Filharmonie Brno vstoupila do nového roku stepovým krokem

Filharmonie Brno vstoupila do nového roku stepovým krokem

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.

Ještě než odstartoval samotný program, ujala se slova ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, která poděkovala divákům za přízeň a krátce shrnula filharmonické události roku minulého. Připomněla 150. výročí Besedního domu, festivaly organizované filharmonií a pochválila povedené zahraniční zájezdy, zejména turné po Spojených státech amerických, které označila za historické. Zmínila také důležité skladby a sólisty, kteří s Filharmonií Brno v minulém roce vystoupili a také ty, kteří s ní vystoupí tento rok. Upozornila také na blížící se Velikonoční festival duchovní hudby, který se uskuteční od 24. března do 7. dubna. Poté poděkovala všem muzikantům, managementu a politikům, kteří přispěli ke skvělému fungování Filharmonie Brno. Vyslovila také opakovaně přání, aby se už začal stavět slibovaný koncertní sál. Na závěr představila program a divákům popřála vše nejlepší do nového roku.

Následně už zazněla Suita A dur „Americká“ Antonína Dvořáka (1841–1904), která vznikla původně jako sólová kompozice pro klavír, později ji ale sám autor zinstrumentoval pro orchestr. Hned při prvních tónech zaujala filharmonie pod Daviesovým vedením plným a měkkým tónem, který si udržela po celý večer. Zaujaly také velmi dobré změny dynamiky, nálad a tempa. Lehká zaváhání přišla pouze v první větě, kdy činelista při náhlé tempové proměně lehce zaklopýtnul, a ve větě čtvrté, kdy krátký okamžik trvalo, než se mezi sebou sehrály smyčce a žestě. Tyto chyby byly ovšem hned záhy napraveny a neznamenaly pro diváky žádné velké ochuzení o celkový zážitek.

Následující Koncert pro step a orchestr amerického skladatele Mortona Goulda (1913–1996) představoval pravděpodobně největší lákadlo koncertu. Tato kompozice v sobě kombinuje jazzové rytmy a harmonie, tradiční „klasické“ formy (I., III. a VI. věta nesou označení Toccata, Minuet a Rondo) a sólový part v podobě stepu, jehož rytmus je přísně zapsán v partituře a volnou ruku nechává sólistovi pouze v choreografii, kterou může cvakání bot dle libosti doplnit. Samotný stepový part, kterého se při brněnském provedení zhostila tanečnice Martina Konečná, představuje pro sólistu velice náročnou výzvu, jelikož se skládá ze složitých a velice rychlých rytmických skupin. Zejména ze začátku skladby bylo slyšet několik nepřesností, kdy orchestr byl sice sám o sobě sehraný perfektně, ovšem step s ním vždy úplně přesně neladil. To se ale postupně upravilo a na to, jak je tento part náročný, si s ním tanečnice poradila obstojně. Svoje stepařské umění ukázala zejména v kadenci v první větě, jenž byla plná akcentů a velice rychlých rytmů. V druhé větě Pantomima dokonce Konečná prokázala i herecké schopnosti. Na pódium přinesla židli, kterou stepařka použila jako rekvizitu i jako prostředek k vytvoření nových stepových zvuků. Výrazy ve tváři pak vtipně komentovala, co se hudebně odehrávalo v orchestru.

novorocni_koncert_2023_02

Druhou půli večera zahájila orchestrální suita z jazzové opery Porgy a Bess amerického skladatele a klavíristy George Gershwina. Toto jeho nejambicióznější a nejzávažnější dílo upravil do podoby suity Morton Gould, který zcela odstranil zpěv a vokální linky předal různým nástrojům, přičemž původní sazbu a instrumentaci doprovodu téměř nezměnil. Bylo až překvapivé, jak tento styl Daviesovi a Filharmonii Brno vyhovoval. S jazzovými rytmy a celkovou přednesovou náročností díla si hráči velmi dobře poradili a bez problému zvládli i ty nejprudší změny tempa. K tomu se navíc přidalo i skvělé ladění a perfektní nasazení všech muzikantů, kteří tak dali vyniknout nádherným Gershwinovým melodiím.

Třešničkou na dortu byla krátká humorná kompozice Le Jazz z pera Bohuslava Martinů (1890–1959). Podobně jako v případě Porgy a Bess se hudebníci museli potýkat s netypickým frázováním a těžkými rytmy. Ani v tomto případě jim to všem nečinilo problém. V závěru se navíc muzikanti ukázali také jako zpěváci, když začali sketovat. Dennis Russell Davies se v tento moment otočil na diváky a vyzval je, aby se k orchestru přidali. A ačkoliv se připojilo pouze několik odvážlivců, na konci zpívané části jim dirigent vyjádřil pochvalu zdviženým palcem.

Novoroční koncert Filharmonie Brno představuje více než šedesát let fungující tradici a každoročně nabízí brněnskému publiku krásný kulturní vstup do nového roku. V případě letošního roku tomu nebylo jinak. Orchestr pod vedením Dennise Russella Daviese hrál celou dobu s chvályhodným nasazením, výborně ladil a skvěle si poradil s tempovými, náladovými i dynamickými kontrasty. Divákům nabídl originální program, který spojení české a americké klasické hudby dochutil velkou špetkou jazzu. Celkový zážitek byl, až na několik výše zmíněných drobností, velice příjemný a nezbývá než doufat, že v případě letošních koncertů Filharmonie Brno bude platit: Jak na Nový rok, tak po celý rok.

Program:

Antonín Dvořák: Suita A dur ,,Americká” Morton Gould: Koncert pro stepaře a orchestr George Gershwin, arr. Morton Gould: Porgy a Bess, orchestrální suita Bohuslav Martinů: Le Jazz Martina Konečná - step Filharmonie Brno Dennis Russell Davies - dirigent Janáčkovo divadlo, 1. 1. 2024, 19 hodin

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více