Hudební nebe na zemi s Ondřejem Havelkou a Adamem Plachetkou

26. srpen 2023, 11:00

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.

Melody Makers jsou známí svým zájmem o autentickou interpretaci populární hudby období raného a vrcholného swingu, jejich repertoár skýtá skladby rozsáhlého žánrového spektra. Ondřej Havelka se svým hostem a kapelou posluchače přenesli do období české avantgardy první poloviny 20. století – přesněji na prkna Osvobozeného divadla. Aby však pouze nekopírovali písně a úpravy slavného tria, oslovili své známé muzikanty a skladatele Jana Třísku, Juraje Bartoše, Petra Tichého, Petra Wajsara a Jana Matouška, aby některé z písní zaranžovali. Stylizace se však netýkala jen hudby. Jak je u tohoto tělesa zvykem, autenticitu můžeme postřehnout i v kostýmech, hudebních nástrojích, tanci a celkové režii koncertů. I recenzovaný večer v tomto ohledu nebyl jiný. Bezmála dvouhodinový koncert slovem provázeli oba zpěváci svými historkami a groteskami, do nichž vstupovali i samotní muzikanti (např. Tři strážníci, Zhluboka dýchat). Fóry si Havelka s Plachetkou neodpustili ani při písních (např. duet Pochod stoprocentních mužů), proto nebylo neobvyklé, že z publika při produkci často zazníval smích.

Sám frontman ansámblu Ondřej Havelka navrch v jedné z pauz popsal, že tento projekt by měl představovat tři linie: interpretaci písní z Osvobozeného divadla, inspiraci remaky kapelníka Karla Vlacha a také představení známých kusů v novém hávu od již zmíněných aranžérů. Velkou výzvu měl před sebou operní zpěvák Adam Plachetka, který je zároveň iniciátorem celého projektu, když při nastudování písní musel omezit jisté operní standardy, a naopak přijmout naprosto odlišný styl zpěvu a přednesu. S tímto úkolem se Plachetka vypořádal úctyhodně, byť s malými, citlivějšímu uchu neunikajícími nedokonalostmi. V některých pasážích, především v pomalých písních (např. Svítá) a na dlouhých slabikách (vokály), se barytonista nevyhnul přílišnému vibratu a zvukové hutnosti. Naopak v písni Barcarola, která znázorňuje zpěv benátského gondoliéra, svůj um výborně prodal.

Duety, jež si zpěváci zazpívali, se nesly v duchu komičnosti, jistého popichování a vzájemných vtípků, které podtrhoval energický, mnohdy rozverný přednes (např. Šaty dělaj člověka, David a Goliáš, Ezop a Brabenec). Ondřej Havelka se publiku představil i sólově ve stylově rozmanitých písních. Obdivuhodná je jeho práce s rytmikou a výslovností, které nelze nic vytknout. Zdárným příkladem je píseň Vyznání lásky, jež je textově a deklamačně náročná.

Velkou poklonu si zaslouží také samotní členové orchestru Melody Makers. Nejen souhra, jednota a stylovost, ale i nálada a bezprostřednost, s jakou muzikanti vystupují, podtrhuje jejich profesionalitu. Nejednou měli diváci možnost si vychutnat originální sóla na trubku (Juraj Bartoš), housle (Jiří Sládek, Martin Zbrožek) nebo saxofon (Pavel Jordánek, Martin Tříska, Jan Tříska). Jejich rytmická a invenční nápaditost byla podtržena nadhledem, s jakým sóla předvedli. Jeden z vrcholů večera patřil klavíristovi Miroslavu Lackovi, který nejen svým doprovodem, ale především interpretací Bugatti stepu publikum naprosto uchvátil. Melody Makers tuto skladbu snad jako jediní hrají v její původní verzi, a to tedy jako klavírní sólo za doprovodu big-bandu. O to více se podpořila technická preciznost a „move“ sršící z Lackovy hry. Zážitek, který přeji každému milovníkovi této muziky, se nesl v duchu noblesy a elegance, jež s sebou Ondřej Havelka, Adam Plachetka a Melody Makers do Brna přinesli.

Písně Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce

Ondřej Havelka a jeho Melody Makers

Adam Plachetka – baryton

Foto Jan Prokopius

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více

Za tradiční vánoční událost by se dala označit akce Kapr na provázku, kterou každoročně pořádá Cotatcha Orchestra v Divadle Husa na provázku. Na těchto koncertech big band společně s hostem hraje zaranžované koledy. Na letošního Kapra na provázku, který se konal již po čtvrté, si orchestr pozval oceňovanou bosensko-slovinskou jazzovou zpěvačku Mirnu Bogdanović.V pondělí spolu přednesli výběr z českých, amerických a slovinských koled.  více