Dvořákovské CD v úpravách Filharmonie Brno

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.

Podobně jako u Rejchovy Lenory, obě skladby z dvořákovského alba už měli posluchači možnost slyšet: Symfonii č. 1 Zlonické zvony na šéfdirigentově inauguračním koncertu a Maličkosti při abonentním večeru v předloňském lednu. Obě díla v Daviesově podání dostala novou podobu. Dvořákovu první symfonii se dirigent pokusil strukturálně i instrumentačně „vyladit“ z pozice staršího kolegy (Dvořákovi bylo v době kompozice pouhých 24 let). Šéfdirigentovy Maličkosti jsou potom spíše komorní skladbou – dílo bylo původně určeno dvěma houslím, violoncellu a harmoniu – v orchestrálním hávu.

Dvořákova první symfonie je patrně jediným skladatelovým dílem, které neprošlo autorskou revizí (jeho partitura byla objevena teprve roku 1923). Některé kompoziční postupy zcela pochopitelně nedosahují elegance pozdějších skladatelových děl. Přesto nelze symfonii upřít melodickou svěžest a dravou fortelnost typickou pro Dvořákův hudební jazyk. Daviesovy zásahy jsou především strukturálního rázu a mnohé škrty jsou extenzivnější, než je u podobných úprav zvykem. Pro posluchače zvyklé například na uznávané provedení London Symphony Orchestra budou velkým překvapením tempa – Davies upřednostňuje spíše z počátku pozvolnější a méně rázné provedení, které klenutým obloukem vede ke vzdálenější pointě. Skladba je tak o něco líbeznější. Podaří-li se jí oslovit posluchače velkým dynamickým obloukem a udržet jej v napětí je zároveň jaksi mohutnější, avšak hrozí, že po cestě poztrácí mnohé menší vrcholy a bude zkrátka řečeno příliš rozvleklá. Nahrávka má poměrně výrazný dynamický prostor nezničený přehnanou kompresí, a tak mají vrcholy potřebný grandiózní efekt a pianissima hladí svojí měkkostí. Orchestr navíc předvádí výtečnou souhru a cit pro Daviesovo interpretační uchopení. Rozhodně nelze vyzdvihnout jednu skupinu hráčů na úkor druhých, skvělé výkony prostupují celým tělesem.

antonin_Dvorak_booklet_FB

Přeměna komorních Maličkostí v orchestrální dílo se Daviesovi rozhodně vydařila. Skladba si udržela ucelený tvar a bohatší instrumentace slouží skutečně pouze hudbě samotné, aniž by degradovala k pouhému efektnímu pozlátku. Davies totiž ani zdaleka nezanevřel na komorní charakter originálu – sólové nástroje mnohdy zahajují jednotlivé části nebo se z orchestrálního zvuku na výborně zvolených místech opět vynořují. Spíše než orchestrálním dílem se sólovými party je Daviesova úprava splynutím orchestrálních a komorních principů. Hudba exceluje v mohutnosti a intimitě, objektivitě i subjektivitě. Tyto momenty prostupují skladbou v neustále se vyvíjejícím zápase i smíru. Náhlé vstupy sólových nástrojů navíc překvapivě dobře krotí místy výrazně patetický sentiment. Samostatnou kapitolu tvoří dechové nástroje, mezi které rozepsal Davies harmonium z původního obsazení. Flétna, dvojice hobojů, klarinet, dva fagoty a dva lesní rohy balí původní Dvořákovy melodie do líbezného a barevně pestřejšího zvuku. Daviesem vypointované vrcholy jsou podepřeny právě touto novou instrumentací a gradace na začátku poslední minuty poslední věty, za kterou následuje pozvolné zklidnění, výtečně uzavírá nejen skladbu, ale i celé album.

Nové CD brněnské filharmonie nabízí netradiční, ale pozoruhodné a v mnoha ohledech velmi povedené uchopení dvojice děl Antonína Dvořáka. Album se prezentuje také kvalitním zvukem a vybroušenými interpretačními výkony. Není důvod nejnovější nahrávku pod taktovkou Dennise Russella Daviese nedoporučit. Navíc se skutečně jedná o „hudbu, kterou hned tak někde nekoupíte“.

Filharmonie Brno

Conductor: Dennis Russell Davies

Recorded at Besední dům in Brno in June 2020.

Recording director, sound engineer, post-production: Jaroslav Zouhar

Production: Pavlína Sládková, Pavel Šindelář

Cover photo: Vojtěch V. Sláma

Photos: Vojtěch Kába

Graphic design and typesetting: Petr Tejkal

Made in the Czech Republic by the Filharmonie Brno

Foto archiv Filharmonie Brno

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více