Filharmonie Brno a její exkurz do hudby tří století

16. březen 2024, 10:00
Filharmonie Brno a její exkurz do hudby tří století

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínská.

Čtvrteční večer zahájila Hudba pro komorní orchestr estonského skladatele Lepo Sumery (1950–2000). Tato dvouvětá kompozice, ve které je první část výrazně kratší a tvoří tak jakousi introdukci, se v úvodním Energicu klasicismem inspiruje v celkové formě a následujícím Cantabile pak spíše užitím pizzicata ve smyčcovém doprovodu či tzv. motivu ptačího zpěvu ve flétně. Jak už z názvu první věty vyplývá, vyžaduje se od muzikantů, aby do hry vložili potřebnou energii, což se orchestru pod Iwasakiho vedením povedlo na výbornou. A přestože svým charakterem připomínala hudbu filmovou, objevilo se v ní několik záludných rytmických míst, se kterými si ale interpreti poradili bez jakéhokoliv zaváhání. Oproti první větě vyžadovala druhá zejména hru s tónem v tišších dynamikách, aby mohl vyniknout sólový part flétny. Ten se jako sólový naplno ukázal až ve druhé větě (v první tvořil spíše součást ansámblu) a nebyl technicky, až na náhle střídání vzdálených tónů, příliš náročný. Oproti tomu ale kladl velmi velké nároky na kvalitu tónu, což ovšem nedělalo Martině Venc Matušínské žádný problém. Díky jejímu měkkému sametovému tónu mohla naplno vyniknout „nekonečná“ kantabilní melodie.

filharmonie_brno_2024_mozartiana_01

Oproti kompozici první pak byla ve Flétnovém koncertu D dur Josefa Myslivečka (1737–1781) po sólistce vyžadována technika naprosto dokonalá. V první větě, před sólovou kadencí byla při rychlém běhu oproti orchestru lehce pozadu, což se poté zopakovalo ještě v části závěrečné. Vždy se ale jednalo pouze o krátké úseky a v několika tónech se sehranost upravila. Samotná kadence proběhla technicky naprosto v pořádku, pouze několik tónů na jejím začátku lehce zašustilo. Přes tyto výtky se však Martina Venc Matušínská zhostila sólového partu dobře, zvláště s přihlédnutím k jeho náročnosti. Filharmonie Brno pod taktovou Chuheie Iwasakiho pracovala stejně jako v první skladbě večera. Dirigent výraznými gesty vytahoval pro určité momenty důležité nástrojové skupiny a skvělé sehranosti ansámblu zajisté pomohlo i velice pečlivé ukazování nástupů. K tomu se přidala výborná práce s dynamikou a výrazná crescenda i na krátkých plochách.

Provádění notorických děl je pro orchestr vždy velkou výzvou. O to víc, když jde o dílo tak známé, jako je předehra k opeře Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791). Filharmonie Brno se ale této ouvertury zhostila výtečně. Muzikanti hráli čistě, byli sehraní, a navíc dokázali perfektně vystihnout výrazové i dynamické skoky. Poslední kompozice, Suita č. 4 G dur „Mozartiana“ Petra Iljiče Čajkovského (1840–1893), tvořila perfektní návaznost na předchozí číslo. Jedná se totiž o čtyři orchestrální úpravy, respektive variace na Mozartovy klavírní skladby (kromě III. věty, která vznikla jako úprava klavírní transkripce Mozartova moteta Ave verum corpus vytvořenou Franzem Lisztem), ale také ji Čajkovskij napsal v roce 1887 ke 100. výročí premiéry Dona Giovanniho.

filharmonie_brno_2024_mozartiana_03

Pro provedení této suity platí vše, co bylo zmíněno výše. Orchestr hrál s obdivuhodným nasazením, velice dobře vystihoval dynamické a náladové rozdíly, výborně ladil a byl sehraný, pouze v jednom ritardandu ve IV. větě chvíli trvalo, než se orchestr stoprocentně sešel. Právě poslední část se navíc vyznačovala technicky náročnými částmi, které prováděli buď jednotlivci nebo celé nástrojové slupiny. Všechny tyto části ale byly provedeny skvěle a pochvalu si zaslouží především klarinetista. Nejvíce prostoru pak dostala první houslistka, která se musela vypořádat s několika náročnými běhy (tato sólová pasáž navíc byla svojí délkou pro orchestrální skladbu lehce netypická), které – až na poslední rychlý vzestup – zahrála suverénně.

I přes naznačené nedostatky připravila Filharmonie Brno pro posluchače, zejména pro milovníky klasicistní hudby, zajímavý program s dobrým provedením jmenovaných děl. Velký podíl na tom měl zajisté dirigent Chuhei Iwasaki, který orchestr vedl pomocí velmi výrazných, přesto však naprosto přesných gest. To muzikantům dopomohlo ke skvělé energii, kterou do hraní vkládali. Taktéž sólový výkon Martiny Venc Matušínské byl na vysoké úrovni i přes několik naznačených chybiček.

Program

Lepo Sumera: Hudba pro komorní orchestr

Josef Mysliveček: Flétnový koncert D dur

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – předehra

Petr Iljič Čajkovskij: Suita č. 4 G dur „Mozartiana“

Martina Venc Matušínská – flétna

Filharmonie Brno

Chuhei Iwasaki – dirigent

čtvrtek 14. března 2024 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce