Jazzová mše krásně vzpomněla na Jaromíra Hniličku

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.

Historie výjimečného díla i vzpomínky na jazzového velikána v prologu programu zazněly z úst kapelníka B Side Bandu Josefa Buchty, jehož zásluhou se celý projekt uskutečnil. Promluvuil také Jan Dalecký, brněnský jazzman a hudební redaktor Českého Rozhlasu. Jaromír Hnilička nebyl pouze skladatel, byl rovněž skvělým trumpetistou, mimo jiné člen Orchestru Gustava Broma. Jazzová mše potom byla v jeho skladatelském životě úctyhodným počinem, ke kterému se opakovaně vracel. Po úspěchu samostatného Kyrie eleison v roce 1965 následně vznikla kompletní mše, premiérovaná roku 1969. Dokonce se ve světovém měřítku jednalo o vůbec první jazzovou mši pro větší těleso - big band. To ale nebyla konečná fáze díla,  protože - opět na popud Josefa Buchty - skladatel dílo rozšířil o klasický orchestr a také sbor. V roce 2008 se tak kompozice dočkala obnovené světové premiéry v dodnes platném obsazení.

Poetický úvod – báseň Vítězslava Hálka – zazněl z úst Zdeňka Junáka, promlouvajícího z kazatelny nad všemi účinkujícími. I dále, v průběhu celé skladby herec procítěně interpretoval myšlenky Jaromíra Hniličky vedoucí k zamyšlení. Báseň vzápětí vystřídal rázný úvod tympánů, který otevřel stručné sborové provolání Ite missa est. Navazující pronesenou myšlenku zakončila důmyslná slova „…a tak začala mše, požár, který se nepodařilo uhasit.“, a teprve potom ovládl prostory i všechny přítomné pravý jazz, pozitivně nabíjející od začátku do konce.

Jako trumpetista svěřil skladatel sólovou úlohu právě trubce, která dostala prostor hned na začátku a byla bravurně ovládaná slovenským rodákem Jurajem Bartošem. V úvodní instrumentální jazzové smršti se zprvu klidný dialog sólové trubky s celou sekcí postupně rozvíjel zvukem big bandu. Tomu zase vévodila měkká a hřejivá barva saxofonů vyjímající se v průběhu celého večera. Zejména klasická bicí souprava působila v kontextu s prostorem nejdříve poněkud nepatřičně, avšak do celkové kompozice bezvýhradně zapadla.

Očekávané obavy z ne příliš vstřícné chrámové akustiky se naštěstí nepotvrdily do té míry, že by narušila nebo zcela zmařila snahy účinkujících. Přestože prostor nedovolil vyniknout detailům a vyhraným pasážím, které mohli posluchači jen částečně separovat z celkového halasu, napomohla rozlehlost chrámu především velkolepému umocnění výrazných pasáží, které se tak dostaly do plné formy a byly navíc podpořené dlouhým dozvukem. V nastolené akustice však bezvýhradně dominoval vyvýšený big band, který jednoznačně překryl snahy smyčců i ostatních symfonických nástrojů a v tutti pasážích také jakékoliv snahy sboru.

Úloha sborového tělesa však naštěstí spočívala především v a capellových úvodech jednotlivých částí mešního ordinária, ve kterých zpěváci měli možnost představit se v kompaktním a vyrovnaném sborovém zvuku, který z jejich boční pozice vhodně vynikal.

Dirigent Dan Kalousek měl pod kontrolou tempo, výraz i dynamickou koordinaci všech účinkujících, a i přes lehce nepříznivé aspekty výrazné akustiky byla vidět snaha o jejich co nejúspěšnější eliminování.

Plně se prosadit bohužel akustika nedovolila ani opakovaně preciznímu saxofonovému sólu, které často zaniklo v doznívajícím zvuku orchestru. Sólový trombon naopak i přes plný zvuk tělesa dokázal proniknout k divákům a skvělou jazzovou technikou exceloval v průběhu večera několikrát.

Po vygradovaném a působivým dozvukem zakončeném Agnus Dei orámovala opět celé výjimečné dílo úvodní a úderná část Ite missa est. Strhla se následně do vokálně-instrumentálního jamu, který nenechal klidným sbor, ale ani mnohé z diváků.

Jímavý závěr vystřídaly okamžité ovace vestoje celé hojně zaplněné katedrály, která se následně dočkala přídavku v podobě skladatelova dojemného Ave Maria.

Příjemnou atmosférou prosycená katedrála se tak stala dějištěm krásné vzpomínkové události, z níž se snad stane udržovaná a očekávaná tradice, kterou si dílo i jeho autor zcela bezvýhradně zaslouží.

Foto Tino Kratochvíl

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více

Národní divadlo Brno na závěr léta připravilo dětskou operu skladatele Evžena Zámečníka Ferda Mravenec podle předlohy Ondřeje Sekory. Příběhy optimistického mravence, který „všechno umí a všechno zná“ a neštítí se „práce všeho druhu“, se však nyní v Janáčkově divadle neobjevily poprvé. Zámečníkovo dílo o osmi obrazech si mezi lety 1977 a 1986 s ohromným úspěchem získalo srdce brněnského publika; pomohlo přivést celou řadu dětí k nejvytříbenější formě hudebního divadla, tedy k opeře. Dnes se tito již dospělí hudebníci, herci, inscenátoři, osvětlovači a mnozí další rozhodli vzdát hold skladateli, který pro brněnský hudební život také vykonal spoustu „práce všeho druhu“.  více

Dlouho očekávaný program s jednotným názvem Obrázky z výstavy zazněl včera pod širým nebem při 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Většina stálých diváků Filharmonie Brno ví, jakými peripetiemi právě tento chystaný koncertní program prošel, když z původního dvojího uvedení v březnu v Janáčkově divadle sešlo na poslední chvíli. Už tehdy se těleso nenechalo odradit koronavirovými omezeními a koncert nakonec vysílalo online, pro velký úspěch dokonce dvakrát. Tento skvělý počin můžeme brát jako netradiční, avšak intenzivní veřejnou generálku, která předeslala včerejší, velmi vydařené živé provedení za přítomnosti diváků.  více

Polovina května zavdala (nejen) české hudební scéně důvod k radosti – spolupráce klavíristy Ivo Kahánka, dirigenta Jakuba Hrůši a orchestru Bamberger Symphoniker. Tato součinnost v podobě alba Dvořák & Martinů: Piano Concertos byla odměněna BBC Music Magazine Award v kategorii Nejlepší koncert. Ocenění patří k nejprestižnějším, které lze ve světě artificiální hudby získat. Přehlížený a nezřídka dehonestovaný Dvořákův Klavírní koncert g moll na koncertních pódiích často zazníval v úpravě klavíristy a pedagoga Viléma Kurze. Nyní stanul po boku Klavírního koncertu č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů, díla, které při svém uvedení sice bylo chváleno za skvělou instrumentaci a imaginativní virtuozitu, avšak kritizováno za eklekticismus a absenci formální homogenity. Na první pohled se tedy nejedná o repertoár vykalkulovaný z oblíbených skladeb a z obecně uznávaných vrcholů klavírní koncertní literatury. A to je toliko jeden z mnoha sympatických aspektů této nahrávky.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více