Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

27. červenec 2023, 14:00
Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.

Koncert byl zahájen svérázným dílem Sonata Jucunda, které v brožurce bylo označeno za anonym, ale velice často je připisováno skladateli Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi. Ve skladbě se jako sólista představil Paul Leenhouts. Strhujícím projevem opřeným o precizní techniku a artikulaci vnesl do sálu špetku rozvernosti, jež se nejvíce vyjímala ve fantazijních větách. Jistou uvolněnost posluchači zaznamenali také v tempu, se kterým si soubor hrál. I přes originální agogiku nastudování působilo kompaktně, sehraně a zvukově vyváženě.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_01

Violoncellistka Sydney ZumMallen zaujala lehkostí a nadhledem s jakým zahrála Koncert d moll Jana Antonína Reichenauera. Přestože byl doprovod bassa continua velice citlivý a muzikanti pohotově reagovali na sólistku, místy – především v nižších polohách – se violoncello po zvukové stránce mírně vytrácelo. Tyto momenty ale vyvážila zpěvnost ve druhé větě, jež občas připomínala dialog (duety) mezi houslemi, violoncellem a violou.

Ve vybraných virtuózních koncertech se také divákům představilo trio houslistů, kteří v Ensemble Fantasmi působí a kterým se dostalo stejné příležitosti. A tak se představili z pozice doprovodného hráče, primaria a také sólisty. Nastudování Koncertu F dur od Josepha Umstatta houslistou Karimem Ayalem Poolem se opět vyznačovalo důmyslnou agogickou prací a zevrubně vystavěnými frázemi. Při dotahování jednotlivých myšlenek si Pool pohrával s plynulostí hudebního toku (času). Především u závěrů si dával načas a tím skladbě dodával určitý tah a kýžený efekt. Obdobně rozmanitou interpretaci jsme měli možnost vidět i v díle od Františka Jiránka, kde se sólového partu ujal umělecký vedoucí ansámblu a flétnista Paul Leenhouts.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_04

Druhou půli večera započala jihokorejská cembalistka Jiyoung Kim, která provedla třetí větu (Allegro) z Koncertu h moll od Jiřího Antonína Bendy. Vyrovnané, přesné, precizní: takto lze pojmenovat její výkon. Náročné technické záležitosti a dlouhé pasáže figurací jako jsou například albertiho basy, které v podání Jiyoung Kim byly zahrány s nadhledem a naprostým klidem, místy však působily až příliš strojeně.

Dvě věty z Koncertu D dur od Josefa Antonína Gureckýho přednesla houslistka Polly Klein. Kantabilní Grave překypující sekvencemi vystřídalo Vivace, v němž houslový part oplýval zdobností. Poslední věta nebyla v příliš rychlém tempu, ale o to více v ní vynikla virtuozita sólistky. Živý a temperamentní charakter části vyústil do samotného postupně gradujícího závěru. Velice efektní byla exhibice nad dlouhou prodlevou, při níž se houslový part melodicky i rytmicky zahušťoval. Nastudování Polly Klein, podobně jako u Karima Poola, bylo energické a suverénní.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_03

Posledním dílem na programu byl Koncert D dur Antonína Jiránka pro housle, violu a flétnu. A tedy posledním ze tří houslistů, který se také představil jako sólový hráč, byla Annie Barnette, k níž se připojili RJ McDowell (viola) a Paul Leenhouts. Pozornost poutala především komunikace mezi hráči – skladba je založena na dialogičnosti a imitaci, navíc Leenhouts i během své hry orchestr dirigoval. Výrazný hudební projev nabídl také RJ McDowell, který barvou a zvukem jeho violy nezanikal ani v bassu continuu. Snad euforie a nadšení, s jakými soubor skladbu hrál, zavinili v samotném závěru třetí věty jisté nesrovnalosti v souhře. Ty však vzhledem k celku lze považovat za nepodstatné.

Profesionální přístup a znalost historicky poučené interpretace těleso nedokazuje pouze svou hrou. Jak si mnozí z programové brožury mohli povšimnout, Ensemble Fantasmi si mimo jiné klade za cíl vytahovat na povrch dosud nehrané či neoživené skladby, které do novodobého notopisu přepisuje sám Leenhouts. Na silný hudební zážitek publikum reagovalo bouřlivým potleskem a ovacemi, kterými si vysloužilo přídavek v podobě úpravy rumunské lidové písně (arr. Polly Klein).

Program:

Anonym, připisováno Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi – Sonata Jucunda

Jan Antonín Reichenauer – Koncert d moll

Joseph Umstatt – Koncert F dur

František Jiránek – Koncert B dur

Jiří Antonín Benda – Koncert h moll (3. věta)

Josef Antonín Gurecký – Koncert D dur (2. a 3. věta)

Antonín Jiránek – Koncert D dur

Obsazení:

Ensemble Fantasmi

Paul Leenhouts – zobcová flétna, umělecký vedoucí

Karim Ayala Pool – housle

Annie Barnette – housle

Polly Klein – housle

RJ McDowell – viola

Sydney ZumMallen – violoncello

Josue Reyes – kontrabas

Jiyoung Kim – cembalo

Úterý 26. 7. 2023, Sál Milosrdných bratří

Foto Jitka Baumannová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více