Expozice nové hudby: Scelsi jako průvodce vnitřním světem každého z nás

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.

expozice_nove_hudby_2018_capricorno_foto_jelinek_02

Hudba italského šlechtice Scelsiho je pro valnou většinu posluchačů stále neznámou. Autorovo dílo se do širšího povědomí umělecké veřejnosti začalo dostávat až v osmdesátých letech minulého století. Scelsi, který se sám považoval spíše za tlumočníka světa idejí než za skladatele v tradičním slova smyslu, postavil valnou část svého uměleckého díla na projevech oscilujících mezi tradičními evropskými hudebními prvky, asijskou kulturou a transcendentálním mysticismem či autoterapií. Přestože byl v oblasti hudební kompozice převážně samouk, dokázal svým nekonvenčním a novátorským hudebním pojetí vystavět zcela svébytné a pokrokové dílo. Ve svém odtržení od tehdejší hudební moderny a avantgardy byl zanechán napospas neprobádanému zvukovému – nikoli striktně hudebnímu – teritoriu, které zužitkoval především ve své tvorbě šedesátých let. Z této doby pochází také vokální cyklus Canti del Capricorno.

expozice_nove_hudby_2018_capricorno_foto_jelinek_03

Potemnělý hudební sál brněnské funkcionalistické vily Stiassni sám o sobě budí melancholické a meditativní nálady. Ztichlé, snad i mírně ponuré, a přesto útulné prostory sálají tajemným půvabem a elegancí. Existují díla, která za předpokladu ideální akustiky dokáží svůj hudební účinek rozvinout téměř kdekoliv. Mezi tyto šťastné kusy patří valná část „srozumitelné“ hudební tvorby. Umělecká tvorba však ve své pestrosti nestaví naštěstí pouze na těchto kompozicích – jsou písně a díla, která k odhalení všech svých půvabů vyžadují nosný prostor. Canti del Capricorno patří nepochybně do této kategorie. Již od samého počátku koncertu bylo zřejmé, že ducha tajemna, kterého se ve vile podařilo nabudit, bude příznivě ovlivňovat výslednou uměleckou produkci, prolnutí atmosféry místa s uhrančivým, plačtivě drásavým projevem zpěvačky Lore Lixenberg však předčilo všechna očekávání. Sopranistka procházela prostorami vily jako éterická a nadpozemská bytost, jejíž svět je pro posluchače stejně nepochopitelný jako uhrančivý a fascinující. Z každého koutu budovy zněl vypjatý projev zpěvačky jinak a vzbuzoval odlišné konotace. Nejsilněji zapůsobila část, kdy se Lixenberg vypravila zpívat do zahrad před vilou a její hlas se z dálky tiše nesl hudebním sálem.

expozice_nove_hudby_2018_capricorno_foto_jelinek_04

Scelsiho hudba – navzdory své nepopiratelné cizokrajnosti – obsahovala mnoho důvěrně známého. Při poslechu díla byla zřejmá autorova snaha o dekonstrukci pořádku a o ryze kontrastní zaznívání různých hudební úkazů. Tak vedle sebe stanuly tradiční operní manýry, asijské hrdelní zpěvy i zcela neprobádané zvukové prvky. V každém okamžiku tak zaznělo něco, co by v původním kontextu působilo naprosto tradičně, běžně a funkčně. Zde se jednalo o roztříštěnou koláž spojenou zcela nečekanými způsoby. Vybavila se mi část knihy Brány vnímání od spisovatele Aldouse, ve které vzpomíná na svůj zážitek při poslechu hudby Carla Gesualda da Venosy. Uvádí, že všechny prvky jsou samy o sobě naprosto v pořádku, jen jejich spojení je dělá nezvyklými a nečekanými. Kdyby Huxley měl možnost slyšet Scelsiho hudbu, své tvrzení by o něj rozšířil. Lore Lixenberg navíc dokázala všechny tyto prvky jasně odlišit a osamostatnit – operní vibrato při dramatických vzepnutích bylo stejně uvěřitelné, jako hrdelní mečení vycházející ze zcela odlišných hudebních tradic východu.

Zahájení podzimní části festivalu Expozice nové hudby se neslo v duchu vlastního, privátního prožitku každého návštěvníka koncertu. Ve Scelsiho tvorbě si každý, kdo je ochoten přistoupit na autorovu hru, může najít vlastní příběh, vlastní radosti a štěstí, vlastní démony, mučivé vzpomínky a fatální selhání. Skladatel pak působí spíše jako průvodce vnitřním světem každého z nás. A jenom na nás zůstává, jakým způsobem se my sami s naším vlastním dílem srovnáme.

Giacinto SCELSI: Canti del Capricorno (Písně Kozoroha)
soprán: Lore Lixenberg
vila Stiassni 11. října 2018

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více