Gaia Mesiah věřila ve Flédu, Fléda věřila v Gaiu

Mnoho comebacků bývá spíše nostalgickým až smutným ohlednutím za tím, co už se nikdy nevrátí. Jsou tu ale výjimky potvrzující pravidlo. Gaia Mesiah se vrátila s vervou sobě vlastní a snad ještě větší energií než kdysi. Husí kůži ve středu na Flédě měli v publiku i na podiu.

Gaia Mesiah přerušila slibně rozběhnutou karieru docela zamlada, a tak její návrat na koncertní podia nemá ani zdaleka pachuť hledání ztraceného mládí. Holky a Josh, jako by ani o vteřinu nezestárli. Loňská první vlaštovka v podobě několika koncertů jaro rozhodně udělala. A tak to po šesti respektive devíti letech od posledního společného koncertování vypadá na regulérní návrat. (pozn. redakce: 2008 odchází Marka Rybin a 2011 končí celá kapela).

gaia_mesiah_2017_Fleda_01

V celku zaplněná Flédasi musela od avizovaného začátku v půl deváté ještětřicet minut počkat, ale úderem deváté se vše rozjelo na plné obrátky. Původní sestava (ve složení Kateřina Pelíšková alias Santa Morella - kytara, Miša M. – bicí, Marka Rybin - zpěv a „australský bratr“ Josh Stewart - bass kytara) se chopila nástrojů a servírovala více než deset let staré pecky bez slitování a jakéhokoliv sentimentu. Setlist navíc zpestřila novinka Sílu!, což by mohl být příslib toho, že opravdu nejde jen o chvilkový návrat. U této písně si sama Marka posteskla, že když na klip kouká na youtube, nemá to ty správné emoce. S tím nelze než souhlasit! Gaia Mesiah rozhodně patří mezi kapely, které teprve naživo zní, jak se patří. Na nahrávku by to podle Marky mohl dostat snad jedině Rick Rubin (americký producent mj. Rage Against TheMachine,Beastie Boys, Slayer, Red Hot Chili Peppers, Systemof a Down), tak se nechme překvapit, jak se vše v tomto směru vyvine.

gaia_mesiah_2017_Fleda

Na novou desku si ale budeme muset asi chvíli počkat, a tak jsme se prozatím „museli spokojit“ s alby Gaia Mesiah, Ocean a Alfa Female. Jejich legendární songy ovšem rozhodně neztratily nic na své aktuálnosti (ať hudební či tématické) a celá Fléda si je po letech s radostí znova odzpívala. Kapela v podstatě nevynechala jedinou kultovní pecku od Gaia Mesiah, přes Legulize Marihuana, Alfa Female, Blueberry day, Ocean až po přídavky Maňana a San Pedro, kde vše vygradovalo ve společný velkolepý závěrečný chór. A když jsme svorně odzpívali „Už mě vítá hvězdný reggae, modrý blues a Boží chór, lásko, přibal Jamese Browna, feels like knockin´ on heavens door…“ mohla celý večer zakončit jedině píseň Happy People. Koloběh se uzavřel.

Byť byla Fléda slušně zaplněná, stagediving, ke kterému hudba Gaia Mesiah vyloženě vybízí, nevypadal zrovna jako rozumné rozhodnutí. V závěru to ovšem jedné fanynce nedalo a vyhecovala si dav, který ji nakonec vynesl nad hlavami do půlky sálu. Rozverná nálada pokračovala taky po koncertě. Přestože byl všední den, dav nerozprchl na první rozjezd a pod dohledem DJ Cliché se pařilo dál. Prostě vyvedený večírek, jak se patří a jak si legenda Gaia Mesiah zaslouží. Krátce a výstižně shrnuto do rozhovoru… hlas z publika: „Krásná práce!!!“, Marka Rybin: „Díky, díky, taky se nám to líbí!“.

Playlist:

Intro: I just need

Where Are You My Hero(Alpha Female 2007)

Apocalypse 5 (Gaia Mesiah 2003, Ocean 2005)

Granny (Gaia Mesiah 2003)

Gaia Mesiah (Gaia Mesiah 2003,Ocean 2005)

I Believe in U (Alpha Female 2007)

Legulize Marihuana (Gaia Mesiah 2003, Ocean 2005)

Sílu! (2017)

Alpha Female (Alpha Female 2007)

Black Bridge (Ocean 2005)

I’m the Boss of Me (Alpha Female 2007)

White man (Gaia Mesiah 2003)

Tasty (Ocean 2005)

Reservation (Ocean 2005)

Blueberry day (Ocean 2005)

Ocean (Gaia Mesiah 2003, Ocean 2005)

More Warriors (Alpha Female 2007)

Maňana (Ocean 2005)

Journey to Ixtlan (Ocean 2005)

San Pedro (Ocean 2005)

Happy People (Gaia Mesiah 2003)

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Koncert uspořádaný k výjimečné události se ve čtvrtek odehrál v ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose v brněnských Židenicích. Akce nesla název Cimbálový kolaudační koncert. Co vlastně bylo kolaudováno? Z titulu večera bylo patrné, že hlavní hvězdou programu se stane cimbál. Tento velký instrument se sametovým zvukem nestál v centru pozornosti náhodou. Kolaudován byl totiž nový cimbálový přírůstek do hudebního inventáře jmenované základní umělecké školy. Výrobcem nástroje, který zde pořídili, byla brněnská firma Všianský. Samotný výrobce Pavel Všianský, který je také známým hudebníkem se osobně zúčastnil, aby k zúčastněným pronesl něco slov o konstrukci a stavbě tohoto instrumentu.  více

Dlouhých patnáct let po svém debutu Rock’s Groove vydala brněnská Kulturní úderka své druhé album. Z původní sestavy zůstali zpěvák a kytarista Štěpán Dokoupil a baskytarista Mojmir Sabolovič, které na novince doplňují další tři zajímaví hráči – je to jednak zdvojená rytmika Daniel Prýgl (bicí) a Nedim Zlatar (perkuse) a dále Omer Blentić, který hraje na Hammondovy varhany, elektrický klavír, syntezátor, ale také na perský drnkací nástroj saz. Moravsko-bosenská sestava na svém novém albu nabízí mimořádně barevnou hudbu, která nezapomíná na své bluesové kořeny.  více

Nejnovější inscenací opery Národního divadla Brno se stalo dílo Don Carlos skladatele Giuseppe Verdiho a básníka Friedricha Schillera. Titul, který režíroval ředitel jmenované instituce Martin Glaser, měl premiéru v sobotu 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Scénu navrhl Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková-Oslzlá. O světelný design se postaral Martin Špetlík. Představení řídil Jaroslav Kyzlink, který se Sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB představení také nastudoval. V hlavních rolích se představili Luciano Mastro jako Don Carlos, Federico Sacchi v roli krále Filipa II., Carlosova otce; Jiří Brückler ztvárnil přítele titulní postavy a králova důvěrníka markýze Rodriga z Posy. Linda Ballová vystoupila jako mladá královna a milostně poblouzněná Alžběta z Valois; postavy pomstychtivé princezny Eboli, která tajně miluje králova syna, se ujala Veronika Hajnová-Fialová. Hrůzu nahánějícího inkvizitora představil Ondrej Mráz. Dále vystoupili také Andrea Široká, Martina Mádlová, Zdeněk Nečas a David Szendiuch.  více

Brněnská zpěvačka a výtvarnice Dáša Ubrová zpívala s kapelou, vystupuje s bigbandem, má blízko k šansonu, jazzu i rocku. Album nazvané pouze jejím jménem je pro ni důležité nejen proto, že jde o sólový debut. Zpěvačka si poprvé napsala sama všechny texty. Autory hudby jsou ve většině případů její dvorní spolupracovníci a producenti alba, pianista Vojtěch Svatoš a kytarista Pavel Šmíd.  více

Přesně na den 89. výročí úmrtí české národní a pěvecké ikony Emy Destinnové sdružení ProART Company připravilo multižánrový projekt. V příhodném prostoru vily Tugendhat umělci rozehráli hudebně-taneční drama pod titulem Ema Destinn – Bouře a klid, které vzniklo za účasti umělců z Brna, Vídně a Cottbusu.  více

Milovníci artificiální hudby čera mohli v Besedním domě vůbec poprvé slyšet nového šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese také v roli klavírního sólisty. Pod Daviesovou taktovkou zazněla Symfonie D dur op. 23 vamberského rodáka Jana Václava Huga Voříška a premiéra orchestrální úpravy komorního díla Antonína Dvořáka Maličkosti op. 47 zhotovená samotným šéfdirigentem. Za klavír Davies usedl jako interpret Klavírního koncertu č. 24 c moll Wolfganga Amadea Mozarta. V sólových partech se šéfdirigent představí ještě při dvou nadcházejících recitálech, na kterých zazní například díla Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse.  více

Díla soudobých skladatelů spjatých s Brnem občas slýcháme při produkcích zdejších souborů, které tuto tvorbu prezentují. Málokdy se ale dostanou k širší hudební veřejnosti. Poměrně nenápadně se včera v konventu Milosrdných bratří uskutečnil recitál věnovaný právě dílům brněnských skladatelů. O to více pozornosti by měl vzbudit jejich interpret Milan Paľa. Ten se dle svých slov „rozhodl udělat něco pro moravskou hudbu“ a pořídit v průběhu následujících let několik CD mapujících literaturu pro housle či violu z tvorby skladatelů s Moravou spjatých. Projekt Cantus Moraviae má už nyní své první dvoj CD, které se při včerejším večeru dočkalo křtu.  více

Vyprodaná Fléda. Hlava na hlavě. A přesto v tom davu potkáte šest spolužáků, se kterými jste v první polovině 90. let sdíleli budovu gymnázia, i kolegyni, se kterou jste později studovali žurnalistiku. Skupina Dunaj se dvacet let po svém rozpadu vrátila na pódia a její někdejší domovské město bylo pochopitelně jednou z prvních důležitých zastávek.  více

Koncerty vážné hudby nám asociují především večerní hodiny, formální ustrojení a v některých případech i skleničku vína. Včerejší sobota dokázala, že dopoledne představuje stejně vhodný čas na uměleckou produkci. Hodinu před polednem zazněly v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice violoncellové sonáty Ludwiga van Beethovena, Clauda Debussyho a Dmitrije Šostakoviče v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Marka Pinzowa. Koncert pořádalo Národní divadlo Brno.  více

„Dát si občas porci romantiky neškodí. Navíc za takovouto romantiku se stydět nemusíte,“ psal jsem v recenzi bilančního alba Střípky příběhů, které si brněnská skupina F.T.Prim vydala v roce 2013 u příležitosti čtvrtstoletí od svého vzniku. O pět let později, tedy k třicátým narozeninám, si skupina v čele se zpívajícím autorem a kytaristou nadělali novinkovou desku Labyrint. Platí opět vše, co jsem napsal minule. Opět by se dala vyzdvihnout romantika i trampská témata, stejně jako pozvolný posun od akustické „tulácké“ hudby k popu. I to balancování na samé hraně kýče v některých momentech zůstává, stejně jako nezpochybnitelná hráčská zručnost členů kapely. Skoro by se zdálo, že Labyrint nic nového nepřináší. Ale není to tak. Stačí dobrovolně zabloudit a v labyrintu tónů a slov najdeme zajímavé momenty. Jen si skutečně musíme připustit, že romantika občas není na škodu.  více