Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

27. červenec 2023, 14:00
Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.

Koncert byl zahájen svérázným dílem Sonata Jucunda, které v brožurce bylo označeno za anonym, ale velice často je připisováno skladateli Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi. Ve skladbě se jako sólista představil Paul Leenhouts. Strhujícím projevem opřeným o precizní techniku a artikulaci vnesl do sálu špetku rozvernosti, jež se nejvíce vyjímala ve fantazijních větách. Jistou uvolněnost posluchači zaznamenali také v tempu, se kterým si soubor hrál. I přes originální agogiku nastudování působilo kompaktně, sehraně a zvukově vyváženě.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_01

Violoncellistka Sydney ZumMallen zaujala lehkostí a nadhledem s jakým zahrála Koncert d moll Jana Antonína Reichenauera. Přestože byl doprovod bassa continua velice citlivý a muzikanti pohotově reagovali na sólistku, místy – především v nižších polohách – se violoncello po zvukové stránce mírně vytrácelo. Tyto momenty ale vyvážila zpěvnost ve druhé větě, jež občas připomínala dialog (duety) mezi houslemi, violoncellem a violou.

Ve vybraných virtuózních koncertech se také divákům představilo trio houslistů, kteří v Ensemble Fantasmi působí a kterým se dostalo stejné příležitosti. A tak se představili z pozice doprovodného hráče, primaria a také sólisty. Nastudování Koncertu F dur od Josepha Umstatta houslistou Karimem Ayalem Poolem se opět vyznačovalo důmyslnou agogickou prací a zevrubně vystavěnými frázemi. Při dotahování jednotlivých myšlenek si Pool pohrával s plynulostí hudebního toku (času). Především u závěrů si dával načas a tím skladbě dodával určitý tah a kýžený efekt. Obdobně rozmanitou interpretaci jsme měli možnost vidět i v díle od Františka Jiránka, kde se sólového partu ujal umělecký vedoucí ansámblu a flétnista Paul Leenhouts.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_04

Druhou půli večera započala jihokorejská cembalistka Jiyoung Kim, která provedla třetí větu (Allegro) z Koncertu h moll od Jiřího Antonína Bendy. Vyrovnané, přesné, precizní: takto lze pojmenovat její výkon. Náročné technické záležitosti a dlouhé pasáže figurací jako jsou například albertiho basy, které v podání Jiyoung Kim byly zahrány s nadhledem a naprostým klidem, místy však působily až příliš strojeně.

Dvě věty z Koncertu D dur od Josefa Antonína Gureckýho přednesla houslistka Polly Klein. Kantabilní Grave překypující sekvencemi vystřídalo Vivace, v němž houslový part oplýval zdobností. Poslední věta nebyla v příliš rychlém tempu, ale o to více v ní vynikla virtuozita sólistky. Živý a temperamentní charakter části vyústil do samotného postupně gradujícího závěru. Velice efektní byla exhibice nad dlouhou prodlevou, při níž se houslový part melodicky i rytmicky zahušťoval. Nastudování Polly Klein, podobně jako u Karima Poola, bylo energické a suverénní.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_03

Posledním dílem na programu byl Koncert D dur Antonína Jiránka pro housle, violu a flétnu. A tedy posledním ze tří houslistů, který se také představil jako sólový hráč, byla Annie Barnette, k níž se připojili RJ McDowell (viola) a Paul Leenhouts. Pozornost poutala především komunikace mezi hráči – skladba je založena na dialogičnosti a imitaci, navíc Leenhouts i během své hry orchestr dirigoval. Výrazný hudební projev nabídl také RJ McDowell, který barvou a zvukem jeho violy nezanikal ani v bassu continuu. Snad euforie a nadšení, s jakými soubor skladbu hrál, zavinili v samotném závěru třetí věty jisté nesrovnalosti v souhře. Ty však vzhledem k celku lze považovat za nepodstatné.

Profesionální přístup a znalost historicky poučené interpretace těleso nedokazuje pouze svou hrou. Jak si mnozí z programové brožury mohli povšimnout, Ensemble Fantasmi si mimo jiné klade za cíl vytahovat na povrch dosud nehrané či neoživené skladby, které do novodobého notopisu přepisuje sám Leenhouts. Na silný hudební zážitek publikum reagovalo bouřlivým potleskem a ovacemi, kterými si vysloužilo přídavek v podobě úpravy rumunské lidové písně (arr. Polly Klein).

Program:

Anonym, připisováno Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi – Sonata Jucunda

Jan Antonín Reichenauer – Koncert d moll

Joseph Umstatt – Koncert F dur

František Jiránek – Koncert B dur

Jiří Antonín Benda – Koncert h moll (3. věta)

Josef Antonín Gurecký – Koncert D dur (2. a 3. věta)

Antonín Jiránek – Koncert D dur

Obsazení:

Ensemble Fantasmi

Paul Leenhouts – zobcová flétna, umělecký vedoucí

Karim Ayala Pool – housle

Annie Barnette – housle

Polly Klein – housle

RJ McDowell – viola

Sydney ZumMallen – violoncello

Josue Reyes – kontrabas

Jiyoung Kim – cembalo

Úterý 26. 7. 2023, Sál Milosrdných bratří

Foto Jitka Baumannová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více