Hudební nebe na zemi s Ondřejem Havelkou a Adamem Plachetkou

26. srpen 2023, 11:00
Hudební nebe na zemi s Ondřejem Havelkou a Adamem Plachetkou

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.

Melody Makers jsou známí svým zájmem o autentickou interpretaci populární hudby období raného a vrcholného swingu, jejich repertoár skýtá skladby rozsáhlého žánrového spektra. Ondřej Havelka se svým hostem a kapelou posluchače přenesli do období české avantgardy první poloviny 20. století – přesněji na prkna Osvobozeného divadla. Aby však pouze nekopírovali písně a úpravy slavného tria, oslovili své známé muzikanty a skladatele Jana Třísku, Juraje Bartoše, Petra Tichého, Petra Wajsara a Jana Matouška, aby některé z písní zaranžovali. Stylizace se však netýkala jen hudby. Jak je u tohoto tělesa zvykem, autenticitu můžeme postřehnout i v kostýmech, hudebních nástrojích, tanci a celkové režii koncertů. I recenzovaný večer v tomto ohledu nebyl jiný. Bezmála dvouhodinový koncert slovem provázeli oba zpěváci svými historkami a groteskami, do nichž vstupovali i samotní muzikanti (např. Tři strážníci, Zhluboka dýchat). Fóry si Havelka s Plachetkou neodpustili ani při písních (např. duet Pochod stoprocentních mužů), proto nebylo neobvyklé, že z publika při produkci často zazníval smích.

Sám frontman ansámblu Ondřej Havelka navrch v jedné z pauz popsal, že tento projekt by měl představovat tři linie: interpretaci písní z Osvobozeného divadla, inspiraci remaky kapelníka Karla Vlacha a také představení známých kusů v novém hávu od již zmíněných aranžérů. Velkou výzvu měl před sebou operní zpěvák Adam Plachetka, který je zároveň iniciátorem celého projektu, když při nastudování písní musel omezit jisté operní standardy, a naopak přijmout naprosto odlišný styl zpěvu a přednesu. S tímto úkolem se Plachetka vypořádal úctyhodně, byť s malými, citlivějšímu uchu neunikajícími nedokonalostmi. V některých pasážích, především v pomalých písních (např. Svítá) a na dlouhých slabikách (vokály), se barytonista nevyhnul přílišnému vibratu a zvukové hutnosti. Naopak v písni Barcarola, která znázorňuje zpěv benátského gondoliéra, svůj um výborně prodal.

Duety, jež si zpěváci zazpívali, se nesly v duchu komičnosti, jistého popichování a vzájemných vtípků, které podtrhoval energický, mnohdy rozverný přednes (např. Šaty dělaj člověka, David a Goliáš, Ezop a Brabenec). Ondřej Havelka se publiku představil i sólově ve stylově rozmanitých písních. Obdivuhodná je jeho práce s rytmikou a výslovností, které nelze nic vytknout. Zdárným příkladem je píseň Vyznání lásky, jež je textově a deklamačně náročná.

Velkou poklonu si zaslouží také samotní členové orchestru Melody Makers. Nejen souhra, jednota a stylovost, ale i nálada a bezprostřednost, s jakou muzikanti vystupují, podtrhuje jejich profesionalitu. Nejednou měli diváci možnost si vychutnat originální sóla na trubku (Juraj Bartoš), housle (Jiří Sládek, Martin Zbrožek) nebo saxofon (Pavel Jordánek, Martin Tříska, Jan Tříska). Jejich rytmická a invenční nápaditost byla podtržena nadhledem, s jakým sóla předvedli. Jeden z vrcholů večera patřil klavíristovi Miroslavu Lackovi, který nejen svým doprovodem, ale především interpretací Bugatti stepu publikum naprosto uchvátil. Melody Makers tuto skladbu snad jako jediní hrají v její původní verzi, a to tedy jako klavírní sólo za doprovodu big-bandu. O to více se podpořila technická preciznost a „move“ sršící z Lackovy hry. Zážitek, který přeji každému milovníkovi této muziky, se nesl v duchu noblesy a elegance, jež s sebou Ondřej Havelka, Adam Plachetka a Melody Makers do Brna přinesli.

Písně Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce

Ondřej Havelka a jeho Melody Makers

Adam Plachetka – baryton

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více