Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).
Jmenovaná skladba celý večer odstartovala. Tato kompozice byla charakteristická různými orchestrálními ostinaty, která se spojovala v souvislý hudební tok, přerušený pouze krátkou pauzou po první větě. Střídání výrazně rytmizovaných pasáží (v několika místech dílo nabíralo až rockového charakteru, aby se záhy přeměnilo na rytmus připomínající polku) a akordických ploch dávalo velký prostor k hudebnímu vyjádření sólisty, který nad orchestrálními ostinaty střídal klenutí jemných kantabilních melodií s technicky náročnými pasážemi plnými rychlých běhů, velkých skoků po hmatníku či úmyslných zvýrazňování horních alikvótních tónů (zejména ve třetí větě). Milan Paľa tady skladatel a houslista v jedné osobě se ve svém sólovém partu nešetřil, předvedl výkon plný perfektní práce s dynamikou, technické zdatnosti a výborného citu pro hudbu v kompoziční i v interpretační rovině. Jeho výkonu ovšem silně pomohl orchestr, který pod vedením Mariána Lejavy dokázal všechny aspekty sólového partu skvěle podpořit.
Entr’acte (v doslovném překladu Mezi akty) americké skladatelky, houslistky a držitelky Pulitzerovy ceny a několika cen Grammy Caroline Shaw (*1982), tvořilo jakousi mezihru mezi dvěma instrumentálními koncerty. Tato kompozice vznikla původně v roce 2011 jako smyčcový kvartet, který v roce 2014 zinstrumentovala pro smyčcový orchestr. Skladba, zkomponovaná v klasické formě menuetu a tria, balancuje mezi minimalismem a barokními hudebními postupy, které kombinuje s bohatými možnostmi smyčcových nástrojů. Ensemble Opera Diversa hrál pod taktovkou Mariána Lejavy naprosto sjednoceně. Také v místech, která jsou náročná na souhru (pasáže s výraznými pizzicaty), nebylo slyšet žádné zaváhání.
Program uzavřel Koncert pro violu a komorní orchestr č. 1 (1984) ukrajinského skladatele Valentina Saviče Bibika (1940–2003). Na pódium se při této kompozici vrátil Milan Paľa, který se interpretaci Bibikových skladeb a celkové recepci jeho díla dlouhodobě věnuje. EOD a Paľu doplnili klavíristka Katarína Paľová a perkusionisté Jan Nepodal a Petr Hladík. Koncert pro violu a komorní orchestr č. 1 byl plný náladových a dynamických změn: tesklivý doprovod a velmi výrazné melodie byly střídány s bouřlivějšími částmi. Celkově ovšem dílo vyznělo elegicky a smířlivě. Paľovi i orchestru, který dirigent řídil pomocí výrazných gest, se podařilo všechny tyto aspekty velmi dobře podchytit. Tesklivé melodie i „válce“ zvuků, které je střídaly, byly plné silného citu pro hudbu a výtečné práce s rytmem i dynamikou. Skladba a vlastně celý koncert vytvořily povedenou tečku za rokem současným a zároveň symbolizovaly most k tomu následujícímu.
Program:
Milan Paľa: Ossth, premiéra
Caroline Shaw: Entr’acte pro smyčce, česká premiéra
Valentin Bibik: Koncert pro violu a komorní orchestr č.1
Obsazení:
Milan Paľa – housle, viola
Marián Lejava – dirigent
Ensemble Opera Diversa
Dům umění města Brna, úterý 28. listopadu 2023, 19 hodin
Zatím nebyl přidán žádný komentář..