělaly problém. Zpěvačka a akordeonistka navíc vytvářeli pulzování (v případě akordeonu například třesením nástrojem), které znázorňovalo právě rychlé pohyby košťat před hozeným kamenem. Cimbalista pak využíval různých technik hry, včetně vodorovného přejíždění po strunách, drnkání a poklepávání prsty nebo hraní ladícím klíčem.

Večer přepůlila kompozice ...con un oir... (ve volném překladu Za zvuku cimbálu) pro sólový cimbál bolivijského skladatele Edgara Alandii (*1950). Původně byla skladba napsána pro klavír a kytaru, podle skladatele je tedy jako dělaná pro tak komplexní nástroj, jakým cimbál je. Toto virtuózní dílo, ve kterém se nástroj jako by hádal sám se sebou, než došlo k uklidnění na samém konci skladby, bylo pro Grombiříka technicky nejnáročnější. Se všemi technickými pasážemi si ale skvěle poradil a zvládl i velice citlivou práci s dynamikou.

Vojtěch Dlask (*1979) ve své kompozici Trois mélodies zhudebnil části románu Querelle de Brest francouzského básníka, spisovatele a dramatika Jeana Geneta (1910–1986). Silně kontroverzní a v jistých místech vulgární texty, velmi explicitně pojednávající o queer tematice, Dlask oblékl do výrazných, často až schubertovských melodií a skvělé práce se sólovým hlasem, kterému skladatel předepsal různé druhy šepotu nebo křik. Zpěvačce také předepsal různé scénické poznámky, které dílu vetkly až lehce divadelní charakter. Skladba přímo čišela inspirací šansony a francouzskou kulturou šedesátých let. Dlask si z nich ovšem vzal to nejlepší a vložil do díla výraznou melodickou invenci. Zpěv byl podložen akordickou harmonikou, která ho občas doplňovala kontrapunktickými linkami a cimbál melodie podpíral akordickými běhy nebo basovými tóny. Nástroje tak hudebně doplňovaly zpěv, ale také vytvářely barevné plochy, které dotvářely atmosféru díla. Té pomohla také práce zvukaře, který lehce poupravoval zvuk vycházející z reproduktorů kupříkladu v podobě echa na konci skladby.

Cyklus Moravská lidová poezie v písních posbíraných Leošem Janáčkem posloužil jako hlavní inspirace ConTRIOlogy a Tomáše Vtípila (*1981) pro poslední skladbu večera – společný projekt Minulo, při kterém sám skladatel trio na pódiu doplnil. Toto dílo nelze chápat jako čistě autorskou skladbu, ale jako hudební útvar rozprostírající se na pomezí úpravy, kompozice a řízené improvizace. Důraz byl kladený zejména na barevnost, rytmicko-melodické figurace, a motivy tvořené pomocí kombinace neobvyklých rozšířených technik hry a zpěvu, změn hlasových rejstříků nebo využití preparovaného cimbálu. To vše doplňoval Vtípil pomocí syntezátoru, houslí, kytary, různých perkusí nebo trubky, ze které ovšem úmyslně nevycházely tóny ale například mikrofonem snímané zvuky mechanik nebo procházejícího vzduchu. Housle využíval jako další melodický nástroj, kdy ukázal, že má velmi hezký tón, nebo jako zvukomalebný prostředek (hra sul ponticello ad.). V průběhu kompozice se zvukomalebná funkce nástrojů proměňovala spíše v harmonickou. Faktura se tak stala tradičnější ovšem se stálým narušováním syntezátory. Zpěvu bylo téměř celou dobu hezky rozumět. Pouze v jednom místě, kde hrály nástroje forte a elektronika byla hodně zesílená, se zpěv začal ztrácet, což ovšem mohl být záměr. Na konci se k Janě Vondrů se zpěvem přidali také ostatní členové tria. Jejich trojhlas byl na dobré úrovni a tvořili tak spolu hezké lidové harmonie.

Program třetího Koncertu premiér ukázal divákům pět zcela nových děl a pět různých přístupů ke kompozici. Tento vydatný večer provázela výborná interpretace všech muzikantů, až na pár drobných chyb, které ale na výsledné vyznění děl neměly vliv. Žaneta Vítková i Martin Grombiřík si poradili i s technicky náročnějšími pasážemi a skvěle pracovali s dynamikou. Jana Vondrů předvedla publiku svůj hlas v plné síle a obzvláště ve středních polohách byl její zpěv plný a velmi jistý. Ukázala navíc, že do přednesu umí skvěle vložit i dramatické prvky, které zejména Dlaskova kompozice vyžadovala. Skvělé atmosféře večera pomohla také téměř absolutní tma v sále a různě barevná světla na pódiu. Kombinací premiérového uvedení skladeb, skvělé interpretace a výborné atmosféry se tak divákům naskytla jen těžce opakovatelná podívaná.

Program:

Matouš Hejl: Vítr v jarních horách hvězd (premiéra)

Ian Mikyska: Curling (premiéra)

Edgar Alandia: ...con un oir... (premiéra)

Vojtěch Dlask: Trois mélodies (premiéra)

Tomáš Vtípil: Minulo (premiéra)

Účinkující:

ConTRIOlogy:

Jana Vondrů: soprán

Žaneta Vítková: akordeon

Michal Grombiřík: cimbál

Tomáš Vtípil: elektronika

Čtvrtek 26. října 2023 v 19:00, divadlo Husa na provázku

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více