Hudební nebe na zemi s Ondřejem Havelkou a Adamem Plachetkou

26. srpen 2023, 11:00
Hudební nebe na zemi s Ondřejem Havelkou a Adamem Plachetkou

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.

Melody Makers jsou známí svým zájmem o autentickou interpretaci populární hudby období raného a vrcholného swingu, jejich repertoár skýtá skladby rozsáhlého žánrového spektra. Ondřej Havelka se svým hostem a kapelou posluchače přenesli do období české avantgardy první poloviny 20. století – přesněji na prkna Osvobozeného divadla. Aby však pouze nekopírovali písně a úpravy slavného tria, oslovili své známé muzikanty a skladatele Jana Třísku, Juraje Bartoše, Petra Tichého, Petra Wajsara a Jana Matouška, aby některé z písní zaranžovali. Stylizace se však netýkala jen hudby. Jak je u tohoto tělesa zvykem, autenticitu můžeme postřehnout i v kostýmech, hudebních nástrojích, tanci a celkové režii koncertů. I recenzovaný večer v tomto ohledu nebyl jiný. Bezmála dvouhodinový koncert slovem provázeli oba zpěváci svými historkami a groteskami, do nichž vstupovali i samotní muzikanti (např. Tři strážníci, Zhluboka dýchat). Fóry si Havelka s Plachetkou neodpustili ani při písních (např. duet Pochod stoprocentních mužů), proto nebylo neobvyklé, že z publika při produkci často zazníval smích.

Sám frontman ansámblu Ondřej Havelka navrch v jedné z pauz popsal, že tento projekt by měl představovat tři linie: interpretaci písní z Osvobozeného divadla, inspiraci remaky kapelníka Karla Vlacha a také představení známých kusů v novém hávu od již zmíněných aranžérů. Velkou výzvu měl před sebou operní zpěvák Adam Plachetka, který je zároveň iniciátorem celého projektu, když při nastudování písní musel omezit jisté operní standardy, a naopak přijmout naprosto odlišný styl zpěvu a přednesu. S tímto úkolem se Plachetka vypořádal úctyhodně, byť s malými, citlivějšímu uchu neunikajícími nedokonalostmi. V některých pasážích, především v pomalých písních (např. Svítá) a na dlouhých slabikách (vokály), se barytonista nevyhnul přílišnému vibratu a zvukové hutnosti. Naopak v písni Barcarola, která znázorňuje zpěv benátského gondoliéra, svůj um výborně prodal.

Duety, jež si zpěváci zazpívali, se nesly v duchu komičnosti, jistého popichování a vzájemných vtípků, které podtrhoval energický, mnohdy rozverný přednes (např. Šaty dělaj člověka, David a Goliáš, Ezop a Brabenec). Ondřej Havelka se publiku představil i sólově ve stylově rozmanitých písních. Obdivuhodná je jeho práce s rytmikou a výslovností, které nelze nic vytknout. Zdárným příkladem je píseň Vyznání lásky, jež je textově a deklamačně náročná.

Velkou poklonu si zaslouží také samotní členové orchestru Melody Makers. Nejen souhra, jednota a stylovost, ale i nálada a bezprostřednost, s jakou muzikanti vystupují, podtrhuje jejich profesionalitu. Nejednou měli diváci možnost si vychutnat originální sóla na trubku (Juraj Bartoš), housle (Jiří Sládek, Martin Zbrožek) nebo saxofon (Pavel Jordánek, Martin Tříska, Jan Tříska). Jejich rytmická a invenční nápaditost byla podtržena nadhledem, s jakým sóla předvedli. Jeden z vrcholů večera patřil klavíristovi Miroslavu Lackovi, který nejen svým doprovodem, ale především interpretací Bugatti stepu publikum naprosto uchvátil. Melody Makers tuto skladbu snad jako jediní hrají v její původní verzi, a to tedy jako klavírní sólo za doprovodu big-bandu. O to více se podpořila technická preciznost a „move“ sršící z Lackovy hry. Zážitek, který přeji každému milovníkovi této muziky, se nesl v duchu noblesy a elegance, jež s sebou Ondřej Havelka, Adam Plachetka a Melody Makers do Brna přinesli.

Písně Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce

Ondřej Havelka a jeho Melody Makers

Adam Plachetka – baryton

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Nejčtenější

Kritika

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více