Jan Novák a Antonín Rejcha jako příliš velké sousto

Jan Novák a Antonín Rejcha jako příliš velké sousto

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, Martina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).

Obě nastudované kompozice spojuje jisté ideové cítění v podobě oslav jara a naděje, a v neposlední řadě prosby – modlitby za mír. Filharmonie se za poslední roky výrazně zasadila o znovuoživení tvorby obou jmenovaných autorů na koncertních pódiích a na nahrávkách. Z odkazu Jana Nováka zmiňme uvedení kantáty Dido, Filharmonických tanců, Capriccia pro violoncello a orchestr a mnoho dalších kusů. Pro zajímavost v tomto duchu se nesla i dramaturgie Moravského podzimu 2021, jež odkazovala na sté výročí Novákova narození. Není tedy divu, že první půle večera patřila čtyřvěté Jarní symfonii (Vernalis temporis symphonia) dokončené v březnu 1982. Nutno dodat, že i přes velký zájem o skladatelovo dílo v posledních letech, nebyla prozatím natočena žádná nahrávka. Tento nedostatek by měl být z části vykompenzován v pátek 16. února, kdy bude reprízovaný koncert živě přenášet stanice Český rozhlas Vltava. Kompozice řadící se do závěrečného autorova tvůrčího období je koncipována podle vzoru Beethovenovy Deváté symfonie, tedy vrcholí vokálně-instrumentální větou, v níž Novák zhudebnil latinský text renesanční písně dánského kantora a básníka Mortena Børupa. Hlavní kompoziční východiska díla jsou bezesporu odvozena z neoklasicismu, k němuž skladatel tíhnul pod vlivem Bohuslava Martinů, ale také Igora Stravinského. V případě silného opojení latinským jazykem a literaturou (antickými, středověkými i vlastními texty) se nejedná u českého skladatele o žádnou výjimku. Zato výrazná inspirace Stravinského Svěcením jara je v případě recenzovaného díla až překvapující – heroický charakter hudby, důrazná rytmičnost, převaha dechových a bicích nástrojů snoubící se s nepřeslechnutelnou paletou disonancí dominovaly první a třetí větě. Kontrastní sudé části vynikaly romantickou něžností svým zpracováním občasně sklouzávající do mainstreamové kategorie filmové hudby. Opomenout nelze nápaditou instrumentaci a s ní spjatou znatelnou sluchovou a kompoziční zkušenost Jana Nováka. Na mysli mám kupříkladu působivé netradiční spojení nástrojů: zvonkohra a anglický roh ve druhé větě nebo duet harfy s trubkou, lesním rohem či hobojem ve větě závěrečné. Provedení s sebou neslo jistá intonační a rytmická zaváhání, která však v kontextu přesvědčivých sólových výstupů, a především chvályhodného dramaturgického počinu vytáhnout toto dílo na světlo světa, můžeme označit za prominutelná. Sbor jako těleso byl zvukově vyvážený a pěvecky suverénní, bohužel však pod tíhou orchestrálního forsírování na konci čtvrté věty dynamicky – zvukově zanikal, což mělo za následek zhoršení srozumitelnosti textu.

Kantáta Nový žalm (Der Neue Psalm) teoretika, pedagoga a skladatele Antonína Rejchy společně s Lenorou (označováno nejčastěji jako velký hudební obraz) vznikla na popud napoleonských válek, respektive jejich dopadu na lidské životy. Autorem zhudebněného textu je německý spisovatel Siegfried August Mahlmann, jež do vlastních veršů zakomponoval modlitbu Otče náš tvořící ve dvanáctidílné kantátě hlavní významový pilíř. Jednotlivá čísla – árie, ansámbly a sbory – po vzoru Georga Friedricha Händela v sobě nesou podstatnou dávku dramatičnosti hudebním jazykem navazující na zmiňovanou Lenoru. Polyfonně vedené části střídají chorální – sborové pasáže a úseky po harmonické stránce předjímající romantismus. Provedení Filharmonie Brno se bohužel opět potýkalo s interpretačními nejistotami, na mnoha místech je však otázka, zda případné rytmické rozhození zavinil orchestr či sólisté, ne vždy se tyto situace jevily pro posouzení jako přehledné. Hudebním úsekům, jež měl na starosti sbor není v podstatě co vytknout: z hlediska artikulace, intonace a sehranosti se jednalo o povedený výkon. To však nelze přesvědčivě tvrdit u sólistů. Bezpochyby jako nejkritičtější místa můžeme označit koloratury v áriích sopránu, tenoru a basu, o jejichž technické náročnosti nelze spekulovat. I přes to sólové pěvecké výkony povětšinou nedosahovaly očekávaných kvalit a interpreti zápolili se základními interpretačně-hudebními aspekty jako je intonační přesnost, srozumitelná výslovnost či rytmická souhra. V neposlední řadě byla velká škoda, když v číslech označených jako Quartett čtveřice zpěváků nepůsobila zvukově vyrovnaně a určité hlasy (např. mezzosoprán) pod výrazným projevem kolegů zanikal. Byť se jednalo o rozporuplné provedení Rejchovy kantáty z mnoha pohledů vyznívající jako nedotažené, filharmonie se svými hosty si rozhodně zaslouží uznání za odvahu a odhodlání takto obsahově, hudebně a posluchačsky náročné dílo nastudovat.

Program:

Jan Novák – Vernalis temporis symphonia pro malý sbor, smíšený sbor a orchestr, česká premiéra

Antonín Rejcha – Der Neue Psalm kantáta pro sólisty, sbor a orchestr na verše Siegrieda Augusta Mahlmanna

Martina Janková – soprán

Pavla Vykopalová – mezzosoprán

Aleš Briscein – tenor

Jiří Brückler – bas

Český filharmonický sbor Brno

Petr Fiala – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více