Filharmonie Brno energicky provedla chlouby české hudby

Filharmonie Brno energicky provedla chlouby české hudby

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudby.

Večer zahájila koncertní předehra Karneval od Antonína Dvořáka (1841–1904), největšího titána české hudby vůbec. Skladba, které vznikala jako druhá z trilogie ouvertur Příroda – Život – Láska, později známé samostatně jako V přírodě, Karneval a Otthelo, začíná mohutným forte v allegru. Od muzikantů vyžaduje značné nasazení, aby kompozice nevyzněla mdle a její provedení vystihlo pravé karnevalové veselí. To se orchestru pod vedením Roberta Kružíka povedlo. Energie, která z hudebníků sálala hned od prvního tónu, dokázala posluchače naplno vtáhnout do jednoho z nejvíce strhujících Dvořákových děl vůbec. V interpretaci se objevilo pár drobných nedostatků v podobě několika lehce rozladěných tónů prvních houslí nebo mírného rozhození při některých změnách tempa. Tyto chyby ovšem Filharmonie Brno dohnala již zmíněným nasazením, ke kterému přidala perfektní práci s dynamikou. Diváci si tak mohli naplno vychutnat úchvatné rozdíly mezi bouřlivými forte pasážemi a lyrickými částmi v pianu.

suk_2024_Foto Jakub Joch_01

Při následující Fantasii g moll pro housle a orchestr Josefa Suka (1874–1935) doplnil Filharmonii Brno houslista Jan Mráček. Sukova Fantasie je překvapivě jeho jedinou koncertantní kompozicí pro housle, přestože byl velice zdatný houslista. Svojí náročností i rozsahem odpovídá klasickému houslovému koncertu, přesto o něj nejde ani názvem ani formou, se kterou skladatel experimentuje a zachází s ní velmi volně. Hned v prvních bouřlivých taktech orchestr opět zaujal vášní, kterou do hry vnášel. Posléze, při dynamickém uklidnění, přišlo také nadšení ze sólistova nádherného sametového tónu, jenž Mráček spojoval s naprosto bravurní technikou. S absolutní lehkostí si poradil i s náročnými běhy přes celý hmatník. Je potřeba podotknout, že technicky těžké pasáže se neobjevovaly jen v sólovém partu ale také v různých nástrojích v orchestru, který je taktéž zvládl bez problému. Jan Mráček i Filharmonie Brno pod Kružíkovým vedením navíc přidali perfektní práci s dynamikou, při které se ani v těch nejtišších pasážích nevytratila energie a vášeň. Oproti první skladbě se navíc všechny i prudké tempové přechody povedly na jedničku. Publikum dalo nadšení z výkonu sólistovi i filharmonii jasně najevo potleskem a Jan Mráček jako přídavek zahrál Gigue z Partity č. 2 d moll Johanna Sebastiana Bacha. Pro tu platilo totéž jako pro Fantasii: nádherný tón, skvělá práce s dynamikou a výtečná technika.

suk_2024_Foto Jakub Joch_03

Po přestávce přišla na řadu Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů (1890–1959). Tento velice plodný skladatel zasáhnul do mnoha forem, symfonii se však dlouhá léta vyhýbal, jelikož si na její autorství nepřišel dostatečně zralý. Až ve dvaapadesáti letech píše První symfonii a po její premiéře slaví obrovské úspěchy. Filharmonie Brno dala posluchačům, pro které bylo toto dílo doposud neobjevené, důvod pochopit proč. Kompozice je velice efektní – ať už svojí hutnou instrumentací nebo častým užitím synkop. Výrazné a často poněkud složité rytmy mohou představovat výzvu, se kterou si muzikanti dobře poradili. V částech, které připomínají spíše zvukové plochy, byl pak zvuk orchestru plný a všichni hudebníci mezi sebou vždy skvěle ladili. Během celé skladby došlo pouze k jednomu drobnému zaškobrtnutí, kdy v první větě jeden úder velkého bubnu a činelů nebyl dokonale synchronizovaný se zbytkem orchestru. Tato drobnost se ovšem lehce ztratí ve výčtu pozitiv, neboť pro interpretaci Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů platí tatáž slova jako pro první půli večera.

Celkově koncert vzbudil výborný dojem i přes několik drobností, které se během večera objevily. Náboj, který mezi muzikanty panoval a který dokázali přenést i na posluchače, snadno zastínil veškerá zmíněná negativa. Dirigent Kružík dokázal z Filharmonie Brno dostat energický výkon, který si tyto tři skladby jednoznačně zasloužily. Program složený výhradně z děl českých autorů potom skvěle fungoval jako symbolické brněnské zahájení Roku české hudby, který jistě potvrdí, že česká hudba patří ke světové špičce.

Antonín Dvořák: Karneval, koncertní předehra op. 92

Josef Suk: Fantasie g moll pro housle a orchestr op. 24

Bohuslav Martinů: Symfonie č. 1 H 289

Jan Mráček – housle

Robert Kružík – dirigent

Filharmonie Brno

Janáčkovo divadlo, čtvrtek 11. ledna 2023, 19 hodin

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce