ConTRIOlogy provedli diváky večerem plným premiér

ConTRIOlogy provedli diváky večerem plným premiér

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.

Večer otevřela kompozice Vítr se v jarních horách hvězd Matouše Hejla (*1989), která zhudebňuje sijo (tradiční forma korejské poezie; nerýmovaná báseň o třech verších po 14 až 16 slabikách určená pro zpěv) korejského básníka a filosofa U Taka (1263–1343). Do atmosféry skladby diváky uvedla introdukce založená na prodlevách v akordeonu, nad kterými dlouhými tóny, trylky a vířením preludoval cimbál, jenž znázorňoval právě vítr. Do postupně se zahušťující se faktury postupně vstupoval zpěv, silně ovlivněný lidovou hudbou. Celou skladbu uzavřela opět část instrumentální, ve které cimbalista využil různých technik hry včetně drnkání prsty na struny.

Pro následující Curling Iana Mikysky (*1994) se ConTRIOlogy, které dalo podnět pro název skladby, uskupilo do trojúhelníku a vytvořilo sevřený tvar. Kompozice v sobě snoubila práci se zvukem, barvou, časem a prostorem. Podobně jako ve sportu, podle kterého se skladba jmenuje (ostatně jako v každém jiném), nese v sobě Curling prvky předem dané a náhodné. Kloubí se v něm pevně předepsaná partitura s aleatorními (pokyny ohraničená improvizace) prvky. Podle slov skladatele hrál Michal Grombiřík roli metače kamenů a Žaneta Vítková s Janou Vondrů ztvárnily metařky. V kompozici bylo toto rozdělení jasně patrné, jelikož zpěv a akordeon navazovaly plynule na cimbál. Ze začátku byla většina souzvuků v unisonu, později se ovšem objevovaly i souzvuky náročnější, a to zejména pro zpěv. Janě Vondrů ovšem ani tyto pasáže nedělaly problém. Zpěvačka a akordeonistka navíc vytvářeli pulzování (v případě akordeonu například třesením nástrojem), které znázorňovalo právě rychlé pohyby košťat před hozeným kamenem. Cimbalista pak využíval různých technik hry, včetně vodorovného přejíždění po strunách, drnkání a poklepávání prsty nebo hraní ladícím klíčem.

Večer přepůlila kompozice ...con un oir... (ve volném překladu Za zvuku cimbálu) pro sólový cimbál bolivijského skladatele Edgara Alandii (*1950). Původně byla skladba napsána pro klavír a kytaru, podle skladatele je tedy jako dělaná pro tak komplexní nástroj, jakým cimbál je. Toto virtuózní dílo, ve kterém se nástroj jako by hádal sám se sebou, než došlo k uklidnění na samém konci skladby, bylo pro Grombiříka technicky nejnáročnější. Se všemi technickými pasážemi si ale skvěle poradil a zvládl i velice citlivou práci s dynamikou.

Vojtěch Dlask (*1979) ve své kompozici Trois mélodies zhudebnil části románu Querelle de Brest francouzského básníka, spisovatele a dramatika Jeana Geneta (1910–1986). Silně kontroverzní a v jistých místech vulgární texty, velmi explicitně pojednávající o queer tematice, Dlask oblékl do výrazných, často až schubertovských melodií a skvělé práce se sólovým hlasem, kterému skladatel předepsal různé druhy šepotu nebo křik. Zpěvačce také předepsal různé scénické poznámky, které dílu vetkly až lehce divadelní charakter. Skladba přímo čišela inspirací šansony a francouzskou kulturou šedesátých let. Dlask si z nich ovšem vzal to nejlepší a vložil do díla výraznou melodickou invenci. Zpěv byl podložen akordickou harmonikou, která ho občas doplňovala kontrapunktickými linkami a cimbál melodie podpíral akordickými běhy nebo basovými tóny. Nástroje tak hudebně doplňovaly zpěv, ale také vytvářely barevné plochy, které dotvářely atmosféru díla. Té pomohla také práce zvukaře, který lehce poupravoval zvuk vycházející z reproduktorů kupříkladu v podobě echa na konci skladby.

Cyklus Moravská lidová poezie v písních posbíraných Leošem Janáčkem posloužil jako hlavní inspirace ConTRIOlogy a Tomáše Vtípila (*1981) pro poslední skladbu večera – společný projekt Minulo, při kterém sám skladatel trio na pódiu doplnil. Toto dílo nelze chápat jako čistě autorskou skladbu, ale jako hudební útvar rozprostírající se na pomezí úpravy, kompozice a řízené improvizace. Důraz byl kladený zejména na barevnost, rytmicko-melodické figurace, a motivy tvořené pomocí kombinace neobvyklých rozšířených technik hry a zpěvu, změn hlasových rejstříků nebo využití preparovaného cimbálu. To vše doplňoval Vtípil pomocí syntezátoru, houslí, kytary, různých perkusí nebo trubky, ze které ovšem úmyslně nevycházely tóny ale například mikrofonem snímané zvuky mechanik nebo procházejícího vzduchu. Housle využíval jako další melodický nástroj, kdy ukázal, že má velmi hezký tón, nebo jako zvukomalebný prostředek (hra sul ponticello ad.). V průběhu kompozice se zvukomalebná funkce nástrojů proměňovala spíše v harmonickou. Faktura se tak stala tradičnější ovšem se stálým narušováním syntezátory. Zpěvu bylo téměř celou dobu hezky rozumět. Pouze v jednom místě, kde hrály nástroje forte a elektronika byla hodně zesílená, se zpěv začal ztrácet, což ovšem mohl být záměr. Na konci se k Janě Vondrů se zpěvem přidali také ostatní členové tria. Jejich trojhlas byl na dobré úrovni a tvořili tak spolu hezké lidové harmonie.

Program třetího Koncertu premiér ukázal divákům pět zcela nových děl a pět různých přístupů ke kompozici. Tento vydatný večer provázela výborná interpretace všech muzikantů, až na pár drobných chyb, které ale na výsledné vyznění děl neměly vliv. Žaneta Vítková i Martin Grombiřík si poradili i s technicky náročnějšími pasážemi a skvěle pracovali s dynamikou. Jana Vondrů předvedla publiku svůj hlas v plné síle a obzvláště ve středních polohách byl její zpěv plný a velmi jistý. Ukázala navíc, že do přednesu umí skvěle vložit i dramatické prvky, které zejména Dlaskova kompozice vyžadovala. Skvělé atmosféře večera pomohla také téměř absolutní tma v sále a různě barevná světla na pódiu. Kombinací premiérového uvedení skladeb, skvělé interpretace a výborné atmosféry se tak divákům naskytla jen těžce opakovatelná podívaná.

Program:

Matouš Hejl: Vítr v jarních horách hvězd (premiéra)

Ian Mikyska: Curling (premiéra)

Edgar Alandia: ...con un oir... (premiéra)

Vojtěch Dlask: Trois mélodies (premiéra)

Tomáš Vtípil: Minulo (premiéra)

Účinkující:

ConTRIOlogy:

Jana Vondrů: soprán

Žaneta Vítková: akordeon

Michal Grombiřík: cimbál

Tomáš Vtípil: elektronika

Čtvrtek 26. října 2023 v 19:00, divadlo Husa na provázku

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více